Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tilaa ohjaus- ja ravintolavaunut Transtechilta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #25 : Maaliskuu 26, 2011, 14:36:19 »

Sitäpaitsi maailman radoilla liikkuu useita sellaisia ohjausvaunuja joita ei heti sellaisiksi arvaa jos ei kiinnitä huomiota siinä oleviin ajovaloihin ja lasinpyyhkimeen kuljettajan pienessä räppänässä.

Taitaa tuon ratkaisun tarkoitus olla se, että läpikulku vaunusta toiseen ohjaamon läpi on mahdollista. Ei minulla kyllä ole ollut mahdollisuutta sen tarkemmin tutustua esim. englantilaisiin EMU:ihin, joissa näitä ainakin on.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #26 : Maaliskuu 26, 2011, 19:59:36 »

Lainaus
No pendolinot on hankittu aivan eri tarkoitukseen kun ohjausvaunut, pendo kevyt , nopea juna joka soveltuu Suomen heikolle ja mutkaiselle rata-infralle, sr2:n vetämä juna max. 140-160km/h. Matka-ajalla on merkityksensä kun taistellaan markkinaosuuksista

Totta tuokin, tähän mennessä nopeushyöty pendolinon ja IC2-junien välillä on kuitenkin ollut aika olematonta kun ratojen kunnostamiseen/kaksiraiteistamiseen suurille nopeuksille ei ole varattu samanlaisia pääomia kuin varmaankin pendoja tilatessa oli suunnitelmissa.

Markkinaosuuksista taistellessa painoa on asetettava myös luotettavuudelle ja kapasiteetin täydelle hyödyntämiselle. Jälkiviisaana on helppo todeta että mikäli jo aiemmin olisi panostettu 200km/h huippunopeuden ohjaus-, ravintolavaunuihin, kuten esimerkiksi sveitsissä tai saksassa, kalliiden ja epäluotettaviin pendolinojen asemasta en usko että juna olisi markkinaosuuksia ainakaan hävinnyt. Tänäkin talvena olisivat ohjausvaunulliset IC-junat helpottaneet osaltaan Helsingin ratapihan ruuhkaa, sekä vähentäneet lukuisilla minuuteilla tiukalla kierrolla kulkevien runkojen myöhään jäämisiä.

Jokatapauksessa parempi että päätös tuli myöhään kuin ei milloinkaan!

Niinkuin aiemmmin laitoin , rataverkko ei tarjoa tällähetkellä sellaista palvelutasoa että veturivetoisilla junilla mentäisiin 200km/h. Joku kokeilu oli mutta kuulema yhtä jarruttamista/kiihdyttämistä välillä Hki-Tpe, joka on kuitenkin parasta A-luokkaa Lahden kanssa ratainfrassa.
Ei sillen tee yhtään mitää 200km/h ravintolavaunulla, onhan noita 200km/h kaksikerroksia vaunuja Vr:llä kymmeniä ja oikoradallakin mennään max 140-160km/h. Tiedä sitten mikä on olematon aikasäästöä, esim Hki-Mikkeli : Pendo 2h18min ja IC2 2h.43 min. alkaa olla kuiteskin jo puolen tunnin ero, ja menopaluu 1h ero se on paljon jo liikemiehelle. Tässä kohtaa juna pesee muut kulkumuodot 3-0, mutta se 2h 45 min niin ei olekkaan enää niin houkutteleva " autollahan pääsee samaan aikaa" Ja pendon luotettavuus on kuitenkin tasolla 80 % junista tulee ajallaan perille, ja radasta johtuvat ongelmat 80% , eli pelkästä junatyypistä johtuvat ongelmat on n.4% eli 95% pendolnoista tulee ajallaan jos rata on kunnossa, hyvä suoritus vois sanoa!
IC2 on se runkoliikenne , pendot on hyvä mauste. Tietty jos mauste ei maistu niin ottaa IC2, pendo ei ole pakollinen
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #27 : Maaliskuu 26, 2011, 21:04:00 »

Lyhyemmillä reiteillä (esim. rantaradalla), joissa ohjausvaunuista lienee eniten hyötyä, ero matka-ajassa on aika marginaalinen, joissain tapauksissa IC2 on nopeampi kuin Pendolino. Valitettavasti Pendo ei ole aivan vapaaehtoinenkaan - aikataulullakin kun on usein merkitystä.

Ainakin itse toivotan ohjausvaunut lämpimästi tervetulleeksi rantaradalla - ja loputkin Pendot niin kauas kuin pippuri kasvaa Iskee silmää
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2591


« Vastaus #28 : Maaliskuu 26, 2011, 21:15:41 »

No mutta Tauno, eihän se Pendokaan aina ole myöhässä ja rikki...  Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #29 : Maaliskuu 26, 2011, 21:33:32 »

No mutta Tauno, eihän se Pendokaan aina ole myöhässä ja rikki...  Hymyilee

... mutta aina kallis ja vastenmielinen matkustaa!  Iskee silmää
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2591


« Vastaus #30 : Maaliskuu 26, 2011, 21:40:44 »

No kyllä mä ainakin tykkään Sm3:llakin matkustaa.  Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #31 : Maaliskuu 26, 2011, 22:02:05 »

Onhan se ihan nopee, kun ei satu olemaan vikoja Hymyilee
tallennettu

Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #32 : Maaliskuu 27, 2011, 02:22:38 »

Lainaus
Niinkuin aiemmmin laitoin , rataverkko ei tarjoa tällähetkellä sellaista palvelutasoa että veturivetoisilla junilla mentäisiin 200km/h. Joku kokeilu oli mutta kuulema yhtä jarruttamista/kiihdyttämistä välillä Hki-Tpe, joka on kuitenkin parasta A-luokkaa Lahden kanssa ratainfrassa.
Ei sillen tee yhtään mitää 200km/h ravintolavaunulla, onhan noita 200km/h kaksikerroksia vaunuja Vr:llä kymmeniä ja oikoradallakin mennään max 140-160km/h. Tiedä sitten mikä on olematon aikasäästöä, esim Hki-Mikkeli : Pendo 2h18min ja IC2 2h.43 min. alkaa olla kuiteskin jo puolen tunnin ero, ja menopaluu 1h ero se on paljon jo liikemiehelle. Tässä kohtaa juna pesee muut kulkumuodot 3-0, mutta se 2h 45 min niin ei olekkaan enää niin houkutteleva " autollahan pääsee samaan aikaa" Ja pendon luotettavuus on kuitenkin tasolla 80 % junista tulee ajallaan perille, ja radasta johtuvat ongelmat 80% , eli pelkästä junatyypistä johtuvat ongelmat on n.4% eli 95% pendolnoista tulee ajallaan jos rata on kunnossa, hyvä suoritus vois sanoa!
IC2 on se runkoliikenne , pendot on hyvä mauste. Tietty jos mauste ei maistu niin ottaa IC2, pendo ei ole pakollinen

Liikenneviraston tämän vuoden verkkoselostuksen mukaan moottorijunien suurin sallittu nopeus olisi veturijunia korkeampi vain rataosilla Olli - Porvoo,  Kirkkonummi – Turku, Kytömaa-Lahti ja km 245,9–Otava. Jos tästä lasketaan pois Olli-Porvoo, sattuneesta syystä Hymyilee ja Kirkkonummi-Turku sen johdosta että nykyinen aikataulurakenne yksiraiteisella rataosalla ei mahdollista pendon suuremman sallitun nopeuden hyödyntämistä jää jäljelle 118,2 kilometriä rataa jota pendo voi radan huippunopeuden puolesta ajaa kovempaa kuin veturijuna. Muu jäljelle jäävä nopeusero verrattuna pendoon ja 200km/h veturijunaan selittynee lähinnä pysähdysten lukumäärällä.

IC-junien hitauteen vaikuttaa osaltaa tietysti Sr1-veturien 140 maksimi nopeus, vanhemman vaunukaluston nopeusrajoitukset ja ongelmat Sr2-vetureiden käytössä 200km/h nopeudessa. Nämä ongelmat ovat/olisivat olleet kuitenkin ratkaistavissa.

Pendolinokalustolla ajettaessa on kuitenkin ollut enemmän myöhästymisiä kuin veturijunilla. Tämänhän on jopa VR itse myöntänyt. Totta on että kilpailussa muita liikennemuotoja vastaan tarvitaan vahva brändi, tämä brändi olisi kuitenkin ollut mahdollista luoda myös luotettavammilla ja helpommin matkusjamääriin sopeutuvilla veturijunilla tinkimättä lähes lainkaan nopeudesta (ratavekko tänään). Pendolinon brändi ei taida näin talven jälkeen olla kovin kovassa huudossa.

Rataverkon parannusten lisäksi ongelmaksi muita nopeammalla kalustolla ajamiseen jää myös suomen pitkälti yksiraiteinen rataosa joka syö suuremman huippunopeuden hyötyä hitaamman kaluston seassa.

Optimismin puutteesta ei voida syyttää VR:ää/eduskuntaa kun laman jälkeen suunnittelivat näitä matka-aikoja http://web.archive.org/web/19980613185451/www.vr.fi/heo/pendo4.htm
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #33 : Maaliskuu 28, 2011, 19:07:41 »

Noista linkin matka-ajoista on tainnut toteutua ainoastaan Kouvola (1h 23 min), sekin oikoradan ansiosta, joka 1990-luvun puolivälin suunnitelmista vielä puuttui. Esimerkiksi S 1 käyttää Helsingin ja Kouvolan väliseen matkaan nykyisin tasan 1h 23min (7.12-8.35).
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #34 : Huhtikuu 01, 2011, 21:54:05 »

Luin Railway Gazettea ja silmiin osui juttu noista kaksikerrosravintolavaunuista: Artikkelista saa käsityksen että kaksikerrosvaunut tulisivat IC2 juniin . Eli nykyisestä kärrymyynnistä luovuttaisiin ja palattaisiin erilliseen ravintolavaunuun. En ollut asiaa vielä tältä kannalta sisäistänyt, mutta mielestäni hyvä uudistus.

Lainaus käyttäjältä: Railway Gazette
The double-deck restaurant cars are intended to enhance service quality, as at present InterCity2 formations only offer a limited trolley service.
http://www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/vr-orders-more-double-deckers.html
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #35 : Toukokuu 04, 2011, 18:20:09 »

Lainaus
Liikenneviraston tämän vuoden verkkoselostuksen mukaan moottorijunien suurin sallittu nopeus olisi veturijunia korkeampi vain rataosilla Olli - Porvoo,  Kirkkonummi – Turku, Kytömaa-Lahti ja km 245,9–Otava. Jos tästä lasketaan pois Olli-Porvoo, sattuneesta syystä Hymyilee ja Kirkkonummi-Turku sen johdosta että nykyinen aikataulurakenne yksiraiteisella rataosalla ei mahdollista pendon suuremman sallitun nopeuden hyödyntämistä jää jäljelle 118,2 kilometriä rataa jota pendo voi radan huippunopeuden puolesta ajaa kovempaa kuin veturijuna. Muu jäljelle jäävä nopeusero verrattuna pendoon ja 200km/h veturijunaan selittynee lähinnä pysähdysten lukumäärällä.

Verkkoselosteen nopeustiedot karkealla tasolla.
"Ensimmäinen paikallinen nopeusrajoitus tulee Nastolan seisakkeen länsipuolelle km:lle 145 (144+938 - 145+600): IC:llä 160 km/h. Uudenkylän ratapihan itäpäässä km:llä 151 Pendolinonkin nopeus putoaa ratageometrian vuoksi 190:een km/h ja IC:n nopeus jää 150:een km/h. Kivismäenportin jälkeen Pendolinon nopeus palautuu takaisin, mutta IC jatkaa 170 km/h km:lle 155 Arolaan, mistä alkaa 150 km/h rajoitus. Mankalan länsipuolella Pendolino hidastaa toisen kerran 190:een km/h ja IC putoaa 140 km/h kuoppaan kuten Uudessakylässäkin. Mankalan jälkeen Pendolino jatkaa 200 km/h Kausalaa kohti ja IC 160 km/h, Sitikkalan jälkeen 170 km/h. Uudenkylän-Mankalan-Sitikkalan mutkat vaikuttavat tulevaisuudessakin junien nopeuksiin selvästi: rataosalle tulee 12. joulukuuta 2010 alkaen ensi kerran Helsingin jälkeen todellinen nopeusrajoitusten syvänne (kuva 2). Oma lukunsa on lisäksi vaikea Korian länsikaarre.
" Lähde: http://www.tieokas.fi/Uusikyla-Jokue.pdf
Ett se siitä SN200 välillä Lahti-Luumäki,

tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #36 : Toukokuu 05, 2011, 12:50:34 »

Jos nuo ravintolavaunut todella tulee pääosin IC2-juniin, se on oikein hyvä uudistus.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tilaa ohjaus- ja ravintolavaunut Transtechilta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina