Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [SV] Suurnopeusrata työn alle Östlänkenilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Helmikuu 18, 2016, 20:30:22 »

Vaikka Länsinaapurissa diskuteerataankin aina pitkään ja perinpohjin, ja kaikki mukaan ottaen, jotain saadaan aina silloin tällöin aikaankin; tai ehkä juuri sen takia. Nyt on alkamassa 320 km/h suurnopeusradan ensimmäisen osan rakentaminen Tukholmasta länteen kohti Linköpingiä. Myöhemmässä jatkopalassa linja haarautuu Malmöhön ja Göteborgiin. Nykyiset Tukholman - Göteborgin junat ajavat tukkoista rataa vähän pohjoisempaa, joten uusi rata tuo aikanaan lisäväljyyttä myös tuonne.

Suurnopeusrata alkaa Järnasta, Södertäljen vierestä, vyöryy lounaaseen, ja ensimmäinen asema on Vagnhäradissa. Sieltä rata haarautuu kahtia, pohjoisen haaran johtaessa "Tukholman eteläiselle" Skavstan lentokentälle ja eteläisen koukatessa Nyköpingin kautta. Norrköpingissä ajetaan taas jo samaa rataa ja tällä kertaa rakentaminen on rajattu Linköpingiin, aikeena jatkaa siitä toisella osuudella. Radan rakentamisen tarjouskilpailu on lähdössä liikkeelle ja toisin kuin Itämaassa, Länsimaassa on ajatuksena että osuudet pilkotaan 400-500 miljoonan euron pikkupaketteihin, jotta paikalliset urakoitsijat voivat menestyä niiden tarjouskilpailuissa. Muuten kuulemma kansainväliset jätit tulisivat ja jyräisivät ruotsalaiset kumoon. Vaihtelevia pikkupaketteja on noin 15, joten siinä riittää mukavasti purtavaa tuleviksi vuosiksi Ruotsin maanrakennusurakoijille. Kunhan tarjouskilpailu saadaan pikavauhtia maaliin, rakentamaan päästään jo 2017.

Ai milläkö tuolla linjalla ajetaan? Tuo on vielä hämärän peitossa, X55 on yksi vaihtoehto, sehän kulkee 250 km/t, jos rata vaan sen mahdollistaa (ja tietenkin ensin pitää testata juna vielä kerran tuolle nopeudelle). Mutta samalla valmistajalla on toki esim. Zefiroita ja hauskasti autonkeulalla varustetut uusimman polven Alstomin Pendolinotkin lienevät halpoja kulkuneuvoja tänne. Ei unohdeta myöskään Stadler Railin EC250:tä, mahdollinen kulkuneuvo tämäkin. 

Rakennushankkeen edistymistä voi seurata projektipäällikön blogista:

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Sodermanland/projekt-i-sodermanlands-lan/Ostlanken/Nyheter-Ostlanken/2016-02/projektchefens-logg/

Kulkuneuvoja:
X55 Solnassa, kuva Hannun:


Zefiro Innotransissa. Mikähän siinä on että suurnopeusjunan pitää olla punainen Italiassa?


Vähän puhuttua vanhempaa mallia oleva Pendo SBB:ltä, ne uudet tulevat NTV:lle. Syynä mukautukseen on että näin täytetään uudemmat EU:n kolariturvanormit:

 
Stadler Railin matalalattiainen EC250" Giruno ajossa Brigissä Etelä-Sveitsissä:

 
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2016, 22:21:13 »

Unohtui tietysti listalta vielä norjalaisten lähitulevaisuuden 250 km/h Oaris. Tosin, sisustus ei liene pitkiä matkoja varten tässä junatyypissä. 
 
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2016, 22:42:55 »

Suurnopeuradan eteläisemmästä linjauksesta on vielä kiistaa. Johtavan suunnitelman mukaan se vedettäisiin Jönköpingiin ja siitä korpiseutujen läpi Skåneen. Tällöin vilkkaat väliasemat Nässjö ja Alvesta jäisivät ilman junaa. Kukaan ei varmaan kuvittele, että vanhalle radalle jäisi hyvä tarjonta. Nyt Alvesta on perstuntumalla kirkkaasti vilkkain asema Lundin ja Norrköpingin välillä. Se on maanteiden suhteen syrjäinen kaupunki. Vanhan radan mutkaisin  osuus on Södertälje-Nyköping-Norrköping-Linköping sekä jonkin matkaa Mjölbystä etelään. Kaukojunat eivät aja suorinta reittiä Nyköpingin ohi vaan kiertävät pohjoisempaa reittiä, joka on kaksiraiteinen ja sallii suuremman nopeuden.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2016, 22:54:52 »

Linjausta merkittävämpi asia on, että kaikki rahat on poissa nykyisen rataverkon ylläpitämisestä. Kunnossapitorahat ovat olleet liian pienet jo pitkään. Poliitikoille on tärkeämpää saada julkistaa suuria suunnitelmia kuin myöntää rahaa tavanomaiseen kunnossapitoon, koska se ei tuo henkilöitä parrasvaloihin. Suurimmat häviäjät asuvat kakkosluokan pääratojen varsilla. 
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2016, 09:06:58 »

Oj då, kuulostaa taas kovin ruotsalaiselta. Esim. Norrlandsbanalla, joka on pohjoinen päärata, kiskot taitavat edelleen ajoittain katkeilla junien alla, kun niitten vaihtoon ei tunnu löytyvän rahaa. 

Linjausta merkittävämpi asia on, että kaikki rahat on poissa nykyisen rataverkon ylläpitämisestä. Kunnossapitorahat ovat olleet liian pienet jo pitkään. Poliitikoille on tärkeämpää saada julkistaa suuria suunnitelmia kuin myöntää rahaa tavanomaiseen kunnossapitoon, koska se ei tuo henkilöitä parrasvaloihin. Suurimmat häviäjät asuvat kakkosluokan pääratojen varsilla. 

Tässä mennään kuitenkin puulastin kanssa Uumajassa. Keulilla Hectorin Baureihe 142:ia.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2016, 23:43:47 »

Oj då, kuulostaa taas kovin ruotsalaiselta. Esim. Norrlandsbanalla, joka on pohjoinen päärata, kiskot taitavat edelleen ajoittain katkeilla junien alla, kun niitten vaihtoon ei tunnu löytyvän rahaa. 

Linjausta merkittävämpi asia on, että kaikki rahat on poissa nykyisen rataverkon ylläpitämisestä. Kunnossapitorahat ovat olleet liian pienet jo pitkään. Poliitikoille on tärkeämpää saada julkistaa suuria suunnitelmia kuin myöntää rahaa tavanomaiseen kunnossapitoon, koska se ei tuo henkilöitä parrasvaloihin. Suurimmat häviäjät asuvat kakkosluokan pääratojen varsilla. 

Se on kumma juttu että tietoisesti aliresursoidaan tuota kunnossapitoa ja sitten se alkaa näkyä käyttäjien suuntaan kaikenlaisina ongelmina, esim. tuo kiskojen katkeaminen. Luulisin että Suomessa on vähän paremmin tämä asia tiedostettu, mutta samojen ongelmien kanssa täälläkin painitaan: http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/korjausvelkaohjelma .
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2016, 14:04:34 »

Tänään oli Itä-Göötanmaan lehdessä pitkä artikkeli projektista. Siinä pelätään työvoimapulaa, koska rakennusalalla on muutoinkin korkeasuhdanne ja esim. Linköpingissä on nyt enemmän torninostureita töissä kuin koskaan historian aikana. Ostlänken projekti tarjoaa 6000 pysyvää työpaikkaa ja 13'000 rakennusaikaista paikkaa 10 vuodeksi. Ratkaisuksi työvoimapulaan toivotaan, että työttömiä maahanmuuttajia saataisiin houkuteltua rakennusalalle.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2016, 17:26:51 »

Åj då, kovin on erilaisia huolia kuin Suomessa.  Järkyttynyt

Lainaus käyttäjältä: Eljas Pölhö - Huhtikuu 12, 2016, 15:04:34
Tänään oli Itä-Göötanmaan lehdessä pitkä artikkeli projektista. Siinä pelätään työvoimapulaa, koska rakennusalalla on muutoinkin korkeasuhdanne ja esim. Linköpingissä on nyt enemmän torninostureita töissä kuin koskaan historian aikana. Ostlänken projekti tarjoaa 6000 pysyvää työpaikkaa ja 13'000 rakennusaikaista paikkaa 10 vuodeksi. Ratkaisuksi työvoimapulaan toivotaan, että työttömiä maahanmuuttajia saataisiin houkuteltua rakennusalalle.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2016, 19:17:51 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2016, 19:17:22 »

Päivityksenä alkuperäiseen aiheeseen: keskustelu ensimmäisen suurnopeusrataosan jatkosta käy vilkkaana Ruotsissa. No, osaavat varmaan taas diskuteeraamisen jälkeen tehdä myös päätöksiä ja investointipäätöksenkin.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Elokuu 21, 2016, 13:33:14 »

Eh...maglev-lobbykin on aktivoitunut. Kuulemma hinta näille täriseville kulkuneuvoilla on vain puolet tavallisen radan hinnasta Iskee silmää   ja hyperloopinkin saisi "lähes ilmaiseksi"  Huh

http://www.svd.se/sverige-pa-vag-skaffa-foraldrade-hoghastighetstag
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [SV] Suurnopeusrata työn alle Östlänkenilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina