Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Kouvolassa 12.3.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« : Maaliskuu 12, 2009, 21:06:38 »

Tänään tuli vietettyä päivä Kouvolassa pääsääntöisesti junia (ja linja-autoja) kuvatessa. Muutaman asian 'havaitsin', tiedä sitten kuinka normaaleita ovat:

1) Monessa IC-rungossa oli ravintolana puna-valkoinen Rk. Ei varmaankaan mikään uutinen, sillä Rx:t eivät oikein riitä miljuunaan IC-runkoon, mutta onko noita Rk-vaunuja sitten maalattu kun sinisten käyttö muuten väheni? Tänään taisi olla 'vain' 77:ssa Rx mitä itse tuli havainnoitua.

2) IC 114:ssa oli ylimääräisen vaununa Ex, joka oli tosin suljettuna lähdettäessä. Kysymys kuuluukin, oliko vaunu avoin junan tullesa Kouvolaan (olin syömässä kun tämä tapahtui) vai onko kyseessä joku tilapäinen siirto tyyliin Tampere viikko-pari sitten? Kyseisen junan kohdalla ei tosin paljoa mainittu IC2-junasta mitään, onko tuo 'IC2' vielä käytössä oleva ilmaisu vai onko kaikki IC2-juna nykyään tavallisia IC-junia?

3) Laiturikatoksista ei ole jäljellä kuin muutama pilari joissa on kiinni sähkörataportaalien rakenteita. Tänään kun kaivinkoneeseen liitetyllä iskuvasaralla (vai mikä mahtaa olla oikea termi ko. laitteelle?) hajottivat niitä betonisia 'ankkureita', kävi yllättävä vahinko kun hydrauliletku pamahti, sanan varsinaisessa merkityksessä, raiteille suikusi jokunen litra hydrauliöljyä ja työtkin keskeytyivät.

Kuvatuksia ja liikkuvaa kuvaa tulee sitten kun jaksaa...  Virnistää
tallennettu
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2009, 21:21:35 »

Näen itsekkin noita kouvolassa lähes joka kerta kun käyn kuvailemassa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2009, 23:59:15 »

1) Monessa IC-rungossa oli ravintolana puna-valkoinen Rk. Ei varmaankaan mikään uutinen, sillä Rx:t eivät oikein riitä miljuunaan IC-runkoon, mutta onko noita Rk-vaunuja sitten maalattu kun sinisten käyttö muuten väheni? Tänään taisi olla 'vain' 77:ssa Rx mitä itse tuli havainnoitua.
Mitä itse on tullut seurailtua, niin IC-junissa liikkuu 16 eri junarunkoa ja kun Rx-vaunuja on vain 12, väkisinkin täytyy joitakin muita vaunuja ottaa jatkoksi. Yleensä on näkynyt 10 runkoa, joissa on Rx ja kuusi, joissa on Rk. Toisinaan on näkynyt olevan seitsemänkin Rk-vaunua yhtä aikaa liikkeellä.

Sinisiä Rk-vaunuja ei enää ole. Kaikki ovat IC-väreissä. Kaksi vaunua pyörii myös yöjunaparissa P 265/274.

Perjantaina on ainakin kahdessa IC2-rungossa lisävaununa Ex ja ne näyttävät lähtevän matkaan jo torstain puolella. Ainakin torstain IC2 181:ssä on ollut aikaisemmikin suljettu Ex perjantaita varten mukana, tulisiko tuohon junaan sitten runko nykyisin IC2 114:stä?
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2009, 01:05:19 »

1) Monessa IC-rungossa oli ravintolana puna-valkoinen Rk. Ei varmaankaan mikään uutinen, sillä Rx:t eivät oikein riitä miljuunaan IC-runkoon, mutta onko noita Rk-vaunuja sitten maalattu kun sinisten käyttö muuten väheni? Tänään taisi olla 'vain' 77:ssa Rx mitä itse tuli havainnoitua.
Mitä itse on tullut seurailtua, niin IC-junissa liikkuu 16 eri junarunkoa ja kun Rx-vaunuja on vain 12, väkisinkin täytyy joitakin muita vaunuja ottaa jatkoksi. Yleensä on näkynyt 10 runkoa, joissa on Rx ja kuusi, joissa on Rk. Toisinaan on näkynyt olevan seitsemänkin Rk-vaunua yhtä aikaa liikkeellä.

Sinisiä Rk-vaunuja ei enää ole. Kaikki ovat IC-väreissä. Kaksi vaunua pyörii myös yöjunaparissa P 265/274.

Perjantaina on ainakin kahdessa IC2-rungossa lisävaununa Ex ja ne näyttävät lähtevän matkaan jo torstain puolella. Ainakin torstain IC2 181:ssä on ollut aikaisemmikin suljettu Ex perjantaita varten mukana, tulisiko tuohon junaan sitten runko nykyisin IC2 114:stä?

Mitkäs ravintolat sitten pyörii sinisissä rungoissa?

Montakohan noita IC2-runkoja sitten mahtaa olla? Ne taitavat pyöriä mukavasti sekaisin Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan, Lappeenrannan kolmivaunuinen taitaa olla ihan oma runkonsa? Vai lähteekö sekin aamulla esim. Kouvolasta käymään Helsingissä? Yllättävää oli myös Kouvolan Eil-junan pituus, suurin osa senkin matkustajista tyhjenee toki Lahdessa. Olikos Lahdella 'omaa' Eil-junaa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2009, 01:23:07 »

Montakohan noita IC2-runkoja sitten mahtaa olla? Ne taitavat pyöriä mukavasti sekaisin Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan, Lappeenrannan kolmivaunuinen taitaa olla ihan oma runkonsa? Vai lähteekö sekin aamulla esim. Kouvolasta käymään Helsingissä?

Mun muistaakseni joku kertoi tuon kolmivaunuisen käyvän Turussa välillä.



Lainaus
Yllättävää oli myös Kouvolan Eil-junan pituus, suurin osa senkin matkustajista tyhjenee toki Lahdessa. Olikos Lahdella 'omaa' Eil-junaa?

On omakin, aamulla numerolla 230 Hesaan, ja iltapäivällä jollain toisella numerolla Lahteen.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2009, 09:29:07 »

Mitkäs ravintolat sitten pyörii sinisissä rungoissa?

Jäljelle ei jää muita vaihtoehtoja kuin aikanaan 90-luvulla uudistamatta jätetyt Rkt-vaunut. Ne sisältä punasävyiset siis. Vanhimmasta päästä niitäkin on jo romutettu, mutta edes VR pysty hetkessä tuhoamaan 27 vaunun sarjaa Iskee silmää
tallennettu
Ilari Eskelinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2009, 10:31:56 »

Onkohan Oulussa vaurioitunut Rx 26705 vielä pois pelistä? http://vaunut.org/kuva/53913
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2009, 11:29:30 »

Rbkt on sinisien edustajana ainakin Turun-Hgin vararungoissa ja näkyy lisäraflana ruuhkajunissa, mm. Sibeliuksessa näin vuodenvaihteen tienoilla ja kuvankin vorgiin uppasin.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2009, 12:09:13 »

Jäljelle ei jää muita vaihtoehtoja kuin aikanaan 90-luvulla uudistamatta jätetyt Rkt-vaunut. Ne sisältä punasävyiset siis. Vanhimmasta päästä niitäkin on jo romutettu, mutta edes VR pysty hetkessä tuhoamaan 27 vaunun sarjaa Iskee silmää
Eikös Rkt-vaunuista ole loppupää 23821-23840 käytössä poislukien Jokelassa tuhoutunut 23837?

IC 49:ssä on perjantaisin lisävaununa Rbkt. Se palaa lauantain IC 50:ssa alas, kaiketi suljettuna.
tallennettu
Timo Ekman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2009, 16:01:28 »

Ja Vaasaan menevä IC on saanut myös viime aikoina Rk:n ravintolavaunuksi. Olen huomannut asian Seinäjoen asemalla muutaman kerran. Taitaa olla Rbkt ainoa vaunu, joka ei ole Vaasassa käynyt. Vai muistaako/tietääkö joku asian toisin?
tallennettu
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2009, 12:35:23 »

Montakohan noita IC2-runkoja sitten mahtaa olla? Ne taitavat pyöriä mukavasti sekaisin Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan, Lappeenrannan kolmivaunuinen taitaa olla ihan oma runkonsa? Vai lähteekö sekin aamulla esim. Kouvolasta käymään Helsingissä?

Mun muistaakseni joku kertoi tuon kolmivaunuisen käyvän Turussa välillä.

Jep, ainakin aamun IC2 128 on kolmivaunuinen. Ilmeisesti siis ma-pe on tällä kolmivaunuisella rungolla seuraavanlainen kierto:

IC2 128 Tku-Hki 7.55-9.57
Hki-Ilr-Hki tyhjänä
IC2 107 Hki-Lr 12.12-14.30
IC2 118 Lr-Hki 15.35-18.00
IC2 145 Hki-Tku 19.03-21.00
(ja lisäksi perjantai-iltana runko tyhjänä Tku-Ilr)


Perjantaina on ainakin kahdessa IC2-rungossa lisävaununa Ex ja ne näyttävät lähtevän matkaan jo torstain puolella. Ainakin torstain IC2 181:ssä on ollut aikaisemmikin suljettu Ex perjantaita varten mukana, tulisiko tuohon junaan sitten runko nykyisin IC2 114:stä?

Saattaa hyvinkin olla, jos ylläolevan mukaisesti IC2 145:n runko tulee IC2 118:sta. Näin ollen suljettu Ex lähtisi matkaan jo torstaiaamulla (kierto IC2 125 - IC2 136 - IC2 109 - IC2 114 - IC2 181 - IC2 934)?

Onko sinulla Jouni muuten tietoa siitä, mihin junaan IC2 160:n runko menee? Olen itse ajatellut, että se ehkä voisi ehtiä tuohon IC2 125:een, vaikka käykin ilmeisesti Ilmalassa kääntymässä...

Montako IC2-runkoa on muuten samaan aikaan liikenteessä?
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2009, 12:59:06 »

Ic12-junan (Joensuu-Helsinki) ravintola oli eilisenä maanantaina (16.3.09) Pub Resiina -mallinen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Kouvolassa 12.3.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina