Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Vihreävalkoinen Dv12 Riihimäki lajittelussa 2.11. klo 15:50  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #25 : Marraskuu 03, 2010, 23:44:55 »

Vihervalkoinen myös suurentaa onnettomuusriskiä! Tästä asiastahan on ollut hyvinkin eriäviä mielipiteitä, muttei niitä ole kukaan perustellut edes auttavasti.

Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että perusteluvastuu on alkuperäisen väitteen esittäjällä.


Tietyntyyppisiä, varsinkin muuttuneita asioita lienee mahdoton siten perustella, että se Lajusella kelpaisi, olen eri mieltä, muttei asiasta ehkä kannata jankuttaa kummankaan juuri tämän enempää. Kyllähän väri jonka huomaa helposti on turvallisempi. Tietty jos ei lainkaan katso tasoristeyksessä junaa, niin samahan se silloin on minkä värinen veturi sieltä tulee. Tietöissä käytettävät koneetkaan eivät taida olla juuri milloinkaan harmaita, ja syykin lienee selvä...
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #26 : Marraskuu 03, 2010, 23:49:22 »

Valokuvaamista oli rajoitettu Hyvinkään konepajalla, joten siitä syystä valokuvia retkeltä ei ole tullut esille. Tämä oli vierailukäynnin ehto, jota kunnioitetaan vierailijoiden toimesta.
Onkin ihan hyvä ja tärkeä juttu noudattaa yhdessä sovittuja pelisääntöjä, itsekkin usein kysyn luvan kuvan julkaisuun jos olen epävarma, ja onhan sitä tullut jonkun verran kuvia joista on sovittu että en julkaise missään.
Toki on sitten paljon myöskin tilanteita joissa on sovittu että en ota kuvia ollenkaan...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #27 : Marraskuu 04, 2010, 00:07:03 »

Kyllähän väri jonka huomaa helposti on trvallisempi. Tietty jos ei lainkaan katso tasoristeyksessä junaa, niin samahan se silloin on minkä värinen veturi sieltä tulee.

Tähän mennessä se, minkä veturista tuossa tilanteessa havaitsee, on ollut valkoista. Näin on myös veturin maalauksen vaihtuessa, vaikka veturi maalattaisiin kirkkaanpunaiseksi tai keltamustaksi. Veturin maalaaminen valkoiseksi ei muuta miksikään sitä, että se minkä veturista tasoristeystä ylittäessään havaitsee on kirkkaanvalkoista.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #28 : Marraskuu 04, 2010, 01:50:52 »

Tämä väriasia on kyllä tavallaan mielenkiintoinen. Ehkä asiaa on jotenkin tutkittu tai pohdittu, kun eiköhän VR kuitenkin pyri muiden tahojen kera vähentämään tasoristysonnettomuuksia. Ehkäpä saamme jostain jossain vaiheessa jotain tutkittua tietoa luettavaksi!

Minä en siis kuvittele, että tämä väritys lisäisi räjähdysmäisesti onnettomuuksia. Asiaa on kyllä hankala tilastoistakaan jälkeenpäin tutkia, kun tasoristeykset kuitenkin vähenevät jatkuvasti... Jollain tavallahan sekin toki on mahdollista Iskee silmää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #29 : Marraskuu 04, 2010, 11:21:00 »

No valittiinko väärät ratkaisut?
Mielestäni kyllä.

Mutta toimiko tässä?
Mielestäni ei.
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #30 : Marraskuu 04, 2010, 16:38:17 »

Ei ole olemassa sen väristä veturia että tielläliikkuja sitä osaisi väistää. Keskivertoautoilija kuvittelee 4000 tonnia painavan junan jarrutusmatkan olevan 80 km/h vauhdista hieman alle 10 metriä, ehkä noin 9 ja puoli metriä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #31 : Marraskuu 04, 2010, 19:09:38 »

Ensimmäinen ajatus oli nähdessäni kuvan että tästä täytyy tulla jo raiskaus-syyte, mutta kaippa tähänkin silmä tottuu. Omasta mielestäni tässä kyllä valittiin aika arka väri lian suhteen ja kyllä tulee pesuaineille ja kaluston pesijöille paljon työtä jos aikovat pitää tämän maaleiltaan puhtaana, tosin mahtaa kuluakkin maalipinta nopeasti kun varmasti joudutaan tiheään pesemään, kun kuitenkin mgo:sta tulee "jokin verran" likaa ja nokea.   Hymyilee
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #32 : Marraskuu 04, 2010, 19:34:56 »

En tykkää, ja epäilen kyllä sitä silmän tottumistakin.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 796


« Vastaus #33 : Marraskuu 04, 2010, 22:20:38 »

Valokuvaamista oli rajoitettu Hyvinkään konepajalla, joten siitä syystä valokuvia retkeltä ei ole tullut esille. Tämä oli vierailukäynnin ehto, jota kunnioitetaan vierailijoiden toimesta.

No saiko siellä siis kuvata lainkaan? Eli jos sai, niin konepajan tämän hetken toimintakuvia nähdään sitten vasta joskus kymmenien vuosien kuluttua, kun kukaan ei enää perään kysele.

Jos ei saanut kuvata lainkaan, niin halutaanko sillä osoittaa jotain ja mitä? Vastauksen tähän saamme varmasti muilta. Sanoit, että valokuvaamista rajoitettiin. Onko se synonyymi kieltämiselle? Eikö siis saanut kuvata edes Sk1 135:ttä, joka on valmistettu VR:n Helsingin konepajassa vuonna 1888? Mykistyn.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #34 : Marraskuu 04, 2010, 23:02:41 »

Kuvauskielto taisi koskea erityisesti tätä vielä julkaisematonta vihreää kalustoa kuten vihreitä deevereitä. Jostain syystä oli sitten saman tien kerralla kielletty kaiken sisätiloissa olleen kaluston kuvaaminen, ettei vain mitään vuotaisi tänne vaunut.orgiin.

Ja en tiedä olisiko kaikkea pihalla lojunutta kalustoakaan saanut kuvata, mutta ainakin romutusta odottavien deevereiden ja vempujen kuvaamiseen annettiin armollisesti lupa. Liekö niiden julkaisu sitten kuitenkaan sallittu...
tallennettu

Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 796


« Vastaus #35 : Marraskuu 04, 2010, 23:29:26 »

ainakin romutusta odottavien deevereiden ja vempujen kuvaamiseen annettiin armollisesti lupa.

No sitten odotetaan vain kuvia siitä, mihin on jo saatu Konepajalta armollinen lupa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #36 : Marraskuu 04, 2010, 23:37:18 »

PS. Joskus oli tehty tutkimus, että punaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muun värisillä! Ikävä kyllä mitään lähdeviitettä en tähän pysty liittämään.

Etkä löydäkään: sellaista tutkimusta kun ei ole. Keltaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muilla - ainakin jos riski joutua onnettomuuteen korreloi näkyvyyteen (mm. TM- ja Auto Motor Sport -lehdet sekä VTT).

Valittelit, ettei keskustelussa vihreä-valkoisen onnettomuusherkkyydestä ole annettu perusteluita puolesta eikä vastaan - ja jatkoit onnistuneesti itse samaa perustelematonta linjaa. Sillälailla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #37 : Marraskuu 05, 2010, 01:18:24 »

Melkoisen tarkaksi on mennyt toiminta konepajallakin (todistanee, että näitä sivustoja seuraavat jopa ylemmät toimihenkilöt,+++). Jo tässä kevään korvalla, kun olin museokaluston konepajakäyntien mukana, nimiluettelo mahdollisista kävijöistä jouduttiin ennakolta antamaan konepajan tiedostoon, "jonkin nimen" kohdalla lupakin suotiin, mutta kuvaamista rajoitettiin vain "omaan käyttöön" (ensimmäisen Dr16:a proto-väritys oli nähtävillä - ja on kuvattuna). Eipähän tuolla paljon muita salaisia projekteja ollut näkyvissä, mitkä olisivat edesauttaneet mahdollisia tulevia raidekilpailijoita.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #38 : Marraskuu 05, 2010, 13:03:38 »

PS. Joskus oli tehty tutkimus, että punaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muun värisillä! Ikävä kyllä mitään lähdeviitettä en tähän pysty liittämään.

Etkä löydäkään: sellaista tutkimusta kun ei ole. Keltaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muilla - ainakin jos riski joutua onnettomuuteen korreloi näkyvyyteen (mm. TM- ja Auto Motor Sport -lehdet sekä VTT).

Valittelit, ettei keskustelussa vihreä-valkoisen onnettomuusherkkyydestä ole annettu perusteluita puolesta eikä vastaan - ja jatkoit onnistuneesti itse samaa perustelematonta linjaa. Sillälailla.

Yritin kyllä tuoda ilmi, että kyseessä on pääasiassa minun ja monen muun käsitys, mutta rautalangasta ei täällä pysty vääntämään!
Voi olla, että kyseessä oli sitten eri tutkimus, tai sama, jonka muistan väärin! Pieni virhehän tässä asiassa vie koko perustelun värin merkityksestä näkyvyydessä, että sillä lailla...
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #39 : Marraskuu 05, 2010, 13:09:05 »

PS. Joskus oli tehty tutkimus, että punaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muun värisillä! Ikävä kyllä mitään lähdeviitettä en tähän pysty liittämään.
Yritin kyllä tuoda ilmi, että kyseessä on pääasiassa minun ja monen muun käsitys, mutta rautalangasta ei täällä pysty vääntämään!
Yritit tuoda ilmi, että kysymyksessä on henkilökohtainen näkemyksesi vetoamalla johonkin tutkimukseen? Onko kenties monestakin henkilökohtaisesta näkemyksestäsi tehty tutkimuksia?
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #40 : Marraskuu 05, 2010, 14:50:07 »

PS. Joskus oli tehty tutkimus, että punaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muun värisillä! Ikävä kyllä mitään lähdeviitettä en tähän pysty liittämään.
Yritin kyllä tuoda ilmi, että kyseessä on pääasiassa minun ja monen muun käsitys, mutta rautalangasta ei täällä pysty vääntämään!
Yritit tuoda ilmi, että kysymyksessä on henkilökohtainen näkemyksesi vetoamalla johonkin tutkimukseen? Onko kenties monestakin henkilökohtaisesta näkemyksestäsi tehty tutkimuksia?

Värien merkityksestä havainnointiin tehtyyn tutkimukseen. En kai ole vedonnut valko-vihreän rautatiekaluston vaikutuksesta tasoristeysonnettomuksiin tehtyyn tutkimukseen?

Mä taidan jättää sut saivartelemaan keskenäs. Yritän myös olla kommentoimatta mihinkään mitään, kun tuota mielipahaa on tarjolla ihan muuallakin kuin harrasteympyröissä. MOE!
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Vihreävalkoinen Dv12 Riihimäki lajittelussa 2.11. klo 15:50  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina