Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Shinkansenin junien myöhässäkulku  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« : Lokakuu 03, 2011, 21:04:05 »

Japanissa Shinkansen-junilla on päivittäin 336 lähtöä. Vuonna 2010 keskimääräinen myöhästyminen oli 30 sek ja mukaan on otettu maanjäristyksistä ym luonnonkatastrofeista johtuvat seikat, jotka ovat rautatieyhtiön kontrollin ulkopuolella. Ruotsin junat hävisivät mennentullen. Mitenkäs Suomessa? Kai nyt Suomessa pärjätään kilpailussa?  http://www.metro.se/stockholm/forseningar-sug-pa-det-har-sj/EVHkjb!eJIzsXDXTcAA/
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2011, 21:26:26 »

Japanissa Shinkansen-junilla on päivittäin 336 lähtöä. Vuonna 2010 keskimääräinen myöhästyminen oli 30 sek ja mukaan on otettu maanjäristyksistä ym luonnonkatastrofeista johtuvat seikat, jotka ovat rautatieyhtiön kontrollin ulkopuolella.

Teoriassa tuo voisi tarkoittaa sitä, että joka kymmenes juna on on piirun verran yli 5 minuuttia myöhässä, muut aikataulussaan. Tämä tarkoittaisi "vain" 90 % täsmällisyyttä suomalaisella 5 minuutin myöhästymisrajamittarilla.
Tai sitten joka kahdeskymmenes juna myöhästyy 10 minuuttia, jolloin prosentti on heti parempi: 95 %. Tai sitten joka viides juna on 2,5 minuuttia myöhässä, jolloin prosentti on tasan sata. Hymyilee

Myöhästymisten määrä siis riippuu myöhästymisen määritelmästä. Pidemmälle vietyjä arvioita tehdessä pitäisi lisäksi tietää Shinkansen-junien aikataulujen väljyys, vaihtoyhteysjunien odottaminen, jne. Hyvin ne Japanissa toki vetää, mutta kyllä siihen panostetaankin, myös taloudellisesti.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Lokakuu 03, 2011, 21:37:39 »

Kuvaavaa Shinkanseneille on, että viimeisimmän tärinän aikana junia ei edes pysäytetty. Muutaman päivän (vai oliko tunnin) tauko tosin pidettiin tärinän jälkeen.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #3 : Lokakuu 03, 2011, 21:53:05 »

"Järkevinä tunteina" Tokiosta lähtee länteen 7-11 junaa tunnissa ja varmaan palaa jotakuinkin sama määrä. Vaihtoyhteyksiä tuskin odotellaan (ei odoteta Ruotsissakaan), mutta nopeammat junat joutuvat joskus ohittamaan useammin pysähtyviä. Huonompaan suuntaan ollaan kuitenkin menty, kun vuonna 2003 keskimääräinen myöhästyminen oli vain 6 sek. Tietysti isompi maanjäristyksen aiheuttama katko rumentaa äkkiä tilastoja.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2011, 06:08:11 »

...nopeammat junat joutuvat joskus ohittamaan useammin pysähtyviä.

Mitä olen itse päässyt kahdella Japanin reissulla seuraamaan, niin Tokion ja Osakan välillä nämä tapahtumat eivät todellakaan ole "joskus" vaan paremminkin joka toisella tai kolmannella asemalla.

Shinkansen-liikenne on erinomaista viihdykettä korkeatasoisesta matkustamisesta nauttivalle. Suosittelen lämpimästi Tokion aseman liikenteen seuraamista Marunouchi Metropolitan Hotel'in ikkunoista yli 30-kerroksen korkeudesta. Huoneen hinnasta saa alennusta JR RailPass'ia käyttävä asiakas.

Kahdella matkallani olen matkustanut kaksi kertaa myöhässä (minuutteja) kulkevalla Shinkansenilla.

Ai niin, täsmällisyysvertailun viimeisin tilasto eli syyskuu näytti erittäin hyvältä. Tiedot julkaistanee lähipäivinä yleisöllekin...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Shinkansenin junien myöhässäkulku  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina