Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Näkökulma: VR vie mukavat istuimet, tuo haisevat vessat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Maaliskuu 15, 2015, 23:16:34 »

VR uusii kalustoaan ja vanhat siniset taajamajunavaunut ovat häviämässä lähivuosina historiaan. Toimittaja Antti Laakso ihmettelee, miksi 60–70-luvuilla osattiin tehdä mukavia istuimia ja haisemattomia vessoja mutta uusilta junasuunnittelijoilta tämä taito on kadonnut.
http://yle.fi/uutiset/nakokulma_vr_vie_mukavat_istuimet_tuo_haisevat_vessat/7848506?ref=leiki-uu
tallennettu

Don't panic.
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2015, 08:38:32 »

Oliskohan vessojen ongelma, että sonta jää sinne haisemaan niin kuin linja-autossa. Vanhoissa se tipahteli pitkin rautateitä haisemaan.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2015, 08:48:57 »

Nykyisin monen firman myytävä päätuote on voiton tekeminen ja laskutus. Asikaspalvelu ja tässä yhteydessä matkustusmukavuus ovat yleensä vain välttämättömiä asioita, jotka pitää tehdä ja tehdään yleensä rimaa hipoen. Myynnin ja markkinoinnin tehtävä on vain myydä, ja usein se tehdään mielikuvilla, joilla ei välttämättä kauheasti ole tekemistä todellisuuden kanssa. Etenkin suunnittelu- ja hankintavaiheessa sillä on merkitystä, päätetäänkö asioista (usein) mutu-tuntumalta vain pelkän viran puolesta, vai liittyykö asiaan myös omakohtaisia käyttö- ja matkustuskokemuksia ns. perstuntumalta. Esimerkiksi Tampereella matalalattia-nivelbussien aikaan bussin limittäin ja lomittain olevat kuppimuotoiset istuimet olivat sieltä karseimmasta päästä. Ikkunapaikalle sai aina ängetä, ja jos matkustaja oli sukua hongankolistajalle, polvet hakkasivat mukavasti edessä istuvan selkänojaa. Onneksi tuon ajan bussit ovat jo kadonneet.

Toisaalta, nykyään myös kalusto voidaan hankkia mistä tahansa vinku-intiasta, jolloin lopputuote on yleensä sen mukainen. Vähän sama juttu, kuin että kiinalainen yrittäisi valmistaa suomalaisen jalkaan (ja lestillä) sopivaa kenkää. Usein paikallisella tekijällä on jopa vuosikymmenien kokemus suomalaisten räpylöiden mitoista ja ergonomiasta.

Sinisissä vaunuissa on kieltämättä hyvä istuintuntuma, samoin  kuin yllättäen mm. Dm7-lätissä ja joissakin vanhoissa puurakenteisissa vaunuissa, vaikka niistä penkkien säädöt puuttuvat ;-) Huonoin ergonomia on mielestäni noissa kiskobusseissa, eikä IC2-vaunujen  jalkatila ja istuinmukavuus päihitä sinisiä vaunuja. Makuasioista on turha kiistellä ...  Hymyilee leveästi
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2015, 08:56:33 »

Oliskohan vessojen ongelma, että sonta jää sinne haisemaan niin kuin linja-autossa. Vanhoissa se tipahteli pitkin rautateitä haisemaan.

No jaa, tuskinpa kuormitus luontoon oli valtaisa yhtä ratakilometriä kohden. Jos vertailukohtaa hakee, vähänkin suuremman kaupungin keskustapuistot voi olla hyviä vertailukohtia. Ne ovat usein ja päivittäin kymmenien koirien käymälöitä. Hyviä piknik-puistoja...  Iskee silmää
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2015, 10:55:46 »

Onkohan tuossa artikkelin kuvassa Koivussa maannut Eip 23141 viimeisellä matkallaan lavetilla jonnekin romutettavaksi?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2015, 12:40:04 »

Onkohan tuossa artikkelin kuvassa Koivussa maannut Eip 23141 viimeisellä matkallaan lavetilla jonnekin romutettavaksi?

On Myllyojalla, ks. http://vaunut.org/kuva/96770
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2015, 15:34:06 »

Oliskohan vessojen ongelma, että sonta jää sinne haisemaan niin kuin linja-autossa. Vanhoissa se tipahteli pitkin rautateitä haisemaan.

Vessasäiliöt pitää aina muistaa pääteasemalla tyhjentää.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Näkökulma: VR vie mukavat istuimet, tuo haisevat vessat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina