Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suupohjaan yksityisliikenettä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« : Maaliskuu 16, 2011, 11:24:15 »

Onko ennakkoaprilli?
Suupohjan radasta tehdään yksityisen liikenteen pilottirata. Yksityistä liikennettä radalla kokeiltaneen jo parin vuoden aikana.
Tänä vuonna rataa pitkin kulkee ensimmäinen elintarvikejuna, joka matkaa Pietarin seudulle. VR on hävittänyt elintarvikekuljetuksiin sopivan kaluston, joten se joudutaan vuokraamaan ilmeisesti Venäjältä. Uutta rajanylityspaikkaa havitellaan Parikkalaan.
Ensimmäinen elintarvikejuna kuljettaa ilmeisesti perunaa Pietariin.
 www.epari.fi
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2011, 11:49:01 »

Hmmm... Tämähän on mielenkiintoinen juttu. Miksiköhän tuossa on väläytelty Parikkalan avaamista rajanylityspaikaksi? Ymmärrän toki, että loogisin kulkureitti on Sk-Hpk-Jy-Pm-Hko-Sl-Par-Elisenvaara, mutta, mutta... Mites jos nyt ensialkuun yksityinen operointi pysyisi kuitenkin tämän maan rajojen sisäpuolella? Jos ei lähdettäisikään ihan het kärkeen valloittamaan maailmaa? Tulee kuitenkin muistaa se, että vielä tänä päivänäkään yksikään yksityinen operaattori ei ole ajanut yhtään kaupallista junaa Suomessa.

(EDIT: Huu:n piti olla tietysti Hko)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2011, 14:28:36 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2011, 12:21:39 »

Kaikkeahan saa haaveilla, mutta rautatieliikenteen rajanylityspaikan avaaminen osittain jo puretulle Parikkalan ja Elisenvaaran väliselle osuudelle perunakuljetuksia varten on jo päiväunien aatelia. Aikoinaan kun puuta tuotiin suuret määrät itärajan takaa ylimääräisiä rajanylityspaikkoja puukuljetuksia varten perustettiin vähän joka niemeen ja notkelmaan, nyt ne on taas suljettu. Junakuljetuksinakin puuta tuotiin, mutta nyt puheena olevaa rautatieliikenteen rajanylityspaikkaa ei silloinkaan edes harkittu käyttöön otettavaksi.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2011, 00:30:00 »

Kyllä vain, yhtenä haaveena on todellakin 36 meuron hintainen ja 17 kilometrin pituinen ratayhteys Parikkalasta Syväoroon ja edelleen Elisenvaaraan. Lisätietoja löytyy esimerkiksi osoitteesta http://www.seek.fi/palvelut/aluekehittaminen/omat_hankkeet/necl_ii_-midnordic_green_transport_corridor-.html ja sieltä verkostokartta.

Kysehän on siis tutusta pitkään tapetilla olleestaa North East Cargo Link -hankkeesta.

Aiheesta kirjoitti lyhyesti myös sanomalehti Ilkka 11.03:
"Valtamereltä laivalla tullut tavara saapuu Trondheimin satamaan Norjaan. Sieltä se jatkaa junalla Sundsvalliin Ruotsiin. Lasti kulkee laivalla Selkämeren yli Kaskisiin. Siellä tavara lastataan taas junaan, joka kuskaa kuljetuksen Seinäjoen kautta Suomen läpi aina Pietariin asti Venäjälle." Muutamaa lausetta myöhemmin hankkeen projekstipäällikkö kuitenkin sanoo: "Tavaraa vaan pitäisi saada Seinäjoella junaan ja junasta pois. Kaskisen radalla kuljetukset voisi ottaa vastuulleen vaikkapa yksityinen toimija. Yksityisen yhtiön veturi ajaisi Seinäjoki-Kaskinen välin."
- http://www.ilkka.fi/arc_article.jsp?article=569798 

Ei mene nyt oikein jakeluun. Miksi yksityistä tarvittaisiin Kaskisten radalle, mutta VR(?) hoitaisi loppumatkan kuljetukset? Hankkeen toteutumistodennäköisyyttä voidaan pohtia myös voimaan tulevan rikkidirektiivin rinnalla, ja pohtia siinä ohessa, kuinka paljon tänä päivänä ollaan valmiita upottamaan väylärahoja satamien toimintaedellytysten parantamiseen.

Tämä perunajuna kuulostaa kuitenkin tervetulleelta uutiselta!
tallennettu

Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2011, 17:01:40 »

Olin jo unohtanut Midnordic Green Transport Corridor -projektin sivu- tai sanoisko tässä tapauksessa pääjuonteen Syväoron rajanylityspaikasta. Tässä samoin kuin narvikilaisten jo aiemmin lanseeraama Siperian konttiliikenteen ulottamista mm Sallan radan kautta Narvikiin asti ( http://www.transsibcouncil.com/presentations/18_MEETING/NARVIK.pdf kartta 4) unohtuu helposti tärkeä asia: miten venäläiset asiaan suhtautuvat. Sallan radan avaamissuunnitelmat on jo haudattu huolimatta Väyrysen innokkaasta lobbauksesta venäläisten mielenkiinnon puutteeseen. Syväoron kanssa on sama juttu kun venäläiset priorisoivat omat investointinsa omien tarpeittensa mukaisesti. Vainikkalan ja Imatran ratoihin venäläiset investoivat ja suurinvestointi siellä puolella on tavaraliikenteen keskittäminen pois Kannaksen länsilaidalta itälaidalle. - Kaunis ajatus tuo perunajuna, mutta en usko sen suunnittelun paljoakaan venäläisiä hetkauttavan. Enkä oikein pysty kuvittelemaan perunakaupan laajenemisesta itään päin. Mutta - mikään ei ole mahdotonta. Romahtihan se Neuvostoliittokin parikymmentä vuotta sitten.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suupohjaan yksityisliikenettä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina