Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n talviongelmat ratkaistu - korotukset hintoihin tai lisää valtion tukea  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« : Helmikuu 10, 2010, 13:03:11 »

Kaupalehdessä:

"VR:n puoli vuotta virassa ollut toimitusjohtaja Mikael Aro pelkää, että yhtiö joutuu korottamaan lippujen hintoja lähitulevaisuudessa. Aron mukaan raha on ainoa ratkaisu tämän talven kaltaisiin junien myöhästymisiin.

Toimitusjohtaja Aro myöntää Hufvudstadsbladet-lehden lauantain haastattelussa, että talven aikataulut ovat olleet aivan liian optimistisia. Lumen ja jään aiheuttamiin vaihde- ja jarruongelmiin Aro ei kuitenkaan lupaa nopeaa teknistä ratkaisua.

Ainoa ratkaisu löytyy rahasta, joista rautatieyhtiöllä on jo nyt krooninen pula. Kysymys kuuluu Aron mukaan, missä olosuhteissa VR:n pitää pystyä toimimaan ilman ongelmia. Kaikki ratkaisut maksavat.

- Joko valtio laittaa lisää rahaa tai sitten lippujen hinnat nousevat, Aro asettaa vaihtoehdot.

Sitä, miten paljon lippujen hintoja mahdollisesti jouduttaisiin nostamaan, Aro ei lähde täsmentämään.

Kun talvi on takana, Aro aikoo keskustella Liikenneviraston ja -ministeriön kanssa siitä, miten tilanne korjataan."


http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/02/30499
tallennettu
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2010, 15:27:48 »

Hyvä ratkaisu tosiaan, kiskotaan enemmän rahaa Hymyilee leveästi
Arvelinkin, että tämä menee siihen, että laitetaan "matkustajien syyksi" myöhästelyt ja hintoja nostetaan..
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2010, 15:42:07 »

Niinpä niin. Kyllähän tätä on osattu taas vaihteeksi odottaa. Viimeksi hintojen korotuksesta uutisoitiin joulukuussa.

http://yle.fi/alueet/satakunta/2009/12/vr_nostaa_hintoja_vuodenvaihteessa_1322960.html

Hmm, olisipa ihan kiva nähdä jonkun matemaatikon laskema lasku lipun suhteellisesta hinnasta, perushinta vaikka vuonna 2000, verrattuna inflaation määrään mitä se on noussut. Eli aina joka korotuksen jälkeen laskettaisiin uusi perushinta. Ja lopuksi laskettaisiin inflaation vaikuttama hintojen muutos sekä siitä saataisiin kerroin, kuinka paljon (moninkokertaisiksi) ne ovat todellisuudessa nousseetkaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2010, 15:48:53 »

Kun nostetaan hintoja reilusti, niin huonosti toimiva liikenne tulee kohdistumaan pienempään määrään ihmisiä. Kolmannen luokan palvelun kompensoimiseksi tarvitaan ensimmäisen luokan hintoja. Eipä uudenkaan toimitusjohtajan "mitä pitäisi tehdä"-listalla ole kohtaa "lisätään matkustajia". Puheet ruuhkattomien junien lippujen hinnanalennuksista ovat sitä "pitää nostaa hintaa, että voi antaa alennuksia"-hengentuotetta.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2010, 17:43:42 »

"Vaihteeksi." (Sanalla voi olla tässä tilanteessa moniakin merkityksiä. Prkl!!)
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2010, 18:13:34 »

Tässä maassa on reilut 5 miljoonaa ihmistä, joista VR-konsernin palveluksessa kaiketi reilut 12000.

Jos joku sellainen tätä nyt lukee, joka osaa ratkaista tämän kaltaisen talven tuomat ongelmat muulla kuin rahalla, ilmoittautukoon tai vaietkoon iäksi. Ja jos sellainen löytyy, voin taata saman tien kymmenien, ellei jopa satojen, tuhansien kuukausiansiot.

Eli. Varsinainen kysymys kuuluu:

Halutaanko varautua myös tällaisen talven varalle (joita meidän elinaikanamme ei välttämättä enää tule kertaakaan) ja maksaa siinä tarvittavan henkilöstön, kaluston, ratojen ja niihin liittyvien ylläpitotoimien kulut, vai pidetäänkö lipunhinnat aisoissa ja kärsitään vielä kuukausi pari?

Varsinkin täällä jokainen varmasti ymmärtää, että nuo mainitut asiat, joilla tällaiseen voidaan varautua, maksaisivat aivan mielettömästi. Jos otetaan huomioon tarvittavat rataan liittyvät panostukset, puhutaan varmasti sadoista miljoonista euroista.

Ja noin muuten, kyllä firman toiminnassa tuntuu joiltain osin olevan vielä sellaista parannettavaa, josta selvitään vähän halvemmallakin. Poikkeustilanteiden hallinta ei ole vielä lähellekään niin pitkälle vietyä kuin se voisi olla. Sen eteen on tosin melko paljon uutta tulossa ja kehittelyn alla parhaillaan. Mutta kuten sanottu, mitään merkittävää muutosta ei tulla saamaan koskaan, jos rahaa ei polteta oikein tosissaan.

Perusongelma käytännössä on se, että ratakapasiteetti ja kaluston määrä on suunniteltu kesäkelille ja tilanteeseen, jossa ensimmäinenkään juna ei jää linjalle ja jossa jokainen junayksikkö kykenee suoriutumaan sille asetetuista velvoitteista kalustokierron kannalta.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2010, 18:51:07 »

Tässä maassa on reilut 5 miljoonaa ihmistä, joista VR-konsernin palveluksessa kaiketi reilut 12000.

Jos joku sellainen tätä nyt lukee, joka osaa ratkaista tämän kaltaisen talven tuomat ongelmat muulla kuin rahalla, ilmoittautukoon tai vaietkoon iäksi. Ja jos sellainen löytyy, voin taata saman tien kymmenien, ellei jopa satojen, tuhansien kuukausiansiot.

Minulla on ratkaisu. Jätetään kaikki junat ajamatta, puretaan kiskot ja myydään ne Kuubaan. Jäljelle jäävillä rahoilla ostetaan busseja ja lentokoneita. Missä on miljoonani?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2010, 18:55:39 »

Eli. Varsinainen kysymys kuuluu:

Halutaanko varautua myös tällaisen talven varalle (joita meidän elinaikanamme ei välttämättä enää tule kertaakaan) ja maksaa siinä tarvittavan henkilöstön, kaluston, ratojen ja niihin liittyvien ylläpitotoimien kulut, vai pidetäänkö lipunhinnat aisoissa ja kärsitään vielä kuukausi pari?

En näe mitään yhteyttä VR:n lippujen hinnoilla ja ratojen ylläpidon kanssa. VR:n Arokin sotkee lippujen hintoihin puhuen vaihdeongelmista. Käsittääkseni radanpito on TraFin tehtävä, eikä VR:n lippujen korotukset mene valtion kassaan.

Poikkeustilanteiden hallinta ei ole vielä lähellekään niin pitkälle vietyä kuin se voisi olla. Sen eteen on tosin melko paljon uutta tulossa ja kehittelyn alla parhaillaan. Mutta kuten sanottu, mitään merkittävää muutosta ei tulla saamaan koskaan, jos rahaa ei polteta oikein tosissaan.

No jaa, tuskin ne asenneongelmat kovin kalliita ovat ratkaistavaksi. Poikkeustilanteessa tiedottamisessa on edelleen erittäin pahoja puutteellisuuksia tai ainakin toimenpiteiden laatu vaihtelee aivan ruokottomasti.

Tuoreena esimerkkinä hiljattain uutisoitiin kuinka tuntikausien myöhästelystä kärsineet matkustajat eivät saaneet konduktööriltä kahvilippuja, koska eivät älynneet niitä pyytää! Niin juuri, konnarikaan ei tietenkään voinut niitä jakaa, koska kukaan ei nimenomaisesti älynnyt sellaisia pyytää.  Vaikenee
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2010, 19:04:09 »

Käsittääkseni radanpito on TraFin tehtävä.

Ei kai tämä Rahvi eli Liikenteen turvallisuusvirasto ratoja ylläpidä vaan Liikennevirasto, joka on eri asia?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2010, 19:34:43 »

Tässä maassa on reilut 5 miljoonaa ihmistä, joista VR-konsernin palveluksessa kaiketi reilut 12000.

Jos joku sellainen tätä nyt lukee, joka osaa ratkaista tämän kaltaisen talven tuomat ongelmat muulla kuin rahalla, ilmoittautukoon tai vaietkoon iäksi. Ja jos sellainen löytyy, voin taata saman tien kymmenien, ellei jopa satojen, tuhansien kuukausiansiot.

Minulla on ratkaisu. Jätetään kaikki junat ajamatta, puretaan kiskot ja myydään ne Kuubaan. Jäljelle jäävillä rahoilla ostetaan busseja ja lentokoneita. Missä on miljoonani?


Sinun kaltaisesi hölmöt tuskin tienaavat miljoonia edes Zimbabwessa.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2010, 19:49:19 »

Eli. Varsinainen kysymys kuuluu:

Halutaanko varautua myös tällaisen talven varalle (joita meidän elinaikanamme ei välttämättä enää tule kertaakaan) ja maksaa siinä tarvittavan henkilöstön, kaluston, ratojen ja niihin liittyvien ylläpitotoimien kulut, vai pidetäänkö lipunhinnat aisoissa ja kärsitään vielä kuukausi pari?

En näe mitään yhteyttä VR:n lippujen hinnoilla ja ratojen ylläpidon kanssa. VR:n Arokin sotkee lippujen hintoihin puhuen vaihdeongelmista. Käsittääkseni radanpito on TraFin tehtävä, eikä VR:n lippujen korotukset mene valtion kassaan.

Poikkeustilanteiden hallinta ei ole vielä lähellekään niin pitkälle vietyä kuin se voisi olla. Sen eteen on tosin melko paljon uutta tulossa ja kehittelyn alla parhaillaan. Mutta kuten sanottu, mitään merkittävää muutosta ei tulla saamaan koskaan, jos rahaa ei polteta oikein tosissaan.

No jaa, tuskin ne asenneongelmat kovin kalliita ovat ratkaistavaksi. Poikkeustilanteessa tiedottamisessa on edelleen erittäin pahoja puutteellisuuksia tai ainakin toimenpiteiden laatu vaihtelee aivan ruokottomasti.

Tuoreena esimerkkinä hiljattain uutisoitiin kuinka tuntikausien myöhästelystä kärsineet matkustajat eivät saaneet konduktööriltä kahvilippuja, koska eivät älynneet niitä pyytää! Niin juuri, konnarikaan ei tietenkään voinut niitä jakaa, koska kukaan ei nimenomaisesti älynnyt sellaisia pyytää.  Vaikenee

En tiedä tarkoitatko poikkeustilannetiedottamisella junien henkilökuntaa, mutta esimerkiksi laiturinäytöt ja -kuulutukset eivät ole VR:n vastuualuetta. Se, kuten muutkin infraan liittyvät asiat ovat tämän uuden Liikenneviraston Rautatieosaston vastuulla. Ja kyllä vain, ne järjestelmät ovat poikkeustilanteissa auttamattoman vanhentuneet ja kapasiteetiltaan alimitoitetut.

Voi olla, että Aro sekosi sanoissaan (mitä tosin epäilen) tai sitten toimittaja on irroitellut asioita yhteyksistään. Toisaalta, jos viranomainen ei halua satsata vaihteiden puhdistuksiin enemmän resursseja, voihan VR hoitaa niitä omalla kustannuksellaankin.

Jutussa ei puhuttu kalusto-ongelmista mitään, vaikka toisaalla VR:n edustajat ovat niistäkin puhuneet. Sekin on iso osa ongelmavyyhtiä. Kalustoa on liian vähän eikä sen huoltoon tällaisissa poikkeustilanteissa ole riittävästi henkilökuntaa eikä tiloja.

Olen pitkään ihmetellyt miksi VR ei vastaa kaiken maailman ministeriöiden paskan jauhantoihin mitenkään. Koko talven on samat ministeriöt ja osin jopa henkilöt räksyttäneet, että "vaadimme VR:ltä selvitystä, parannusta jne". Siis ne samat, jotka ovat viimeiset 15 vuotta vaatineet VR:ää tehostamaan toimintaansa ja tekemään tulosta. No se temppuhan tapahtuu tuotantoa (junavuoroja) lisäämällä ja resursseja supistamalla (junakalustoa ja henkilökunta). Sitä saa mitä tilaa.

Vielä loppukevennys aiheenaan toimittajien asiantuntemus alasta:

Pari viikkoa sitten HS uutisoi jostain ongelmista raiteilla tietolähteenään "VR:n ratahallintokeskus"  Järkyttynyt
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2010, 20:06:17 »

Antaapa asiakkaiden äänestää jaloillaan tai pikemminkin kumipyörillään. Kyllä niitä junia meille kuvattavaksi riittää, vaikka vuorot harvenisivat ja liput kallistuisivat. Kuvaus ei maksa paljon mitään. Ei maailma tähän ole ennenkään kaatunut.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2010, 20:14:16 »

Hmm, olisipa ihan kiva nähdä jonkun matemaatikon laskema lasku lipun suhteellisesta hinnasta, perushinta vaikka vuonna 2000, verrattuna inflaation määrään mitä se on noussut.

Ehkei tämä ole uhan sitä mitä haluat, mutta sivulta http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1121 löytyy loppuosasta kommenttiosiosta mielenkiintoinen taulukko ( lähteeksi mainitaan RHK:n selvitys A2/2005 ):

Joukkoliikenteen hintaindeksejä (matkalipun hinnat) sekä yksityisautoilun kustannusindeksi, 1990=100

1.Pitkät linja-automatkat
2.Pitkät junamatkat
3.Yksityisautoilu

v._____1_____2____3__
1990 100,0 100,0 100,0
1995 114,3 125,9 124,2
1996 117,1 - -
1997 121,0 136,5 134,0
1998 126,4 145,2 134,8
1999 129,0 150,3 141,1
2000 139,3 155,5 156,1
2001 147,8 163,9 155,3
2002 147,8 167,7 155,2
2003 154,0 172,6 157,7


Ihan kiinnostavia juttuja löytyy Kuningaskuluttajan sivuilta muitakin:

Miksi VR ei korvaa pendolinojen kaikkia myöhästymisiä?
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1360

ja

Junabussi on kallista kyytiä
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/306
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2010, 21:32:15 »

Onhan tuo radanpidon lumityöt vaihteiden ulkopuolella olleet ainakin koko Etelä-Suomessa Helsingin katujenpuhdistuksen tasolla. Vaikka vaihteet kääntyisivät, on lunta laakereihin saakka kaikkialla muuallla. Ei mitään vekotinta ole tarkoitettu rytyyttämään umpihangessa ja toistuvissa jääpaakkutörmäyksissä 160 km/h, esimerkiksi. Ongelma liikennöitsijän kannalta on se, että sekään ei halua rahaa käytettäväksi lumitöihin, koska kroonisen investointivajeen takia sille olisi muitakin, kiskoillapysymisturvallisuuteten vaikuttavia käyttökohteita. Konsensus vaihteiden ympärillä jatkuu. Liikennöitsijäkin voisi miettiä mikä vaikutus kalustorikkoihin on ollut vaikkapa kymmenisen vuotta sitten tapahtuneella tallien hylkäämisellä. Oma autonikin toimii paremmin, kun se välillä on säältä suojassa ja sulamassa. Ei kai veturit ole ainakaan parempaa tekniikkaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2010, 23:26:39 »

En tiedä tarkoitatko poikkeustilannetiedottamisella junien henkilökuntaa, mutta esimerkiksi laiturinäytöt ja -kuulutukset eivät ole VR:n vastuualuetta. Se, kuten muutkin infraan liittyvät asiat ovat tämän uuden Liikenneviraston Rautatieosaston vastuulla.

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Liikenneviraston Rautatieosaston vastuulla on kiistatta infraan liittyvät asiat. http://www.rhk.fi/radan_kaytto/liikenteenohjaus/ kertoo mm:

Lainaus
Liikennevirastolla on edelleen viranomaisvastuu myös alueellisesta liikenteenohjauksesta, jota hoitaa VR-Yhtymä Oy.

Eli VR hoitaa itse ( pääasiassa ) oman liikenteensä liikenteenohjausta Liikenneviraston Rautatieosaston tilauksesta!

Verkosta löytyvä julkinen asiakirja "Liikenteenohjauksen käsikirja 01.10.2009"
http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/1195fef09af4020c9bed1ecb700eb659/1265836349/application/pdf/3100580/Liikenteenohjauksen%20k%C3%A4sikirja_2158-040-2009_web.pdf
kertoo yhden liikenteenohjauksen tehtävistä olevan ( kohta 2.1.3 ) Matkustajainformaatio ja häiriötilanteista tiedottaminen. Kohdasta 2.2 Alueohjaus löytyy pitkä lista erilaisia asioita, jotka sille on jyvitetty - niistä kaksi viimeistä tässä:

Lainaus
− Informoi junien myöhästymisistä ja häiriötilanteista asiakkaita ja
sidosryhmiä sovitun mukaisesti.
− Antaa kysyttäessä tietoja liikenteen sujumisesta tiedotusvälineille.

Mielenkiintoinen kehä, josta voisi päätellä VR:n syyttävän Liikenneviraston Rautatieosastoa huonosta tiedotuksesta jota se itse hoitaa sekä Liikenneviraston Rautatieosaston ohjeiden ja määräysten että VR -Yhtymän ohjeiden ja määräysten mukaisesti ja velvoittamana!
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #15 : Helmikuu 11, 2010, 00:36:06 »

Jarkon viestiin pari oleellista korjausta.

VR:ltä tulee toistaiseksi historiallisista syistä liikenteenohjauksen henkilökunta. Ohjeet ja laitteistot ovat Liikenneviraston.

Mainitsemasi Alueohjaus sensijaan on miehitetty Liikenneviraston henkilökunnalla, eikä tällä instanssilla ole tekemistä VR:n kanssa. Tämä siis kumoaa edellisen viestin tunteenpurkausten väitteet virheellisinä.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Helmikuu 11, 2010, 09:53:59 »

Jarkon viestiin pari oleellista korjausta.

VR:ltä tulee toistaiseksi historiallisista syistä liikenteenohjauksen henkilökunta. Ohjeet ja laitteistot ovat Liikenneviraston.

Mainitsemasi Alueohjaus sensijaan on miehitetty Liikenneviraston henkilökunnalla, eikä tällä instanssilla ole tekemistä VR:n kanssa. Tämä siis kumoaa edellisen viestin tunteenpurkausten väitteet virheellisinä.

Tunnustan toki virheeni, mikäli näin on. Mutta eihän tässä kai mitään tunteenpurkausta Pyörittää silmiään ollut - tarkastelin asioita vain verkosta löytyvien asiakirjojen valossa. Eli onko - ja Topi sen varmaankin kertoo - niin, että tuo verkosta löytyvä asiakirja koskee vain Liikenneviraston Rautatieosaston liikenteenohjauksen toimintaa? Vai koskeeko se tiettyyn rajapintaan ( kohta 2.1.3 ) asti myös Liikenneviraston Rautatieosaston VR-Yhtymä Oy:ltä tilaamaa alueellista liikenteenohjausta?

Lainaus
2.1.3 Matkustajainformaatio ja häiriötilanteista tiedottaminen
Liikenteenohjaus huolehtii matkustajainformaatiojärjestelmien käytöstä
niillä rautatieliikennepaikoilla, joita infokeskus ei palvele.
Häiriötilanteissa on erityisen tärkeää pitää liikenneinformaatio ajan tasalla
ja hoitaa poikkeuskuulutukset asemille. Tarvittaessa on informoitava
junien kuljettajia ja junahenkilökuntaa.
Liikenteen häiriöistä on nopeasti tiedotettava sidosryhmille ja toimittava
yhteistyössä muiden alueohjausten kanssa.
Myöhästymisten yhteydessä tulee toimia yhteysjunien odotuslistan
mukaan, ohjeesta poikkeamiseen luvan antaa liikennekeskus. Tarvittavista
korvaavista kuljetuksista huolehtii kuljetustenhallintakeskus.

Entä mitä ovat ne rautatieliikennepaikat, joita infokeskus ei palvele?

Ja toki sen verran on jatkettava aiheesta nyt jo hivenen tunnepohjalta. On aika erikoista pyrkiä voittamaan maksavien asiakkaiden sympatiat puolelleen sekä junien täyttöaste ylös ensin hintoja korottamalla, tai pyytämällä valtiolta lisää tukea, jotta talvivarmuus saadaan kuntoon asianmukaisen siirtymäajan kuluttua. Äkkiseltään voisi kuvitella ensin laitettavan talvivarmuus kuntoon ( eli tuotteessa oleva virhe pois ) ja kun nähdään homman toimivan ja maksavien asiakkaiden luottamus palautetun, sitten korottaa hintoja.
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #17 : Helmikuu 12, 2010, 00:30:05 »

Jarkon viestiin pari oleellista korjausta.

VR:ltä tulee toistaiseksi historiallisista syistä liikenteenohjauksen henkilökunta. Ohjeet ja laitteistot ovat Liikenneviraston.

Mainitsemasi Alueohjaus sensijaan on miehitetty Liikenneviraston henkilökunnalla, eikä tällä instanssilla ole tekemistä VR:n kanssa. Tämä siis kumoaa edellisen viestin tunteenpurkausten väitteet virheellisinä.


Täytyy korjausta laittaa Topinkin viestiin.

Kyllä kaikki Alueohjaajat (Helsinki, Tampere, Kouvola, Pieksämäki, Oulu) ovat edelleenkin työsuhteisia VR:n palkollisia.
Ex-RHK:n Liikennekeskuksen henkilökunta on Liikenneviraston virkamiehiä. Olisiko nykyään Liikenneviraston Rautatieosaston Rataliikennekeskus?
https://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/10e498df6af5b3e75b69d855e963707f/1265927378/application/pdf/3450381/Lehtim%C3%A4ki%20Ari_Operatiivinen%20liikenteenhallinta.pdf
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #18 : Helmikuu 12, 2010, 00:41:42 »

Täytyy korjausta laittaa Topinkin viestiin.

Kyllä kaikki Alueohjaajat (Helsinki, Tampere, Kouvola, Pieksämäki, Oulu) ovat edelleenkin työsuhteisia VR:n palkollisia.
Ex-RHK:n Liikennekeskuksen henkilökunta on Liikenneviraston virkamiehiä. Olisiko nykyään Liikenneviraston Rautatieosaston Rataliikennekeskus?
https://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/10e498df6af5b3e75b69d855e963707f/1265927378/application/pdf/3450381/Lehtim%C3%A4ki%20Ari_Operatiivinen%20liikenteenhallinta.pdf

Juu, sotkin Alueohjauksen ja Liikennekeskuksen herttaisesti keskenään. Pahoitteluni tästä kaikille osapuolille. Kuitenkin riippumatta työntekijöiden palkanmaksajasta, ohjeistus (kuten tuo käsikirja) tulee nykyiseltä Liikenenvirastolta.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #19 : Helmikuu 12, 2010, 08:17:14 »

Olin viikon Saksassa Baijerissa ja liikuin junilla reilusti. Muutaman matkan tein Baijerin ulkopuolellekin. Tiedotus kulttuurissa on edelleen oleelline ero Saksan hyväksi, joskin ero on pienentynyt vuoden aikana. Esim ICE-junan peruutuksen yhteydessä kerrotaan peruutus sekä seuraava yhteys laiturinäytössä. Myöhästymisiä aiheutui junamatkoillani Saksassa mm. tupakoitsijan aikaansaamasta savuhälytyksestä junan WC:ssä, joka johti matkustajan poistamiseen junasta seuraavalla pysähdyspaikalla, vaihdeviasta pienehköllä risteysasemalla, vakavasta sairaskohtauksesta junassa.  Valitettavasti yksityisoperaattorin junat kulkivat aikataulussa, joten en saanut niistä minkäänlaista vertailukohtaa.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2010, 11:12:00 »

Jarkon viestiin pari oleellista korjausta.

VR:ltä tulee toistaiseksi historiallisista syistä liikenteenohjauksen henkilökunta. Ohjeet ja laitteistot ovat Liikenneviraston.

Mainitsemasi Alueohjaus sensijaan on miehitetty Liikenneviraston henkilökunnalla, eikä tällä instanssilla ole tekemistä VR:n kanssa. Tämä siis kumoaa edellisen viestin tunteenpurkausten väitteet virheellisinä.

Tunnustan toki virheeni, mikäli näin on. Mutta eihän tässä kai mitään tunteenpurkausta Pyörittää silmiään ollut - tarkastelin asioita vain verkosta löytyvien asiakirjojen valossa. Eli onko - ja Topi sen varmaankin kertoo - niin, että tuo verkosta löytyvä asiakirja koskee vain Liikenneviraston Rautatieosaston liikenteenohjauksen toimintaa? Vai koskeeko se tiettyyn rajapintaan ( kohta 2.1.3 ) asti myös Liikenneviraston Rautatieosaston VR-Yhtymä Oy:ltä tilaamaa alueellista liikenteenohjausta?

Lainaus
2.1.3 Matkustajainformaatio ja häiriötilanteista tiedottaminen
Liikenteenohjaus huolehtii matkustajainformaatiojärjestelmien käytöstä
niillä rautatieliikennepaikoilla, joita infokeskus ei palvele.
Häiriötilanteissa on erityisen tärkeää pitää liikenneinformaatio ajan tasalla
ja hoitaa poikkeuskuulutukset asemille. Tarvittaessa on informoitava
junien kuljettajia ja junahenkilökuntaa.
Liikenteen häiriöistä on nopeasti tiedotettava sidosryhmille ja toimittava
yhteistyössä muiden alueohjausten kanssa.
Myöhästymisten yhteydessä tulee toimia yhteysjunien odotuslistan
mukaan, ohjeesta poikkeamiseen luvan antaa liikennekeskus. Tarvittavista
korvaavista kuljetuksista huolehtii kuljetustenhallintakeskus.

Entä mitä ovat ne rautatieliikennepaikat, joita infokeskus ei palvele?

Ja toki sen verran on jatkettava aiheesta nyt jo hivenen tunnepohjalta. On aika erikoista pyrkiä voittamaan maksavien asiakkaiden sympatiat puolelleen sekä junien täyttöaste ylös ensin hintoja korottamalla, tai pyytämällä valtiolta lisää tukea, jotta talvivarmuus saadaan kuntoon asianmukaisen siirtymäajan kuluttua. Äkkiseltään voisi kuvitella ensin laitettavan talvivarmuus kuntoon ( eli tuotteessa oleva virhe pois ) ja kun nähdään homman toimivan ja maksavien asiakkaiden luottamus palautetun, sitten korottaa hintoja.

Minun tietääkseni infokeskus palvelee Etelä-Suomen ohjausalueen liikennepaikkoja.

Vaikka esimerkiksi liikenneohjaajien palkanmaksajana on VR, se ei muuta sitä tosiasiaa, että käytännössä he toimivat Liikenneviraston alaisuudessa. Sama koskee myös infokeskusta.

Olennaisin asia koko liikenteenhoitoa ajatellessa on laitteistot joilla sitä ohjataan. On aivan sama kuka niitä käyttävien henkilöiden palkan maksaa, ne laitteet ovat Liikenneviraston ja ne määrittävät täysin miten liikennettä voidaan hoitaa.

Ja edelleen sama koskee myös infokeskusta.

Mitä tulee linkitettyyn Liikenneohjaajan käsikirjaan, siinä lueteltuihin tehtäviin eri ryhmille kannattaa suhtautua varauksella. Jostain syystä Liikennekeskuksen liikennepäälliköiden rooli on melko korostunut todellisuuteen verrattuna.

Kenen rahalla muuten se talvivarmuus hoidetaan kuntoon? Ja kenen rahalla se ylläpidetään? Kyse kun ei ole mistään yksittäisestä erästä vaan aivan tautiset ylläpitokulut pyörivät tästä iäisyyteen vaikkei tähän maahan tulisi lunta enää koskaan.

Aina voi haaveilla ja ajatella asiaa niin, että vasta palvelun parantuessa voidaan lipunhintaa korottaa. Totta kai, näinhän sen pitäisi mennä. Rautatiemaailma ei vain ole mikään Alepa, jonka palvelu paranee merkittävästi heti kun palkataan yksi kassaneiti lisää.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2010, 13:32:21 »

.....
Kenen rahalla muuten se talvivarmuus hoidetaan kuntoon? Ja kenen rahalla se ylläpidetään? Kyse kun ei ole mistään yksittäisestä erästä vaan aivan tautiset ylläpitokulut pyörivät tästä iäisyyteen vaikkei tähän maahan tulisi lunta enää koskaan.
....
Eikös se ole omistajan asia löytää rahoitus? Jos ei ole varaa tai halua satsata lisää, niin sitten pitää tyytyä siihen mihin rahat riittää. Kansanedustajille vaan kysely ketkä haluaa paremmin toimivat rautatiet (ja joku hinta-arvio mukaan) ja ketkä eivät. Jos enemmistö haluaa parannusta, niin eihän tässä ole mitään ongelmaa.  Pyörittää silmiään
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #22 : Helmikuu 13, 2010, 01:26:36 »

Kyllä on mahrottoman viisas herra tämä Isovirtanen. En ole aikaisemmin huomannutkaan. Hän tietää kaiken tästä lippujen hinnoittelustakin. Totuus kuitenkin on, että VR:n hinnoittelupolitiikka on, kuten monet ovat todenneeet täysin p*******ä. Tällä menolla Isovirtanen on kohta ainoa matkustaja junissa.
tallennettu
Aarne Alameri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #23 : Helmikuu 16, 2010, 17:36:28 »

Eihän tässä ole mitään uutta. Palvelun taso laskee ja hinnat nousevat. Asiakkailta ja ministeriöltä ravitään niin paljon rahaa kuin mahdollista. VR OY:n lainmukainen tehtävähän on tuottaa voittoa, eikä palvella asiakkaita. Se voikin sitten jostain kumman aiheuttaa sen, että asiakkaat kokevat olevansa arvottomia. Tässä osuva mielipide: http://www.youtube.com/watch?v=BEIZD4-m8OY

JK. SLHS:n jäsenet saavat kaikista ennakkoonostetuista yli 80 km bussilipuista 30% alennuksen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n talviongelmat ratkaistu - korotukset hintoihin tai lisää valtion tukea  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina