Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uusvanha päärata Ranskan ja Espanjan välillä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« : Tammikuu 19, 2023, 01:51:05 »

Kahden raideleveyden ratojen keskustelun aiheessa http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,13747.0.html innostamana etsin vähän tietoa verkosta ja löysin tämän artikkelin viime syyskuusta: https://www.railjournal.com/infrastructure/huesca-canfranc-route-to-be-converted-to-dual-gauge/

Siis Ranskan ja Espanjan välissä on tällä hetkellä vain 2 päärataa: Irun/Hendaye atlantin rannikolla ja Port Bou Välimeren rannalla. Sitten on vielä lähiliikenne Puigcerdan/La-Tour-de-Carol-Entveigin kautta.

1970-luvun asti oli vielä isohko neljäs keskeinen rata Canfrancin kauttaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Canfranc_International_railway_station Artikkelin mukaan Espanjan puolella suunnitellaan nyt 1435 mm raideleveyden kiskot niin konkreettisesti, että rakennussuunnitelmia teetetään. Ilmeisesti tavaraliikennettä halutaan taas aloittaa joskus tulevaisuutta. Siitä, missä kunnossa 50 vuotta käyttämättömänä ollut tunneli on ja milloin liikenne voisi alkaa ei sanota mitään.

Tuossa kartta: https://openrailwaymap.org/?style=standard&lat=42.459940352216556&lon=0.67840576171875&zoom=8 Kyseessä on rata 204.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2023, 22:28:14 »

Mielenkiintoista tietoa! Joulukuussa huomasin, että uudet betoniratapölkyt oli varustettu jo valmiiksi 1435 mm kiinnityksille. Minulla on tuoreita kuvia Irunista, täytyykin lähiaikoina koostaa niistä kuvasarja.
tallennettu
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2023, 16:51:59 »

Espanja on jo pitkään halunnut avata uudelleen tuon Canfrancin kautta Ranskan Bedousiin menevän välin uudelleen liikenteelle, Ranska on vastustanut sitä aikoinaan Ranskan puolella laskussa sattuneen suuren suistumisonnettomuuden takia.
Pitäisi joskus Espanjan matkalla käydä poiketa ihailemassa tuota Canfrancin asemaa..
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2023, 18:41:29 »

Valitettavasti Renfe ja SNCF eivät ovat ystäviä, ja niiden yhteistyötä ei toimi kovin hyvin.
Juuri äsken yksi yhteistyö sopimus lopuu ja se suuntaa menee nyt enemmän siheen että on kilpailu tilanne:
https://www.railtech.com/all/2023/01/11/renfe-plans-to-run-trains-in-france-before-summer-following-end-of-sncf-cooperation/?gdpr=accept
 
Se toimi ehkä siellä pääradalla (Barcelona - Paris) jonkun verran, mutta ne kaikki muut pienet rautatiet Ranskan ja Espanjan välissä kärsivät tästä, siheen oli parempi että olis yhteistyötä. Artikelissa lukee myöskin että ei edes yöjuna tulee onnistumaan  Epävarma
Nyt kun entiset valtionrautatiet pitäsi toimi kapitalismin olusuhdessa, mulla ei oo kova toivoa että tämä rautatie avataan uudeleen.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2023, 00:54:46 »

Valitettavasti Renfe ja SNCF eivät ovat ystäviä, ja niiden yhteistyötä ei toimi kovin hyvin.

Ei minulla ole tilanteesta mitään erikoisempaa tietoa, mitta linkkaamasi artikkelin mukaan minusta tilanne ei näytä niin synkältä. Yhteistyöyritys lakkautettiin, koska SNCF liikennöi jo Espanjassa ja RENFE valmistautuu liikennöintiin Ranskassa. Ei se minusta ole ongelma, jos on kilpailevia rautatieyrityksiä. Junamatkustajien oikeuksia, jos myöhästyy jatkoyhteydestä kannattaa joka tapauksessa vahvistaa, siitä riippumatta, onko se sama operaattori vai ei. Se on jo nyt tosiasia, ettei yhdellä lipulla pääse määräpäähän asti varsinkin kansainvälisellä liikenteessä. Lentomatkustajana saa jo korkeahkoja korvauksia. Minusta korvaukset ei ole se päämäärä, vaan että pääsee ilman lisäkustannuksia perille, jos matkaketjun alkupää ei toiminut.
 
Artikelissa lukee myöskin että ei edes yöjuna tulee onnistumaan  Epävarma

Se on tietysti ikävä asia. Mutta on muitakin isoja rautatieyrityksiä, jotka eivät innostu yöjunista.

kaikki muut pienet rautatiet Ranskan ja Espanjan välissä kärsivät tästä,

Montako rataa on edes ollut? Minä näen kartasta vain 4. Canfrancin rata on ainoa, joka on poikki.

Siitä, missä kunnossa 50 vuotta käyttämättömänä ollut tunneli on ja milloin liikenne voisi alkaa ei sanota mitään.

Tunneli ei itse asiassa ole ollut käyttämättömänä. Sen yhteydessä on rakennettu eräs syväkalliotutkimuslaitos: https://lsc-canfranc.es/en/home-2/ Siis idea on, että siellä olisi mahdollisesti vähän avaruussäteily. Voisin kuvitella, että jos sähköveturit kuljettavat sen oven edessä, tutkimus ei ole enää mahdollista. Näyttää ikävältä intressikonfliktilta. Saksankielinen Wikipedia väittää, että liikenteen pitäisi alkaa 2025, pääasiassa tavaraliikenne: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Canfranc Se ei kuulostakaan kovin realistiselta.

mulla ei oo kova toivoa että tämä rautatie avataan uudeleen.

Ilmeisesti Espanjan rautatieverkon kehitystä suunnitellaan pitkällä aikahorisontilla. 1435 mm -raideleveyden rakentaminen alkoi 1988 ja se vain jatkuu. Se kuulostaa minusta ihan hyvältä. Nopeita tuloksia ei saa ja varmaan tulee välillä takapakkia. Mutta parempi kuin että ei koskaan aloittaisi.
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2023, 13:50:31 »

Renfellä ja SNCF:llä ei tosiaan ole parhaat mahdolliset suhteet. Tässä Youtube videossa 15:10 -18:00 kohdassa näkyy miten sujuu junanvaihto Ranskan ja Espanjan rajalla. Videon kuvaaja on ranskalainen rautatieharrastaja joka on työkseen erikoistunut erilaisten junien ja junareittien arvosteluun. https://m.youtube.com/watch?v=CMrwEELH0V0
tallennettu

Don't panic.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2023, 17:28:09 »

Renfellä ja SNCF:llä ei tosiaan ole parhaat mahdolliset suhteet. Tässä Youtube videossa 15:10 -18:00 kohdassa näkyy miten sujuu junanvaihto Ranskan ja Espanjan rajalla. Videon kuvaaja on ranskalainen rautatieharrastaja joka on työkseen erikoistunut erilaisten junien ja junareittien arvosteluun. https://m.youtube.com/watch?v=CMrwEELH0V0

Niin näyttää olevan vaikeaa  Järkyttynyt

Veikkaan että sitten kun ja jos VR alkaa ajaa Haaparantaan niin kuskit ei saa käyttää sosiaalitiloja ja junan on pakitettava Suomeen takaisin
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2023, 20:37:07 »

Renfellä ja SNCF:llä ei tosiaan ole parhaat mahdolliset suhteet. Tässä Youtube videossa 15:10 -18:00 kohdassa näkyy miten sujuu junanvaihto Ranskan ja Espanjan rajalla. Videon kuvaaja on ranskalainen rautatieharrastaja joka on työkseen erikoistunut erilaisten junien ja junareittien arvosteluun. https://m.youtube.com/watch?v=CMrwEELH0V0

Se on kolmas rata Ranskan ja Espanjan välissä La-Tour-de-Carol-Entveigin kautta. Yllättävän hyvä aikataulu se on. Olen enemmän tai vähemmän suunnitellut matkustamaan sinne jo ainakin kymmenen vuotta. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8866..html http://vaunut.org/kuva/54737 Ranskalainen haukkuu SNCF:ä, mutta minulla ei ole välttämättä hyviä kokemuksia RENFE:n tiedottamiseen suhteen. Kiva nähdä, että he ainakin hoitavat taksikuljetusta. Minä olin aina henkisesti valmistautunut, että sitten kävelen, se on vain 8 km.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2023, 20:48:31 »

mutta minulla ei ole välttämättä hyviä kokemuksia RENFE:n tiedottamiseen suhteen.

Edelleenkin sama monta vuotta myöhemmin: https://rodalies.gencat.cat/en/linies_estacions_i_trens/ Lukee vain Puigcerdà. Vasta kun lukija ei usko ja klikkaa, paljastuu, että juna jatkaa Ranskan puolelle.

Edit:

Ja kun haluaa katsoa aikatauluja tulee: Timetables currently unavailable. See programmed disruptions.

Voi voi...

Edit2 :

PDF toimii: https://rodalies.gencat.cat/web/.content/02_Horaris/horaris/R3.pdf
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2023, 00:54:52 »

Renfellä ja SNCF:llä ei tosiaan ole parhaat mahdolliset suhteet. Tässä Youtube videossa 15:10 -18:00 kohdassa näkyy miten sujuu junanvaihto Ranskan ja Espanjan rajalla. Videon kuvaaja on ranskalainen rautatieharrastaja joka on työkseen erikoistunut erilaisten junien ja junareittien arvosteluun. https://m.youtube.com/watch?v=CMrwEELH0V0

Kun katson kartasta, huomaan, että La-Tour-de-Carol-Enveitgin asema on vain muutama kilometriä Lliviasta. Nyt tuo episodi, että juna lähtee ilman matkustajia ja odottaa sitten tunnin, kunnes taksi tuo heidät, ei ihmetyttää enää yhtään. Semmoisia pelejä ovat siellä jatkaneet jo ikuisesti. Llivia on espanjalainen enklaavi ranskan puolella. Kulkuväylänä Espanjaan on olemassa neutraali tie. Kun ranskalaiset viranomaiset laittoivat Stop-merkkejä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, llivialaiset poistivat ne, koska heillä on sopimuksen mukaan vapaa pääsy. Kun taas Llivia äänesti Katalonian itsenäisyydestä ja Espanja lähetti kansalliskaartin, Llivia ilmoitti siitä Ranskan viranomaisille, koska kaupunki on sopimuksen mukaan demilitarisoitu. https://www.arte.tv/de/videos/101463-001-A/crazy-borders/  Erittäin hauska historiavideo, suosittelen! Kieliversioita/tekstityksiä on erilaisia, mutta ikävä kyllä ei englantia. (Vinkki: Nopeutta voi alentaa, jos ei koulusaksa tai -ranska pysy kärryllä.)
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2023, 15:29:18 »

Siitä, missä kunnossa 50 vuotta käyttämättömänä ollut tunneli on ja milloin liikenne voisi alkaa ei sanota mitään.

Tunneli ei itse asiassa ole ollut käyttämättömänä. Sen yhteydessä on rakennettu eräs syväkalliotutkimuslaitos: https://lsc-canfranc.es/en/home-2/ Siis idea on, että siellä olisi mahdollisesti vähän avaruussäteily. Voisin kuvitella, että jos sähköveturit kuljettavat sen oven edessä, tutkimus ei ole enää mahdollista. Näyttää ikävältä intressikonfliktilta. Saksankielinen Wikipedia väittää, että liikenteen pitäisi alkaa 2025, pääasiassa tavaraliikenne: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Canfranc Se ei kuulostakaan kovin realistiselta.

Näyttäisivät olevan kiinnostuneita lähinnä gamma-, myoni- ja neutronisäteilystä. Nuo onneksi läpäisevät melko hyvin sellaiset suojaukset, joilla sähköveturin aiheuttamat korkeintaan radiotaajuiset sähkömagneettiset häiriöt pystytään blokkaamaan. Joten en usko että laitoksen toiminta joudutaan lopettamaan. Jotain rakenteiden muutoksia ja laitteiden uudelleenkalibrointeja voidaan toki tarvita jo pelkästään tärinäkin vuoksi.

mulla ei oo kova toivoa että tämä rautatie avataan uudeleen.

Ilmeisesti Espanjan rautatieverkon kehitystä suunnitellaan pitkällä aikahorisontilla. 1435 mm -raideleveyden rakentaminen alkoi 1988 ja se vain jatkuu. Se kuulostaa minusta ihan hyvältä. Nopeita tuloksia ei saa ja varmaan tulee välillä takapakkia. Mutta parempi kuin että ei koskaan aloittaisi.
Tällainen malli olisi minusta Suomeenkin hyvä. Torniosta voisi tuoda 1435mm rataa etelään teollisuuden tarpeet edellä, jotta saadaan liikennemäärät nousuun heti alkuun. Mikäli Tallinnan tunneli toteutuu, niin siitä olisi hyvä jatkaa vaikka sitä joidenkin havittelemaa suoraa rataa Jyväskylään.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #11 : Tammikuu 24, 2023, 01:30:59 »

Renfellä ja SNCF:llä ei tosiaan ole parhaat mahdolliset suhteet. Tässä Youtube videossa 15:10 -18:00 kohdassa näkyy miten sujuu junanvaihto Ranskan ja Espanjan rajalla. Videon kuvaaja on ranskalainen rautatieharrastaja joka on työkseen erikoistunut erilaisten junien ja junareittien arvosteluun. https://m.youtube.com/watch?v=CMrwEELH0V0

https://www.arte.tv/de/videos/101463-001-A/crazy-borders/  Erittäin hauska historiavideo, suosittelen!

Kiitos Topi Lajuselle vinkistä http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,9839.msg107825.html#msg107825 !

Videota voi katsoa tuossa myös ilman saksan- tai ranskantaitoa:  https://youtu.be/xquZki9FiC0

Sitten Hammasrata → Tekstitykset → Automaattinen käännös.

Ainakin englanniksi se kääntää aika hyvin. En ole kokeillut suomea nyt, kun kello on jo paljon, mutta aikaisempaan kokemuksen mukaan käännös menee englannin kautta ja sitten ymmärrettävyys kärsii jo aika paljon.

(Video sinänsä on ihan sivuraidetta. Mutta kun asiat sujuvat yleisesti sillä tavalla, ei voi kai odota, että kansainvälinen junaliikenne toimii mutkattomasti.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uusvanha päärata Ranskan ja Espanjan välillä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina