Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Uudet aikataulut (31.5.2009)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« : Toukokuu 20, 2009, 22:03:42 »

Mitä muutoksia löydätte uusista aikatauluista? Itse löysin Iisalmi-Ylivieska-"kaupunkiradalta" kesä- ja talvikausien pikku aikataulueron, joka äkkiä katsottuna näyttää 10 minuutin vuoroväliltä: http://www.vr.fi/fin/pdf/aikataulut/taskuaikataulut_2009-6/su_18.pdf
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2009, 22:08:52 »

Runsaasti keskustelua ja havaintoja aikatauluista myös toisaalla http://jlf.fi/f19/3492-aikataulut-31-5-2009-alkaen/.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2009, 14:54:16 »

Jep, ainakin tuo kemijärveläinen (Pohjanmaanradan rempan vuoksi kesällä 874) lakkaa pysähtymästä Tikkurilassa "pääradan ruuhkaisuuden vuoksi", kuten VR:n tiedotteessa mainittiin. Tuo on toisaalta täysin ymmärrettävää, sillä seuraavat junat "piirittävät" 274:ää:
- S80 (Hki tulo 8.25)
- S40 (Hki tulo 8.30)

(ym. junat saapuvat Helsingissä samalle raiteelle)

- 274 (Hki 8.37)
- R-juna (Hki 8.41)

274 seisonta-aika esim. Tikkurilassa on huomattavasti Pendoa tai R:ää pidempi, joten ei ole ihmekään että jokaikinen kerta nimenomaan 274 on se tulppa R:n Helsinkiin saapumiseen; kertaakaan en ole tässä viimeisen vuoden aikana saapunut Helsinkiin klo 8.41, vaan aina ollaan oltu vähintään se 4 minuuttia hitaassa.

VR:n tiedotteessa (http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_645.html) mainitaan myös "Junalle järjestetään korvaava vaihtoyhteys." (kemijärveläisestä on siis kyse). Juna kuitenkin seisoo Järvenpäässä ainakin 10 minuuttia. Saamieni tilastojen mukaan 274:n kaupallisesti tärkein pysähdys on Tikkurila lentokenttämatkustajien vuoksi. Junassa on joka päivä kymmeniä kenttämatkustajia, joten miksi VR ei voisi hoitaa heidän kyyditystään kentälle Järvenpäästä käsin tilausbussilla? Juna joka tapauksessa päästää nuo mainitut Pendot ohitseen Järvenpäässä (pl. viikonloput), joten minkälainen ongelma mahtaisi olla se, että junan ovet avattaisi pariksi minuutiksi siinä samalla poistuvia matkustajia varten?

VR:llehän tuo ei aiheuttaisi euronkaan kustannuksia, sillä liityntäliikenteen kulut voisi tarvittaessa lisätä junalipun hintaan.

Yllä mainittu idea on paitsi hyvä, mutta samalla myös täysin toteutuskelpoinen. 400 euron vedon lisättynä aa-el-veellä olen valmis laittamaan siitä, ettei moinen tule koskaan tapahtumaan VR:n toimesta.

Näin.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2009, 15:53:05 »

Keskiuudenmaan ja lentokentän välillä on pienehkö määrä linja-autojen reittivuorojakin. Lapin junan matkustajat ja paikallinen kysyntä ehkä riittävät kannattavan bussivuoron perustamiseen Järvenpäästä tai Keravalta.
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #4 : Toukokuu 21, 2009, 17:30:57 »

274 taisi Jäkessä väistää muita junia raiteella 2 ja sen laituriin ei kovinkaan montaa vaunua mahdu.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #5 : Toukokuu 21, 2009, 20:38:32 »

Saamieni tilastojen mukaan 274:n kaupallisesti tärkein pysähdys on Tikkurila lentokenttämatkustajien vuoksi. Junassa on joka päivä kymmeniä kenttämatkustajia, joten miksi VR ei voisi hoitaa heidän kyyditystään kentälle Järvenpäästä käsin tilausbussilla?

Nyt on johtajan tietolähde todennäköisesti pettänyt. Pikajuna 274 pysähtyy Tikkurilassa ajankohtana, jolloin Helsinki-Vantaan lentoasemalta on suurin osa keski-Euroopan lennoista jo lähtenyt tai lähtemässä niin, ettei lähtöselvitystä ehtisi tehdä. Kun katsoo esimerkiksi pe 22.5. kello 10-12 välillä lähteviä kaikkia ulkomaan lentoja, niin määränpäinä on 10:00 Copenhagen KF649, 10:05 Zurich KF703, 10:50 Mariehamn 2Q823, 11:25 Malta AY2477, 11:45 Warsaw AY745, 11:50 Tallinn OV612 ja 11:55 Gothenburg AY675. Enpä usko, että kyseisille lennoille aivan kymmeniä matkustajia päivittäin olisi Kemijärveltä asti tulemassa.

Kokonaisuutta tässäkin on varmasti ajateltu ja näin varmistetaan useiden satojen, jopa tuhansien asiakkaiden täsmällisempi saapuminen Helsinkiin ennen kello 9 kuin korkeintaan muutaman kymmenen poistuminen Tikkurilassa.

Myönnän, että itsekin epäilin Tikkurilaan olevan enemmän menijöitä. Hieman taustoja tutkittuani ja kyseisellä junalla muutaman kerran tulleena olen siirtynyt kannattamaan nyt aikatauluihin tulevaa muutosta - ainakin kokeilumielessä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2009, 09:56:39 »

Enpä usko, että kyseisille lennoille aivan kymmeniä matkustajia päivittäin olisi Kemijärveltä asti tulemassa.

Toki 274 kerää matkustajia muiltakin asemilta kuin Kemijärveltä. Myönnän, että adjektiivin superlatiivi "tärkein" oli hieman yliampuva, joten muutetaan se positiivimuotoon "tärkeä".

Tikkurilan pysähdyksen poisjättö on fiksu veto täsmällisyyttä ajatellen, mutta pitäydyn tuossa kannassani, että Järvenpään pysähdystä voisi mielestäni hyödyntää jollain tavalla kenttämatkustajia silmällä pitäen. Eikös busseihin mahdu "joitain kymmeniä matkustajia"? Eikö Tikkurilan matkustajamäärä tuolloin riittäisi täyttämään yhden dösän?
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2009, 16:51:33 »

Järvenpäästä lähtee arkipäivisin bussivuoroja lentokentälle klo 6.10 ja 7.00. Kemijärven junan saavuttua noin klo 8.00 lähtevä bussivuoro täydentäisi olemassaolevaa aamuvuorojen sarjaa.

Nykyisin Järvenpäästä lähtevät klo 8.00 vakiovuorot sekä Hyrylän että Lahdenväylän kautta Helsinkiin. Lapin juna saisi samalla kertaa kokonaisen jatkoyhteyksien verkoston Järvenpäässä.

Viikonloppujen pikajuna 264:ltä (Rovaniemi-Helsinki) pääsee erittäin nopeasti Järvenpään kautta lentokentälle, mikäli 264 saapuu Riihimäelle pari minuuttia etuajassa. Tällöin saattaa ehtiä Riihimäen klo 5.27 R-junaan ja Järvepäässä klo 6.10 lentokentän linja-autovuoroon, joka saapuu Helsinki-Vantaalle klo 6.50.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2009, 21:54:12 »

Ehkäpä nopeampaa olisi järjestää (bussi)yhteys Riihimäeltä Lentoasemalle?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #9 : Toukokuu 23, 2009, 16:56:23 »

Jatketaan hieman yöjunien matkustajien matkustuskäyttäytymisen miettimistä, jos määränpäänä on Helsinki-Vantaan lentoasema (EFHK). EFHK:lta suuntaa keski- ja länsi-Eurooppaan paljon koneita. Lähtöaika on inhimillinen suomalaisille kello 7-9 välillä, koska lentoajat ovat noin 1-3 tuntia ja aikaeron turvin ehdimme "myöhäiselle aamiaiselle" vielä määränpäähän. Näissä tapauksissa tulee asiakkaan olla siis kentällä kello 6-8 välillä, että lähtöselvitys tulee hoidettua pienellä pelivaralla ja tarkastusten vaatimien määräaikojen puitteissa.

Tämä aiheuttaa sen, että yöjunalla saapuvan matkustajan tulee käyttää pikajunaa 266 eli tuloaika Tikkurilaan on kello 6:35 (lentoasemalla n. 6.55-7.00). Vaihtoehtoisesti voi tulla pikajunalla 274 ja vaihtaa Tampereella InterCity 162-junaan, jolloin on Tikkurilassa 7:37 (kentällä n. 7.55-8.00).

Kun otetaan tarkasteluun inhimilliset lähtöajat pohjois-Pohjanmaalta tai Oulu/Rovaniemi-alueelta, niin pikajuna 266 on huomattavasti mukavampi vaihtoehto Rovaniemeltä (18.00) Kokkolaan (0.18) asti pidempien yöunien vuoksi. Seinäjoelta lähteekin jo Pendolino S40 kello 5:50, jolla ehtii kentälle noin kello 8.40 mennessä eli pikajunan 274 Tikkurilan ohittamisesta johtuviin "menetettyihin" lentoihin. Kokkolastakin lähtee 5.26 Pendolino S42, jolla ehtii vielä kello 10.30 aikaan lähteviin lentoihin.

Pikajunan 274 Tikkurilan pysähtyminen on siis varsin marginaalisen matkustajaryhmän palvelemista, jota ei tietenkään pitäisi väheksyä. Kuitenkin toisessa vaakakupissa on esimerkiksi tuo R-juna, jossa lienee reilusti yli 500 matkustajaa pyrkimässä Helsinkiin ja sen perässä InterCity Imatralta jne jne jne...

Odotan mielenkiinnolla asioita ja näkemyksiä vastapainoksi...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2009, 00:49:19 »

En tiedä, onko Lari käynyt ja suorittanut nokkeluuskurssit hyväksytysti, mutta nämä kommentit ovat ehkä ensimmäistä kertaa olleet varsin fiksuja. Palaan itse asiaan, jahka olen pureksinut aihetta kylliksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2009, 20:35:30 »

Tässä nyt ovat niin herrat kuin narritkin spekuloineet Tikkurilan pysähdyksen tarvetta ikään kuin se olisi olemassa vain lentokenttämatkustajia varten. Vantaalla on kuitenkin aika monta asukasta ja yhteydet juuri Tikkurilasta kutakuinkin kaikkialle Vantaalle ovat hyvät.
Muutos merkitsee osalle matkustajista vaihdottoman yhteyden muuttumista vaihdolliseksi ja myös "kaikki junat pysähtyvät Tikkurilassa" -periaatteen rikkomista. Kumpikin on Huono Asia <tm>. En kannata ajatusta alkuunkaan, se on suorastaan typerä. Muutettakoon R:n aikataulua neljä minuuttia hitaammaksi niin se ei ole myöhässä perillä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2009, 21:06:28 »

Muutos merkitsee osalle matkustajista vaihdottoman yhteyden muuttumista vaihdolliseksi ja myös "kaikki junat pysähtyvät Tikkurilassa" -periaatteen rikkomista.

Kyllä näin, kuten Pertti totesi. Suurimmalle osalle se kuitenkin tarkoittaa täsmällisempää perille saapumista ja varsin vähäiselle matkustajamäärälle (käyttäjiä ollut Tikkurilassa muutamasta muutamaan kymmeneen) Pertin mainitsemaa vaihdottomuuden vaihdollisuudeksi muuttumista. Niinhän se on, että toiseen suuntaan kumartaessa toiseen suuntaan pyllistää... "Kaikki junat pysähtyvät Tikkurilassa" ei ole koskaan pitänyt paikkaansa, koska esim. osa Eil-taajamajunista ja G-junat ohittavat jo nykyiselläänkin Tikkurilan. Uskoisin, että palautteiden perusteella mm. P274 (tai 874) ja R-junien matkustajien täsmällisyyden paraneminen vs. Tikkurilan ohitus vaakakuppi kallistuu täsmällisyyden puolelle. No, tilanteen  tarkkailu alkakoon viikon kuluttua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 25, 2009, 13:07:53 »

Kyllä näin, kuten Pertti totesi. Suurimmalle osalle se kuitenkin tarkoittaa täsmällisempää perille saapumista
Edellä väitettiin, että se "epätäsmällisyys" tässä tapauksessa tarkoittaa R-junan myöhästymistä noin neljä minuuttia. Lari on unohtanut pohjoisen vuotensa opetukset - niitä löytyy vielä Vorgistakin junailijan itsensä kirjoittamina.
Lainaus
ja varsin vähäiselle matkustajamäärälle (käyttäjiä ollut Tikkurilassa muutamasta muutamaan kymmeneen) Pertin mainitsemaa vaihdottomuuden vaihdollisuudeksi muuttumista.
"Muutama kymmenen" ei ole mikään vähäinen matkustajamäärä. Otetaanpa huomioon myös se, että tässä vaihdollisuus tarkoittaa myös yöjunan matkustajalle pakkoheräämistä reilusti vaihdotonta yhteyttä aikaisemmin. Vaan niin kai se on, että tsadilaisille neljä minuuttia on pahempi juttu kuin maalaistollolle tunti-kaksi (vaihto Riksussa tai Tampesterissa) vähemmän yöunta.
Lainaus
"Kaikki junat pysähtyvät Tikkurilassa" ei ole koskaan pitänyt paikkaansa, koska esim. osa Eil-taajamajunista ja G-junat ohittavat jo nykyiselläänkin Tikkurilan.
Anteeksi epätäsmällinen ilmaisuni. Kaikki kaukojunat pysähtyvät Tikkurilassa.

Oletteko, muuten, tulleet ajatelleeksi, että jos junat eivät koskaan pysähtyisi missään, olisi täsmällisyyskin 100%?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #14 : Toukokuu 25, 2009, 21:04:48 »

Vuodet vierivät... Kommentteja tulee kirjoitettua... Kokemukset karttuvat ja junat kulkevat... Kerrohan Pertti toki, että mitä pohjoisen opetusta tarkoitat?

Tuosta matkustajamäärästä olen kuitenkin sitä mieltä, että pääkaupunkiseudulla muutama kymmenen on vähäinen määrä huomioitaessa kokonaisuus. Oulussa tuo olisi pienimuotoinen ruuhka ja Misissä vuoden matkustajamäärä. Vaihdollisuus aiheeseen kommentoinkin jo edellä eli "todellisten" yöjunamatkustajien on parempi sekä varmempi saapua jo pohjoisesta alkuillasta lähtevällä aiemmalla vuorolla. Veikkaisin kuitenkin, että heidän tapauksissa puhutaan yksittäistapauksista - ei edes kymmenestä henkilöstä. Stadilaisiahan tämä keskustelu ei edes kosketa, koska Stadiin pääsee kuitenkin ja toisaalta ei ole tarvetta liikkua junilla Kehä III:n pohjoispuolella (huom. älä ota tätä vakavasti).

Nyt alkaa keskustelu taas olla niin sivuraiteilla alkuperäisestä aiheesta, että eiköhän palata keskustelemaan aikatauluista ja annetaan auringon paistaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Toukokuu 26, 2009, 14:50:08 »

Kerrohan Pertti toki, että mitä pohjoisen opetusta tarkoitat?
Sitä, ettei ihmisellä pidä olla niin kiire, että muutama minuutti pilaa päivän. Teilasit aikoinaan erään tuttavani kommentin "inhottavan hitaasta I-junasta ripeään R-junaan verrsttuna".
Lainaus
Tuosta matkustajamäärästä olen kuitenkin sitä mieltä, että pääkaupunkiseudulla muutama kymmenen on vähäinen määrä huomioitaessa kokonaisuus.
No huomioipa sitten kokonaisuus. Ne yöjunan matkustajat eivät tule pääkaupunkiseudulta, vaan paikoista, joilta po. yöjuna saattaa olla vuorokauden ainoa yhteys. Sen sijaan ne hirmuisen kiireiset R-junan matkustajat tulevat asemilta, joilta pääsee Helsinkiin osapuilleen kymmenen minuutin välein. Herätkööt he vartin aikaisemmin ja antakoot yömatkustajien nukkua tunnin pitempään.
Lainaus
Nyt alkaa keskustelu taas olla niin sivuraiteilla alkuperäisestä aiheesta, että eiköhän palata keskustelemaan aikatauluista ja annetaan auringon paistaa.
Eikös tässä juurikin aikataulusta ja sen muuttamisen perusteista keskustella?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Uudet aikataulut (31.5.2009)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina