Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR julkistaa huomenna uudet "moukaroidut" hinnat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #25 : Helmikuu 16, 2016, 15:03:03 »

Keskustelu oman auton käyttämisen kannattamisesta on ollut pinnalla jo pitkään. Tekniikan Maailmassa vuoden 1967 alussa mainittiin junalipun hinnaksi Tpe-Hki 8,50 FIM, joka tekee Rahamuseon rahanarvon laskurilla 14,75 € nykyrahaa, rahan käyttöarvon muutos siis huomioiden.

Matka-ajaksi muistaakseni mainittiin 2h13min - 3h01min.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #26 : Helmikuu 16, 2016, 15:18:09 »

Paradoksaalisen tuntuinen otsikko mutta uutinen kertoo asian:

http://yle.fi/uutiset/onnibusin_toimitusjohtaja_vrn_lippualennuksesta_tama_on_hieno_paiva/8676493
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #27 : Helmikuu 16, 2016, 15:22:15 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?

Silläpä juuri. Liittyyhän auton pitämiseen tietysti hitokseen muitakin menoja, joista toki olen varsin hyvin tietoinen kun viime vuonnakin maksoin niitä hyvinkin kolmatta tonnia. Mutta kun mun on kuitenkin pakko sitä autoa pitää, niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee. Ne pakolliset kulut kun on kuitenkin maksettava, ajoi sillä autolla vuodessa sitten muutaman tuhannen kilometriä vähemmän tai enemmän sinne tänne.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Helmikuu 16, 2016, 15:32:34 »

En kuitenkaan oikein ymmärrä, ovatko nämä uudistukset pysyviä vai ei. Näissä halvoissa säästölipuissa nimittäin lukee varatessa "Myynnissä rajoitettu määrä". Joidenkin junien kohdalla on Peruslippu, mutta se taas ei ole halvempi kuin ennenkään.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #29 : Helmikuu 16, 2016, 17:09:52 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?
....... niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee....

Ei siinä mitään ynnäilyä tarvitse harrastaakaan, jokaisen persunkin hallitsema kertolaskutaito riittää. Auton ajokilometri pitää kertoa vähintään 0,4 eurolla niin saa todellisen kulun.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #30 : Helmikuu 16, 2016, 17:17:25 »

"IS vertaili kolmella reitillä juna-, lento- ja bussilippujen hintoja. Vaikka VR laski hintoja, ei juna ollut vertailuviikonloppuna edullisin valinta Helsingistä Ouluun, Tampereelle tai Kuopioon matkattaessa."

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1455602547359.html
Minkähän takia vertailuissa on aina vain Onnibussi, mutta ei Matkahuoltoa? Minun suosikkini Savonlinja (Matkahuollon kautta) antaa edellisenä viikonloppuna Hki-Kuopio meno-paluun 14€ (9+5€). Tarjoushinnat tulevat vasta n.30 pv ennen matkaa, joten vertailuviikonloppuna hinta olisi ollut 33€ (9+24€).

Käyttäneekö IS "Suomen kattavinta linjaliikenteen hintavertailusivustoa", jossa Matkahuollon hinnat eivät tällä hetkellä näy hakutuloksissa?
http://pikavuorot.fi/
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #31 : Helmikuu 16, 2016, 17:28:54 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?
....... niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee....
Ei siinä mitään ynnäilyä tarvitse harrastaakaan, jokaisen persunkin hallitsema kertolaskutaito riittää. Auton ajokilometri pitää kertoa vähintään 0,4 eurolla niin saa todellisen kulun
Ehkä uudella autolla. Edellisestä autostani, jonka hankin sen ollessa nelivuotias ja myin eteenpäin kuusi vuotta myöhemmin, selvisi koko sen ajan keskimääräiseksi kulutukseksi 6,37 l/100 km ja polttoainekustannukset pyörivät koko ajan noin 10 senttiä/km tienoilla. Halvan bensiinin aikana hiukan alle ja kalliin aikana hiukan yli. Laskeskelin päälle sitten vakuutukset, verot, renkaat ja huollot sekä jaoin jopa hankintahinnan ajokilometrimäärällä ja näillä päästiin noin haarukkaan 0,20-0,25 €/km. Mitä isoa olen unohtanut, kun puuttuu vielä 0,15 €/km?
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #32 : Helmikuu 16, 2016, 17:39:01 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?
....... niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee....

Ei siinä mitään ynnäilyä tarvitse harrastaakaan, jokaisen persunkin hallitsema kertolaskutaito riittää. Auton ajokilometri pitää kertoa vähintään 0,4 eurolla niin saa todellisen kulun.
Auto vähän sama kuin Vr:n matkustajajuna, kalusto ja ylläpito maksaa eniten, yhden lisämatkustajan marginaalikustannus pieni, autossa maksaa hieman enemmän lisäkilometri mutta polttoainekustannus suurin ja se helppo laskea.
Ittellä alla 2.0tdi, matkassa menee n. 4litran pintaan . Polttoainekulu siis alle 5 eur 100km.
Eli seutulipun hinnalla 100km  ja sit maksaa junasta. 2 henkeä lisäksi.
Laskelma tietty kääntyy päälaelleen jos lähdetään laskee että ei olis autoa koskaan hankittu.
No mutta hyvä piristys Vr:n halpuutus. Aina tullu melkeen haukuttua , mut nyt vois hurrata autottomien ihmisten puolesta
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #33 : Helmikuu 16, 2016, 18:40:25 »

Juuri eilen ostin lipun Jyväskylä-Helsinki hintaan 33,10 euroa. Olisikohan se ollut huomenna ostettuna halvempi?
Sunnuntaina lippu maksoi 33,10 ja tänään se maksaisi 31,00. Mutta se on vain tuo yksi vuoro 19.3. Muut samana päivänä 14-16 euroa.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #34 : Helmikuu 16, 2016, 18:51:48 »

H-e-l-e-v-e-t-i-n hienoa. 11.2 tuli ostettua edullisemmat ennakkoliput viikonloppureissulle Turkuun, nyt olisivat samat liput kokolailla puolet halvemmat  Vihainen

Lippu on voimassa vain lippuun merkityllä junavuorolla.
Ennakkolippua ei voi muuttaa.
Ei peruutusmahdollisuutta.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #35 : Helmikuu 16, 2016, 18:59:11 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?
....... niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee....
Ei siinä mitään ynnäilyä tarvitse harrastaakaan, jokaisen persunkin hallitsema kertolaskutaito riittää. Auton ajokilometri pitää kertoa vähintään 0,4 eurolla niin saa todellisen kulun
Ehkä uudella autolla. Edellisestä autostani, jonka hankin sen ollessa nelivuotias ja myin eteenpäin kuusi vuotta myöhemmin, selvisi koko sen ajan keskimääräiseksi kulutukseksi 6,37 l/100 km ja polttoainekustannukset pyörivät koko ajan noin 10 senttiä/km tienoilla. Halvan bensiinin aikana hiukan alle ja kalliin aikana hiukan yli. Laskeskelin päälle sitten vakuutukset, verot, renkaat ja huollot sekä jaoin jopa hankintahinnan ajokilometrimäärällä ja näillä päästiin noin haarukkaan 0,20-0,25 €/km. Mitä isoa olen unohtanut, kun puuttuu vielä 0,15 €/km?
Jounin harrastama autoilu lienee hyvin keskimääräistä suomalaista autonkäyttöä, eli sekalaista ajoa autolla, joka ei ole ihan viime vuonna valmistettu. 0,45e/km on vain autojärjestöjen lobbaama kilometrikorvauksen taso, jossa on suurimmalle osalle autoilijoista runsaasti ilmaa - siis verotonta tuloa asiasta, jonka piti olla vain kulukorvaus.

Ylipäätään tämä "pelkät bensat" -logiikka on kohtuuton, jos sitä käytetään mittapuuna joukkoliikenteeseen. Ei joukkoliikennöitsijä voi ajaa vuorojaan "pelkillä bensoilla", vaan lipun hintaan on laitettava muutkin kulut. Lippujen hintataso, jolla voitaisiin kilpailla autoilijoista, jotka tulevat kyytiin vasta kun hinta vastaa "pelkillä bensoilla" ajamista, olisi mahdoton ja kestämätön.

Mitä tulee aiheeseen, on myönteistä, että sekava basaarihinnoittelu on katoamassa junaliikenteestä, ja tuotteet alkavat olla yleisesti hintakilpailukykyisiä. Perhealennuksen poistuminen tosin saattaa aiheuttaa lisää menetyksiä "pelkät bensat" -asiakasryhmässä, koska auton omistavissa perheissä nämä laskutoimitukset kääntyvät jatkossakin auton hyväksi.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #36 : Helmikuu 16, 2016, 19:58:51 »

Kun aiemmin matka Jyväskylästä Helsinkiin maksoi 60 euroa ja nyt 15 euroa, alennushan on 75 % eikä 25 %. VR:lle on sattunut laskuvirhe. Hymyilee leveästi
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #37 : Helmikuu 16, 2016, 20:43:51 »

"IS vertaili kolmella reitillä juna-, lento- ja bussilippujen hintoja. Vaikka VR laski hintoja, ei juna ollut vertailuviikonloppuna edullisin valinta Helsingistä Ouluun, Tampereelle tai Kuopioon matkattaessa."

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1455602547359.html

Iltasanomat ei ole jutussaan huomioinut, että junaan saa ottaa matkatavaraa haluamansa määrän. Norwegianin 50 € HEL-OUL-HEL lipulla on tyytyminen yhteen 10 kg painoiseen ja enintään 55*40*23 cm kokoiseen käsimatkatavaraan. Ylimääräisen pakaasin lisämaksu taas sijoittaa Norwegianin Oulun reissulla auttamattomasti VR:ää kalliimmaksi matkustusmuodoksi.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #38 : Helmikuu 16, 2016, 20:54:38 »

http://yle.fi/uutiset/perhe_matkustaa_junalla_entista_halvemmalla__tai_sitten_ei/8676804

Tai jotain. Tai mitä hyvänsä. Ensi viikolla voi taas olla toisin. Tai sitten ei.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #39 : Helmikuu 16, 2016, 22:15:28 »

"IS vertaili kolmella reitillä juna-, lento- ja bussilippujen hintoja. Vaikka VR laski hintoja, ei juna ollut vertailuviikonloppuna edullisin valinta Helsingistä Ouluun, Tampereelle tai Kuopioon matkattaessa."

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1455602547359.html

Iltasanomat ei ole jutussaan huomioinut, että junaan saa ottaa matkatavaraa haluamansa määrän. Norwegianin 50 € HEL-OUL-HEL lipulla on tyytyminen yhteen 10 kg painoiseen ja enintään 55*40*23 cm kokoiseen käsimatkatavaraan. Ylimääräisen pakaasin lisämaksu taas sijoittaa Norwegianin Oulun reissulla auttamattomasti VR:ää kalliimmaksi matkustusmuodoksi.
Olikos Onnibussilla jotain rajoituksia matkatavaroissa?
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #40 : Helmikuu 16, 2016, 22:41:49 »

Erikoinen kilpailuasetelma.
VR kilpailee matka-ajoissa ylinopeudella liikkuvia busseja vastaan.

"Joka toinen bussikuski sanoo ajavansa ylinopeutta kiireen takia"
http://www.hs.fi/kotimaa/a1433823005371

"Ex-kansanedustaja Osmo Soinivaara (vihr) arvioi, että VR:n tavoitteet lyhentää matka-aikaa ja sekä tehdä voittoa johtavat pysähdysten karsimiseen. VR myöntää, että jossain määrin näin käy."
"Tulee ihan varmasti urputusta"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016021621129517_uu.shtml

Suomalaiseen tyyliin pysähdysten vähentämisessä  mennään osaoptimoinnin logiikalla, viis ilmastomuutoksesta tai liikenneturvallisuudesta.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #41 : Helmikuu 16, 2016, 23:44:29 »

Siis kuka mitä häh? Halvin makuupaikka 152 euroa?

http://yle.fi/uutiset/vrn_halpuutus_ei_nay_pohjoisen_junissa/8676519?ref=leiki-uup
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #42 : Helmikuu 17, 2016, 02:12:55 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?
....... niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee....
Ei siinä mitään ynnäilyä tarvitse harrastaakaan, jokaisen persunkin hallitsema kertolaskutaito riittää. Auton ajokilometri pitää kertoa vähintään 0,4 eurolla niin saa todellisen kulun
Ehkä uudella autolla. Edellisestä autostani, jonka hankin sen ollessa nelivuotias ja myin eteenpäin kuusi vuotta myöhemmin, selvisi koko sen ajan keskimääräiseksi kulutukseksi 6,37 l/100 km ja polttoainekustannukset pyörivät koko ajan noin 10 senttiä/km tienoilla. Halvan bensiinin aikana hiukan alle ja kalliin aikana hiukan yli. Laskeskelin päälle sitten vakuutukset, verot, renkaat ja huollot sekä jaoin jopa hankintahinnan ajokilometrimäärällä ja näillä päästiin noin haarukkaan 0,20-0,25 €/km. Mitä isoa olen unohtanut, kun puuttuu vielä 0,15 €/km?
Tämä on bensiinimoottorivaunulle ihan kohtuullinen ja hyväksyttävä taso! Olisiko tuossa pitänyt kuitenkin jakaa hankintahinnan ja myyntihinnan erotus km-määrällä, mikäli nämä vain on saatavilla? Vaihdettaessa autoa toiseen jää todellinen hinta usein vain arvioksi. Laskeskelin itsekin vastaavat lukemat nykyiselle kuvausvälineelle nyt kun asia nousi taas esiin. Kiinnostuneet voivat lukea moukaroidun kilometrikustannuslaskelman täältä: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=642.0
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Helmikuu 17, 2016, 08:17:16 »

Kun aiemmin matka Jyväskylästä Helsinkiin maksoi 60 euroa ja nyt 15 euroa, alennushan on 75 % eikä 25 %. VR:lle on sattunut laskuvirhe. Hymyilee leveästi
Juurihan aikaisemmin sanoit että Jyväskylä-Helsinki maksaa 30 euroa ja nyt se jotenkin tuplaantui. Sitä paitsi VR kertoi että keskimääräinen alennus on 25%
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #44 : Helmikuu 17, 2016, 11:36:30 »

Millä matematiikalla tuon laskit, pelkällä polttoaineella?

Silläpä juuri. Liittyyhän auton pitämiseen tietysti hitokseen muitakin menoja, joista toki olen varsin hyvin tietoinen kun viime vuonnakin maksoin niitä hyvinkin kolmatta tonnia. Mutta kun mun on kuitenkin pakko sitä autoa pitää, niin en mä rupee ynnäilemään mitään vakuutusmaksuja jokaiseen reissuun vaan välittömät, eli käytännössä bensakulut ratkaisee. Ne pakolliset kulut kun on kuitenkin maksettava, ajoi sillä autolla vuodessa sitten muutaman tuhannen kilometriä vähemmän tai enemmän sinne tänne.

Jokainen auton omistaja osaa varmasti laskea juuri näin, miten Ville kirjoittaa. Mutta tiivistetään nyt vielä:

Jos auto on pihassa ja käyttövalmiina, siitä menee vakuutuksia ja veroja esim. 500- vuodessa. Kulunki menee, vaikket ajaisi metriäkään. Samoin auton arvo alenee täysin autosta riippuen. Pieni osa arvon alenemasta tulee kilometreistä, mutta satunnaisista, ylimääräisistä kilometreistä tulevaa arvon alenemaa voi olla vaikea laskea, jos autoa kerran muutenkin käytetään työmatkoihin ja shoppailuun, joista kertyy esim. 90% vuotuisista kilometreistä.

Kokonaan eri ratkaisu on luopua auton pidosta kokonaan, jolloin kaikki nämä kiinteät vuosikulut lakkaavat olemasta. Mutta jatketaan siis siitä, että auto on pihassa.

Sitten kun lähdet ajamaan, kuluu polttoainetta, millin tuhannesosia renkaita sekä 15000 km:n välein tehtävää huoltoväliä. Näistä muodostuu se todellinen kustannus, jota on verrattava julkisen liikenteen taksaan.

Allekirjoittaneen "säästöpossu" (NOT) syö 10 litraa mielellään korkeaoktaanista eli nykyhinnoilla noin 13 euroa / 100 km, riippumatta siitä, onko kyydissä 1 vai 5 henkilöä tai lemmikki. Rengassarja taisi maksaa noin 400- ja kestääkö se 40000- km? eli 1 c / km ja 1 € / 100 km (yllättävän paljon, tavallaan). Pieni välihuolto ei minulle maksa kuin ehkä 50- joten siitä ei kerry kuin 33 c / 100 km.

Eli tuollainen 14,33 € tulee hupi-, tarve- tai lomareissulle hintaa per 100 km. Kannattavuus taitaa kulkea Tampere-Helsinki -välillä kahdessa henkilössä: yksin ajellen auto on kalliimpi kuin juna mutta kaksin aina kaunehimpi tässäkin ja kulut ovat junalla joko samoissa tai halvemmat kuin autolla huristaen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #45 : Helmikuu 17, 2016, 12:31:31 »

Eli tuollainen 14,33 € tulee hupi-, tarve- tai lomareissulle hintaa per 100 km. Kannattavuus taitaa kulkea Tampere-Helsinki -välillä kahdessa henkilössä: yksin ajellen auto on kalliimpi kuin juna mutta kaksin aina kaunehimpi tässäkin ja kulut ovat junalla joko samoissa tai halvemmat kuin autolla huristaen.

Tuo on varsin realistinen laskelma. Lisäksi merkittävä ero tulee liityntäliikenteestä kotipuolessa eli kuinka pääsee asemalle ja samoin toisessa päässä. Jos Tampereella asuu aseman vieressä ja kohde on Helsingissä aseman vieressä, niin juna on vahvoilla. Jos pitää ensi ajella jostakin Vesilahdelta asemalle ja sitten Helsingin päässä päästä vielä jonnekin kehäteiden varteen, niin kyllä juna häviää niin kustannuksissa kuin mukavuudessakin.

Itse kuljen parina kolmena päivänä viikossa Pispalasta Kamppiin, ja silloin juna on erittäin kilpailukykyinen valinta. Varsinkin kun junamatkan saa luettua työajaksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #46 : Helmikuu 17, 2016, 13:07:09 »

Ja taas meitä eläkeläisiä kupataan. Ainakin Tampereen-Helsingin välillä. Käsittääkseni tuo ns. säästölippu on kaikille samanhintainen, eli eläkeläinen ei hyödy. Peruslippu on kallimpi kuin ennen kun hinta laskee vähän, mutta alennus on vain 20%. Ennen pääsi Lempäälästä Tampereelle tosi edullisesti: 1,70€ nyt kerjätään 3€. Edullista bussihintaan verrattuna tosin edelleen, mutta kesäkuussa tulee busseihinkin uusi eäkeläishinnoittelu. Carunan korotusprosentit taitavat kalveta...
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #47 : Helmikuu 17, 2016, 13:44:47 »

Ainakin usein Lahdesta Helsinkiin matkustavana täytyy todeta, että matkan hinta on laskenut huomattavasti, ei vain kaukoliikenteessä, vaan myös lähiliikenteessä. Tattis. Iskee silmää
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #48 : Helmikuu 17, 2016, 15:53:37 »

Yksi huomionarvoinen seikka on ainakin se, että tämän halpuutuksen jälkeen on lähes poikkeuksetta halvempaa matkustaa HSL- ja vyöhykealueen sisäisiä matkoja kaukojunien säästölipulla kuin normaalihintaisella vyöhykelipulla tai HSL:n seutulipulla. Esimerkiksi matka Helsingistä Tikkurilaan tai Leppävaaraan maksaa 3,00 euroa lähes jokaiseen kaukojunaan, kun taas aikuisten seutulipun hinta on 5,50 euroa. Kirkkonummelle matkustettaessa ero on vieläkin suurempi, parhaimmillaan 3,00 vs 8,00 euroa.

Lieneekö sitten suunniteltu vai suunnittelematon juttu, mutta tässähän aletaan yksityisten bussifirmojen lisäksi kilpailla matkustajista myös jo HSL:nkin kanssa.

Edit: Huomasinpa myös, että esimerkiksi Martinlaaksosta pääsee Pasilan kautta Tikkurilaan parhaimmillaan 1,50 eurolla edellyttäen, että ostaa lipun etukäteen ja matkustaa Psl-Tkl-välin IC:llä. Tuossa tapauksessa tulisi siis yli tuplasti kalliimmaksi matkustaa lyhintä reittiä Kehärataa pitkin tai lähes neljä kertaa kalliimmaksi mennä Pasilan kautta seutulipulla.

Tunti sitten löytyi säästölippuja vaikkapa kuukauden päähän väleille Helsinki - Tikkurila ja Helsinki - Kirkkonummi. Ainakin Tikkurila taisi sittemmin kadota vaikka YLE Helsinki siitäkin vielä mainitsi lähetyksessään puoli tuntia sitten.

Martinlaakso - Tikkurila juttua en ymmärrä koska:

Helsingin seudun liikenteen yleiset matkaehdot 1.1.2016, kohta 1:

"HSL-alueella noudatetaan yhtenäistä matkalippujärjestelmää, jonka tekninen toteutus perustuu pääosin Helsingin seudun matkakorttiin. Matkakortille voi ladata kausilippuja ja rahaa eli arvoa, jolla voi ostaa kortille ladattavia arvolippuja. Lisäksi lippujärjestelmään kuuluu erilaisia kertalippuja ja vuorokausilippuja"
"VR:n, Matkahuollon tai bussiliikennöitsijöiden omat matkaliput eivät kelpaa Helsingin seudun matkalippujärjestelmän lippujen osamaksuksi."

VR:n nettisivujen mukaan:
 
"Lähijunissa seutualueen sisäisillä matkoilla (rataosuudet Helsinki - Kerava, Helsinki - Vantaankoski ja Helsinki - Kirkkonummi) kelpaavat vain HSL-liput. Kun seutualueen sisäinen matka tehdään kaukoliikenteen junassa, tarvitaan VR:n kaukoliikennelippu"

Kaukojunalla ei pääse Martinlaaksoon, eli sieltä Tikkurilaan, Pasilaan tai mihin tahansa HSL-alueelle matkustettaessa vaaditaan HSL-lippu, pitemmälle mentäessä taas määränpäästä riippuen VR:n vyöhykelippu tai kaukojunalippu. 
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #49 : Helmikuu 17, 2016, 16:20:17 »

Yksi huomionarvoinen seikka on ainakin se, että tämän halpuutuksen jälkeen on lähes poikkeuksetta halvempaa matkustaa HSL- ja vyöhykealueen sisäisiä matkoja kaukojunien säästölipulla kuin normaalihintaisella vyöhykelipulla tai HSL:n seutulipulla. Esimerkiksi matka Helsingistä Tikkurilaan tai Leppävaaraan maksaa 3,00 euroa lähes jokaiseen kaukojunaan, kun taas aikuisten seutulipun hinta on 5,50 euroa. Kirkkonummelle matkustettaessa ero on vieläkin suurempi, parhaimmillaan 3,00 vs 8,00 euroa.

Lieneekö sitten suunniteltu vai suunnittelematon juttu, mutta tässähän aletaan yksityisten bussifirmojen lisäksi kilpailla matkustajista myös jo HSL:nkin kanssa.

Edit: Huomasinpa myös, että esimerkiksi Martinlaaksosta pääsee Pasilan kautta Tikkurilaan parhaimmillaan 1,50 eurolla edellyttäen, että ostaa lipun etukäteen ja matkustaa Psl-Tkl-välin IC:llä. Tuossa tapauksessa tulisi siis yli tuplasti kalliimmaksi matkustaa lyhintä reittiä Kehärataa pitkin tai lähes neljä kertaa kalliimmaksi mennä Pasilan kautta seutulipulla.

Tunti sitten löytyi säästölippuja vaikkapa kuukauden päähän väleille Helsinki - Tikkurila ja Helsinki - Kirkkonummi. Ainakin Tikkurila taisi sittemmin kadota vaikka YLE Helsinki siitäkin vielä mainitsi lähetyksessään puoli tuntia sitten.

Martinlaakso - Tikkurila juttua en ymmärrä koska:

Helsingin seudun liikenteen yleiset matkaehdot 1.1.2016, kohta 1:

"HSL-alueella noudatetaan yhtenäistä matkalippujärjestelmää, jonka tekninen toteutus perustuu pääosin Helsingin seudun matkakorttiin. Matkakortille voi ladata kausilippuja ja rahaa eli arvoa, jolla voi ostaa kortille ladattavia arvolippuja. Lisäksi lippujärjestelmään kuuluu erilaisia kertalippuja ja vuorokausilippuja"
"VR:n, Matkahuollon tai bussiliikennöitsijöiden omat matkaliput eivät kelpaa Helsingin seudun matkalippujärjestelmän lippujen osamaksuksi."

VR:n nettisivujen mukaan:
 
"Lähijunissa seutualueen sisäisillä matkoilla (rataosuudet Helsinki - Kerava, Helsinki - Vantaankoski ja Helsinki - Kirkkonummi) kelpaavat vain HSL-liput. Kun seutualueen sisäinen matka tehdään kaukoliikenteen junassa, tarvitaan VR:n kaukoliikennelippu"

Kaukojunalla ei pääse Martinlaaksoon, eli sieltä Tikkurilaan, Pasilaan tai mihin tahansa HSL-alueelle matkustettaessa vaaditaan HSL-lippu, pitemmälle mentäessä taas määränpäästä riippuen VR:n vyöhykelippu tai kaukojunalippu. 


Laiton asiasta virallisen kyselyn Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle  asiakirjapyynnöllä varustettuna.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR julkistaa huomenna uudet "moukaroidut" hinnat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina