Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ei taivu lähijunamyöhästelyn korvauksiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« : Joulukuu 10, 2010, 16:44:29 »

VR:n mukaan päätös korvata lähijunien myöhästelyä on virheellinen. Kuluttajaviranomaiset ovat päättäneet, että VR-Yhtymän pitää antaa alennusta myöhästelevästä lähiliikenteestä. Asia pitää käsitellä kuluttajariitalautakunnassa uudelleen, sanoo VR.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/vr_ei_taivu_lahijunamyohastelyn_korvauksiin_2210689.html
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2010, 18:51:29 »

Tämä nyt taitaa olla ihan turha meteli. Ensinnäkin 20% on tässä muutamasta kymmenestä sentistä pariin euroon. Kumminkin, kun valtaosa lienee ajelee joko määräaikaisella lipulla tai pummila.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2010, 12:18:21 »

Tämä nyt taitaa olla ihan turha meteli. Ensinnäkin 20% on tässä muutamasta kymmenestä sentistä pariin euroon. Kumminkin, kun valtaosa lienee ajelee joko määräaikaisella lipulla tai pummila.



Jos meteli on tosiaan rahallisesti turha, on VR:ltä todella typerä munaus olla asiaa tekemättä. Berliinissä vastaavassa tilanteessa pidennettiin kuukausilippujen voimassaoloaikaa viikolla (vai kahdellako?). Lisäksi ongelmakuukasia seuraavien kuukausien viikonloppuina kertalippu on käynyt päivälipusta koko Berliinin alueella, siis myös muussa kuin DB:n liikenteessä. Tämän DB on toki korvannut sikäläiselle HSL-vastineelle VBB:lle.
Rahana se ei ollut tosiaan valtava muutos, kuten sanoitkin, mutta sillä saavutettu imagonkorjaus oli valtava. Se, että saakin yhtäkkiä matkustaa ilmaiseksi, tuntuu gutalta, oli se todellinen säästö sitten miten pieni vain Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2010, 16:33:56 »

Tämä kommenttini on hieman off topic, mutta liittyy juurikin joukkoliikenteen täsmällisyyteen näillä keleillä:

Tarkoitukseni oli tänään piipahtaa Tikkurilassa Vantaan Päiväkummusta käsin. Homman tarkoitus oli mennä näin:
1. Päiväkumpu-Koivukylä, klo 11.20-11.28 / 973
2. Koivukylä-Kielotie, klo 11.32-11.46 / 53
3. Kielotie-Tkl as., klo 11.53-11.57 / 562
4. Tkl-Kvy, klo 12.12-12.17 / N-juna
5. Kvy-Päiväkumpu, klo 12.27-12.34 / 973

Loppuviimein toteutunut versio yllä mainitusta plänistä meni näin:
1. Päiväkumpu-Koivukylä, klo 11.20-11.28 / 973
2. Koivukylä-Kielotie, klo 11.34-11.51 / 53
3. Kielotie-Tkl as. klo 12.13-12.18 / 53 (ja heti perässä tulivat 62 ja 70)
4. Tkl-Kvy, klo 12.22-12.27 / N-juna (-> myöhästyminen klo 12.27 lähteneestä 973:sta)
5. Kvy-Päiväkumpu, klo 13.10-13.16 / 973


Eli yhteensä alle 10 kilometrin matkaan kului julkisia härveleitä käyttäen tällä kertaa 116 minuuttia, joka tekee keskinopeudeksi pyöreät 5 km/h. Lisäksi tuossa meni vanhaksi myöhästymisten vuoksi lipun vaihtoaika, joten kokonaiskustannuksia tuli femman verran. Mielestäni olin kuitenkin laskenut tuohon O-rundiin riittävästi pelivaraa, joten homma ei ollut siitäkään kiinni. Tikkurilassa asioin siis minuutin, joten se oli reissuni funktio.

Pähkäilin jo viime talvena sitä, että jos keli täyttää todella paskan kelin tunnusmerkistön, niin miksei HSL voisi pidentää lippujen vaihtoaikaa "etänä" vaikkapa 80 min -> 100 min seutukunnissa ja Helsingissä esim. 60 min -> 80 min? Tässä olisi sikäli järkeä ja perusteluita, että eihän se matkustajan syy ole, että liikenne ei pysy aikataulussa, saati että sen vuoksi joutuisi maksamaan kulkemisestaan lisähintaa, kun on muutenkin jo myöhässä.

Joku älykkö ehdottanee tähänkin kohtaan kauden lataamista matkakortille, jolloin extrakuluja ei syntyisi. Itse ongelmahan -eli täsmällisyys- ei tällä kauden latauksella kuitenkaan poistu mihinkään.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Joulukuu 11, 2010, 17:33:32 »

Mikon esimerkki hyvä, joukkoliikenteen palvelutaso paikon luvattoman heikko. Näinkö houkutellaan lisää käyttäjiä?!?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2010, 19:22:13 »

Mikon esimerkki on reaalimaailmasta.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2010, 20:35:47 »

Mikon esimerkki hyvä, joukkoliikenteen palvelutaso paikon luvattoman heikko. Näinkö houkutellaan lisää käyttäjiä?!?

Vaikka Mikolla olikin mielenkiintoinen 10km niin mielestäni esimerkki ei välttämättä ole hyvä. Korkeintaan kuvaamaan sitä, että tällaisella kelillä yhdenkin lenkin pettäminen voi aiheuttaa isoja viiveitä. Kyseisessä esimerkissä ainoastaan yksi viidestä välineestä oli merkittävästi myöhässä, eli 562. Ja tuohan nähdäkseni aiheutti suunnitelman kaatumisen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2010, 21:13:47 »

En edelleenkään ollut laskenut tuota lenkkiäni liian tiukaksi. Tässä Kielotien ko. pysäkin pysäkkiaikataulu:
http://aikataulut.ytv.fi/pysakit/fi/4610239.html

Vaihtoehtoja ja varavarabusseja tuossa oli kuitenkin kolmisen kappaletta.

Vinkkinä: jos ette omista Mercedes Benz-merkkistä henkilöautoa vuodelta 1994, älkää kokeilko joukkoliikennettä Päiväkummusta käsin edes Mersun mahdollisessa vikatilanteessa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Joulukuu 15, 2010, 01:03:27 »

Mikon esimerkki hyvä, joukkoliikenteen palvelutaso paikon luvattoman heikko. Näinkö houkutellaan lisää käyttäjiä?!?

Vaikka Mikolla olikin mielenkiintoinen 10km niin mielestäni esimerkki ei välttämättä ole hyvä. Korkeintaan kuvaamaan sitä, että tällaisella kelillä yhdenkin lenkin pettäminen voi aiheuttaa isoja viiveitä. Kyseisessä esimerkissä ainoastaan yksi viidestä välineestä oli merkittävästi myöhässä, eli 562. Ja tuohan nähdäkseni aiheutti suunnitelman kaatumisen.

Mun kokemukseni on, että liikenne on myöhässä vähän linjalla kuin linjalla silloin kun säätila on erityisen huono. Tämän ei oikeastaan pitäisi edes olla mikään ihmetyksen aihe. Olisi todellakin reilua että HSL tulisi lipun voimassaolon kanssa vastaan tämän asian kanssa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2457


« Vastaus #9 : Joulukuu 15, 2010, 14:23:33 »

Silloin, kun vielä asuin Malmössä, tuli pari kertaa lumikaaospäivänä eteen, ettei ainakaan paikallisbussissa tarvinnut kenenkään maksaa mitään. Bussit kulkivat miten sattuu aikatauluihin verraten, mutta pysäkkiajat olivat lyhyitä. Matkustajat antoivat pitkät odotusajat pysäkeillä anteeksi saatuaan välittömästi jonkun hyvityksen. Firma säästyi puolestaan korvauskäsittelybyrokratialta ja valitusten tulvalta. Kuukausilippulaiset puolestaan arvostivat hyvää yritystä edetä mahdollisimman nopeasti.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ei taivu lähijunamyöhästelyn korvauksiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina