Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenneministeriö pyörsi päätöksensä: VR:n velvoiteliikenne ei lakkaakaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« : Helmikuu 01, 2016, 10:53:04 »

Liikenneministeriö on pyörtänyt päätöksensä VR:n velvoiteliikenteen lakkaamisesta.

Liikenne useilla rataosuuksilla jatkuu.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201602010104340_uu.shtml 
tallennettu

Skiffari 40
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2016, 10:53:47 »

Tässä LVM:n tiedote aiheesta:
--
http://www.lvm.fi/-/vr-n-velvoiteliikennetta-lisataan-junaliikenteen-kilpailun-avaamiseen-saakka
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2016, 11:04:44 »

Väärin otsikoitu. Ostoliikenteestä lakkautettavaksi aiottu osa ei lakkaakaan, vaan siirtyy velvoiteliikenteeksi.

Sitten, kun joku taho vielä kertoisi mikä kokonaisuus liikennettä siirtyy.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2016, 11:09:17 »

http://yle.fi/uutiset/vrn_junareittien_lakkautukset_siirtyvat_joulukuuhun__y-juna_jatkaa_ruuhkatunteina/8639159
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2016, 11:22:32 »

Tuossa LiVin tiedotteen yhteydessä julkaistussa sopimuksessa lista ostoliikententeen junista. Sisältyykö tuohon myös velvoiteliikenne? Esim Riksu-Lahti-väliä tuossa ei mainitakkaan ja Joensuu-Varkaus-välille jää yksi junapari.

Sensijaan mainitaan että VR tekee muutoksia (karsimista?) markkinaehtoiseen liikenteesen kevään aikana.

Edit: Toisaalla internetissä näköjään julkaistu listaa myös velvoiteliikenteen osalta: http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/kaukoliikenteen-aikataulumuutokset/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2016, 11:44:58 kirjoittanut Jonne Seppänen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2016, 11:34:40 »

Ainakin Yle, Iltalehti ja Turun Sanomat kirjoittaa aiheesta täysin virheellisesti. Kuten LVM:n tiedotteessa sanotaan, osa ostoliikenteestä siirtyy velvoiteliikenteeksi LVM:n määräyksellä. Mitään päätöstä ei ole pyörretty, eikä ostoliikennemäärärahaa ole lisätty. Tässä uutisessa tiivistyy samalla koko journalismin kriisi: On niin kiire ehtiä ensimmäisenä, että voi kirjoittaa vaikka pelkkää puuta-heinää. Eipä ihme, ettei kukaan halua maksaa sellaisesta.

Itse asiassa huomio kiinnittyy siihen, että LVM voi nyt puuttua VR:n tekemisiin, toisin kuin aiemmin. Tämä on yhdellä sanalla luonnehdittuna: e n n e n k u u l u m a t o n t a .
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2016, 11:59:22 »

Itse asiassa huomio kiinnittyy siihen, että LVM voi nyt puuttua VR:n tekemisiin, toisin kuin aiemmin. Tämä on yhdellä sanalla luonnehdittuna: e n n e n k u u l u m a t o n t a .

Eikös vastaava liike tehty tässä joku aika sitten kun Vaasan vai Porin (?) radan liikenteestä tehtiin velvoiteliikennettä?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2016, 12:59:35 »

Tuossa LiVin tiedotteen yhteydessä julkaistussa sopimuksessa lista ostoliikententeen junista. Sisältyykö tuohon myös velvoiteliikenne? Esim Riksu-Lahti-väliä tuossa ei mainitakkaan ja Joensuu-Varkaus-välille jää yksi junapari.
Jyväskylä-Seinäjoki muuttuu myös mielenkiintoiseksi: aamulla klo 5.54 lähtee täysin uusi juna Seinäjoelta Jyväskylään, edelleen takaisin uudella aikatauluviivalla klo 12.20 Jyväskylästä Seinäjoelle, josta suurin piirtein nykyisen 483:n aikataululla takaisin Jyväskylään, josta vielä yllättäen klo 19.40 takaisin Seinäjoelle.

Tällä muutoksella varmaankin tavoitellaan sitä, että kaksi kiskobussia riittää tuon liikenteen hoitamiseen koko viikon ajan. Millähän matkustustarpeella on nyt perusteltu sitä, että kuudesta junasta jää jäljelle neljä, joista kolme kulkee aivan eri aikaan kuin tähän asti.
tallennettu
Mika T. Polamo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #8 : Helmikuu 01, 2016, 12:59:51 »

...voi kirjoittaa vaikka pelkkää puuta-heinää.


Teksti-TV tietää kertoa että vuorovälit ovat kuitenkin aiempaa suppeampia.

tallennettu

Kiitos. Nähdään v.orgin puolella. Siirtelemisiin.
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #9 : Helmikuu 01, 2016, 13:04:03 »

"Uusia toimijoita markkinoille vuonna 2017
Tavoitteena on, että henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisen edellytykset ovat olemassa keväällä 2016. Käytännössä uusia toimijoita voidaan odottaa markkinoille vuonna 2017. Kilpailun avaaminen rautatiemarkkinoilla tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovuttaisiin ja samoille markkinoille voisi tulla muitakin toimijoita. Kilpailun avaamisen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen kilpailukykyä ja asiakaslähtöisyyttä."
Tähän en usko, mikäköhän bluffi tää on?? uusia toimijoita jo 2017??  Tietty toivottavasti avataan kilpailulle henkilöliikenne mutta joku tässä mättää aikataulun puolesta.
Hallitus ei oo saanu oikeestaan kun yhen asian maaliin ja se on kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen.
  
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #10 : Helmikuu 01, 2016, 13:33:31 »

Jyväskylä-Seinäjoki muuttuu myös mielenkiintoiseksi: aamulla klo 5.54 lähtee täysin uusi juna Seinäjoelta Jyväskylään, edelleen takaisin uudella aikatauluviivalla klo 12.20 Jyväskylästä Seinäjoelle, josta suurin piirtein nykyisen 483:n aikataululla takaisin Jyväskylään, josta vielä yllättäen klo 19.40 takaisin Seinäjoelle.

Tällä muutoksella varmaankin tavoitellaan sitä, että kaksi kiskobussia riittää tuon liikenteen hoitamiseen koko viikon ajan. Millähän matkustustarpeella on nyt perusteltu sitä, että kuudesta junasta jää jäljelle neljä, joista kolme kulkee aivan eri aikaan kuin tähän asti.

Onko aikaiselle aamujunalle tuloyhteys Vaasasta ja viimeiseltä iltajunalta jatkoyhteys Vaasaan? Autoton ei enää oikein pääse Ähtärin eläinpuistoon.
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2016, 13:58:39 »

Tuossa LiVin tiedotteen yhteydessä julkaistussa sopimuksessa lista ostoliikententeen junista. Sisältyykö tuohon myös velvoiteliikenne? Esim Riksu-Lahti-väliä tuossa ei mainitakkaan ja Joensuu-Varkaus-välille jää yksi junapari.
Jyväskylä-Seinäjoki muuttuu myös mielenkiintoiseksi: aamulla klo 5.54 lähtee täysin uusi juna Seinäjoelta Jyväskylään, edelleen takaisin uudella aikatauluviivalla klo 12.20 Jyväskylästä Seinäjoelle, josta suurin piirtein nykyisen 483:n aikataululla takaisin Jyväskylään, josta vielä yllättäen klo 19.40 takaisin Seinäjoelle.

Tällä muutoksella varmaankin tavoitellaan sitä, että kaksi kiskobussia riittää tuon liikenteen hoitamiseen koko viikon ajan. Millähän matkustustarpeella on nyt perusteltu sitä, että kuudesta junasta jää jäljelle neljä, joista kolme kulkee aivan eri aikaan kuin tähän asti.

Nyt ovat kyllä Jouni Hytösellä menneet onnellisesti sekaisin Seinäjoen ja Jyväskylän lähtöajat. Jyväskylän lähtöajat ovat 5:54 ja 16:25 ja Seinäjoen vastaavat 12:21 ja 19:41.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2016, 14:19:22 »

Jyväskylä-Seinäjoki muuttuu myös mielenkiintoiseksi: aamulla klo 5.54 lähtee täysin uusi juna Seinäjoelta Jyväskylään, edelleen takaisin uudella aikatauluviivalla klo 12.20 Jyväskylästä Seinäjoelle, josta suurin piirtein nykyisen 483:n aikataululla takaisin Jyväskylään, josta vielä yllättäen klo 19.40 takaisin Seinäjoelle.

Tällä muutoksella varmaankin tavoitellaan sitä, että kaksi kiskobussia riittää tuon liikenteen hoitamiseen koko viikon ajan. Millähän matkustustarpeella on nyt perusteltu sitä, että kuudesta junasta jää jäljelle neljä, joista kolme kulkee aivan eri aikaan kuin tähän asti.

Nyt ovat kyllä Jouni Hytösellä menneet onnellisesti sekaisin Seinäjoen ja Jyväskylän lähtöajat. Jyväskylän lähtöajat ovat 5:54 ja 16:25 ja Seinäjoen vastaavat 12:21 ja 19:41.

Eips. Nettisivun mukaan:

Seinäjoki 5.54 - Jyväskylä 8.38 M–L   
Jyväskylä 12.20 - Seinäjoki 15.05 M–S   
Seinäjoki 16.25 - Jyväskylä 19.12 M–S
Jyväskylä 19.40 - Seinäjoki 22.26 M–P, S
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #13 : Helmikuu 01, 2016, 14:24:15 »

"Uusia toimijoita markkinoille vuonna 2017
Tavoitteena on, että henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisen edellytykset ovat olemassa keväällä 2016. Käytännössä uusia toimijoita voidaan odottaa markkinoille vuonna 2017. Kilpailun avaaminen rautatiemarkkinoilla tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovuttaisiin ja samoille markkinoille voisi tulla muitakin toimijoita. Kilpailun avaamisen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen kilpailukykyä ja asiakaslähtöisyyttä."
Tähän en usko, mikäköhän bluffi tää on?? uusia toimijoita jo 2017??  Tietty toivottavasti avataan kilpailulle henkilöliikenne mutta joku tässä mättää aikataulun puolesta.
Hallitus ei oo saanu oikeestaan kun yhen asian maaliin ja se on kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen.
  

Mitä sitten tarkoittaa "uuden toimijan tulo markkinoille"?
Riittääkö, että vuoden 2017 aikana aloitetaan turvallisuustodistuksen hakeminen ja liikenne alkaa sitten vuotta myöhemmin, kun kaikki on valmista?

Tosin, jos vaunukalusto ja vetokalusto ovat jo valmiiksi olemassa, liikenteen aloittamiseen ei tarvita kuin pari lupaa ja varikkotilat. Luvat Ennevirasto ja Trafi kykenevät tarvittaessa antamaan alle kuukaudessa, vaikka aiemmin sama prosessi onkin vienyt ennemminkin vuosia kuin viikkoja. Etenkin Veolialla on Suomessa jo toimistohenkilökunta valmiina, eli itseasiassa jos sekä Suomen hallinto että Veolia tänään päättäisivät haluta Veolian liikennöivän jotain linjaa Suomessa, liikenne voisi alkaa jo vaikka parin kuukauden päästä, vaikkapa tämän vuoden huhtikuussa.

2017 on siis tähänastisilla käytännöillä mahdoton, mutta teknisesti ottaen täysin mahdollinen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Helmikuu 01, 2016, 14:37:17 »

Ja ammattitaitoista rautatiehenkilökuntaa Suomesta löytyy nopeasti ja helposti, koska VR on juuri irtisanonut suuren joukon ammattilaisia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #15 : Helmikuu 01, 2016, 15:55:35 »

Jyväskylä-Seinäjoki muuttuu myös mielenkiintoiseksi: aamulla klo 5.54 lähtee täysin uusi juna Seinäjoelta Jyväskylään, edelleen takaisin uudella aikatauluviivalla klo 12.20 Jyväskylästä Seinäjoelle, josta suurin piirtein nykyisen 483:n aikataululla takaisin Jyväskylään, josta vielä yllättäen klo 19.40 takaisin Seinäjoelle.

Tällä muutoksella varmaankin tavoitellaan sitä, että kaksi kiskobussia riittää tuon liikenteen hoitamiseen koko viikon ajan. Millähän matkustustarpeella on nyt perusteltu sitä, että kuudesta junasta jää jäljelle neljä, joista kolme kulkee aivan eri aikaan kuin tähän asti.

Nyt ovat kyllä Jouni Hytösellä menneet onnellisesti sekaisin Seinäjoen ja Jyväskylän lähtöajat. Jyväskylän lähtöajat ovat 5:54 ja 16:25 ja Seinäjoen vastaavat 12:21 ja 19:41.

Eips. Nettisivun mukaan:

Seinäjoki 5.54 - Jyväskylä 8.38 M–L   
Jyväskylä 12.20 - Seinäjoki 15.05 M–S   
Seinäjoki 16.25 - Jyväskylä 19.12 M–S
Jyväskylä 19.40 - Seinäjoki 22.26 M–P, S

VR:llä näyttää menneen sekaisin nuo Jyväskylän ja Seinäjoen lähtöajat. LVM:n sivuilta poimittuna lähtöajat ovat seuraavat:

H 481 Jyväskylä - Seinäjoki 5.54-8.39 M-L
H 482 Seinäjoki - Jyväskylä 12.21-15.06 M-S
H 485 Jyväskylä - Seinäjoki 16.25-19.13 M-S
H 486 Seinäjoki - Jyväskylä 19.41-22.26 M-P, S


Lapuallakin ollaan sitten maaliskuun jälkeen pussinperällä, sillä P 402/407 poistuvat velvoiteliikenteen piiristä. Niitä ei siis ajeta. S 42:n pysähdyksestä pitänee lähiaikoina käydä aikamoinen vääntö..

tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #16 : Helmikuu 01, 2016, 16:26:53 »

Mitä luulette? Olisiko joitain Y-junavuoroja edelleen kulkenut Karjaalle asti jollei HSL ja Siuntio olisi alkaneet ajaa tätä suunnitelmaa, että muutama Y ajaa Siuntioon asti, kun nyt kuitenkin täytyy järjestää muutama bussivuoro Kirkkonummen ja Inkoon välille? Ymmärrän kyllä siuntiolaisten hermostumisen koska he pelkäsivät työmatkayhteyksiensä loppuvan.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #17 : Helmikuu 01, 2016, 17:56:18 »

Yle uutisoi:

http://yle.fi/uutiset/vr_velvoiteliikenne_tuottaa_tappiota__ei_kateta_lippujen_hintoja_nostamalla/8639530

Vaikka en mitään mistään tiedäkään niin mietin onko velvoiteliikenne kuitenkin kaikitenkin sellainen yhteiskunnan palvelu joka tulisi pitää pystyssä vaikka se tuottaakin tappiota. Minun laskupääni mukaan tappiot voidaan paikata jollain muulla ilman että valtiontalous romahtaa.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #18 : Helmikuu 01, 2016, 18:14:54 »

Valtiovalta voisi laittaa myös omistajan ominaisuudessa laittaa muutaman junan pysähtymään päivittäin Haukivuorella.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #19 : Helmikuu 01, 2016, 19:34:58 »

Autoton ei enää oikein pääse Ähtärin eläinpuistoon.

Tuo on kiistatta julkisen liikenteen ongelmien keskipisteessä.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #20 : Helmikuu 01, 2016, 19:44:07 »

Käytännössä tämä tulee menemään niin, että kilpailun avautuessa VR:n velvoiteliikennöinti loppuu. Niille rataosuuksille joissa velvoiteliikennöintiä nyt uudella väliaikaisella velvoiteliikennöintisopimuksella tehdään, ei tule liikennöimään yksityisiä operaattoreita ilman valtion tukea. Perustelen väitteeni sillä, että yksityinen operaattori tulee kiskoille tekemään rahaa (maksimaallisen paljon), ei harrastamaan hyväntekeväisyyttä eikä tappiota.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #21 : Helmikuu 01, 2016, 20:11:43 »

Autoton ei enää oikein pääse Ähtärin eläinpuistoon.

Tuo on kiistatta julkisen liikenteen ongelmien keskipisteessä.

Tietenkin on. Oliko muuta?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #22 : Helmikuu 01, 2016, 20:12:27 »

Perustelen väitteeni sillä, että yksityinen operaattori tulee kiskoille tekemään rahaa (maksimaallisen paljon), ei harrastamaan hyväntekeväisyyttä eikä tappiota.

Harva tulokas tuohon ihan heti pystyy. Ensin on vallattava jalansijaa ja kasvettava. Se tehdään jopa hyväntekeväisyydeltä näyttävällä toiminnalla, josta syntyy alkuvuosina vain tappiota.

Niin toimi Lidlikin, joka tahkosi Suomessa vuosikaudet silkkaa tappiota. Kunnes juna sitten kääntyi.. Siinä vaiheessa on syytä toivoa, että VR:n asema perustuu todellakin bisnesosaamiseen, eikä monopoliyhtiönä toimimiseen. Muutoin voi olla kylmää kyytiä tiedossa.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #23 : Helmikuu 01, 2016, 20:19:33 »

Asiakkaan näkökulmasta katsoen hankalinta on tietenkin se että asiat näyttävät muuttuvan koko ajan. Tänään luvattu ei välttämättä olekaan totta ensi viikolla.

http://yle.fi/uutiset/nettistudio_kulkevatko_junat_jatkossakin/8639751?ref=leiki-uup

http://yle.fi/uutiset/jyvaskylan_ja_seinajoen_valinen_junayhteys_sailyy_sittenkin__ainakin_kilpailutukseen_saakka/8639322?ref=leiki-uup
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #24 : Helmikuu 01, 2016, 20:35:17 »

Käytännössä tämä tulee menemään niin, että kilpailun avautuessa VR:n velvoiteliikennöinti loppuu. Niille rataosuuksille joissa velvoiteliikennöintiä nyt uudella väliaikaisella velvoiteliikennöintisopimuksella tehdään, ei tule liikennöimään yksityisiä operaattoreita ilman valtion tukea. Perustelen väitteeni sillä, että yksityinen operaattori tulee kiskoille tekemään rahaa (maksimaallisen paljon), ei harrastamaan hyväntekeväisyyttä eikä tappiota.

Joissain tapauksissa sitä ilman tukea toimivaa liikennettä voi hyvin tullakin, ja jos ei kaikiksi päiviksi niin ehkä viikonlopuiksi tai osaksi vuotta. Tämä siitä syystä, että nykyinen jaottelu kannattamattomiin ja kannattaviin juniin on täysin VR:n itsensä määrittelemä, ja joku toinen yhtiö saattaa tehdä täysin erilaiset laskelmat.

Esimerkiksi yöjunaliikenne on pääosaltaan ollut viime vuodet velvoiteliikennettä, mutta kaikki nämä junat eivät varmasti ole koko vuotta tappiollisia (turismisesonki), ja kysymys on, olisiko koko liikennekokonaisuuskaan tappiollinen, jos sitä hoitaisivat asioita eri tavalla tekevät ja laskevat yhtiöt? Myös jokin muukin taajamajunarata kuin Savonlinnan rata saattaa hyvin olla kannattava, jos asioita päästään katsomaan uudesta lähtökohdasta.

Toisaalta jos Suomeen valittava uusi liikenteen järjestämismalli ei ole täysin vapaa kilpailu vaan jonkinlainen alueellinen tai "slottikohtainen" käyttöoikeusmalli, jossa tarjouskilpailulla päätetään, kuka saa liikennöidä mitäkin liikennekokonaisuutta, niin myös siihen voidaan sovittaa velvoiteliikenteen malli. Esimerkiksi niin, että jos jokin yhtiö vaikka saa oikeuden ajaa 6-7 kaukojunaparia Tampereen ja Helsingin välillä niin se sitoutuu myös 2 taajamajunaparin ajamiseen tai vastaavaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2016, 21:28:39 kirjoittanut Panu Breilin » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenneministeriö pyörsi päätöksensä: VR:n velvoiteliikenne ei lakkaakaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina