Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Antti Kaikkonen: "Toimiiko VR oikein?"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Lokakuu 17, 2012, 13:23:43 »

Antti Kaikkonen keskustapuolueesta kysyi liikenneministeri Kyllöseltä eilen 16/10 2012 hallituksen esitystä HE 132/2012 koskevassa lähetekeskustelussa seuraavaa:
 
"Arvoisa puhemies! Voi olla kyllä, että joissain kohdissa tavaraliikenteen liikuttelun kannalta tai tavallisen junankäyttäjänkin kannalta voisi olla parempi, että olisi käytössä myös nykyistä enemmän vaihtoehtoja, vaikka toki arvostan sitä työtä, mitä VR:ssä tehdään. Mutta voisi olla viisautta suhtautua avarasti myös muihin mahdollisuuksiin. Tässä äskettäin uutisoitiin siitä, että käytännössä VR estää kilpailua sillä, että se ei suostu vuokraamaan kalustoaan muille toimijoille. Olisi mielenkiintoista kuulla liikenneministerin kanta tähän asiaan: toimiiko VR oikein?"
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2012, 17:53:21 »

Ja tarkemmin keskustelun sisältöön voi tutustua:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_97_2012_ke_p_4.shtml
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2012, 18:29:03 »

Kun lukee läpi keskusten, Vr toimii lainsäädännön mukaan ,ei siinä varmaan epäselvää. Ministerikin hehkuttaa kun meillä ollut kilpailun mahdollistava lainsäädäntö vuosia etc..
Kun nytten kilpailun saaminen raiteille on näin vaikeaa niin mikä estäis että henkilöliikenne avattais kilpailun suhteen 1.1.2013. Voi sanoa että nopeassakin aikataulussa menee lähemmäksi vuotta 2020 ennenkuin mitään tapahtuu konkreettista. ?? Kaluston hankinta, koulutus, etc.. Puolueet ovat pedanneet vr:lle hyvän pedin lähes 15wee:ksi jos sitten Eu tai jokin muu instanssi ei puutu tähän kun ottaa huomiin että kilpailu alkaa vapautumaan 2019 alkaen..










tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #3 : Lokakuu 17, 2012, 18:45:53 »

Pitäähän asioista keskustella mutta ennen kuin sanat muuttuvat teoksi niin, paljon täytyy tapahtua ennen kuin kilpailu vapautuu. Muillekkin operaattoreille vr on vielä monopolistinen toimija. Eli otetaan rusinat pullasta ja kermat kakusta.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2012, 19:44:19 »

Ihan mututuntumalta mutuilen, mutta onhan noiden 50 vuotta vanhojen vetureiden peruskorjaaminen tolkuttoman kallista toimintaa. Liekkö läntisessä maailmassa missään muualla käytössä merkittävässä määrin noin vanhaa kalustoa, kuin Suomessa?

Uutta kalustoa ei tätä nykyä ole VR:lläkään vuokrattavaksi asti, joten vuokrauksiin tulisi siis ensin jonkun saneerata maailmanlopun kalustoa isolla rahalla, ennenkuin niistä kuoriutuisi luotettavia sotaratsuja.

Kenen lompakosta rahat?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Lokakuu 17, 2012, 21:18:51 »

Ihan mututuntumalta mutuilen, mutta onhan noiden 50 vuotta vanhojen vetureiden peruskorjaaminen tolkuttoman kallista toimintaa. Liekkö läntisessä maailmassa missään muualla käytössä merkittävässä määrin noin vanhaa kalustoa, kuin Suomessa?

Uutta kalustoa ei tätä nykyä ole VR:lläkään vuokrattavaksi asti, joten vuokrauksiin tulisi siis ensin jonkun saneerata maailmanlopun kalustoa isolla rahalla, ennenkuin niistä kuoriutuisi luotettavia sotaratsuja.

Kenen lompakosta rahat?

Halvempaa se korjaaminen on, kuin uusien hankinta. Ja onhan kaikki Dv12:t käytännössä tehty uudestaan muutamaan kertaan (no ehkä alustaa lukuunottamatta). Eli rahat on jo panostettu, maksajana on ollut VR-Yhtymä Oy itse.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Lokakuu 17, 2012, 21:23:23 »

Sensuuri iski kun arvosteli Kyllöstä, ihan vaan kaikille tiedoksi, olen lähettänyt ministerille suoraa postii ja tekstiä ja hän on vastannut henk.koht. Tervala on tekijäihmisiä ja Kyllönen selvitysmies(nainen)..
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #7 : Lokakuu 18, 2012, 12:56:36 »

Huomaa kyllä hyvin miten pihalla suurin osa kansanedustajista on nykyisestä tilanteesta.

Pitäisiköhän jonkun käydä vähän luennoimassa siitä että kiskot ovat LIIKENNEVIRASTON eikä VR:n omaisuutta, ja ovat olleet sitä jo kohta 20 vuotta. Sitten otetaan taas esille Iso-Britannia yksityistämisineen, joka ei liity asiaan taaskaan millään lailla. Jonkun pitäisi kyllä selkeästi ottaa esille nykyinen rautateiden markkinatilanne Ruotsissa.

Näin saataisiin päivitettyä kansanedustajien tiedot tälle vuosituhannelle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #8 : Lokakuu 18, 2012, 14:16:08 »

Uutta kalustoa ei tätä nykyä ole VR:lläkään vuokrattavaksi asti, joten vuokrauksiin tulisi siis ensin jonkun saneerata maailmanlopun kalustoa isolla rahalla, ennenkuin niistä kuoriutuisi luotettavia sotaratsuja.

Kenen lompakosta rahat?

Ei ainakaan VR:n. Ei kai kukaan ole väittänytkään, että VR:n tulisi jakaa priimakuntoista tavaraa vuokralle?

Vaikka jakaisikin, niin kai se nyt sentään hinnassa voitaisiin huomioida? En ymmärrä, mistä sellainen luulo oikein kumpuaa, että VR:ltä oltaisiin vaatimassa jotakin pilkkahintaan? Käypään hintaan vuokraaminenko on täysin mahdoton ajatus?
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #9 : Lokakuu 18, 2012, 17:54:38 »

Kyllä "jenkkilässä" päivitetään veturikalustoa, tehokkaasti. Vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Mitäs sitä uutta runkoa tekee, vanhaan uutta rojua vaan sisään. Meilläkin olisi "tuhannen euron paikka" ruveta kunnostaa.....Aloittaisi vaikkapa yhdestä ainoasta Hr11:stä!
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #10 : Lokakuu 19, 2012, 21:45:01 »

Täällä saisi olla "tykkää" -nappi  Hymyilee leveästi

Eskon kanssa lujasti samaa mieltä  Hymyilee

tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2012, 14:21:05 »

Tässäpä vähän lisää perusteita, miksi liikenneministerillä on tällä hetkellä pallo pahasti hukassa ja toimitaan tavoitteiden vastaisesti mm. lausunnoissa tämän asian suhteen:

Lainaus
Tavaraliikenne

Tavaraliikenteessä ministeriön painopisteinä ovat kustannusten kasvun hillitseminen, toimivien kuljetusmarkkinoiden varmistaminen ja logistiikan osaamisen lisääminen. Tavoitteena on lisätä tervettä ja ehkäistä epäreilua kilpailua. Kilpailua lisäämällä varmistetaan palvelujen tehokkuus ja monipuolisuus.
http://www.lvm.fi/web/fi/henkilo_ja_tavaraliikenne

Tilanne alkaa muistuttaa vähän Keisarin uudet vaatteet-satua. Suorastaan ironista, että rautatieliikenteessä lähes kaikki tavoitteet ovatkin menneet päinvastaiseen suuntaan viime aikoina...

Kustannusten kasvun hillitseminen - Ai mitkä kustannukset? Kenen toimesta niitä nostettiin yksipuolisesti pienemmille tavaramäärille raiteilla?

Toimivien kuljetusmarkkinoiden varmistaminen - Aijaa? Vaunukaluston järjetön tuhoaminen VR:n toimesta varmasti auttaa toimivien kuljetusmarkkinoiden saavuttamisessa?

Logistiikan osaamisen kehittäminen - Selvitys menossa.

Tavoitteena lisätä tervettä ja ehkäistä epäreilua kilpailua - Hmm... Onhan tässä nyt ollut aika pitkään epäreilua kilpailua ilmassa.... Epäreilua kilpailua ehkäisemään pitäisi kyllä tehdä toimenpiteitä ja siirtää liikkuvan kaluston omistus jollekkin muulle taholle.

Kilpailua lisäämällä varmistetaan palvelujen tehokkuus ja monipuolisuus - Ministeri itse kertoo tuossa ylempää löytyvässä linkissä mitä mieltä hän on asiasta...

Lisäksi:

Lainaus
Hallitusohjelman mukaisesti ministeriön erityisen huomion kohteena on raideliikenteen lisääminen ja palvelutason parantaminen.

Näihin tavoitteisiin päästäisiin parhaiten keskittämällä kaluston omistus ja hallinnointi jollekkin muulle taholle kuin VR:lle.

Sitten vielä yksi mielenkiintoinen poiminta:

Lainaus
Euroopan komission olisi tarkoitus antaa vuoden 2013 alkuun mennessä uusi ehdotus lainsäädäntöpaketiksi, jonka pohjalta myös kotimaan liikenne rautateillä avataan kilpailulle. Useimmissa EU:n jäsenvaltioista toimii jo nykyisin useita rautatieyrityksiä myös henkilöliikenteessä.

Tämä edistänee henkilöliikenteeseen tulevien uusien operaattoreiden tulemista markkinoille.

http://www.lvm.fi/web/fi/rautatieliikenne
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1139


« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2012, 14:49:42 »

Valtiontalouden tutkimuskeskuksen dosentti Juha Honkatukia on tekemässä selvitystä henkilöliikenteen avaamisen vaikutuksista. Loppuraportin pitäisi näillä näkymin valmistua marraskuun lopussa. Toivottavasti selvitys sisältää runsaasti konkreettisia ehdotuksia, jotka edistäisivät yleensäkin rautatiekilpailua ja helpottaisivat uusien toimijoiden markkinoillepääsyä. Samalla VR Group Oy:n asemaa päästään toivottavasti arvioimaan uudestaan. Olennaista tässä on tietenkin se, että päättäjät tarttuvat tavalla tai toisella esitettyihin ehdotuksiin.

Jotta rautatiekilpailu käynnistyisi tavalla, joka toisi kansantaloudellisia hyötyjä, tarvitaan markkinoiden toimintaa valvova viranomainen. Viranomaisella pitäisi olla riittävä asaintuntemus, jotta sen ei missään yhteydessä tarvitsi turvautua markkinaosapuolten asiantuntemukseen (mikä ei välttämättä olisi markkinoiden toimivuuden kannalta objektiivista). Näin asia on järjestetty sähkömarkkinoilla. Rautatiekilpailua tukemaan tarvittaisiin Energimarkkinaviraston kaltainen Rautatiemarkkinavirasto, jonka ensisijaisena tehtävänä olisi rautatiekilpailun edistäminen.

Alkuvaiheessa tämä tarkoittaisi sitä, että VR Groupin (tai minkä tahansa rautatieliikennettä harjoittavan yrityksen) siteet (=omistukset tai  hallintaoikeudet) itse ratainfraan olisi katkaistava. Lastauspaikkojen, kiinteistöjen jne. olisi oltava samoilla periatteilla kaikkien toimijoiden käytettävissä (esim. maksua vastaan). Sama pätee veturimieskoulutukseen, jotta kukaan toimijoista ei pääsisi vaikuttamaan työmarkkinoiden tarjontaan. Myös liikenteenohjaukseen samat periaatteet, kuten myös käytettyyn tekniikkaan, esim. vetureiden kulunvalvontatekniikan pitäisi olla sellaista, mikä on vapaasti kenen tahansa liikenteenharjoittajan hankkittavissa markkinoilta.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2012, 21:48:13 »

Sama pätee veturimieskoulutukseen, jotta kukaan toimijoista ei pääsisi vaikuttamaan työmarkkinoiden tarjontaan. Myös liikenteenohjaukseen samat periaatteet

Eikös nämä molemmat ole toteutumassa juurikin nyt?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2012, 22:54:42 »

Myös liikenteenohjaukseen samat periaatteet, kuten myös käytettyyn tekniikkaan, esim. vetureiden kulunvalvontatekniikan pitäisi olla sellaista, mikä on vapaasti kenen tahansa liikenteenharjoittajan hankkittavissa markkinoilta.

ETCS-kulunvalvontalaitteitahan saa markkinoilta, STM-moduulista en tiedä. Kaipa niitä on mahdollista muidenkin kun pelkästään VR:n hankkia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Antti Kaikkonen: "Toimiiko VR oikein?"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina