Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: IS: "Pendolino käryää Malmin asemalla"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Kesäkuu 08, 2010, 07:21:41 »

Helsingissä pääradalla liikennehäiriö, kertoo VR:n liikennetiedote: "Helsingistä klo 6.30 Ouluun lähtenyt Pendolino-juna (S 41) on peruttu Malmin ja Oulun välillä veturivian vuoksi. Matkustajat ohjataan Malmilta klo 8.00 lähtevään InterCity-junaan (IC 43)." "Muutoksia junaliikenteeseen Helsingin ja Malmin välillä
Rataosalle rikkoutunut juna aiheuttaa myöhästymisiä Helsingin ja Malmin välisellä rataosuudella. Arvioidut myöhästymiset ovat 15-30 minuuttia."

Iltasanomat uutisoi asian näin: "Pendolino käryää Malmin asemalla". http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2187896

Vartti uutisoi oikein kuvan kanssa, että tämä "Pendolino" onkin Sr2-veturi InterCity-kalustolla... http://www.vartti.fi/artikkeli/ab816191-aff3-460d-a1f7-15078612a9cb.

Silminnäkijähavainto kertoo, että Sm3 olisikin ollut kyseessä... Ota tässä nyt sitten selvää, että mikä siellä oikein kärysi. Parempi ehkä todeta, että juna.

Havaintoja poikkeusliikenteestä:
Lähi- ja kaukojunat Helsingin suuntaan käyttävät itäisintä raidetta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2010, 08:39:15 kirjoittanut Lari Nylund » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2010, 07:35:15 »

Ylen aikaisen  (Eli Ylen Helsingin seudun paikallisradion) klo 8.30 uutisten mukaan akuston varaaja olisi kärähtänyt. Liikennehäiriön kestoksi arvioitiin pari tuntia.

Myös Helsingin aseman kuulutukset kertoivat klo 7.45  Malmilla käryävän junayksikön aiheuttamasta liikennehäiriöstä, joka aiheuttaa myöhästymisiä ja peruutuksia pääradan junaliikenteessä.

Eli kyllä voi todeta, että Liikenneviraston kuulutukset olivat tilanteen tasalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2010, 07:52:27 »

Välillä seuratessani Jukua olen havainnut Pendolinojenkin kärsivän veurivioista ja en usko että joka kerta juna olisikin korvattu jollakin muulla vaunustolla + veturilla.

IC2 165 on myöhässä tuon tapahtuman takia mutta Helsingistä on lähdetty vähän myöhässä onnettomuuden jälkeen samoin kuin Tikkurilassa.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2010, 08:06:52 »

Vaaditaanko näissä tapahtumissa niinkin paljon hälytyskalustoa kuin mitä tuossa Malmin aseman pohjoispuolella oli noin klo 07.30 aikaan? Paikalla taisi olla ainakin pari paloautoa sekä yksi poliisiauto. Tosin tuo poliisiauton paikallaolo voi johtua Malmin poliisiaseman läheisyydestäkin...
tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2010, 08:28:49 »

Vaaditaanko näissä tapahtumissa niinkin paljon hälytyskalustoa
Eiköhän näissä hommissa ole parempi lähtä ennemmin vähän reiluilla kuin reilusti vajailla resursseilla liikenteeseen. Hälytyksen tullessa voi olla pientä käryä, mutta ensimmäisten paloautojen ollessa paikalla voi ollakin jo korkeita liekkejä - parempi kai varautua pahimpaan? Ja poliisin paikallaolo varmasti varmistaa tehokkaamman työrauhan sammuttajille.

Toki nykyisenä kustannusten leikkausten ja resurssien minimoinnin aikakautena on jopa melko yllättävää, että noin isoja resursseja saadaan käyttää. Onneksi ei ole sentään palokuntaa viety pörssiin...  Pyörittää silmiään
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2010, 08:38:25 »

Eiköhän näissä hommissa ole parempi lähtä ennemmin vähän reiluilla kuin reilusti vajailla resursseilla liikenteeseen. Hälytyksen tullessa voi olla pientä käryä, mutta ensimmäisten paloautojen ollessa paikalla voi ollakin jo korkeita liekkejä - parempi kai varautua pahimpaan? Ja poliisin paikallaolo varmasti varmistaa tehokkaamman työrauhan sammuttajille.
Tjoo...pyöräilin tapahtumapaikalta kohti etelää ja paikalle tuli vielä siis klo 07.30 jälkeen yksi paloauto lisää Pukinmäen suunnasta. Varma on aina varmaa... Iskee silmää
tallennettu
Bo Jansson
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #6 : Kesäkuu 08, 2010, 08:39:51 »

Sekä Iltasanomat että Vartti puhuvat kylläkin Pendoliinosta. Ei Vartissa puhuta mitään SR2:sta.
tallennettu
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #7 : Kesäkuu 08, 2010, 09:13:10 »

Sekä Iltasanomat että Vartti puhuvat kylläkin Pendoliinosta. Ei Vartissa puhuta mitään SR2:sta.

Kenties Vartin kuvaan ehtinyt IC43 poimimaan pendolinon matkustajat
tallennettu
Sami Lahtivesi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2010, 10:49:33 »

Vaaditaanko näissä tapahtumissa niinkin paljon hälytyskalustoa
Eiköhän näissä hommissa ole parempi lähtä ennemmin vähän reiluilla kuin reilusti vajailla resursseilla liikenteeseen.

Toki nykyisenä kustannusten leikkausten ja resurssien minimoinnin aikakautena on jopa melko yllättävää, että noin isoja resursseja saadaan käyttää.

Vaan eipä tuosta lisäkustannuksia tule juurikaan kuin polttoaineista ja mahdollisista kalustohävikeistä. Saman palkanhan nuo saavat nukkuivat sitten asemalla tai juoksevat keikoilla. Parempihan se on pelata varman päälle ja lähteä isommalla kokoonpanolla, joskaan tällä kärykeikalla ei kamalan isoa kokoonpanoa ollut; kolme isompaa piipaata, mestari johtamassa, ambulanssi ja polliisi tarvittaessa työrauhaa turvaamassa. Perus settiä suuremmissa liikennevälinepaloissa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2010, 12:34:31 »

Vaaditaanko näissä tapahtumissa niinkin paljon hälytyskalustoa kuin mitä tuossa Malmin aseman pohjoispuolella oli noin klo 07.30 aikaan? Paikalla taisi olla ainakin pari paloautoa sekä yksi poliisiauto. Tosin tuo poliisiauton paikallaolo voi johtua Malmin poliisiaseman läheisyydestäkin...

Tuohan kuulostaa vähäiseltä määrältä. Itse olisin odottanut, että vaste olisi ollut joukkuelähtö, johon kuuluu palomestari (P3), kolme sammutusyksikköä, ja mahdolliset lisäyksiköt (esim. pelastusyksikkö, säiliö). Helposti tuollaiseen tilanteeseen hälytetään luokkaa kuusi ajoneuvoa. Voi olla, että nytkin on näin tehty, mutta ensimmäiset paikalla olevat yksiköt ovat ilmoittaneet, ettei tarvetta muille ole. Muut ovat näin ollen kääntyneet takaisin asemilleen.

Jos ennakkotietona on, että satoja ihmisiä vetävässä junassa käryää, niin lähtökohta on, että ne sadat ihmiset ovat ainakin merkittävältä osalta vaarassa, ja vähintäänkin evakuointitarpeessa. Tilanteen tarkentuessa voidaan sitten yksiköiden määrää vähentää.

Joukkuelähtöihin hälytetään aina myös poliisi, ymmärtääkseni. Tulevat jos kiinnostaa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2010, 14:03:09 »

Yleensähän nämä matkustajajunien kärähtämiset tulkitaan liikennevälinepalo suureksi jolloin taitaapi komppanialähtöä pukata. Kouvolan asemallakin syttyi Sm4:n jarrut tuleen jolloin hälytettiin Kouvola P3, Kympe pohjoinen P4, Kympe keski P4, 8 sammutusyksikköä ja 2 tankkia+ lanssit. Eipä tainnut kohteeseen ehtiä tulla kuin P3, Kouvola 11 ja Kuusankoski 11 loput peruutettiin. Hyvä lähteä suuremmalla porukalla kun riskit on suuret.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2010, 14:04:25 »

Välillä seuratessani Jukua olen havainnut Pendolinojenkin kärsivän veurivioista ja en usko että joka kerta juna olisikin korvattu jollakin muulla vaunustolla + veturilla.
7.6 s59 oli myöhästynyt helsingistä lähtö ja syyksi oli merkitty "Vaunujen odotus"   Iskee silmää
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2010, 20:16:43 »

Lisämiehistä tuskin on haittaa kun pitää saada junallinen ihmisiä pois junasta ja edelleen pois kiskoilta.
tallennettu
Sami Lahtivesi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #13 : Kesäkuu 10, 2010, 09:59:24 »

...joskaan tällä kärykeikalla ei kamalan isoa kokoonpanoa ollut; kolme isompaa piipaata, mestari johtamassa, ambulanssi ja polliisi.

Itse olisin odottanut, että vaste olisi ollut joukkuelähtö, johon kuuluu palomestari (P3), kolme sammutusyksikköä, ja mahdolliset lisäyksiköt (esim. pelastusyksikkö, säiliö). Helposti tuollaiseen tilanteeseen hälytetään luokkaa kuusi ajoneuvoa. Voi olla, että nytkin on näin tehty, mutta ensimmäiset paikalla olevat yksiköt ovat ilmoittaneet, ettei tarvetta muille ole. Muut ovat näin ollen kääntyneet takaisin asemilleen.

Mainitsemani kokoonpano on alkuperäinen kokoonpano, jolla lähdettiin hälytyksen tultua. Palomestari Kalliosta, kaksi yksikköä Malmilta ja yksi Käpylästä. Lisäksi ambulanssi ja poliisi. Tämä merkittiin keskisuureksi liikennevälinepaloksi. Tietysti jälkeenpäin voidaan lisäillä yksiköitä, mutta tässä tuskin on niin tehty, Vartin kuvassakaan ei näy kuin toinen Malmin yksiköistä.
tallennettu
Teemu Hurskainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2010, 01:59:07 »

Pikkulinnut kertoivat, että tämä palo tulee näkymään seuraavalla Pelastajat -sarjan tuotantokaudella jossain jaksossa.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2010, 13:54:53 »

Näinhän ne liikennevälinepalot on valtakunnallisen oppaan mukaan sitä kukin pelastuslaitos saa soveltaa:
Pieni: Sammutusauto
Keskisuuri: Pelastusjoukkueen johtaja, 2xSammutusauto, Säiliöauto
Suuri: Pelastusjoukkueenjohtaja, 3xSammutusauto, 2xSäiliöauto, Raivausauto
Lisähälytyksenä toki voi olla enemmän.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: IS: "Pendolino käryää Malmin asemalla"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina