Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tilaa ohjaus- ja ravintolavaunut Transtechilta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« : Maaliskuu 24, 2011, 09:38:41 »

VR Group tilaa 12 ohjausvaunua ja 15 ravintolavaunua Transtech Oy:ltä. Kaluston uusimisen tarkoituksena on parantaa asiakkaiden matkustusmukavuutta. Suomessa uudenlaisten ohjausvaunujen avulla voidaan myös parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä.

– VR uskoo matkustajamäärien kasvuun. Uudet vaunut merkitsevät myös toiminnallisia parannuksia. Ravintolavaunut ovat olennainen osa suomalaista junamatkustamista, ja uusilla vaunuilla voimme entistä paremmin palvella asiakkaitamme. Kilpailutus myös toi VR:lle merkittävän kustannussäästön, toimitusjohtaja Mikael Aro toteaa.

Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies on tyytyväinen VR:n päätökseen hankkia vaunut kilpailutuksen tuloksena kotimaasta. – Tilaus lisää luottamusta valmistavan teollisuuden tulevaisuuteen Suomessa. Päätös tuo merkittävästi työtä Kainuuseen ja vahvistaa suomalaista osaamista tuotekehityksessä, ministeri Häkämies kiittelee.

Vaunujen hankinta alkoi viime kesäkuussa, kun kiinnostuneet valmistajat jättivät alustavat osallistumishakemukset. Sen jälkeen hankinta eteni neuvottelumenettelyn mukaisesti. Tarjouskilpailussa oli mukana useita vaununvalmistajia.

VR edellytti, että vaununvalmistajalla on kokemusta ja näyttöä suomalaisissa olosuhteissa käytettävän junakaluston valmistamisesta.

Suomessa uudentyyppisiä vaunuja

Sekä ohjaus- että ravintolavaunut ovat kaksikerroksisia ja Suomessa uudenlaisia. Niiden ulkoasu on VR:n vihreän ilmeen mukainen.

Ohjausvaunussa yhdistyvät veturin ja matkustajavaunun ominaisuudet. Vaunun toisessa päässä on ohjaamo, ja vaunussa on noin 100 istumapaikkaa. Ohjausvaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä helpottaa ruuhkaa erityisesti ahtaalla Helsingin ratapihalla. Ohjausvaunun käyttöönotto parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä kaikkialla Suomessa.

Ravintolavaunussa on 50 hengen ravintolatilat vaunun alakerrassa ja välitasanteella. Yläkerrassa on noin 50 istumapaikkaa matkustajille.

Ensimmäiset ohjausvaunut on tarkoitus ottaa käyttöön kesällä 2013. Ravintolavaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2013 lopulla. Kaikki uudet vaunut ovat liikenteessä syksyyn 2014 mennessä.

Nyt tilattujen vaunujen arvo on noin 90 miljoonaa euroa. Lisäksi kauppaan sisältyy optio 13 ohjausvaunusta ja 11 ravintolavaunusta.

Lähde: VR http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110324082722.html

Mielummin olis ollu tuo rafla yläkerrassa ja matkustajat alhaalla.
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2011, 10:03:41 »

Transtechin tiedotteesta löytyy lisäksi havainnekuva ohjausvanun ohjaamosta:
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=616
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2011, 11:43:50 »

Tuossa ohjaamon havainnekuvassa kiinnittyy huomio tietenkin ensimmäisenä siihen, että se ei ole mallia Sr2 vaan pikemminkin saksalaisen standardiohjaamon ja ehkä eurooppalaisen (tulevan) ohjaamostandardin mukainen.

Ja nyt herää kysymys siitä, voiko Sr2 edes ajaa ohjaamosta, jossa ei ole kaikkia tarvittavia laitteita ja mm. näyttöjä; tässä uudessa mallissa näyttäisi olevan ns. lasiohjaamo eli melkein kaikki mittaristot näytetään lcd-näytöillä, kun taas Sr2:ssa ei kuvaputkinäytöllä ole muuta kuin diagnostiikka.

Vai onko uusi ohjausvaunu suunniteltu käytettäväksi vain ja ainoastaan Sr3:n kanssa?

Samoin toinen istuin on välttämätön joissakin tilanteissa ja tuossa kuvassa on vain yksi, keskilinjalle aseteltu istuin.

tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2011, 11:54:35 »

...Mielummin olis ollu tuo rafla yläkerrassa ja matkustajat alhaalla.

Silloin niihin vaunuihin olisi pitänyt rakentaa hissit että liikuntarajotteiset pääsevät ravintolaan, samoten tavaroiden täydennys sinne ravintolaan olisi ollut työläämpää, kun pakettiautosta lastavaat tavaraa sisään siitä vaunun sivuovesta.
Myöskin ehkä olisi voinut tulla meluhaitaa alapuolella olevaan matkustamoon yläkerran ravintolasta?

Hienoa että kotimainen tarjous voitti ja saadaan sitten kotimaista laatua ja lisäksi töitä otanmäkeen...
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2011, 13:10:23 »

Yläkerrassa rafla olisi myös kovin pieni, alakerrassa pääsee hyödyntämään välitasoakin ja näin asiakaspaikkoja saa enemmän.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2011, 14:45:46 »

Saa nähdä, millainen ravintolavaunusta tulee. Kahden kuvan perusteella näyttää modernille, mutta hyvä, kun sinne saaadaan 50 paikkaa mahdutettua.
tallennettu

Käy myös täällä!
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2011, 15:36:50 »

Tuossa ohjaamon havainnekuvassa kiinnittyy huomio tietenkin ensimmäisenä siihen, että se ei ole mallia Sr2 vaan pikemminkin saksalaisen standardiohjaamon ja ehkä eurooppalaisen (tulevan) ohjaamostandardin mukainen.

Ja nyt herää kysymys siitä, voiko Sr2 edes ajaa ohjaamosta, jossa ei ole kaikkia tarvittavia laitteita ja mm. näyttöjä; tässä uudessa mallissa näyttäisi olevan ns. lasiohjaamo eli melkein kaikki mittaristot näytetään lcd-näytöillä, kun taas Sr2:ssa ei kuvaputkinäytöllä ole muuta kuin diagnostiikka.

Vai onko uusi ohjausvaunu suunniteltu käytettäväksi vain ja ainoastaan Sr3:n kanssa?

Samoin toinen istuin on välttämätön joissakin tilanteissa ja tuossa kuvassa on vain yksi, keskilinjalle aseteltu istuin.



Mitenkäs muualla asia on ratkaistu? Esim. onko nykyiset saksalaisten junien ohjausvaunut sidottu vain yhteen veturityyppiin. Entä miten siellä on ratkaistu se että Br 101 ja Br 120 ovat kaskinajossa (siis yhdellä kuljettajalla). Oleellisinta kait lienee, millaista tietoa ohjausväylässä liikkuu ja veturi sen ymmärtää, kuin se millaisin laittein tieto tuotetaan.

Mutta täällä Suomessahan on suomalaiset erityisolosuhteet, niin siitähän seuraa erikoisia ratkaisuja.
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2011, 16:31:52 »

Ja nyt herää kysymys siitä, voiko Sr2 edes ajaa ohjaamosta, jossa ei ole kaikkia tarvittavia laitteita ja mm. näyttöjä; tässä uudessa mallissa näyttäisi olevan ns. lasiohjaamo eli melkein kaikki mittaristot näytetään lcd-näytöillä, kun taas Sr2:ssa ei kuvaputkinäytöllä ole muuta kuin diagnostiikka.

Kuvittelisi, että kaikki data liikkuu digitaalisena riippumatta siitä, miten se esitetään, jolloin diginäyttöön tiedon saanti ei pitäisi olla mikään ongelma. En ole toki asiantuntija.
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2011, 16:41:07 »

Ohjausvaunun ulkomuotoilusta voi hyvällä mielikuvituksella hakea viitteitä tulevasta Sr3:sta. Muotoilussa on samaa ainakin Siemensin Eurosprinterin kanssa.   http://www.rbf.net.pl/wiecej,Prezentacja-lokomotywy-Siemensa-Eurosprinter-ES-64-U4,184 Tyylikkään näköinen havainnekuva jokatapauksessa!

Ohjausvaunut ovat kyllä kaikinpuolin järkevä valinta helpottamaan Helsingin ratapihan ruuhkaa, ihmetyttää vaan miksi näitä ei hankittu jo 90-luvun puolella pendoliinojen asemasta. Itsenäiset yksiköt helpottavat niin matkustajakapasiteetin muunneltavuutta kuin huoltokiertojakin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2011, 16:46:21 »

En epäilekään, etteikö jonkun asian muuntaminen toiseksi olisi tietotekniikalle mahdollista. En myöskään epäile, etteikö jonkun muuntimen käyttö toisi mukanaan isoja ongelmia  Iskee silmää

Saksassahan on ollut jo noin vuodesta 1970 standardiohjaamo käytössä ja siinä sähkövetureiden hallintalaitteet toimivat keskenään aina samojen periaatteiden mukaisesti.

Jenkeissähän moniajo eri mallien kesken ratkaistiin käyttämällä paineilmaa niin, että sen paineen muuttuminen määräsi ajettavan tehoportaan, joita oli 8.

Sr2:llehan on ominaista täysin omintakeiset ohjaamojärjestelyt, joissa hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta eivät ole sukua millekään muulle veturityypille kuin Sr2/Lok 2000 :lle. Sveitsissä ohjausvaunu näemmä rakennetaan niin, että esivalmistetulle teräksiselle vaununrungolle asennetaan (Saurerin kuorma-autotehtaan valmistama) keinoaineinen () ohjaamomoduli, jossa käsittääkseni hallintalaitteet vastaavat täysin Lok 2000:tta.

tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2011, 17:24:22 »

Kyllähän nuo ihan tyylikkään näköisiä ovat...havainnekuvat siis  Virnistää

Ravintolavaunun myyntitiskiä tosin koristi jostain syystä brittiläinen höyryveturi, kaiketi A1 Tornado?  Iskee silmää

Olisi siihen voinut jonkin nätin Ukko-Pekka kuvankin voinut sommitella...  Pyörittää silmiään
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2011, 17:53:55 »

Havainnekuvat ovat sitä mitä aikoinaan sanottiin taitelijan näkemykseksi, mutta merkittävää on se, että suomalaisetkin ovat lopulta tajunneet ohjausvaunujen hyödyn.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #12 : Maaliskuu 24, 2011, 20:00:27 »

Ja kaiketi huomenna Transtech juhlii lisää, kun jonossa oleva seuraava kiskoliikennetilauskin vahvistuu. Oikeastaan se vahvistui jo tänään, mutta pitäähän sitä hyviä uutisia jakaa yksi/päivä niin on iloa pitemmälle.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2592


« Vastaus #13 : Maaliskuu 24, 2011, 20:07:18 »

Helsingin uudet ratikat?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #14 : Maaliskuu 24, 2011, 21:53:04 »

Olisipa nuo ravintolavaunut olleet sellaisia, että alakerrassa kahvila- ja kaljapuoli ja yläkerrassa ravintola pöytiintarjoiluineen. Portaiden lisäksi tarvittaisiin toki hissi, jotta kulku kerrosten välillä olisi esteetöntä. Sopivaan paikkaan sijoitettuna hissi mahdollistaisi ala-, väli- ja ylätasoille pääsyn.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #15 : Maaliskuu 24, 2011, 22:33:33 »

Helsingin uudet ratikat?

Katso SRS-uutiset: http://raitio.org/news/uutis11/uutis111.htm
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #16 : Maaliskuu 25, 2011, 11:11:08 »

Ohjausvaunun ulkomuotoilusta voi hyvällä mielikuvituksella hakea viitteitä tulevasta Sr3:sta. Muotoilussa on samaa ainakin Siemensin Eurosprinterin kanssa.   http://www.rbf.net.pl/wiecej,Prezentacja-lokomotywy-Siemensa-Eurosprinter-ES-64-U4,184 Tyylikkään näköinen havainnekuva jokatapauksessa!

Ohjausvaunut ovat kyllä kaikinpuolin järkevä valinta helpottamaan Helsingin ratapihan ruuhkaa, ihmetyttää vaan miksi näitä ei hankittu jo 90-luvun puolella pendoliinojen asemasta. Itsenäiset yksiköt helpottavat niin matkustajakapasiteetin muunneltavuutta kuin huoltokiertojakin.
No pendolinot on hankittu aivan eri tarkoitukseen kun ohjausvaunut, pendo kevyt , nopea juna joka soveltuu Suomen heikolle ja mutkaiselle rata-infralle, sr2:n vetämä juna max. 140-160km/h. Matka-ajalla on merkityksensä kun taistellaan markkinaosuuksista


tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #17 : Maaliskuu 25, 2011, 12:10:43 »

Ja nyt herää kysymys siitä, voiko Sr2 edes ajaa ohjaamosta, jossa ei ole kaikkia tarvittavia laitteita ja mm. näyttöjä; tässä uudessa mallissa näyttäisi olevan ns. lasiohjaamo eli melkein kaikki mittaristot näytetään lcd-näytöillä, kun taas Sr2:ssa ei kuvaputkinäytöllä ole muuta kuin diagnostiikka.

Vai onko uusi ohjausvaunu suunniteltu käytettäväksi vain ja ainoastaan Sr3:n kanssa?

Tuorein Rautatietekniikka-lehti tietää kertoa tarkemmin ohjausvaunujen tulevasta käytöstä (s. 28): http://www.rautatietekniikka.fi/rautatietekniikka/Rautatietekniikka-1-2011.pdf

Muutoksia tarvitaan sekä vetureihin että vaunuihin, jotta ohjausvaunuja voidaan käyttää nykykaluston kanssa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #18 : Maaliskuu 25, 2011, 15:43:42 »

Lainaus
No pendolinot on hankittu aivan eri tarkoitukseen kun ohjausvaunut, pendo kevyt , nopea juna joka soveltuu Suomen heikolle ja mutkaiselle rata-infralle, sr2:n vetämä juna max. 140-160km/h. Matka-ajalla on merkityksensä kun taistellaan markkinaosuuksista

Totta tuokin, tähän mennessä nopeushyöty pendolinon ja IC2-junien välillä on kuitenkin ollut aika olematonta kun ratojen kunnostamiseen/kaksiraiteistamiseen suurille nopeuksille ei ole varattu samanlaisia pääomia kuin varmaankin pendoja tilatessa oli suunnitelmissa.

Markkinaosuuksista taistellessa painoa on asetettava myös luotettavuudelle ja kapasiteetin täydelle hyödyntämiselle. Jälkiviisaana on helppo todeta että mikäli jo aiemmin olisi panostettu 200km/h huippunopeuden ohjaus-, ravintolavaunuihin, kuten esimerkiksi sveitsissä tai saksassa, kalliiden ja epäluotettaviin pendolinojen asemasta en usko että juna olisi markkinaosuuksia ainakaan hävinnyt. Tänäkin talvena olisivat ohjausvaunulliset IC-junat helpottaneet osaltaan Helsingin ratapihan ruuhkaa, sekä vähentäneet lukuisilla minuuteilla tiukalla kierrolla kulkevien runkojen myöhään jäämisiä.

Jokatapauksessa parempi että päätös tuli myöhään kuin ei milloinkaan!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Maaliskuu 25, 2011, 16:42:23 »

Tuossa Rautatietekniikan jutussa oli muutama asia joita sivullinen ei heti tule ajatelleeksi, mm. että puskurit on ajateltu vain vetoa varten, ei työntöä. Toisaalta vähän kummastuttaa se perustelu miksi vanhasta ei voi tehdä ohjausvaunua. Eihän sitä vaunua ole pakko poikki sahata ja lisätä ohjaamoa. Pitää vain lyhentää väliseinin matkustamoa jne. Ei sekään kai halpaa ole, mutta ei vaadi koko vaunun katkaisua, ja mitä tulee infokaapelien välityskykyyn, niin kuparia ja valokuitua löytyy. Tietenkin ne vaativat taas muutoksia vaunujen välisiin liitäntöihin...
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #20 : Maaliskuu 25, 2011, 20:28:24 »

Tuossa Rautatietekniikan jutussa oli muutama asia joita sivullinen ei heti tule ajatelleeksi, mm. että puskurit on ajateltu vain vetoa varten, ei työntöä.

Siis ei jatkuvaa työntöä varten.

Lainaus
Toisaalta vähän kummastuttaa se perustelu miksi vanhasta ei voi tehdä ohjausvaunua. Eihän sitä vaunua ole pakko poikki sahata ja lisätä ohjaamoa. Pitää vain lyhentää väliseinin matkustamoa jne.

Ja vähän rälläkkää jotta ikkuna-aukot saadaan kuskille sopivaksi? Ja pikkaisen kulmia pyöreämmiksi jotta ei suhise niin pahasti. Ei taida niitä vanhoja Ed vaunuja niin paljoa ole "ylimääräisiä" että tällaiseen voi ryhtyä.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #21 : Maaliskuu 25, 2011, 21:45:09 »

Totta tuokin, tähän mennessä nopeushyöty pendolinon ja IC2-junien välillä on kuitenkin ollut aika olematonta kun ratojen kunnostamiseen/kaksiraiteistamiseen suurille nopeuksille ei ole varattu samanlaisia pääomia kuin varmaankin pendoja tilatessa oli suunnitelmissa.

Markkinaosuuksista taistellessa painoa on asetettava myös luotettavuudelle ja kapasiteetin täydelle hyödyntämiselle. Jälkiviisaana on helppo todeta että mikäli jo aiemmin olisi panostettu 200km/h huippunopeuden ohjaus-, ravintolavaunuihin, kuten esimerkiksi sveitsissä tai saksassa, kalliiden ja epäluotettaviin pendolinojen asemasta en usko että juna olisi markkinaosuuksia ainakaan hävinnyt.

Itävaltaa ja Railjet:iä unohtamatta  Virnistää



(Public domain photo in Wikimedia Commons by Ligeti Gábor)
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #22 : Maaliskuu 25, 2011, 22:17:54 »

Itse olisin tehnyt enemmän marsua muistuttavan, mutta kyllä toikin kelpaa.

Vielähän tässä on aikaa ottaa mallia tästä "luonnoksesta".
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #23 : Maaliskuu 25, 2011, 22:22:36 »

Ohjausvaunun ulkokuva näyttää tosi tyylikkäältä!

Laitetaan sitten kuva siitäkin: Iskee silmää



(Photo in Wikimedia Commons by Pechristener)

Jaa, taisi Otto tarkoittaa Transtechin vaunua, mutta aika samanlainen muotoiluhan näissä itse asiassa on, vaikka VR:n onkin kaksikerroksinen.  Veturihan Railjet:issä on Siemensin Taurus ja siitä tämänkin muodot näyttävät saaneen vaikutteita.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2011, 14:10:10 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 26, 2011, 13:59:48 »

Melko varmasti on parempi rakentaa ohjausvaunu ihan alusta lähtien jotta saadaan asiamukainen. Kummastelin vain sitä tapaa joka on yleinen alalla kuin alalla. Pidetään joitain asioita itsestään selvinä eikä edes haluta miettiä vaihtoehtoja. Sitäpaitsi maailman radoilla liikkuu useita sellaisia ohjausvaunuja joita ei heti sellaisiksi arvaa jos ei kiinnitä huomiota siinä oleviin ajovaloihin ja lasinpyyhkimeen kuljettajan pienessä räppänässä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tilaa ohjaus- ja ravintolavaunut Transtechilta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina