Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Allegro-juna vaikeuksissa - myöhästyi neljä tuntia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Syyskuu 17, 2011, 12:38:41 »

Varsin luotettavasti on Allegro toiminut ensimmäisen vuoden kuluessa, mutta joskus niitä ongelmia kohtaa sekin...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/allegro-juna-vaikeuksissa---myohastyi-nelja-tuntia-maaranpaasta/art-1288414777055.html?fb_source=home_oneline&fb_ref=artikkeli_likeo

Sr1 3019 avusti Sm6 7x51 pois linjalta
http://www.youtube.com/watch?v=Rmr_lBxwedM
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2011, 13:16:56 »

Onko Allegrossa tai Pendolinossa mukana adapteria jolla sen voi liittää veturiin, vai pitääkö sellainen käydä ensin hakemassa jostain? Kaikkia elintärkeitä liitäntöjä ei varmaankaan saa siirretyksi koskapa Allegrosta loppui sähkö, vai oliko siellä nimenomaan sähkönsiirrossa se ongelma.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2011, 15:46:04 »

Onko Allegrossa tai Pendolinossa mukana adapteria jolla sen voi liittää veturiin, vai pitääkö sellainen käydä ensin hakemassa jostain? Kaikkia elintärkeitä liitäntöjä ei varmaankaan saa siirretyksi koskapa Allegrosta loppui sähkö, vai oliko siellä nimenomaan sähkönsiirrossa se ongelma.

Adapteri liikkuu jokaisessa yksikössä mukana. 1500V-syötön järjestäminen veturista junayksikköön on varsin monivaiheinen projekti, jossa aikaa kuluu helposti kymmeniä minuutteja. Toisaalta, eiköhän kiire ollut jo loppunut tässä tapauksessa...
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2011, 16:19:55 »

Onko Allegrossa tai Pendolinossa mukana adapteria jolla sen voi liittää veturiin, vai pitääkö sellainen käydä ensin hakemassa jostain? Kaikkia elintärkeitä liitäntöjä ei varmaankaan saa siirretyksi koskapa Allegrosta loppui sähkö, vai oliko siellä nimenomaan sähkönsiirrossa se ongelma.

Adapteri liikkuu jokaisessa yksikössä mukana. 1500V-syötön järjestäminen veturista junayksikköön on varsin monivaiheinen projekti, jossa aikaa kuluu helposti kymmeniä minuutteja. Toisaalta, eiköhän kiire ollut jo loppunut tässä tapauksessa...

Tätä aihetta kai sivuttiin kun pendoja hinailtiin matkustajakuormassa Toijalan turmapaikan ohi, mutta aiheellista kysyä uudestaan: onko tuolla adapterilla hinaaminen todettu niin turvalliseksi, että se voidaan tehdä matkustajat päällä? Mikähän mahtaa olla nopeusrajoitus hinauksessa? Pystyykö Sr1 hallitsemaan Allegron (ja Pendoliinon) erityyppisiä jarruja vai voidaanko ne kytkeä hinauksessa johonkin suoratoimitilaan? Jos Allegrolta loppui Lahdessa sähköt kesken, niin tuo 1500V liitäntä jäi joko asentamatta tai se ei kestänyt hinausta?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2011, 22:48:31 »

Tätä aihetta kai sivuttiin kun pendoja hinailtiin matkustajakuormassa Toijalan turmapaikan ohi, mutta aiheellista kysyä uudestaan: onko tuolla adapterilla hinaaminen todettu niin turvalliseksi, että se voidaan tehdä matkustajat päällä? Mikähän mahtaa olla nopeusrajoitus hinauksessa? Pystyykö Sr1 hallitsemaan Allegron (ja Pendoliinon) erityyppisiä jarruja vai voidaanko ne kytkeä hinauksessa johonkin suoratoimitilaan? Jos Allegrolta loppui Lahdessa sähköt kesken, niin tuo 1500V liitäntä jäi joko asentamatta tai se ei kestänyt hinausta?

Adapterilla taitaa olla jokin kilonewtonrajoitus, mutta muistaakseni se on niin korkea, ettei yhdellä veturilla tule rajat vastaan. Pendolinon (ja täten ilmeisesti myös Allegron) paineilmajarrujärjestelmä pohjimmiltaan on täysin perinteinen, junan läpi kulkee jarrujohto, ja jarrujohdon paineenalenema aiheuttaa vaunukohtaisesti paineilmajarrutuksen. EP-ohjauksella jarrujohdon painetta voidaan alentaa ja lisätä jokaisen vaunun kohdalta samaan aikaan, mutta jarrujohdon painetta voidaan myös säätää perinteisesti yksinomaan ajopäästä (...eikä tästä edes seuraa nopeusrajoitusta, edelleen saa ajella 220 km/h). Lisäksi löytyy sähköjarrua ja siihen liitettyä "sähköjarruttavan akselin paineilmajarrun kevennintä", mutta pohjimmiltaan järjestelmä on siis täysin perinteinen itsetoimijarru.

Näin ollen, hinattaessa veturista liitetään pääsäiliö- ja jarrujohdot aivan kuten tavallisiin vaunuihin. Ja tämän jälkeen Pendolinoyksikkö käyttäytyy aivan kuten kuusi tavallista vaunua. Taisi olla jopa niin, että kiskojarrutkin toimivat, jolloin Pendolinoa saa hinata sen mitä veturista lähtee, jarrujen teho riittää kyllä.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2011, 05:10:19 »

Pietarilainen Fontanka-nettilehti uutisoi aiheesta perjantai-iltana tähän tapaan. Alla suomennokseni:

Allegron matkustajat joutuivat menemään Helsinkiin ”koiravaunussa”

Pietarista Suomen asemalta kello 15.25 lähtenyt nopea Allegro-juna viivästyi Suomen alueella jarrujärjestelmän häiriön takia.

Tästä kertoi Fontankalle yksi junan matkustajista. Silminnäkijöiden havaintojen mukaan Suomen vastaisella rajalla teknikot alkoivat tarkistaa junan jarrujärjestelmää ja löysivät, alustavien tietojen mukaan, vakavan häiriön, jonka takia junaa ei päästetty jatkamaan.

Matkustajat viettivät Allegrossa kaksi ja puoli tuntia odottaen suomalaista sähköjunaa, jonka oli tarkoitus viedä heidät perille Helsinkiin. He kertovat, että koko tänä aikana heidän ei annettu poistua vaunuista eikä avata ikkunoita. Tämän seurauksena yksi matkustajista sai sydänkohtauksen, hänelle annettiin apua.

Piinallisen odotuksen jälkeen suomalainen juna otti hienostuneen Allegron matkustajat kyytiin – heidät sijoitettiin vaunuun, jota käytetään koirien kuljetukseen.

Tällä hetkellä ihmiset ovat päässeet Helsinkiin. Pietariin palattuaan he aikovat haastaa rautatien oikeuteen.

RŽD:ltä sanottiin Fontankalle, että on täysin mahdotonta, että tekninen ongelma olisi ollut jarrujärjestelmässä, ja todettiin vain, että jokin häiriö todellakin oli. Se löydettiin Suomen puolella. RŽD:ltä kerrottiin, että juna jää nyt Suomeen korjattavaksi; Pietariin lähtee toinen juna.

Mainittakoon, että Allegrossa matka Helsinkiin maksaa 90 euroa.

Muistutettakoon, että jo helmikuussa Allegro meni rikki Suomen rajalla. Silloin matkustajat joutuivat olemaan kolme tuntia lämmittämättömissä vaunuissa, joissa oli toimimattomat vessat.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2011, 06:03:41 »

Tällä hetkellä ihmiset ovat päässeet Helsinkiin. Pietariin palattuaan he aikovat haastaa rautatien oikeuteen.
Tästä tuli jotenkin kummasti mieleen vanha sananlasku: "valhe - emävalhe - tilasto - venäläinen tiedotus".

Oikeuteen haastaminen kuulostaa aika rankalta toimenpiteeltä... Huh
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2011, 08:55:14 »

Hauska tuo koirankuljetukseen suunniteltu vaunu. Eli siis lemmikkiosastollinen vaunu Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2011, 11:30:59 »

Luettujen uutisten perusteella on vaikea sanoa, missä meni vikaan, sillä itse en todellakaan luota siihen mitä media kertoilee. Asioita jätetään kertomatta ja toisia painotetaan liikaa, joten totuus lienee jossain siinä välissä. Rautatieliikenne nyt vaan saatuneesta syystä on suuremman suurennuslasin alla, kuin aikaisemmin. Ja venäläiseen tapaan heidän päässähän ei ole mitään vikaa...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Allegro-juna vaikeuksissa - myöhästyi neljä tuntia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina