Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Ilari Eskelinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« : Kesäkuu 04, 2014, 10:01:17 »

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-group-on-kaynnistanyt-matkustajavaunujen-hankinnan--040620141017/
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2591


« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2014, 10:28:38 »

Eikös nuokin kannattaisi ostaa Transtechiltä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2014, 10:38:36 »

Eiköhän sitä voida pitää aika varmana että vaunut tulee Transtechiltä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2014, 10:44:09 »

Matkustajavaunuhankinta Hilmassa:
http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-009632/

Paljonkohan makuuvaunuja hankitaan Kolarin liikenteeseen? Kevätkauden sesonkijunat jäänee pois tällä vuosikymmenellä (ei järkeä ostaa makuuvaunuja seisotukseen)?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2591


« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2014, 10:52:38 »

Eiköhän sitä voida pitää aika varmana että vaunut tulee Transtechiltä.
Kiva Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2014, 12:33:24 »

2 kerrosvaunuja kun ovat niin numerot alkaa varmaan 288, 289... jne
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2014, 15:17:34 »

Eiköhän sitä voida pitää aika varmana että vaunut tulee Transtechiltä.

Tällä kertaa kilpailutuksen säännöt kuitenkin mahdollistavat osallistumisen ainakin Stadlerille ja Alstomille, vähintäänkin 200 km/h kaksikerrosvaunujen valmistusmäärien osalta. Stadlerin referenssinä toiminevat 7 kpl kuusivaunuisia WestBahnille toimitettua kaksikerrossähkömoottorijnaa sekä JKOY:n Flirtit, Alstomin kohdalla sekä TGV Duplex -junien välivaunut sekä Ruotsin X40-sarja. Bombardierilta ei tule ainakaan mieleen mitään vaatimukset täyttävää kalustoa.

En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2014, 15:24:59 »

Olisikohan tarjouspyynnön ehdoissa pakkaskestävyyden ynnä muiden vaatimusten lisäksi maininta myös siitä, että tarjoukset tulee tehdä selevällä Kainuun murteella?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2014, 15:28:18 »

Olisikohan tarjouspyynnön ehdoissa pakkaskestävyyden ynnä muiden vaatimusten lisäksi maininta myös siitä, että tarjoukset tulee tehdä selevällä Kainuun murteella?

Tuostahan ton voi kurkata:
http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-009632/
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2014, 16:48:04 »

En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
Kai tästä maailmasta nyt muutama firma löytyy jotka jo tekee vaunuja ettei tarvitse erikseen sellaista tuotantoa aloittaa?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #10 : Kesäkuu 04, 2014, 19:03:13 »

En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
Kai tästä maailmasta nyt muutama firma löytyy jotka jo tekee vaunuja ettei tarvitse erikseen sellaista tuotantoa aloittaa?
Virnistää
tallennettu

Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #11 : Kesäkuu 04, 2014, 21:52:15 »

Hehheh Virnistää. Mietin tässä uusia litteroita :
 EFd : 2. luokan konduktööriosastollinen IC2-vaunu, eli siis alakerrassa osasto ja yläkerrassa matkustamo
 CEd : Edb-vaunusta muutettu, yläkerran penkit 2+1
 Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
 Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilf

Numerot:
 EFd : 288xx
 CEd : 282xx
 Edl : 30001-40
 Edlf : 30040-8

Numerot ja lukumäärät ovat omia keksimiäni, kuten myös vaunumallit joten älkää ottako pahasti tätä. Virnistää

Muuten kun teräskorivaunut häipyvät niin muutetaanko pikajunat InterCityiksi tai taajamajuniksi? Ja myös tulevatko IC:t takaisin reitille esim. Helsinki-Vaasa? Sen tiedän että taajamajunat muutetaan x-kalustolla (JEE!) kuljettaviksi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2014, 22:02:33 »

En tosin osaa oikein nähdä todennäköisenä, että kumpikaan noista kahdesta haluaisi ryhtyä vaunuvalmistaaksi. Eli tosiaan tilauksen päätymistä Transtechille voidaan pitää /aika varmana/, mutta ei sentään satavarmana.
Kai tästä maailmasta nyt muutama firma löytyy jotka jo tekee vaunuja ettei tarvitse erikseen sellaista tuotantoa aloittaa?

Transtech on tasan tarkkaan ainoa. Siis kun vaatimuksena on, että vuosina 2000-2013 pitää olla valmistanut 30 kappaletta Sn >199 km/h kaksikerrosvaunuja tai 5 kpl yli 4-vaunuisia kaksikerrosmoottorijunia, joiden Sn on 200 km/h tai enemmän ja vaunuilla pitää olla näiltä vuosilta takanaan viisi miljoonaa kilometriä. Bombardierin 200 km/h kaksikerrosvaunut ovat liian tuore kehitelmä. Ja sitten on vielä se vaatimus, että valmistajalla on oltava kalustoaan käytössä Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Alaskassa, USA:ssa tai Norjassa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2447


« Vastaus #13 : Kesäkuu 05, 2014, 09:53:46 »


Transtech on tasan tarkkaan ainoa. Siis kun vaatimuksena on, että vuosina 2000-2013 pitää olla valmistanut 30 kappaletta Sn >199 km/h kaksikerrosvaunuja tai 5 kpl yli 4-vaunuisia kaksikerrosmoottorijunia, joiden Sn on 200 km/h tai enemmän ja vaunuilla pitää olla näiltä vuosilta takanaan viisi miljoonaa kilometriä. Bombardierin 200 km/h kaksikerrosvaunut ovat liian tuore kehitelmä. Ja sitten on vielä se vaatimus, että valmistajalla on oltava kalustoaan käytössä Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Alaskassa, USA:ssa tai Norjassa.
Enstäs Alstom? 43 kpl 2-3-vaunuista kaksikerrosmoottorivaunua Ruotsiin vuoden 2001 jälkeen, sn200. Koska 43 on enemmän kuin 10, jos moottorijunassa on alle viisi vaunua, niin se riittänee (Tuukka hyppäsi tämän kohdan yli).
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #14 : Kesäkuu 05, 2014, 12:17:51 »

Onhan tämä päivän selvä uusi tilaus Kainuuseen, mutta haittaako se jotakin. Ei VR näissä nyt kuitenkaan täysillä vedä kotio päin. Tilattiinhan sähköiset veturit Saksasta ja melkoisella varmuudella dieselitkin tulevat sieltä. Sähkövetureiden hankinta oli ilmoitettu niin, että suomalaisilla ei edes ollut mahdollisuutta siihen.

Nyt kysymys kuuluukin mitä VR tilaa: Ed, Eds, Edfs, Edb, Edm, Edo tai ERd vaunuja. Itse epäilen Ed, Edfs ja Edm vaunujen olevan etusijalla.

Eds vaunuja tuskin tulee lisää ja epäilen näiden vaunujen vaihtavan litteraa tulevaisuudessa. Miten olisi muuten sama vaunu, mutta alakerta olisi muutettu matkatavaroille. Käyttö oli pohjoisen yöjunissa ja pitkän matkan IC-junissa, joissa olisi enemmän käyttöä "rahdille".

Onkohan VR:llä kiinnostusta CEd vaunuhin tulevaisuudessa. "ykkösistä" siirryttiin ahtaampiin buniness malleihin. Olisiko näille tarvetta Suomessa? Edb vaunut muutettaisiin takaisin Ed sarjaan.

Kaikesta huolimatta kova rakennemuutos on tulossa. Siniset taajamajunat korvataan vanhalla IC kalustolla, mutta niiden ravintola vaunut tuskin siirtyy niihin. Siniset pikajunat ja Vanhemmat IC vaunut korvataan pitkiltä matkoilta uudella kaksikerroskalustolla. Yöjuna liikenteen siniset makuuvaunujen tilalle tulee uudet kaksikerroksiset, mutta korvaako niissä käytettävät siniset ravintola- ja matkustajavaunut vanha IC kalusto.

Eil sarjan vaunuihin tämä tilaus rypäs tuskin vaikuttaa ja lähijuna liikenne on kuitenkin se ensimmäinen mikä varmaan tulevaisuudessa tullaan kilpailuttamaan. Siihen tuskin kannattaa laittaa suurempia rahoja ennen kuin tiedetään mitä tuleman pitää.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #15 : Kesäkuu 05, 2014, 12:48:44 »

Onko jossain ollut tietoa/arviota, koska viimeiset siniset poistuisivat? Toki tilanne saattaa elää, mutta muistan jossain nähneeni maininnan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #16 : Kesäkuu 05, 2014, 12:59:34 »

Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilf
Ehkä tässä kohdalla järki puhuu ja jo nyt vajaakäytössä olevia vaunusarjoja ei korvata uusilla kaksikerroksisilla vaunuilla, joilla ajettaisiin vuorokauden aikana kaksi lähtöä - yksi aamuruuhkassa ja toinen iltaruuhkassa paluusuuntaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2014, 16:38:42 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #17 : Kesäkuu 05, 2014, 13:12:07 »

Edl : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu (kaksoisalaovet) korvaamaan Eil
Edlf : Kaksikerroksinen lähiliikennevaunu lipunmyynnillä (kaksoisalaovet) korvaamaan Eilfisin reitille esim. Helsinki-Vaasa?
Ehkä tässä kohdalla järki puhuu ja jo nyt vajaakäytössä olevia vaunusarjoja ei korvata uusilla kaksikerroksisilla vaunuilla, joilla ajettaisiin vuorokauden aikana kaksi lähtöä - yksi aamuruuhkassa ja toinen iltaruuhkassa paluusuuntaan.

Vanhaa IC-kalustoa riittää sinisten korvaajiksi. Ikäähän niilläkin alkaa olemaan 30 vuotta.

Sitähän VR tavoittelee, että kaukoliikenteessä kulkee vain kaksikerroksisia junia.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #18 : Kesäkuu 05, 2014, 16:43:59 »

Leikkasin vähän huolimattomasti tekstiä tuossa lainauksessani. Ajatus oli siis se, että tuskin nyt sentään Eil-kaluston korvaajiksi hankitaan uusia kaksikerrosvaunuja seisomaan tyhjän panttina suurimman osan päivää. Sama ongelma kuin Kolarin sesonkijunien kanssa - eikö nyt kannattaisi jatkaa vanhan kaluston käyttöä ja tarjota palvelua? Uusia kaksikerrosvaunuja ei ole juuri järkeä hankkia sesonkijunia varten seisomaan varikolla 9 kk vuodesta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #19 : Kesäkuu 05, 2014, 16:57:42 »

Sama ongelma kuin Kolarin sesonkijunien kanssa - eikö nyt kannattaisi jatkaa vanhan kaluston käyttöä ja tarjota palvelua? Uusia kaksikerrosvaunuja ei ole juuri järkeä hankkia sesonkijunia varten seisomaan varikolla 9 kk vuodesta.

Sittenhän on hyvä syy lakkauttaa kannattamaton Kolarin liikenne.  Vaikenee
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #20 : Kesäkuu 05, 2014, 17:22:38 »

Sellaisen huhun olen kuullut että IC2-junat poistuvat syksyn aikataulukauden vaihteessa. Saa nähdä minkälaisia muutoksia tulee IC-junien peruskokoonpanoon.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #21 : Kesäkuu 05, 2014, 18:19:35 »

Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #22 : Kesäkuu 05, 2014, 19:15:23 »


Transtech on tasan tarkkaan ainoa. Siis kun vaatimuksena on, että vuosina 2000-2013 pitää olla valmistanut 30 kappaletta Sn >199 km/h kaksikerrosvaunuja tai 5 kpl yli 4-vaunuisia kaksikerrosmoottorijunia, joiden Sn on 200 km/h tai enemmän ja vaunuilla pitää olla näiltä vuosilta takanaan viisi miljoonaa kilometriä. Bombardierin 200 km/h kaksikerrosvaunut ovat liian tuore kehitelmä. Ja sitten on vielä se vaatimus, että valmistajalla on oltava kalustoaan käytössä Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä, Alaskassa, USA:ssa tai Norjassa.
Enstäs Alstom? 43 kpl 2-3-vaunuista kaksikerrosmoottorivaunua Ruotsiin vuoden 2001 jälkeen, sn200. Koska 43 on enemmän kuin 10, jos moottorijunassa on alle viisi vaunua, niin se riittänee (Tuukka hyppäsi tämän kohdan yli).

Vastaukseni oli reaktio viestiin, jossa arveltiin olevan muitakin soveltuvia vaunuvalmistajia. Ja se viesti taas oli reaktio aiemmin kirjoittamaani viestiin, jossa mainitsin Stadlerin ja Alstomin, ja sanoin, että ne tuskin haluavat yhtäkkiä ruveta vaunuvalmistajiksi, kun eivät sellaisia aikaisemmin ole olleet. Ja se todella on niin, että vaunuvalmistajista ei löydy koko maailmasta muita soveltuvia firmoja kuin Transtech. Jos Stadler tai Alstom haluaisi laajentaa toimintaansa moottorijuna-/veturivalmistuksesta vaunuvalmistajaksi, ne olisivat varmasti jo osallistuneet soveltuvaan kilpailutukseen jossain muualla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2014, 19:23:58 »

Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.


Jos ihan pieni korjaus sallitaan, niin vuoteen 2019 mennessä olisi tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä, kaiketi sitä mukaan kun uusia vaunuja alkaa tulemaan. Näinköhän seniori vaunu Rbkt kerkiää saavuttamaan 50v kunnioitettavan iän?  Virnistää
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #24 : Kesäkuu 05, 2014, 22:03:52 »

Mahdetaankohan yhtään Rkbt-vaunua museoida? Jos, niin sitten aika kuluu nopeasti ja vaunu onkin jo 70 vuotta vanha.

Mitkä vaunut mahdetaan museoida? Eip? Ein? EFiti? Noh siinä on mietittävää. Ja sitten joskus ajamme tällaista romutuskeskustelua n. 15 vuoden päästä niin kyseessä on x-sarjan romutus/museointi. Tuolloin on vuosi 2029.

Joskus sitä miettii että nämä nyt tilattavat vaunut saattavat 30 vuoden päästä olla Myllyojalla (jos selkaista on enää) paalattavana. Tämänkin hetkisellä vanhimmalla IC2-vaunulla, 28001, on periaatteessa 14 vuotta aikaa täysi-ikäisyyteen joka meinaa 30 vuoden ikää. 30 vuoden ikä on ikä jolloin on parempi rakentaa uusi kuin saneerata vanha. Kun vaunu 28001 on 30 vuotta vanha niin almanakassa on menossa vuosi 2028. Se vaunu saatetaan varata Rautatiemuseolle aivan kuin Sm1 6x01. Eli sitä ajettaisiin liikenteessä siihen asti kunnes kissan päivät koittavat ja vaunu pääsee vihdoin lepäämään hurujen ja sinisten sekä puuvaunujen kanssa.

Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.

Tuossa on koko lainaus:

Siniset päivävaunut poistettaneen vakinaisesta liikenteestä 2019 alkuun mennessä.
Resiinan 2/2014 Tasoristeys-palsta
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group hankkii uutta matkustajavaunukalustoa korvaamaan sinistä kalustoa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina