Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Maaseudun Tulevaisuus: VR:n kuljetuksia siirretty kiskoilta kumipyörille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Marraskuu 12, 2010, 11:12:52 »

Sanomalehti Maaseudun Tulevaisuus uutisoi tänään 12.11.2010 paperiversiossaan kahdella sivulla ( 1 ja 6 ) sekä netissä teemasta "VR:n kuljetuksia siirretty kiskoilta kumipyörille".

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/11/fi_FI/vrn_kuljetuksia_siirretty_kiskoilta_kumipyorille/
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2010, 13:52:31 »

Ihan mielenkiintoinen uutinen, tuntuu jotenkin käsittämättömälle tuo touhu mutta kaippa tietävät mitä tekevät. Mikähän järki lieneen tehdä kuljetus rekkarallilla kun saataisiin monen rekan sisältö nätisti yhteen junaan. Ei muuta kuin rekkoihin vihreävalkoinen väritys ja syötöt isolle ja kun rekkajono kuljettaa "raakapuujunaa" mustaa putkien täydeltä tullen, niin johan tähän pitäisi saada imagovärit. Näyttipä uutisen kirjoittaneen kohtuullisen tutun näköinen nimi Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2010, 19:39:24 »

Maaseudun Tulevaisuudessa ollut juttu poiki lisää juttuja. Eduskunnassa on tehty asiasta myös kirjallinen kysymys ( Eduskunnan sivuilta löytyy Valtiopäiväasiat ja -asiakirjat linkin takaa paljonkin rauttaieaiheisia kirjallisia kysymyksiä, toimenpidealoitteita ym - tosin valitettavan usein vain yhden kansanedustajan allekirjoittamana valtiopäivätoimena ).

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20101145199
Sahayritys ihmeissään: VR lopetti kuljetukset

http://yle.fi/alueet/hame/2010/11/versowood_vrn_kuljetuspolitiikka_hammastyttaa_2141466.html
Versowood: VR:n kuljetuspolitiikka hämmästyttää

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_922_2010_p.shtml
Vihreän VR:n toiminta tavaraliikenteen palveluntarjoajana
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2010, 19:48:22 »

Mitä lieneen hyvä velikauppoja tähänkin on sidottu että ei kiinnosta kilpailu. Kahta en vaihda, yle ja vr (sekä torkutäkit). Muut kuten itella sun muut saadan kilpailuttaa.

Vr on kaikkea muuta kuin vihreää. Sen kiinnostus palvella muuta kuin Helsinkiä johtaa siihen että kalliita ratoja ylläpidetään jotta vr saa siellä missä "just nyt huvittaa" ja "minkä värisenä huvittaa" leikkiä hintavalla "pienoisrautatiellään".

Kaikki rahat, jotka menevät niihin rataosiin, joita vr gargo "ei just nyt kiinnosta" asenteella yläpidettään ovat pois tärkeämmistä kohteista, kuten homekoulut, valokuitu laajakaista jokaiselle (tänään:perinteinen sanomalehti poistuu jo ennen 2020) jne.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2010, 11:41:29 »

Halutonta hommaa, ei voi muuta sanoa . Wersowood tuottaa 1 000 000 m3 sahatavaraa vuodessa,
eli useampi miljoona tonnia vuodessa. Kyllä siitä määrästä aika monta junayksikkö muodostettais?!
No eihän tämä haluttomuus mikään ihme ole kun katselee matkustajaliikenteen kehittymistä.  Vr:llä visiot vähissä.
Kaukoliikenne hoidetaan IC:llä ja Pendoilla ja sitten on PK-seudun lähiliikenne.  Nämä kohdennukset ovat ne missä tietty pääfocus pitää olla, mutta muilla sektorilla ei ole mitään avauksia suuntaan eikä toiseen. Ei edes kokeiluja, siitä olen huolestunut..
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2010, 22:56:14 »


"Kalliimmasta hinnasta huolimatta junakuljetuksen etu on se, että vaunut ovat pihassa reilun ajan, jolloin niiden täyttäminen on järkevämpää. Rekoilla on aina kiire. - - - Kesällä Versowood antoikin luvan vetää asfaltin sahalle johtavien raiteiden yli..."

Ihmetyttää hieman Ylen uutisoinnin logiikka ja logistiikka:

- Ensiksikin Versowood antaa kaupungille/liikennevirastolle luvan vetää pistoraiteensa tasoristeykseen asvalttia umpeen ja sitten myöhemmin alkaa valittamaan, että ei tule kuljetustarjouksia, vaikka ei siis enää ole edes laillista raideyhteyttä.

- Versowood näyttää ilmeisesti odottavan rautateiltä, että tavaravaunuja makuutettaisiin firman pihassa sloganilla "vaunut ovat pihassa reilun ajan" eli kaiketi siis myös ilmaiseksikin, ja jos yhtiön muut kiireet suinkin vain antavat myöden, sitten rautatievaunuja kuormattaisiin muun toimeliaisuuden ohessa.

- Versowood kertoo, että rekkaliikennöitsijät eivät moiseen suostuisi, sillä "rekoilla on aina kiire".

Miten tavallinen rautatieharrastaja voisi boikotoida noin kuorma-automaailmassa elävää sahuria, joka viisveisaa rautatieliikenteeseen? Ei ostaisi heidän pellettiä tai lankkuja? Olisiko Versowoodista Suomen Nestléksi? Tietääkö tähän vastausta edes Suomen Rautatiematkustajat r.y., jolle asia ei tietenkään kuulu, mutta kun se on sellainen tasapuolinen - ja uskottava - taho.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2010, 00:38:51 »

Eiköhän kyseessä ole ihan kylmä matematiikka. Palkatut johtajat toimivat siten, kuin omistaja haluaa, eli tuottaa mahdollisimman paljon voittoa! Prosentuaalinen tuotto pääomalle saadaan suuremmaksi, kun karsitaan vähiten voittoa tuottava toiminta pois. Tietenkään kalustoa ei saa jäädä tyhjän pantiksi!
No liikennöitsijänhän ei enää tarvitse todellakaan pohtia rataverkkoon sijoitetun pääoman tuottoa...
En kyllä tunne tuota rataverkon käytöstä maksettavan maksun määräytymisperusteita. Päätyykö kuitenkin kaikki turhatkin rataverkkoon tehdyt investoinnit lopulta rautatieoperaattorin maksettaviksi?
Jos päätyvät, niin onhan VR:n tilanne tarjouskilpailussa melko erikoinen, kun poliittisilla päätöksillä sille luodaan kustannuksia joita se ei pysty hyödyntämään Pyörittää silmiään

Mitäpä jos tulostavoitteista luovuttaisiin ja ajateltaisiin rautatiekuljetuksia eräänlaisiksi julkisiksi palveluiksi yrityksille. Näin toimittaessa, itse rautatieoperaattorin toiminta ei tuottaisi mitään, mutta edulliset ja ympäristöystävälliset kuljetuksen tuottaisivat välillisesti yritysten toimintaedellytyksien parantumisen kautta valtiolle tuloa. Autoliikenteen kalusto on suurelta osin ostettu ulkomailta ja kaikki polttoaine on myös tuotu Suomeen ulkomailta, jonne osa tuotoistakin sitten menee! Rautatatiekalustossa ja liikennöinnissä tämä ulkomaille menevä osuus on käsittääkseni pienempi.
Lisääntyvä raskas liikenne maanteillä lisää myös vakavia onnettomuuksia, joista koituu myös kustannuksia.
Onnettomuuksien syyllisyyskysymykset eivät ole tämän asian kannalta olennaisia!

Ehkäpä kansantalouden kannalta rautatiekuljetukset olisivat kannattavampia, kuin autokuljetukset. Kiskoja ei kuitenkaan joka paikkaan ole järkevää tehdä, eli autoliikenteelle jäisi kyllä suurin osa kuljetuksista!
Kappaletavaran rautatiekuljetusten kehittäminenkin olisi ehkä järkevää?

En tiedä mihin tuota puutavaraa kuljetetaan niin suuria määriä, että se rautateillä olisi järkevä kuljettaa?
Osa menee käsittääkseni ns. irtoperissä laivaan ja nämä kuljetukset eivät helposti ole siirrettävissä rauteteille?
Raakapuun kuljettaminen tuntuisi järkevämmältä, jos sitä ei läheltä sahaa saa.
Lohjan "satamaradan" liikennekkin on käytännössä seis, vaikka rataa hieman kunnostettiinkin tuossa jokunen vuosi sitten. Rautatieoperaattori oli hinnoitellut itsensä ulos.

Mistä rautatieliikenteen kustannukset oikein syntyvät? Työvoimakustannukset eivät tunnu todennäköisiltä, ja kalusto on kallista, mutta taas vastaavasti pitkäikäistä Huh "Päätyykö kuitenkin kaikki turhatkin rataverkkoon tehdyt investoinnit lopulta rautatieoperaattorin maksettaviksi?"
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2010, 01:18:05 »

Täysin sattunnaisen havaitsijan mukaan Versowoodilta Riihimäeltä lähti 5-10 vaunukuormaa päivittäin (joka toinen päivä) - ennen Helsingin satamiin, miten nykyisin? Päivystäjä toi aamuisin tyhjät vaunut kuormattaviksi ja iltavuoro haki täydet vaunut pois - aikaa lastaukselle muutama tunti, kun ei jatkokuljetus ollut heti kuitenkaan mahdollista (rekkakuskihan odottelee vieressä kuorman valmistumista). Eivät vaunut viikkokausia koskaan odotelleet kuormaansa. Minkähänlaisen lenkin, ulkomaille lähtevä tavara nykyään kulkeekaan, Riihimäeltä lähtiessään? Vuosaaren suora yhteys n.70km:ä, mutta tavara taitaa kiertää Tampereen tai Kouvolan kautta (+250km).   
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 19, 2010, 02:44:13 »

Eipä nuo vaunut täällä meidän työmaallakaan ihan mahdottomia seisoskele, oikeastaan minimiajan (ma-pe n. 4h ja la-su poislukien yötauko myös n. 4h). Kuorma n. 60tn/vaunu. Normisetti 4 vaunua. Rahtarin tuupatessa yhdistelmänsä laituriin sopimusaika on max. 2h, käytännön toteuma yksikön käsittelyaikana on keskiarvona 0,5h. Kuorma n. 38tn. Kiire, kiire, kiire...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Maaseudun Tulevaisuus: VR:n kuljetuksia siirretty kiskoilta kumipyörille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina