Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Move 66 museoidaan Haapamäelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« : Elokuu 25, 2013, 20:05:26 »

YLE Hämeen juttu aiheesta: http://yle.fi/uutiset/suomalaisen_savupiipputeollisuuden_tyojuhta_move_66_kelpaa_jo_museoon/6791965

Move66 on perjantaina 23.8. siirretty pois Hämeenlinnasta ja ennen Haapamelle siirtoa veturille tehdään perusteellinen huolto ja kevyt ulkopuolinen ehostus.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2013, 21:56:20 »

Kun osassa vetureista on kyljessä jokin numero, kuten tuossa 8, onko se (Rauta)Ruukin antama numero vai järjestysnumero tuossa 23 veturin sarjassa?

Aika pieni sarja noitakin on sitten rakennettu 15 vuoden aikana, jos luku 23 pitää sisällään jo vientiveturitkin. 23 taisi olla Valmetille varsinainen epäonnen luku. Surullinen
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2013, 22:55:36 »

17 kotimaahan (1967-1982) ja 6 Ruotsiin (1971-1979).

Rautaruukki Oy:n laitekortin 12.05.86 mukaan veturin "8" valmistenumero on 6618, valmistusvuosi 1976 ja veturin konepaikka "VETURI 6608". Tosin Valmet Oy:n listojen mukaan se on toimittanut Rautaruukille Hämeenlinnaan veturin 666/1971 (konepaikka "VETURI 6607").
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2013, 05:55:15 »

Mikähän VR:n vetureista on teknisesti lähin sukulainen tuolle.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2013, 08:34:18 »

Hieno homma! Hymyilee Tällaisen vaihtotyöveturin museointi on varsin mukavaa luettavaa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2013, 12:22:35 »

17 kotimaahan (1967-1982) ja 6 Ruotsiin (1971-1979).

Rautaruukki Oy:n laitekortin 12.05.86 mukaan veturin "8" valmistenumero on 6618, valmistusvuosi 1976 ja veturin konepaikka "VETURI 6608". Tosin Valmet Oy:n listojen mukaan se on toimittanut Rautaruukille Hämeenlinnaan veturin 666/1971 (konepaikka "VETURI 6607").

Rautaruukki Oy:n Hämeenlinnan toimipaikan ensimmäinen veturi oli Valmet Move 66/II, valmistusnumero 667/1971. Veturiin ei oltu muistini mukaan merkitty mitään numeroa silloin kun kävin paikalla sen kuvaamassa 1970-luvun alussa, vain Rautaruukin logo. Veturiluetteloon olen kuitenkin kirjannut sille numeron 8. Sanottiinko se minulle, muistanko väärin vai onko se myöhempi tieto, en osaa sanoa löytämättä joko alkuperäistä muistikirjaani tai valokuvia. Järjestyksessä veturi olisi ollut joka tapauksessa numero 8, koska silloinen veturi 7 oli Valmetin numero 666/1971 ja 9 oli seuraavana Rautaruukille toimitettu Move 66/III n:o 6618/1976. Numeroinnissa näkyy sittemmin tapahtuneen joitakin muutoksia.

Veturin vaihto Raahen ja Hämeenlinnan toimipaikkojen kesken on ollut helppo toteuttaa esimerkiksi veturien Valmetilla tapahtuneen huollon yhteydessä. Sitä en tiedä kuinka usein vaihto on mahdollisesti tehty ja se selvinnee ainoastaan Rautaruukin papereista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2013, 14:03:05 »

Veturin valmistajanlaatassa lukee näin: n:o 667 vuodelta 1971 malli Move-66/11 (eli  II) ja veturin kyljessä on messinkinen numero 8.
Luovuttajat mainitsivat, että veturi oli valmistumisesta asti Hämeenlinnassa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2013, 14:45:14 »

No juurikin näin. Ja näinhän sitä on tullut kirjoitettua RESIINA:n 3/1986 artikkeliin sivun 17 viimeiseen kappaleeseen.

Sivulla 16 em. lehdessä oleva veturiluettelo sisältää siis vain Raahen veturit ja siitä on syystä tai toisesta jäänyt pois Hämeenlinnan ainoa yksilö nro "8" vaikka se kyllä sittemmin siis mainitaan tekstissä. Otanmäkeen 12.09.1985 luovutettu Move-51 nro "2" veturiluettelossa kuitenkin mainitaan. Muistiinpanoistani löysin myös merkinnän siitä, että "8" on ollut koko aktiivikäyttöikänsä Hämeenlinnan tehtaan käytössä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2013, 17:37:06 »

Mikähän VR:n vetureista on teknisesti lähin sukulainen tuolle.

Heti ei tullut mieleen mitään, mutta sitten välähti  Hymyilee

Move 66:han on ilmiselvä hiivamalli Vv13:sta, Move 51h:sta eli Tve 3:sta.

Molemmat ovat Valmetin kolmiakselisia, jäykkärunkoisia vetureita, joissa on GM-peräinen kaksitahtikone ja jenkkiläinen automaattivaihteisto. Voimansiirto on vaihdettu kytkintankovedosta akselinkäyttölaitteisiin ja kokoa ja tehoa on tullut lisää. Varmaankin Valmetilla on seurattu halpojen jenkkiläisten voimakoneiden ja vaihteistojen kehitystä Move51:n valmistuksen päätyttyäkin ja ehkä ratkaisu oli helppokin toteuttaa: kone ja aski Jenkeistä, ihan omatekemä jäykkä runko ja siihen hyttimalli VR:lle toimitetuista dieseleistä sopivasti sovitettuna. Apulaitteet ja akselinkäyttölaitteet ovat vaatineet hieman varsinaista miettimistä; jousitushan lienee hyvinkin läheistä sukua höyryveturille.

Epäilemättä Move66 olisi sopinut mitä mainioimmin myös VR:n käyttöön, mutta Dv15-16 täytti vaihtotyötarpeet erilaisten pienvetureiden kanssa. Ehkä, jos olisi hankittu pelkästään vaihtotyötä varten vetureita, Move 66 olisi ollut edullinen ratkaisu.

Mutta seuraava sukupolvi erottautuikin jo kaikesta edellämainitusta: kaksi akselia, Scanian veekasi ja Clarkin trukin vaihteisto sekä kokonaan uudelleen mietitty hytti: Tve 4.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Move 66 museoidaan Haapamäelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina