Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaraiteille kasattiin kiviä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« : Marraskuu 02, 2011, 16:14:05 »

Iltalehdestä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011110214684922_uu.shtml

"Poliisi tutkii Eurassa sattunutta tuhotyön yritystä.

Poliisi sai keskiviikkona ilmoituksen junaraiteille laitetuista kivistä Panelian aseman lähettyvillä.

Tavarajuna oli ajanut kiskoilla, mutta kuljettaja ehti huomata kivet. Vaurioita kalustolle ei siis tullut.

Poliisi tutkii tapausta liikennetuhotyön yrityksenä.

Satakunnan poliisista muistutetaan, että raiteille laitetut esteet ovat erittäin vaarallisia ja niistä voi pahimmillaan aiheutua suurta vaaraa junaliikenteelle."


Ihmeellinen teksti toimittajalta: "Tavarajuna oli ajanut kiskoilla, mutta kuljettaja ehti huomata kivet. Vaurioita kalustolle ei siis tullut."  Vaikka juna ajoi kiskoilla, kuljettaja ehti huomata kivet??? Varmaankin myös ehti pysäyttää junan???



tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2011, 17:43:01 »

Nykyajan toimittajat tahtovat olla sen sortin humanisteja, että vähänkin teknisemmän tekstin tuottaminen menee liian vaikeaksi.

Tuollaisia älyttömiä räpellyksiä näkee mediassa nykyisin päivittäin. Juuri tänään aamulla oli Hesarissa aivan käsittämätön uutinen Fukushiman ydinonnettomuutta koskien.
tallennettu
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2011, 20:26:37 »

Olen tullut pohdinnoissani siihen tulokseen, että toimittajien ei tarvitse itse lukea tekstiään, koska se on lukijoiden tehtävänä.
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2011, 19:14:21 »

Iltapäivälehdelle tärkeintä on, että otsikkoon saatiin dramaattinen ilmaus: "Erittäin vaarallista!" Itse sisällöllä, sanavalinnoilla tai kieliasulla ei sitten olekaan väliä. Onneksi suuri osa toimittajista on vielä ihan oikeita humanisteja, jotka kirjoittavat laadukasta suomen kieltä.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2011, 19:41:56 »

Haluan kuitenkin tarkentaa, ettei laadukas kielenkäyttö vaadi humanismia. Hymyilee

Itse olen ollut vähän konkreettisemminkin tekemisissä journalismin kritisoinnin kanssa Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden yhteydessä.

JSN kuitenkin antoi vapauttavan päätöksen tapauksessa, joka ainakin omasta mielestäni olisi ehdottomasti vaatinut langettavan päätöksen. Journalistit toki voivat olla eri mieltä, mutta journalisti kirjoittaa suurelle yleisölle, ei muille journalisteille.

http://www.jsn.fi/paatokset/4552a-d-tv-11/

Olin itse yksi mainituista neljästä kantelijasta.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaraiteille kasattiin kiviä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina