Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Yksityisautoilu vähenee  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Helmikuu 26, 2014, 14:14:58 »

Tukholmassa ilmestyvä kauppalehti Dagens Industri julkaisi eilisessä 25. helmikuuta -numerossaan SARA ÖHRVALLin laatiman jutun Bilen tar oss inte längre dit vi vill. Artikkelin asiasisältö on se, että nk länsimaissa yksityisautoilun suosio on laskussa. Tästähän on kirjoiteltu ennenkin, mutta Sara antaa tekstissään joitakin kouraantuntuvia faktoja asian tiimoilta.
     Kehityssuuntaa USA:ssa jota on jo kauan pidetty yksityisautoilun niinsanotusti luvattuna maana, kirjoittaja kutsuu "dramaattiseksi". Siellä Federal Highway Administration'in, siis Liittovaltion maantie-hallinnon, mukaisesti oli 83 %:lla alle kaksikymmentäneljä -vuotiaalla amerikkalaisella ajokortti tilastovuotena 1983. Tänään prosenttiluku on laskenut alle kuudenkymmenenviiden (65%). Sama kehityssunta - artikkelin mukaan - on havaittavissa myös Saksassa, Englannissa, Australiassa ja Ruotsissa.
     Kirjoittajan käsitys vaikuttaa olevan, että auton osuus keskeisenä osana nk. nuorisokulttuuria on jäänyt menneisyyteen. Tämän päivän nuoret välittävät enemmän siitä, mitä ystävät "sosiaalisessa mediassa" pitävät heidän elämäntyylistään, kuin siitä mitä naapurit sanovat kunkin autosta, Sara Öhrvall toteaa.
     Ja jatkaa: Useammatkin tutkimukset ovat antaneet tulokseksi, että maissa joissa Internetin käyttöaste on korkea, on oman auton käyttö sitä mukaa vähentynyt. Väestöryhmä jota tekstissä kutsutaan suoralainana englanninkielestä Digital natives ... suurinpiirtein digitaaliset, tai ehkä virtuaalimaailman (alku)asukkaat pitävät parempana että heillä on tuotteitten ja palveluittten KÄYTTÖmahdollisuus, kuin että heidän pitäisi henkilökohtaisesti OMISTAA kaikkea. Heillä on jopa käsitys, että auto on "tarpeeton ongelma joka mutkistaa jokapäiväistä elämää". Ja niinhän, nykyään on mahdollista toimittaa asioitaan kotitietokoneen ääressä, laajassa mittakaavassa, ilman fyysillistä "kylällä" liikkumista.
     OECD järjestön mukaan 85 % maailman väestöstä tulee asumaan suurehkoissa tai suurissa kaupunkiyhdyskunnissa vuoteen 2050 mennessä. Tässä yhteydesä tehdyt tutkimukset osoittavat, että kun kaupunkialue kasvaa niin suureksi, että päivittäiseen omalla autolla ajoon tuhlautuu aikaa enemmän kuin 60 minuuttia/päivä, siis luokkaa yksi tunti - niin kansalainen kyllästyy asiantilaan ja alkaa etsiä vaihtoehtoisia menokohteita lähempää omaa kotia. Tosin myös nk. ympäristökysymykset kuuluvat vaikuttavan, muuttuneisiin paikasta toiseen siirtymisen käyttäytymismalleihin.
     Eri puolilla maailmaa on käynnissä kaupunkisuunnitelmia, joissa panostetaan käytännössä autottomuuteen, ja joissa olisi mahdollista toimittaa asiansa kaupungilla jalkaisin kävellen, eikä mikään palvelu olisi 15 minuutin patikkamatkaa etäänpänä. Ja kuten sanottu, erittäin paljonhan hoituu mukavasti kotitietokoneen välityksellä.
     Keskustelu näistä asioista jatkuu eri tasoilla. Sara Öhrvall on toiminut mm. suuren media-konsernin Bonnier'in tutkimus- ja kehityspäällikkönä (=chef för forskning och utveckling) ja hänen erikoisosaamiseensa kuuluvat myös tavaramerkit, sekä uusien tuotteitten kehittely. Dagens Industri -lehti lupaa häneltä tekniikka-aiheisen artikkelin sivuillaan, vastaisuudessa joka kolmas tiistai.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2014, 16:46:20 »

No, ei se kansalaisten fyysiseen yleiskuntoon vaikuta, istuuko autossa, vai pelaako "nintendoa". Ja koska molemmat tavat ovat pois jostain muusta, jota ei ainakaan vielä katsota tärkeäksi. Noin periaatteelliselta kannalta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Yksityisautoilu vähenee  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina