Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HSL tilaa lähijunaliikennettä VR:ltä 2013  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« : Joulukuu 11, 2012, 23:57:23 »

Hallitus päätti tilata lähijunaliikennettä VR:ltä enintään 49,6 miljoonalla eurolla 2013. Hallitus vaatii lisäksi, että VR peruu yksipuolisesti tekemänsä kalustosupistukset.

http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/Uutiset/2012/Sivut/Page_20121211115753.aspx
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2012, 01:25:42 »

Mitä järkeä pitää 70-luvulla rakennettuja Sm1-Sm2 sarjaa liikenteessä kun niitä saa olla parsimassa koko ajan. Samantien niiden tekniikan voisi päivittää tälle vuosituhannelle jos runko on siinä kunnossa että se kannattaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2012, 02:16:27 »

Mitä nämä kalustosupistukset käytännössä ovat, kun näistä en ole itse mitään kuullut?
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2012, 07:14:41 »

Mitä nämä kalustosupistukset käytännössä ovat, kun näistä en ole itse mitään kuullut?

HSL:n hallituksen esityslistasta:

HSL:n suunnitteluohjeen mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolella tulee pyrkiä tarjoamaan matkustajalle istumapaikka. VR on yksipuolisesti supistanut Keravan kaupunkiradan junien kokoonpanoja iltapäivisin 28.10.2012 alkaen tilatusta määrästä niin, ettei suunnitteluohjeen kriteeri täyty vaan kuormitus ylittää selvästi mitoitustavoitteen. HSL vaatii, että supistukset on peruttava ensi tilassa, koska matkustajamäärät ovat edelleen kasvussa.

Esityslistasta ei käy ilmi, mihin toimiin HSL:n hallitus aikoo ryhtyä, ellei VR suostu tottelemaan sitä; ryhtyykö hallitus esimerkiksi pidättämään hengitystään.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2012, 12:32:34 »

Esityslistasta ei käy ilmi, mihin toimiin HSL:n hallitus aikoo ryhtyä, ellei VR suostu tottelemaan sitä; ryhtyykö hallitus esimerkiksi pidättämään hengitystään.

Mikäli operaattori ei tottele, on hallitus hyvin hyvin vihainen, eikä näinollen seuraavaa karkkipäivää voida myöntää.

 Virnistää
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2012, 14:00:29 »

Mikäli operaattori ei tottele, on hallitus hyvin hyvin vihainen, eikä näinollen seuraavaa karkkipäivää voida myöntää.

Tällaista ongelmaa ei olisi, jos Suomessa olisi toimiva rautatiekilpailu, eli olisi vaihtoehtoisia palveluntarjoajia (=operaattoreita). Jos yksi operaattori lipeää sopimuksistaan, niin silloin sopimus voidaan irtisanoa ja tehdä uusi sopimus toisen operaattorin kanssa. Lisää vaan vastaanvanlaista toimintaa VR:ltä, niin ehkä rautatiekilpailun toteuttamiseen saadaan vauhtia.

Asetelmahan kuvaa hyvin monopoliyhtiön asemaa: voidaan yksipuolisesti livetä sopimuksista ilman, että palvelun tilaaja voi tehdä yhtään mitään (paitsi ehkä jättää osan maksuista maksamatta).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2012, 16:20:26 »

Mikäli operaattori ei tottele, on hallitus hyvin hyvin vihainen, eikä näinollen seuraavaa karkkipäivää voida myöntää.

Tällaista ongelmaa ei olisi, jos Suomessa olisi toimiva rautatiekilpailu, eli olisi vaihtoehtoisia palveluntarjoajia (=operaattoreita). Jos yksi operaattori lipeää sopimuksistaan, niin silloin sopimus voidaan irtisanoa ja tehdä uusi sopimus toisen operaattorin kanssa. Lisää vaan vastaanvanlaista toimintaa VR:ltä, niin ehkä rautatiekilpailun toteuttamiseen saadaan vauhtia.

Asetelmahan kuvaa hyvin monopoliyhtiön asemaa: voidaan yksipuolisesti livetä sopimuksista ilman, että palvelun tilaaja voi tehdä yhtään mitään (paitsi ehkä jättää osan maksuista maksamatta).

Ja iltapäivällä tarkoitetaan ruuhkavuorojen välissä olevaa aikaa? Ihme että tämä on HSL:ää alkanut kiinnostavan, kun HSL:ää ei kiinnosta se, että ruuhka-ajan ulkopuolella N-junat lauantaisin ja sunnuntaisin ovat täysiä eikä istumapaikkaa saa enään Tapanila - Malmi väliltä etelään, ja Pasilasta pohjoiseen.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2012, 16:46:43 »

Ihme että tämä on HSL:ää alkanut kiinnostavan, kun HSL:ää ei kiinnosta se, että ruuhka-ajan ulkopuolella N-junat lauantaisin ja sunnuntaisin ovat täysiä eikä istumapaikkaa saa enään Tapanila - Malmi väliltä etelään, ja Pasilasta pohjoiseen.

HSL:ää todennäköisesti kiinnostaa se, että se saa sitä palvelua mistä ja sovittu ja mistä se maksaa (jos tilaat Hesarin jokaiseksi arkipäiväksi kotiin kannettuna ja maksat siitä, mutta saatkin lehden vain joka toinen päivä, niin tuskin olet tyytyväinen tilanteeseen). Kokonaan toinen juttu on se, onko tilattu palvelu väärin mitoitettu, kuten ehkä saattaa olla kyse mainitsemassasi tapauksessa. Tässä ei ole kuitenkaan kyse sopimuksesta lipsumisesta.
tallennettu
Sampo Rapeli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2012, 16:47:31 »

Tänään matkasin käpylästä kotiin klo.14.39 junalla. Meno oli alkumatkan kuin Intiassa,kaikki eivät edes mahtuneet sisälle junaan. Siinä se vasta oli istumapaikka kaukana. tämäkin vuoro ajettiin syksyllä pariin kertaan kahdella sm5-junayksiköllä.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2012, 22:51:58 »

Nykyisin onkin mukavampi matkustaa Keravan kaupunkiradan junilla ruuhka-aikoina, koska silloin niissä on paremmin tilaa kuin illalla ruuhka-ajan jälkeen noin klo 18 alkaen. Klo 18:n jälkeen istumapaikkoja ei riitä kaikille, kun K- ja I-junat ovat muuttuneet N-juniksi, jotka nekin ajetaan yhdellä Sm5-yksiköllä. Ehkäpä olemme Suomessa vain tottuneet siihen, että junassa on tilaa. Melkein missä tahansa ulkomailla junat ovat täydempiä kuin Suomessa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 13, 2012, 12:19:47 »

Esityslistasta ei käy ilmi, mihin toimiin HSL:n hallitus aikoo ryhtyä, ellei VR suostu tottelemaan sitä; ryhtyykö hallitus esimerkiksi pidättämään hengitystään.

Mikäli operaattori ei tottele, on hallitus hyvin hyvin vihainen, eikä näinollen seuraavaa karkkipäivää voida myöntää.

 Virnistää

Käytännössä se karkkipäivä on tulossa näillä näkymin reilun viiden vuoden kuluttua ja se voi ihan oikeasti jäädä myöntämättä, jos HSL </3 VR. Ja uskoisin VR:n kyllä tietävän tämän erittäin hyvin, ainakin päätellen siitä, että työntekijöitä on käsketty petraamaan siinä sun tässä HSL:ään liittyvässä.
Päätös karkkipäiväoikeuksista tehdään jo 2017, eli reilun neljän vuoden kuluttua.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HSL tilaa lähijunaliikennettä VR:ltä 2013  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina