Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Altian kuljetusten siirto maantielle ei muuta Suupohjan radan tarpeita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« : Lokakuu 08, 2012, 16:49:44 »

Satavuotias Suupohjan rata hiljenee nykyisestään, kun Altia siirtää viljaetanolin kuljetuksensa Koskenkorvalta kiskoilta maantielle. Altia perustelee ratkaisuaan kustannussyillä. Raideliikenne on yhtiön mukaan menettämässä kilpailukykyään.

http://www.ilkka.fi/mielipide/p%C3%A4%C3%A4kirjoitus/altian-kuljetusten-siirto-maantielle-ei-muuta-suupohjan-radan-tarpeita-1.1268167
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2012, 17:53:33 »

Lainaus Ilkasta: "Suupohjan radan heikko kunto vaatii tavarajunilta alhaisia nopeuksia. Kuljetusaikojen piteneminen aiheuttaa puolestaan lisää työvoimakustannuksia."

Kuulostaa kyllä hölynpölyltä. On kyllä viljavaunuilla tiukat aikataulut, jos tuo reilu kivenheiton matka Seinäjoelta Koskenkorvalle viivästyttää matkantekoa ratkaisevan paljon. Jos aikataulut ovat ongelma, niin kyse on varmastikin VR:n aikatauluista, ei Suupohjan radan kunnosta. Voihan se tietty olla niinkin, että juna kulkee ajallaan ja jos se ei passaa asiakkaalle, niin se on asiakkaan vika..

Kyse lienee sittenkin hinnasta eli hinta on kallis ja kun vielä purkaminenkin tapahtunee tehtaan henkilökunnan toimesta, niin onhan siinä kuluja. Rekkakuski ajaa autonsa juuri sinne tehdasalueen sopukkaan mihin on tarpeen, purkaa kuorman, ottaa näytteet labraan jne. VR ei tuollaiseen taivu.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2012, 18:04:50 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahan ruota ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei ruoho ole sen vihreämpää, aidan toisella puolella.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2012, 18:34:11 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2012, 18:18:04 »

Veikkaampa, että tuskin Vr Transpoint on ollut hirveän halukas jatkamaan kuljetuksia.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2012, 18:20:58 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahahan routa ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei, ruoho ole. Vihreämpää aidan toisella puolella.

Moniko asiakas on palannut rautatiekuljetuksiin, kun kerran on lopettanut?

Sitähän uutinen ei kerro, että kumpiko osapuoli on aktiivisemmin lopettamassa rautatiekuljetuksia.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Lokakuu 08, 2012, 18:22:21 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahahan routa ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei, ruoho ole. Vihreämpää aidan toisella puolella.

Moniko asiakas on palannut rautatiekuljetuksiin, kun kerran on lopettanut?

Sitähän uutinen ei kerro, että kumpiko osapuoli on aktiivisemmin lopettamassa rautatiekuljetuksia.

Jos katsoo kokonaistilannetta, ja mitä on tapahtunut, ei tarvitse hirveän kauan miettiä...
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #6 : Lokakuu 08, 2012, 20:31:29 »

Surullista mutta tätä päivää, valitettavasti. Toivon edelleen että Proxion saa omalla toiminnallaan näitä "hylättyjä" asiakkaita takaisin rautatiekuljetusten piiriin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2012, 06:32:08 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahahan routa ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei, ruoho ole. Vihreämpää aidan toisella puolella.

Moniko asiakas on palannut rautatiekuljetuksiin, kun kerran on lopettanut?

Sitähän uutinen ei kerro, että kumpiko osapuoli on aktiivisemmin lopettamassa rautatiekuljetuksia.

Jos katsoo kokonaistilannetta, ja mitä on tapahtunut, ei tarvitse hirveän kauan miettiä...

Sanotaan se vielä ääneen, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään eli kannattamattomuuspolitiikka se siellä takana on. Mikään ei kannata, kun konsernin johdossa on niin päätetty.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2012, 07:39:57 »

Altia ja Vr molemmat valtio-omisteisia yrityksiä, liikenneministeriö tilannut heiltä liikenteen lopettamisen jotta saadaan rata rullattua. Näin se vaan menee, viisi vuotta ja liikenne lopetettu koko radalta.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2012, 07:44:58 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahahan routa ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei, ruoho ole. Vihreämpää aidan toisella puolella.

Moniko asiakas on palannut rautatiekuljetuksiin, kun kerran on lopettanut?

Sitähän uutinen ei kerro, että kumpiko osapuoli on aktiivisemmin lopettamassa rautatiekuljetuksia.

Jos katsoo kokonaistilannetta, ja mitä on tapahtunut, ei tarvitse hirveän kauan miettiä...

Sanotaan se vielä ääneen, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään eli kannattamattomuuspolitiikka se siellä takana on. Mikään ei kannata, kun konsernin johdossa on niin päätetty.

Älkäähän nyt, tuskin Aro tai yksikään satraapeistansa sentään haluaisi rautateitämme, kansallisomaisuuttamme rullata ja romuttaa. Mitä vilpittömimmät anteeksipyyntöni, kun ajatukseni laventuu taas hieman laajempiin ja avarampiin ympyröihin, mutta oletteko koskaan mietiskelleet, kuinka lyhyen ajan maailmassa on ollut rautateitä? Nykytietämyksen valossa ihminen eriytyi lajikseen Afrikassa reilu parisataa tuhatta vuotta sitten. Mikä aika se on maailmankaikkeuden tähänastisen olemassaolon 13,7 miljardissa vuodessa? "Sivistystä" on nähty ehkä muutama tuhat vuotta  – määritelmästä ja kriteereistä riippuen. Sivilisaation huipentumia, rautateitä on ollut olemassa parisataa vuotta, ja niiden kulta-aika taisi olla ja mennä viime vuosisadalla. Eräs amerikanelokuvassa Rails & Ties esiintyvän koneapulaisen repliikeistä: ”This is a dying business.” Jospa onkin niin, että rautatie on vain – niin kuin Secret Service sen muotoili: ”a flash in the night”.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #10 : Lokakuu 09, 2012, 08:12:36 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahahan routa ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei, ruoho ole. Vihreämpää aidan toisella puolella.

Moniko asiakas on palannut rautatiekuljetuksiin, kun kerran on lopettanut?

Sitähän uutinen ei kerro, että kumpiko osapuoli on aktiivisemmin lopettamassa rautatiekuljetuksia.

Jos katsoo kokonaistilannetta, ja mitä on tapahtunut, ei tarvitse hirveän kauan miettiä...

Sanotaan se vielä ääneen, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään eli kannattamattomuuspolitiikka se siellä takana on. Mikään ei kannata, kun konsernin johdossa on niin päätetty.

Älkäähän nyt, tuskin Aro tai yksikään satraapeistansa sentään haluaisi rautateitämme, kansallisomaisuuttamme rullata ja romuttaa. Mitä vilpittömimmät anteeksipyyntöni, kun ajatukseni laventuu taas hieman laajempiin ja avarampiin ympyröihin, mutta oletteko koskaan mietiskelleet, kuinka lyhyen ajan maailmassa on ollut rautateitä? Nykytietämyksen valossa ihminen eriytyi lajikseen Afrikassa reilu parisataa tuhatta vuotta sitten. Mikä aika se on maailmankaikkeuden tähänastisen olemassaolon 13,7 miljardissa vuodessa? "Sivistystä" on nähty ehkä muutama tuhat vuotta  – määritelmästä ja kriteereistä riippuen. Sivilisaation huipentumia, rautateitä on ollut olemassa parisataa vuotta, ja niiden kulta-aika taisi olla ja mennä viime vuosisadalla. Eräs amerikanelokuvassa Rails & Ties esiintyvän koneapulaisen repliikeistä: ”This is a dying business.” Jospa onkin niin, että rautatie on vain – niin kuin Secret Service sen muotoili: ”a flash in the night”.

Jos mittakaavana on kymmenet miljardit vuodet, niin tottahan Suupohjan rata on vain "salama yössä". Mutta samalla skaalalla voi ylipäätään kysyä, miksi rautateitä on edes keksitty? Ei vaikuta kosmokseen sitten niin mitenkään..
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #11 : Lokakuu 09, 2012, 08:20:24 »

Taktinen veto kokeillaan kepillä jäätä. Ja ainahahan routa ajaa asiakkaan ennemmin tai myöhemmin takaisin kun huomataan ettei, ruoho ole. Vihreämpää aidan toisella puolella.

Moniko asiakas on palannut rautatiekuljetuksiin, kun kerran on lopettanut?

Sitähän uutinen ei kerro, että kumpiko osapuoli on aktiivisemmin lopettamassa rautatiekuljetuksia.

Jos katsoo kokonaistilannetta, ja mitä on tapahtunut, ei tarvitse hirveän kauan miettiä...

Sanotaan se vielä ääneen, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään eli kannattamattomuuspolitiikka se siellä takana on. Mikään ei kannata, kun konsernin johdossa on niin päätetty.

Älkäähän nyt, tuskin Aro tai yksikään satraapeistansa sentään haluaisi rautateitämme, kansallisomaisuuttamme rullata ja romuttaa. Mitä vilpittömimmät anteeksipyyntöni, kun ajatukseni laventuu taas hieman laajempiin ja avarampiin ympyröihin, mutta oletteko koskaan mietiskelleet, kuinka lyhyen ajan maailmassa on ollut rautateitä? Nykytietämyksen valossa ihminen eriytyi lajikseen Afrikassa reilu parisataa tuhatta vuotta sitten. Mikä aika se on maailmankaikkeuden tähänastisen olemassaolon 13,7 miljardissa vuodessa? "Sivistystä" on nähty ehkä muutama tuhat vuotta  – määritelmästä ja kriteereistä riippuen. Sivilisaation huipentumia, rautateitä on ollut olemassa parisataa vuotta, ja niiden kulta-aika taisi olla ja mennä viime vuosisadalla. Eräs amerikanelokuvassa Rails & Ties esiintyvän koneapulaisen repliikeistä: ”This is a dying business.” Jospa onkin niin, että rautatie on vain – niin kuin Secret Service sen muotoili: ”a flash in the night”.

Jos mittakaavana on kymmenet miljardit vuodet, niin tottahan Suupohjan rata on vain "salama yössä". Mutta samalla skaalalla voi ylipäätään kysyä, miksi rautateitä on edes keksitty? Ei vaikuta kosmokseen sitten niin mitenkään..

Ajatuksen ydin oli siinä, että vaikka rautatie on hyvin nuori keksintö, on sen kulta-aika ja huippu siltikin jo saavutettu ja ohitettu. Alamäki on alkanut. Jatko on vain joutsenlaulua, puhkiruostumista, lakkauttelua ja (ratojen) rullailua. Mitä nopeammin saavutetaan jonkin asian huippu, sitä lyhyempi on (yleensä) häntäkin.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 09, 2012, 09:18:25 »

Ajatuksen ydin oli siinä, että vaikka rautatie on hyvin nuori keksintö, on sen kulta-aika ja huippu siltikin jo saavutettu ja ohitettu. Alamäki on alkanut. Jatko on vain joutsenlaulua, puhkiruostumista, lakkauttelua ja (ratojen) rullailua. Mitä nopeammin saavutetaan jonkin asian huippu, sitä lyhyempi on (yleensä) häntäkin.

Jos sopii, niin täydentäisin edellistä siten, että monopolirautateiden alamäki on alkanut. Suomessa tavaraliikenteen volyymistä raiteilla kulkee 25% ja luku on laskeva, osasyynä em. kannattamattomuustalous.

Ruotsissa vastaava luku on 40% ja Yhdysvalloissa jopa 80%. Tilastojen valossa voidaan todeta, että VR-Yhtymälle jätetty monopoliasema kurittaa teollisuusyritystemme kilpailukykyä ja on ilmeisessä ristiriidassa Suomen hallituksen ilmastopoliittisen ohjelman kanssa.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #13 : Lokakuu 09, 2012, 10:18:50 »

Jos sopii, niin täydentäisin edellistä...

Miksipä ei sopisi. Iskee silmää Ei mun leijuvat ja poksahtelevat ajatuskuplani ole mitään absoluuttista totuutta. Vaikka tosin minähän olen a i n a oikeassa - aina paitsi silloin, kun jaan ajatuksiani .org-väelle, osaksi .orgin suurta eeposta. Hymyilee leveästi

...siten, että monopolirautateiden alamäki on alkanut. Suomessa tavaraliikenteen volyymistä raiteilla kulkee 25% ja luku on laskeva, osasyynä em. kannattamattomuustalous.

Toivottavasti asia on näin. Ehkäpä näemme sen tulevaisuudessa.

...ja on ilmeisessä ristiriidassa Suomen hallituksen ilmastopoliittisen ohjelman kanssa.

Niin, sehän yks surullisimpia seikkoja tässä (autoistumisessa) onkin. Surullinen
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Altian kuljetusten siirto maantielle ei muuta Suupohjan radan tarpeita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina