Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Lohjalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #25 : Syyskuu 17, 2023, 19:24:48 »

Koska radan tasoristeykseen voi aina tulla etuajo-oikeuksellinen juna tms., vaikka puomit olisivat ylhäällä eikä punainen valo vilku tai varoituskello kalkata, niin siksi tasoristeyksessä ei käytetä koskaan vihreää, ajamiselle huolettomampaa valoa. Siinä vilkkuu nimittäin valkoinen valo, joka on eri asia kuin vihreä. Tasoristeyksen voi ylittää, kunhan vielä varmistaa katsomalla ettei junaa tule...

Valkoinen valo tarkoittaa että juna saattaa olla tulossa ja punainen valo että juna on varmasti tulossa. Vihreää ei siksi käytetä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #26 : Syyskuu 18, 2023, 10:28:06 »

Autokoulussa aikanaan opettaja kehotti joka kerran tarkistamaan tasoristeystä ylitettäessä ettei junaa olisi tulossa. Hänelle oli kuulemma opetustilanteessa kauan aikaa sitten Siuntiossa ennen aseman alikulun valmistumista meinannut käydä opetustilanteessa samoin kuin tässä. Puomit olivat ylhäällä eikä varoituslaitos varoittanut. Maksjoen tasoristeyksessä rata leikkaa viistosti tien ja näkyvyys jää siksi vähän kehnoksi. Tasoristeys onkin nyt poistumassa sähköistysurakan myötä.

Moniko autoa ajamaan opetteleva joutuu autokoulussa tai ajokokeessa ylittämään tasoristeyksiä nykyään? PK-seudulla esim ei ole ainoatakaan tasoristeystä, eikä pääratojen varsilla muuallakaan juuri. Itse opetin omalle pojalle tasoristeyksen yllittämistä Kirkkonummen Masalassa, mutta sekin tasoristeys on nyt poistettu yleiseltä liikenteeltä.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #27 : Syyskuu 18, 2023, 10:50:51 »

Moniko autoa ajamaan opetteleva joutuu autokoulussa tai ajokokeessa ylittämään tasoristeyksiä nykyään? PK-seudulla esim ei ole ainoatakaan tasoristeystä, eikä pääratojen varsilla muuallakaan juuri. Itse opetin omalle pojalle tasoristeyksen yllittämistä Kirkkonummen Masalassa, mutta sekin tasoristeys on nyt poistettu yleiseltä liikenteeltä.

Vantaalta Hakkilan radalta löytyy toistaiseksi useampikin tasoristeys. Myönnän toki, että Vantaan kaupunki toivoisi kyseisen radan purettavan mahdollisimman pikaisesti rahakkaan rakentamisen alta pois, ja toisaalta moni pääkaupunkiseutulainen toivoisi ettei Vantaa kuuluisi pääkaupunkiseutuun.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #28 : Syyskuu 18, 2023, 11:10:04 »


Vantaalta Hakkilan radalta löytyy toistaiseksi useampikin tasoristeys. Myönnän toki, että Vantaan kaupunki toivoisi kyseisen radan purettavan mahdollisimman pikaisesti rahakkaan rakentamisen alta pois, ja toisaalta moni pääkaupunkiseutulainen toivoisi ettei Vantaa kuuluisi pääkaupunkiseutuun.

Vantaa on ihan hyvä kaupunki, on tullut itsekin asuttua siellä, mutta Hakkila vähän liian kaukana espoolaiselle ajoharjoittelijalle, ja harva edes tietää että siellä on mitään tasoristeyksiä enää.

Kysymys oli suunnattu ihan valtakunnan tasolle: Moniko isoissa asutuskeskuksissa asuva joutuu koskaan ylittämään tasoristeystä?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #29 : Syyskuu 29, 2023, 08:05:42 »


Vantaa on ihan hyvä kaupunki, on tullut itsekin asuttua siellä, mutta Hakkila vähän liian kaukana espoolaiselle ajoharjoittelijalle, ja harva edes tietää että siellä on mitään tasoristeyksiä enää.

Espoolaiset harjoittelevat tasoristeysajoa Luomassa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #30 : Syyskuu 29, 2023, 09:49:53 »


Vantaa on ihan hyvä kaupunki, on tullut itsekin asuttua siellä, mutta Hakkila vähän liian kaukana espoolaiselle ajoharjoittelijalle, ja harva edes tietää että siellä on mitään tasoristeyksiä enää.

Espoolaiset harjoittelevat tasoristeysajoa Luomassa.

Nyt se on suljettu. Kieltomerkkejä on jo tullut tien päihin.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #31 : Syyskuu 29, 2023, 09:59:31 »


Espoolaiset harjoittelevat tasoristeysajoa Luomassa.

Nyt se on suljettu. Kieltomerkkejä on jo tullut tien päihin.

Suljettiinko se kokonaan vai parin vuoden takaisen suunnitelman mukaisesti? Sen mukaan: "Tavoitteena on parantaa tasoristeysturvallisuutta sulkemalla tasoristeys ajoneuvoliikenteeltä, mutta viljelysliikenne ja kevytliikenne sallitaan. Uudet avattavat puomit asennetaan niin etäälle tasoristeyksestä, että puolipuomien ja avattavien puomien väliin mahtuu maatalousajoneuvo. --"
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #32 : Syyskuu 29, 2023, 10:28:30 »


Espoolaiset harjoittelevat tasoristeysajoa Luomassa.

Nyt se on suljettu. Kieltomerkkejä on jo tullut tien päihin.

Suljettiinko se kokonaan vai parin vuoden takaisen suunnitelman mukaisesti? Sen mukaan: "Tavoitteena on parantaa tasoristeysturvallisuutta sulkemalla tasoristeys ajoneuvoliikenteeltä, mutta viljelysliikenne ja kevytliikenne sallitaan. Uudet avattavat puomit asennetaan niin etäälle tasoristeyksestä, että puolipuomien ja avattavien puomien väliin mahtuu maatalousajoneuvo. --"

En ole käynyt katsomassa tarkemmin mutta ajoneuvoilla ajamista kieltävät merkit lisätekstillä "tasoristeys suljettu" ovat ilmestyneet kehäkolmosen risteykseen. Puomit nayttäisivät olevan kyllä pystyssä kun tiirailee vasemmalle kehäkolmoselta pellon yli.



tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #33 : Syyskuu 29, 2023, 11:05:14 »

-- Valkoinen valo tarkoittaa että juna saattaa olla tulossa ja punainen valo että juna on varmasti tulossa. Vihreää ei siksi käytetä.
Aivan aiheen vierestä: Alunperinhän Suomessakin väritön valo tarkoitti rautateillä (opastimissa ja opastinlipuissa) vapaata kulkua, vihreä tarkoitti ajoa varovasti ja punainen vaaraa. Ruotsissa ainakin esiopastimissa valkoisen ja vihreän värit vastaavat edelleen tätä käsitystä, ja Suomessakin esiopastimissa oli käytössä nämä värit vuoteen 1938. Asiasta lisää mm. Resiina-lehden numeroissa 2/2005—3/2006.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #34 : Syyskuu 29, 2023, 16:15:45 »


Vantaa on ihan hyvä kaupunki, on tullut itsekin asuttua siellä, mutta Hakkila vähän liian kaukana espoolaiselle ajoharjoittelijalle, ja harva edes tietää että siellä on mitään tasoristeyksiä enää.

Espoolaiset harjoittelevat tasoristeysajoa Luomassa.

Nyt se on suljettu. Kieltomerkkejä on jo tullut tien päihin.

Luoman tr suljettu? Koska? Tarkoitatko kuitenkin Mankkia?
tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #35 : Lokakuu 01, 2023, 18:37:07 »


Vantaa on ihan hyvä kaupunki, on tullut itsekin asuttua siellä, mutta Hakkila vähän liian kaukana espoolaiselle ajoharjoittelijalle, ja harva edes tietää että siellä on mitään tasoristeyksiä enää.

Espoolaiset harjoittelevat tasoristeysajoa Luomassa.

Nyt se on suljettu. Kieltomerkkejä on jo tullut tien päihin.

Luoman tr suljettu? Koska? Tarkoitatko kuitenkin Mankkia?

Luoman tasoristeys suljettiin kuukausi sitten autoilta, kevyt liikenne pääsee jatkossakin yli: https://vayla.fi/-/tasoristeysturvallisuuden-parantaminen-kirkkonummen-luomankuja-suljetaan-liikenteelta-31.8
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #36 : Lokakuu 01, 2023, 19:55:50 »

Liittyen asetinlaitteiden tasoristeysriippuvuuksiin, Iisalmessa on edelleen tasoristeys tulo-opastimen ja ratapihan välissä. Ainakin vanhan asetinlaitteen aikaan oli niin, että muodostettaessa kulkutie 2-raiteelta etelän suuntaan, Sankarinkadun tasoristeyksen täytyi hälyttää, ennenkuin opastimeen syttyi ajonsalliva opaste. Yöjunat käyttivät kyseistä raidetta, joten esimerkiksi P84:n lähtiessä kulkutietä täytyi muodostaa juuri ennen junan lähtöä, ettei tasoristeys hälyttäisi turhaan. Vastaavasti vaihtötyötilanteessa, jossa vaikkapa päivystäjä veti niin pitkän vedon etelän suuntaan, että se ylettyi tasoristeyksen päälle, täytyi suorittajan muistaa laittaa käsin tasoristeys hälyttämään.

Nykyään liikenteenohjaus käyttää hyvinkin usein 2-raidetta myös tavarajunilla, jota vanhat suorittajat pyrkivät välttämäät asemalla olevan tasoristeyksen vuoksi.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tasoristeysonnettomuus Lohjalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina