Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junamatkustus Pietariin kolminkertaistuu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« : Helmikuu 19, 2010, 15:16:59 »

Junamatkustus Suomesta Pietariin kolminkertaistuu kymmenessä vuodessa, mikäli VR:n ja sen venäläisen vastinparin RZD:n suunnitelmat toteutuvat.

Nykyisin Pietarin junilla kulkee 250 000 matkustajaa. Allegro-junien uskotaan nostavan matkustajamäärän 750 000:een.

Uudet Pendolino-tyyppiset junat lyhentävät Helsingin ja Pietarin välisen matka-ajan vajaasta kuudesta tunnista kolmeen ja puoleen tuntiin.

”Puolen miljoonan lisämatkustajan saaminen on erittäin merkittävä juttu. Määrää voi suhteuttaa siihen, että VR:n koko kaukoliikenteessä kulki viime vuonna 13 miljoonaa matkustajaa”, VR:n henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatinen arvioi.

Pietarin liikenteeseen tulee kaikkiaan neljä uutta Allegroa. Ensimmäinen junista saapui Suomeen hiljattain ja loput kolme tulevat vuoden loppuun mennessä.

Junat omistaa Oy Karelian Trains Ltd. -niminen kalustoyhtiö, jonka junia operoivat VR ja RZD omistavat puoliksi.

Allegrot valmistetaan ranskalaisen Alstomin tehtaalla Italian Saviglianossa. Se sijaitsee lähellä Torinoa.

”Ensimmäisen junan koeajot aloitetaan Suomessa maaliskuun lopussa. Sen jälkeen juna siirtyy Venäjälle testattavaksi. Ennen liikenteen aloittamista junien pitää saada tyyppihyväksyntä molemmista maista”, Jaatinen kertoo.

Venäjän ja Suomen erot

Suomessa ja Venäjällä on yhteisestä historiasta johtuen sama raideleveys, eli 1 524 millimetriä. Muualla Euroopassa leveys on parikymmentä senttiä kapeampi. Raideleveydestä huolimatta muita teknisiä eroja on runsaasti.

”Allegroissa on kaksivirtajärjestelmä, jotta se voi käyttää sekä Venäjän tasa- että Suomen vaihtovirtaverkkoa. Junassa on myös kahdennettu radiojärjestelmä molempien maiden viestintäjärjestelmiin”, Karelian Trainsin toimitusjohtaja Ali Huttunen sanoo.

Matka-ajan nopeuttaminen on edellyttänyt myös mittavia radanparannuksia kummallakin puolella valtakunnanrajaa.

Suomessa suurimmat työt ovat keskittyneet Lahden ja Luumäen välille. Tämä osuus valmistuu vuoden loppuun mennessä sellaiseen kuntoon, että sillä voidaan ajaa 200 kilometrin tuntinopeutta. Helsingin ja Lahden välillä rata sallii jo nyt 220 kilometrin tuntinopeuden.

Venäjän puolella RZD kunnostaa Pietarin ja Buslovskajan välistä rataa Suomen nopeuksia vastaavaksi. Kolme vuotta sitten aloitettujen töiden pitäisi valmistua aikataulussa.

Ratatöitä jäljellä

Sen sijaan aiemmin luvatun Pietarin ja Viipurin välisen uuden niin sanotun kiertoradan rakennustyöt ovat vielä alkamatta.

Alueen tavaraliikenteen oli määrä siirtyä sille, jotta uudet Allegrot pääsevät kulkemaan sujuvasti nykyistä rataa.

”Venäjän hallitus on tehnyt päätöksen kiertoradan rakentamisen aloittamisesta tänä vuonna ja sen pitäisi valmistua ensi vuonna”, RZD:n varapääjohtaja Mihail Akulov vakuuttaa.

Akulovin mukaan Venäjä suhtautuu Suomeen suuntautuvaan liikenteeseen vakavasti, sillä Suomen osuus Venäjän kansainvälisestä rautatieliikenteestä on peräti 52 prosenttia.

Allegrot korvaavat asteittain nykyiset Sibelius- ja Repin-junat. Jaatisen mukaan liikenteeseen lähdetään aluksi kumpaankin suuntaan kolmella lähdöllä. Yksi junista yöpyy Pietarissa.

”Matkustajia helpottaa se, että jatkossa ei ole enää venäläisiä tai suomalaisia junia, vaan kaikki ovat samanlaisia allegroja. Lipun hinnoista ei ole vielä tehty päätöstä”, Jaatinen valottaa.


Moskovan-yhteys edellyttää vaihtoa


Uudenuutukainen suurnopeusjuna Sapsan aloitti liikenteensä Moskovan ja Pietarin välillä joulukuussa. 250 kilometriä tunnissa kulkeva juna pyyhältää kaupunkien välin kolmeen tuntiin 45 minuuttiin.

Helsingistä Moskovaan matkustaville olisi kätevää, jos välillä kulkisi yksi ja sama juna. Näin ei ole jatkossakaan.

”Matkustajalle tulisi hieman liikaa istumista, kun laskee yhteen matka-ajat ensin Helsingistä Pietariin ja sitten Pietarista Moskovaan. Allegron ja Sapsanin aikataulut on sovitettu siten, että vaihto Pietarissa on mahdollisimman sujuva”, RZD:n varapääjohtaja Mihail Akulov vakuuttaa.

Allegrojen pääteasema Pietarissa on Suomen asema. Sapsanit taas lähtevät Moskovan asemalta. Näiden välillä on neljä kilometriä ruuhkaisinta Pietaria. Kiireettömille junailijoille on edelleen tarjolla yöjuna Helsingistä Moskovaan.


Allegro välttää Pendolinojen viat


Allegroissa pyritään välttämään Suomen Pendolinojen lastentaudit ja ongelmat.

”Myöhästymiset voivat johtua kolmesta tekijästä: ratojen kunnosta, liikenteenohjauksesta tai junista”, Alstomin varatoimitusjohtaja Terence Watson summaa. Lausunnollaan hän vihjaa siihen, että junien syyksi on Suomessa laitettu paljon sellaista, joka ei johdu niistä.

Pendolinojen ykkösongelmana oli pitkään se, että kahta junayksikköä ei saatu lyhyessä ajassa kytkettyä yhdeksi junaksi. Tällainen tilanne oli muun muassa Tampereella aamuruuhkassa, kun Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta tulevat Pendolinot yritettiin ajaa yhtenä junana Helsinkiin.

”Allegroissa runkojen kytkentä voidaan tehdä hallioloissa kaikessa rauhassa. Näin ongelmia ei pitäisi syntyä”, Watson uskoo.

Toinen Pendolinojen yleinen ongelma on ollut kallistusjärjestelmän epäkuntoon meno.

”Tätä en pidä niin pahana vikana, koska Pendolinolla pystytään ajamaan ilman kallistustakin 160 kilometrin tuntinopeutta.”



http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/article376400.ece?s=u&wtm=tt-19022010
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2010, 17:39:40 »

Tosta vastauksesta, että kallistusjärjestelmän vikaantuminen ei ole paha ongelma, koska junalla pääsee yhä 160 km/h, tykkään. Eli suomeksi: "Kallistusjärjestelmässä tulee olemaan vikoja, mutta ne ovat mielestmme ihan okei."

Suomen osuus Venäjän kansainvälisestä henkilöliikenteestä on yllättävä, mutta toisaalta niitä junia ei lopulta aaivan mahdotonta määrää ole. Toisaalta, jos löytyy kuusi täyspitkää junaa, jotka kulkevat joka toinen päivä ja kohtuullisen täynnä, ne kuljettavat saman määrän matkustajia kuin nykyiset venäjänjunat.
Mahtaako tuossa luvussa olla mukana entisiin neuvostomaihin kulkevat junat? Ukrainaan ja Valko-Venäjälle kuitenkin on aika hyvin liikennettä. Jos ei, niin mitkä junat tuossa luvussa sitten ovat? Niitä kun taas ei ole ihan hirveästi. Nelisen hyvin vajaata RZhD:n vaunua Berliinin suuntaan per päivä, kai samaa luokkaa Wienin junassa. Jokunen vaunu kiemurtelee Ukrainan kautta Balkanille. Kiinaan ja Mongoliaan rajan ylittää kuhunkin ilmeisesti yksi täyspitkä juna päivässä (vai kahdessa?)
Miten monta vaunua Tolstoissa, Repinissä ja Sibeliuksessa kulkee? Jotenkin tuo 52% tuntuu väärältä luvulta. Toisaalta, eipä Pietari-Vilna -junassakaan oikeastaan ketään näkynyt, että ehkä se muu liikenne sitten tosiaan on vain Valko-Venäjälle ja Ukrainaan ja sitä on vähemmän kuin kolme junaa per päivä. Outoa. Tai hatusta vedetty luku.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2010, 20:42:36 »

Olipas taas tarina. Mistä ne luulevat repivänsä irti kaksi kourallista lisää matkustajia ja kuka rahapussistaan huoltapitävä yleensäkkään uskaltaa mennä yleisellä kulkuneuvolla Venäjälle?
Vai onko venäjältä tulossa talkoolaisia "huutavaa työvoimapulaa" paikkamaan? Toisin olisi ollut joskus piraattijouluostos kauden aikana, mutta sekin on jo mennyttä aikaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2010, 21:32:21 »

Olipas taas tarina. Mistä ne luulevat repivänsä irti kaksi kourallista lisää matkustajia ja kuka rahapussistaan huoltapitävä yleensäkkään uskaltaa mennä yleisellä kulkuneuvolla Venäjälle?
Vai onko venäjältä tulossa talkoolaisia "huutavaa työvoimapulaa" paikkamaan? Toisin olisi ollut joskus piraattijouluostos kauden aikana, mutta sekin on jo mennyttä aikaa.

Ootkos ikinä oikeasti käynyt Venäjällä? Mä olen siellä tähän mennessä elämästäni yhteensä 2 kuukautta viettänyt, Joskus 90-luvulla se ehkä on ollut jotenkin vaarallinen, mutta ei sillä enää nykyään ole mitään eroa johonkin Prahaan tai Pariisiin. Taskuvarkaita olen nähnyt Venäjällä metrojen sisäänkäyntien luona joo, mutta olenpa niitä nähnyt samoissa määrin muuallakin Euroopassa.
Venäjällä on paljon ongelmia, mutta ne ovat lähinnä ihmisoikeusongelmia sekä korruptiosta johtuvaa yhteiskunnan toiminnan tehottomuutta. Turisteille Venäjällä ei ole sen enempää vaaroja kuin muuallakaan.

Okei, poliiseja kannattaa ehkä välttää, paitsi jos oikeasti on ongelmissa, jolloin niiltä yleensä kyllä saa apua - joskin avun saaminen vaatii tuntien ja taas tuntien istuskelua poliisiaseman odotussalissa...

Hyppää Allegron kyytiin ja käy katsomassa. Kadut ja talot on vähän ränsistyneitä, mutta jos osaat nähdä tuon seikan ohi, yllätyt Hymyilee
Ja sitten kun olet yllättynyt, pidä kuitenkin samalla mielessä, että se ihmisoikeustilanne on aivan järkyttävä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2010, 03:54:57 »

Yhdyn Tuukan vastaukseen ja kummastelen mistä aikaisemmat kaverit keksivät ajatuksensa Hymyilee leveästi

Itse kävin 2004 Pietarissa ja yllätyin kuinka toimivaa monet asiat olivat ja mm. kaupungin bussit aivan
toista luokkaa, toisin kuin Suomessa keski suurissa kaupungeissa, jossa kuljetaan vanhoilla ruottalaisilla
busseilla  Pyörittää silmiään (vi**aa moinen!) Virostakin kohta lahjottavat vanhat 90-luvun "lahja bussit" takasin...

Miliiseistä en sen kummemmin tiedä mutta luin aikoinaan Pietarin 700 vuotis juhlien tiimoilta, että siellä
panostetaan turismiin ja poliisit kuuluvat käyttäytyä sen mukaisesti. Tämä siis Pietarissa, muusta
Venäjästä en tiedä...

Venäjän kulkuneuvot. Sellainenhan vitsi nykyään on, että Suomessahan on enemmän Ladoja nykyään kuin
Venäjällä. Tai oli. Kuulemma ostavat niitä käytettynä takasin Hymyilee leveästi
Katukuvassa oli aika uuden karheaa peliä, mitä Suomessa vähemmän näkee. Ehkä verotuksen ansiosta
  Surullinen
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2010, 13:10:35 »

Tuo Venäjän katukuvan ladattomuus ja autokannan uutuus on aika  vahvasti Pietarin erityispiirre. Menee johonkin muuhun kaupunkiin, niin johan alkaa Ladoja näkyä. Sellaista kuitenkin kuulin, että uudet Ladat ovat sen verran epäluotettavia, että mieluummin kannattaa ostaa suunnilleen samaan hintaan Saksasta käytetty Volkkari.
Pietarissa havaitsin myös, että vaikka päivisin ei Ladoja näkynyt, auringon laskettua ne ilmaantuivat jostain parkkipaikoille ja kaduille. Kaipa ladailijat joutuvat tekemään huonolla palkalla pitkää päivää..
Ja niissä Ladoissa muuten lukee takalasissa usein "Lujaa Lada laatua".
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2010, 13:31:05 »

Otsikon aiheeseen palataksemme on todettava, että aika lailla saa vettä vielä virrata niin Vantaassa kuin Nevassakin ennen kuin junamatkustuksen määrä kolminkertaistuu. Kokonaismatkustajamäärästä Helsingin ja Pietarin välillä riittäisi kyllä paljonkin rautatiematkustuksen markkinaosuuden nostamiseksi, mutta raha ratkaisee enemmän kuin minuutit.

Pari viikkoa sitten kun satuin olemaan keskustassa sopivasti Tennispalatsin ja satamaratakuilun välissä toimettomana kysäsin päivän tarjousta paikalla päivystäviltä venäläisiltä bussiyrittäjiltä, jotka olivat lähdössä takaisin Pietariin. Kahdella kympillä olis paikka irronnut, kolmella kympillä olisi saanut myös paluulipun kyseisen yrityksen bussiin. Toissakesänä ei olisi tarvinnut maksaa kuin kymppi suuntaansa. - Villemimmät ns tarjousmyyntiajat lienevät takanapäin, kun viranomainenkin ainakin jollain lailla tarkkailee toimintaa.

Hankalaahan tuollainen halpismatkustaminen on kun on päivän tarjouksen armoilla eikä aikatauluja saa helposti mieleisekseen. Lähes yhtä vaikeaa kuin Ryan Airilla yms. ympäri Eurooppaa matkustaminen. Suurimmalle osalle Helsingin ja Pietarin väliä matkustavalle - venäläiselle ostosturistille - sellainen kyllä kelpaa. Ja jäähän vähän ylimääräistä rahaakin taskuun.

Kun Neuvostoliitto romahti ajateltiin vaikkapa Suomen ja Pietarin välisen matkailun kasvamista moninkertaiseksi. Kävi kuitenkin toisin, vain venäläisten matkailu Suomeen kasvoi, suomalaisten taas ensi huuman jälkeen väheni miltei olemattomiin. Täksi vuodeksi on taas ennustettu kasvua, mutta enpä jaksa uskoa kasvun koskevan kuin risteilymatkustusta huhtikuusta lähtien Princess Marialla, entisellä Siljan Finlandialla. Matkalle pääsee ilman viisumia, mikä taas ei onnistu junalla.


Mikäli junalla matkustamiseen Helsingin ja Pietarin välillä ei saada jotain tuntuvaa etua muihin kulkuneuvoihin verrattuna nopeuden lisäksi on matkustajamäärien kolminkertaistaminen vuosikymmenessä vain märkää unta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2010, 13:50:27 »

Kyllä se kymppi tai 15€ on yhä mahdollista, jos matkustaa isolla bussilla marsun sijaan.

Mitä tulee junaliikenteeseen, venäläisessä mediassa oli puolisen vuotta sitten juttua, että Suomeen pääsisi jossain vaiheessa ehkä ilman viisumia, jos matkustaa junalla. Ja artikkeli sitten ekstrapoloi tämän niin, että "hei, näinhän me päästään helpommin Riikaankin, kun sinnehän menee suora juna!"
Jotain kuitenkin lie joku suunnitellut, kun tuollainen artikkeli on keksitty kirjoittaa. Kuka sitten on suunnitelut, onkin toinen juttu.
Toivon, että tuollainen viisumivapaus joskus toteutuu. Olisi mulle ihan selvää hyötyä, jos voisi parin päivän matkan Pietariin tehdä viisumivapaasti Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2010, 22:40:32 »

Tuskimpa tuota väliä kehitetään venäläisten ostoturistien ja suomalaisten vodkaturistien voimalla. Kyllähän näiden välillä on aika paljon bisnes käyntejäkin ja sukulaiskäyntejä rajan yli. Ja kyllä minä veikkaan, että aika monelle tavis tallaajalle 10€ bussikokemus venäläisessä bussissa olla aika rohkea kokemus. Ei siinä mitään jos on kokemusta ja uskallusta, mutten veikkaisi enemmistöä tähän kuitenkaan.
Onhan tuo väli kasvanut kokoajan matkustaja määriltään ja jos nopeutuu lähes puolella niin kyllä aivan varmasti tulee kasvamaan määrät.
Passitoiminnot tapahtuu liikkuvassa junassa + lyhempi matkustusaika on mielikuvallisesti monille sellanen loistava lisä etu, varmasti lisää halua lähteä tsekkaamaan naapurin maita.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2010, 00:39:46 »

Tuskimpa tuota väliä kehitetään venäläisten ostoturistien ja suomalaisten vodkaturistien voimalla. Kyllähän näiden välillä on aika paljon bisnes käyntejäkin ja sukulaiskäyntejä rajan yli. Ja kyllä minä veikkaan, että aika monelle tavis tallaajalle 10€ bussikokemus venäläisessä bussissa olla aika rohkea kokemus. Ei siinä mitään jos on kokemusta ja uskallusta, mutten veikkaisi enemmistöä tähän kuitenkaan.
Onhan tuo väli kasvanut kokoajan matkustaja määriltään ja jos nopeutuu lähes puolella niin kyllä aivan varmasti tulee kasvamaan määrät.
Passitoiminnot tapahtuu liikkuvassa junassa + lyhempi matkustusaika on mielikuvallisesti monille sellanen loistava lisä etu, varmasti lisää halua lähteä tsekkaamaan naapurin maita.

Se kympin matka ei ollut sen hurjempi kokemus kuin olisi ollut ajaa lähes täsmälleen samanlaisella, mutta Expressbus-logoin varustetulla ja 30 euroa kalliimmalla bussilla, joka ajoi koko matkan oman bussini perässä. Mikä siinä matkassa pitäisi niin hurjaa olla?

Jos Allegrojen myötä ihmiset tottuvat vaihtamaan Pietarissa Suomen asema -> Moskovan asema moskovanmatkan hinta halpenee. Platskarta maksaa tuolle välille vajaa 20 euroa, jolloin Helsingistä Moskovaan tulee hintaa yhteensä noin 80 euroa. (Tolstoilla 104) Metromatka Suomen asemalta Moskovan asemalle kuitenkin kestää vain 7 minuuttia ja maksaa noin 50 senttiä.

Pääseehän sinne Moskovaan nytkin tuohon hintaan, mutta ihmiset eivät sitä tule niin ajatelleeksi. Ja toki, jos menee Pietarista Viipuriin elektritshkalla, pääsee vielä 15 euroa halvemmalla. Nyt on ikävä kolo elektrishka-aikatauluissa juuri tuolla kohdalla, eli joutuu viettämään kauniissa Viipurissa pari tuntia ylimääräistä, mutta tiheämmän vuorovälin allegro-liikenteessä tuokin "ongelma" korjaantuu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2010, 18:06:29 »

Suomen osuus 52% Venäjän ulkomaan matkustajaliikenteestä on RZD:n antama. Silloin se ollee oiken.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2010, 19:08:42 »

Suomen osuus 52% Venäjän ulkomaan matkustajaliikenteestä on RZD:n antama. Silloin se ollee oiken.

Jaa, että VR antaa vääriä lukuja osoittaakseen välittävänsä asiakkaista, mutta kaikki muut antavat vain oikeita lukuja?
Kukapa olisi ilmaisussaan täsmällisempi kuin venäläinen byrokraatti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2010, 19:10:44 »

Tässä on kyse terminologiasta. Venäjällä puhutaan ulkomaista ja lähiulkomaista (blizhnyi zarubesh), jolla tarkoitetetaan entisiä neuvostotasavaltoja, ei kuitenkaan Suomen suurruhtinaskuntaa, vaikka kansanedustaja Zhirinovski olisi halunnut.

Niinpä junamatkat Venäjältä Ukrainaan tai Venäjältä EU-maihin Viroon, Latviaan tai Liettuaan eivät ole matkustusta ulkomaille, vaan ainoastaan lähiulkomaille.

Silti pidän Suomen 52%n osuutta ulkomaanjunamatkoista liian korkeana. Kiinan ja Venäjän välillä matkustaa paljon ihmisiä. Mongoliasta en tiedä lasketaanko se tilastoissa lähiulkomaaksi vai ulkomaaksi.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2010, 22:07:49 »

Suomen osuus Venäjän kansainvälisestä henkilöliikenteestä on yllättävä, mutta toisaalta niitä junia ei lopulta aaivan mahdotonta määrää ole. Toisaalta, jos löytyy kuusi täyspitkää junaa, jotka kulkevat joka toinen päivä ja kohtuullisen täynnä, ne kuljettavat saman määrän matkustajia kuin nykyiset venäjänjunat.
Mahtaako tuossa luvussa olla mukana entisiin neuvostomaihin kulkevat junat? Ukrainaan ja Valko-Venäjälle kuitenkin on aika hyvin liikennettä. Jos ei, niin mitkä junat tuossa luvussa sitten ovat? Niitä kun taas ei ole ihan hirveästi. Nelisen hyvin vajaata RZhD:n vaunua Berliinin suuntaan per päivä, kai samaa luokkaa Wienin junassa. Jokunen vaunu kiemurtelee Ukrainan kautta Balkanille. Kiinaan ja Mongoliaan rajan ylittää kuhunkin ilmeisesti yksi täyspitkä juna päivässä (vai kahdessa?)
Miten monta vaunua Tolstoissa, Repinissä ja Sibeliuksessa kulkee? Jotenkin tuo 52% tuntuu väärältä luvulta. Toisaalta, eipä Pietari-Vilna -junassakaan oikeastaan ketään näkynyt, että ehkä se muu liikenne sitten tosiaan on vain Valko-Venäjälle ja Ukrainaan ja sitä on vähemmän kuin kolme junaa per päivä. Outoa. Tai hatusta vedetty luku.
Selailin RZD:n Raspisanie-kirjaa ja löysin seraavanlaisia kansainvälisiä junia:
16.50 päivittäin Moskva Bel. - Varshava Zahodnija
10.27 päivittäin Moskva Bel. - Varshava Zahodnija, tässä junassa joinakin päivinä vaunuja Irkutskista ja Saratovista
21.09 päivittäin Moskva Bel. - Varshava/ Amsterdam/ Bazel SBB/ Mjunhen Gl./ Krakov Plashov  
8.00 kesällä 5x/vko, talvella 3x/vko Moskva Bel. - Berlin Zool/ kesällä 3x/vko, talvella 2x/vko Parizh
23.44 päivittäin Moskva Bel. - Budapesht Keleti/ Vena Juzhnaja/ Praga Gl./ Heb
Yllä olevissa junissa kulkee tiettyinä päivinä myös vaunuja: Pietarista Varsovaan, Berliiniin, Prahaan ja Zagrebiin.
18.23 päivittäin Kaliningrad Juzhn. - Gdynia Gl./ Berlin Gezundbrunnen
22.13 päivittäin Moskva Kievskaja - Budapesht Keleti/ Belgrad/ Zhilina/ kesällä tiistaisin Bar/ sunnuntaisin Venetsija S.L./ TiToL Zagreb/ "fakultativno" Zvolen/ perjantaisin Saloniki
00.25 kesällä: päivittäin Moskva Kievskaja - Buharest Nord./ Sofia/ ToL Burgas/ MTiKPS Varna
Yllä olevassa junassa kesällä kerran viikossa vaunuja Pietarista Varnaan ja Konstantsaan.
21.29 talvella: päivittäin Moskva Kievskaja - Buharest Nord./ Sofia
9.09 tiettyinä päivinä kauden mukaan saapuu Berlin Zoolle vaunuja Adlerista, Irkutskista, Novosibirskistä, Omskista, Saratovista, Sverdlovskista, Tsheljabinskista ja Ufasta. Nämä vaunut tulevat junassa joka on lähtenyt Moskovasta 8.00 (yllä)
Saratov 1 Pass / Rostov-Glavnyi - Varna / Sofia, kesällä kerran viikossa
Moskva Okt. - Helsinki päivittäin
S.-Peterburg Pass. Lad. - Helsinki, kahdesti päivässä, aikataulukirjassa todellakin: Lad.
21.25 "po otdelnym dnjam" Moskva Jar. - Phenjan
21.35 tiistaisin Moskva Jar. - Pekin
21.35 KTo Moskva Jar. - Ulan-Bator / To Erdenet
23.55 perjantaisin: Moskva Jar. - Pekin / Phenjan
Tässä junassa myös vaunuja Thseljabinsk - Pekin
Tshita-2 - Mantshzhurija kolmesti viikossa
Irkutsk Pass - Ulan-Bator päivittäin
Habarovsk 1 / Vladivostok Sev. - Harbin, kahdesti viikossa
Tietysti myös paluujunat.

Onhan näitä aika lailla, mutta eivät useinkaan päivittäisiä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2010, 22:56:28 kirjoittanut Jouni Seilonen » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Helmikuu 21, 2010, 22:59:56 »

Tuossa on todellakin kyse Neuvostoliiton ulkopuolelle suuntautuvasta liikenteestä, ei Venäjän ulkopuolelle suuntautuvasta. Moskova-Tallinna on siis Venäjän sisäistä liikennettä näemmä Hymyilee
Tuolla tavalla laskemalla saa Suomen liikenteen tietysti näyttämään paljonkin isommalta. Vaikka siltikin tuntuu 52% aika isolta luvulta. Kun Varsovaan kerta menee monta junaa päivässä, ei niiden junien ihan tyhjinä uskoisi kulkevan... Miten tuosta pitkästä listasta saa muka kasaan vain niin pienen matkustajamäärän, että se mahtuu niihin kolmeen Suomen junaan?

Mä olen lipunmyyntitiskillä jo pari kertaa ajatellut paljastaa RZhD:n työntekijöille, että Neuvostoliitto on romahtanut, että Gorkij ei enää ole Gorkij, että Viro ei enää ole Eesti SSR. Mutta, en mä ole hennonnut. Mitä minä, kielirampa, tekisin heidän alkaessa järkyttyneinä itkeä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2010, 23:27:01 »

Tuossa on todellakin kyse Neuvostoliiton ulkopuolelle suuntautuvasta liikenteestä, ei Venäjän ulkopuolelle suuntautuvasta. Moskova-Tallinna on siis Venäjän sisäistä liikennettä näemmä Hymyilee
Tuolla tavalla laskemalla saa Suomen liikenteen tietysti näyttämään paljonkin isommalta.

Luetteloni junayhteydet ovat RZD:n kaukojunien aikataulukirjassa luettelossa, joka on otsikoitu: Mezhdunarodnoje soobshtshenije (pojezda i besperesadotshnyje vagony) eli suunnilleen että Kansainvälinen liikenne (junat ja suorat vaunut). Kirjasta ei käy ilmi, että se olisi SZD:n aikataulukirja.
tallennettu
Jari Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2010, 23:31:14 »

Lainaus käyttäjältä: Tuukka Ryyppö Tänään kello 00:39:46
Se kympin matka ei ollut sen hurjempi kokemus kuin olisi ollut ajaa lähes täsmälleen samanlaisella, mutta Expressbus-logoin varustetulla ja 30 euroa kalliimmalla bussilla, joka ajoi koko matkan oman bussini perässä. Mikä siinä matkassa pitäisi niin hurjaa olla?

Mielikuva. Osalla suomalaisista on vielä vanhanaikainen ajatus / käsitys venäläisisitä. Ja mielikuvilla on aika voima käyttäytymiseen ja ajatteluun.

Lainaus käyttäjältä: Tuukka Ryyppö Tänään kello 22:59:56
Mä olen lipunmyyntitiskillä jo pari kertaa ajatellut paljastaa RZhD:n työntekijöille, että Neuvostoliitto on romahtanut, että Gorkij ei enää ole Gorkij, että Viro ei enää ole Eesti SSR. Mutta, en mä ole hennonnut. Mitä minä, kielirampa, tekisin heidän alkaessa järkyttyneinä itkeä?

Tää oli hyvä  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Helmikuu 22, 2010, 00:19:45 »

Tuossa on todellakin kyse Neuvostoliiton ulkopuolelle suuntautuvasta liikenteestä, ei Venäjän ulkopuolelle suuntautuvasta. Moskova-Tallinna on siis Venäjän sisäistä liikennettä näemmä Hymyilee
Tuolla tavalla laskemalla saa Suomen liikenteen tietysti näyttämään paljonkin isommalta.

Luetteloni junayhteydet ovat RZD:n kaukojunien aikataulukirjassa luettelossa, joka on otsikoitu: Mezhdunarodnoje soobshtshenije (pojezda i besperesadotshnyje vagony) eli suunnilleen että Kansainvälinen liikenne (junat ja suorat vaunut). Kirjasta ei käy ilmi, että se olisi SZD:n aikataulukirja.
Joo, nosiis selvähän tuo on. Mutta jos katsot tuota listaa, niin huomaat että tuohon luetteloon on kirjattu vain ne junat, jotka ylittävät entisen Neuvostoliiton rajat. Sitä liikennettä, joka kulkee entisen Neuvostoliiton alueen sisällä, ei siis selvästikään lasketa kansainväliseksi liikenteeksi, jolloin se ei ole myöskään tuossa luvussa (52%) mukana.
Tuossa listassa ei näy yhtä ainoaa junaa, jonka määräasema olisi Ukrainassa, Latviassa tai Valko-Venäjällä. Hämmentävää.

Ja koska unohdin aiemmin sanoa: Kiitos listasta!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #18 : Helmikuu 22, 2010, 03:22:38 »

Olipas uutisessa paljon epätarkkuuksia, ja suoranaisia virheitä. Oiotaan muutamia.

Suomessa ja Venäjällä on yhteisestä historiasta johtuen sama raideleveys, eli 1 524 millimetriä.

Lienee itsestäänselvyys foorumin lukijoille, mutta nimellisleveys on Venäjällä 1520 mm.


Lainaus
Muualla Euroopassa leveys on parikymmentä senttiä kapeampi.

1524 mm - 1435 mm = 89 mm, joka ei nyt ole ihan "parikymmentä senttiä".


Lainaus
Helsingin ja Lahden välillä rata sallii jo nyt 220 kilometrin tuntinopeuden.

Po. Kytömaan ja Hakosillan välillä.

Lainaus
Helsingistä Moskovaan matkustaville olisi kätevää, jos välillä kulkisi yksi ja sama juna. Näin ei ole jatkossakaan.

Tolstoi?

Lainaus
Kiireettömille junailijoille on edelleen tarjolla yöjuna Helsingistä Moskovaan.

...no, mainittiinhan tuokin lopulta.

Lainaus
Toinen Pendolinojen yleinen ongelma on ollut kallistusjärjestelmän epäkuntoon meno.
”Tätä en pidä niin pahana vikana, koska Pendolinolla pystytään ajamaan ilman kallistustakin 160 kilometrin tuntinopeutta.”

Ja esimerkiksi Lahden oikoradalla 220 km/h, myös ilman kallistusta. Kallistus vaikuttaa vain kaarteista johtuviin nopeusrajoituksiin.
tallennettu
Jari Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #19 : Helmikuu 22, 2010, 22:30:42 »

kehtaako sitä laittaa ennee lehtileikkeitä tänne, kun noin kusivat tiedoissaan  Pyörittää silmiään
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #20 : Helmikuu 22, 2010, 22:52:41 »

Kehtaa, koska sekin, mitä julkisuudessa puhutaan, on osa rautatiemaailmaa, vaikkei välttämättä totta olisikaan.

Jos viisumikäytäntöjä helpotetaan, on matkustajamäärien kasvu erittäinkin realistista. Ja jos kerta laivalla pääsee viisumitta, miksei junallakin?

Hieman aiheen sivuun, mutta heitetään nyt tähän silti. Löysin neuvostoaikaisen kartan Venäjän junista Eurooppaan: http://glavpoezdrus.ru/mrdop/map.jpg . Lähes koko verkko on yhä olemassa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #21 : Helmikuu 26, 2010, 19:22:12 »

Tuolla tavalla laskemalla saa Suomen liikenteen tietysti näyttämään paljonkin isommalta. Vaikka siltikin tuntuu 52% aika isolta luvulta. Kun Varsovaan kerta menee monta junaa päivässä, ei niiden junien ihan tyhjinä uskoisi kulkevan... Miten tuosta pitkästä listasta saa muka kasaan vain niin pienen matkustajamäärän, että se mahtuu niihin kolmeen Suomen junaan?

Eipä tuossa näytetty mainitsevan että millä mittarilla Suomen osuus on tuo 52%. Voisikohan se syntyä euroista (suomalaiset maksavat ylihintaa) tai tonneista (suomalaiset ovat läskejä)?
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #22 : Helmikuu 27, 2010, 16:43:34 »

Tuntematta tarkemmin venäläistä rautatiematkustustilastointia kerrottakoon esimerkki neuvostotavasta tehdä matkailutilastoja 1970- ja 1980-luvuilla. Neukkutilastot tuntuivat täysin mielivaltaisilta, kunnes selvisi, että matkustajamäärissä laskettiin vouchereiden määrää, ei varsinaisten matkustajien määrää. Niinpä bussilastillinen Leningradiin meneviä suomalaisia (juoma)kulttuurimatkalaisia saatettiin merkitä tilastoihin vain yhdeksi matkustajaksi, koska suomalainen matkatoimisto kirjoitti kaikki ostetut palvelut koko ryhmää varten yhdelle ainoalle Intouristin voucherkaavakkeelle. Toisaalta taas liikematkustaja X matkustaessaan junalla liikematkalle Moskovaan saattoi tulla merkityksi moneksi matkustajaksi, koska vouchereita oli esim. hotellitransfereita varten ainakin 2 kpl, majoitusvouchereita hotellia/hotelleja varten, ruokailuvouchereita useita kpl ja voucher paluumatkan lentolippua varten, koska siihen aikaan oli sääntö, että Neuvostoliitosta alkavaa lentomatkaa varten lentolipun sai kirjoittaa vain neuvostoliittolainen organisaation NL:ssa.

Viralliseen tilastointiin ei saatu korjausta, joten käytännön työssä niin neukut kuin suomalaisetkin käyttyvät rajavartiolaitoksen tilastoja, jotka olivat matkustajamäärän suhteen huomattavasti totuudenmukaisempia ja valtionpankkien tilastoja rahavirtojen vertaamiseksi. Nyttemmin asia lienee jollain tavalla korjautunut, koska Intouristin voucherin käyttöpakkoa ei ole ollut vuosiin.

Joku samankaltainen kommervenkki saattaa olla kyseessä näissä RZhD:n tilastoissakin sen lisäksi kuin mitä aikaismmin kirjoitin vaikeudesta erotella "ulkomaat" ja "lähiulkomaat" toisistaan.

Vanha totuus vertailuasteista: vale, emävale, tilasto
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Helmikuu 27, 2010, 17:11:01 »

Katselin tuossa juuri joku aika sitten muista syistä poezda.netistä juna-aikatauluja. Näyttäisi siltä, että Ulan-Udesta Ulan Batoriin menee juna kerran viikossa, Vladivostokista Harbiniin kerran viikossa. Ja siinä olisikin sitten kiinanliikenne.
Mielenkiintoista sinänsä, että vaikka esim. Liettua ei olekaan ulkomaa, vaan "lähiulkomaa", Liettua-Puola -liikenne ei ilmeisesti kuitenkaan ole tuossa listassa mukana. Eikä taida olla Ukraina-Puola liikennekään.

Suomesta Venäjälle kulkee 21 junaa viikossa, Kiinasta Venäjälle 2 junaa viikossa. Tuolta pohjalta 52% on ihan järkevä luku.
Eli: Venäjältä Suomeen kulkee yhtä paljon matkustajia kuin Venäjältä Kiinaan, Mongoliaan, Puolaan, Romaniaan, Bulgariaan, Itävaltaan, Tšekkiin, Slovakiaan, Ranskaan, Italiaan ja Sveitsiin yhteensä. Koska suurimpaan osaan noista kulkee vain suoravaunu silloin tällöin, on väite mielestäni realistinen. Tämä ei tosin johdu Suomen tärkeydestä vaan siitä, että Suomi on lähestulkoon ainoa Venäjän rajanaapuri, jonne suuntautuva liikenne on "kansainvälistä". Muu kansainvälinen liikenne kulkee ensin trainsittina muiden maiden - joista lähtevät junat eivät ole tässä luvussa mukana - läpi, jolloin matka-aika ja hinta nousevat niin korkeiksi, että matkustajamäärät ovat vähäisiä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Helmikuu 27, 2010, 18:09:08 »

Jos jotakuta muutakin kiinnostaa nähdä lista junista, jotka esim. tänään ajavat Varsovasta entisen Neuvostoliiton alueelle, tässä on linkki: http://www.poezda.net/ru/station_timetable?location=station_redirect&st_name=%C2%C0%D0%D8%C0%C2%C0&st_code=5199136&forDate=27-02-2010 . Kyrillisiä taitamattomat voivat käyttää näitä kahta koneellisesti latinalaistettua linkkiä:
http://66.196.80.202/babelfish/translate_url_content?.intl=us&lp=ru_en&trurl=http%3A%2F%2Fwww.poezda.net%2Fru%2Fstation_timetable%3Flocation%3Dstation_redirect%26st_name%3D%25C2%25C0%25D0%25D8%25C0%25C2%25C0%26st_code%3D5199136%26forDate%3D27-02-2010

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.poezda.net%2Fru%2Fstation_timetable%3Flocation%3Dstation_redirect%26st_name%3D%25C2%25C0%25D0%25D8%25C0%25C2%25C0%26st_code%3D5199136%26forDate%3D27-02-2010

Noista näkyy, että varsinaisesti Venäjälle menee vain yksi juna päivässä. Mielenkiintoisesti myös Šeštokain junat on listattu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junamatkustus Pietariin kolminkertaistuu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina