Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Ääniosasto/sound section  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #75 : Joulukuu 03, 2022, 20:18:18 »

1Äänellisesti upea ohiajo tapahtui Haukivuorella Ukkopekka 1009n toimesta 2.12.22 sen matkatessa pohjoiseen pitkähkön matkustajajunan kanssa sen perässä oli TKa lisävoimaa antamassa.Aseman alkupäässä kuljettaja avasi valtaventtiiliä ja äänimaailma muodostui pikajunahöyrymaailman omaiseksi!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2022, 00:25:55 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #76 : Tammikuu 01, 2023, 23:11:44 »

Muistelen äänielämyksiä Linnunlaulun sillalla 60 luvulla ,erilaisia kokemuksia tuli varsinkin  lukuisesti  Paikkujunista jotka lähyivät junineen nousemaan Pasilan mäkeä.Muistiin jäi joitakin Ukkopekkajunia kun kuljettaja ennen Linnunlaulun siltaa avasi valtaventtiilin ja Pekan täysi teho kantautui yläilmoihin ja ääntä riitti koko Pasilanmäen,se voimannäytös oli täydellinen, ,minä tietenkin ja muutkin sillalla olleet katsojat näyttivät olevan kokemastaan täysin liikuttuneita, tällaistakin maailmassa voi olla!Tänä päivänä näitä muistellessa se oli spektaakkeli vailla vertaa!Kyllähän se on niin että en olisi palannut Linnunlaulun sillalle joka ilta  ellen olisi saanut sieltä ikimuistettavia elämyksiä!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2023, 23:33:16 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #77 : Tammikuu 02, 2023, 16:09:53 »

Tänään TV1 esitti Fennada elokuvan Kolmiapila,siinä näkyy höyryveturin savupilvi ja kuuluu voimakas hiiliveturin puuskutus.Sinänsä asiassa ei ole mitään erikoista mutta otos on Helsingin Sötnäisten Rantatien suuntaan otettu Filmin valmistusvuodeksi mainitaan 1953.Harvinaisena oletusarvona siinä kuuluu Vr4 sarjan veturin ääni!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #78 : Tammikuu 03, 2023, 01:52:17 »

Edelliseen itseni olettamukseen että se voisi olla hiilipiippuisen Tk3 ääni täytyy ottaa huomioon että ne varustettiin hiilipiipulla vasta myähemmin, Vr5 on tietysti myös mahdollinen mutta niiden muutostyöt tapahtuivat aikavälillä 50-55.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2023, 02:43:56 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #79 : Tammikuu 05, 2023, 02:33:35 »

Pasilan Tk3 vetuien halkopiiput vaihdettiin hiilisavutorviin v.58.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2450


« Vastaus #80 : Tammikuu 05, 2023, 07:41:00 »

Edelliseen itseni olettamukseen että se voisi olla hiilipiippuisen Tk3 ääni täytyy ottaa huomioon että ne varustettiin hiilipiipulla vasta myähemmin, Vr5 on tietysti myös mahdollinen mutta niiden muutostyöt tapahtuivat aikavälillä 50-55.
Kolmiapilaa kuvattaessa Pasilassa oli yksi Vr5 ja 7 kpl Vr4. Vr4:n todennäköisyys on suuri.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #81 : Tammikuu 05, 2023, 13:54:47 »

Eljas kiitos kommentista.Mutta kuvaa tänään lähemmin tarkistaessa höyrypilven alaosassa vilahtaakin hyvin nopeasti halkopiippu.Näinollen kuva ja äänet on eri paikasta,eli kyseeseen tulevat kaikki siihen aikaan olleet varsinkin suuremmat hiiliveturit.Ikävä kyllä teoria harvinaisista Vr4 äänistä saatuna nauhalta vesittyy.Mutta kaikki muu täällä asiaan liittyvä tieto on totta.
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #82 : Tammikuu 18, 2023, 16:23:22 »

Lahden asema vuonna 1938, hiihdon mm-kisat. Pekka Tiilikainen fiilistelee väen ja junien paljoutta ja haastattelee kisavierasta. Taustalla veturi tekee heittoja, tai niin minä ainakin tulkitsen vihellykset. Mitä sanoo höyrymiehet, onko halko vai hiilipiippu? Asemakohtaus alkaa kohdassa 09:50.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/21/lahden-mm-hiihdot-kultaisia-muistoja-ja-sinivalkoista-draamaa

(Rullaa alaspäin kohtaa "Hiihdon MM-kisat 1938 Lahti, välähdyksiä")
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #83 : Tammikuu 22, 2023, 00:29:11 »

Kiitos Jarnolle äänipostauksesta.Mielenkiinntoinen otos Lahden asemalta vuodelta 38 siinä kuuluu selvästi veturin viheltelyä ja puuskutusta ilmeisesti vaihtotyötä tehdään.Nyt sataprosenttista tunnistamista kummalla piipulla veturi on varustettu on hieman vaikeaa sanoa kuitenkin kiihdytystä suurella täytöksellä niin kyllä siitä halkopiipusta myös ääntä lähtee jollain tavalla olisin kallistumassa halkopiippuisen koneen suuntaan Lahdessahan käytettiin halkoja noin yleisesti ehkä Kana Vr1?Toivottavasti saadaan enemmän asiantuntijoita ,kaikenkaikkiaan äänityksen taso on ihan hyvä.Myöhemmin tulen kuuntelemaan sen uudemman kerran.Tuossa ilmoitettiin pikajunan Helsingistä juuri saapuneen otettinkohan Salpausselän vaunut siellä irti?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 624


« Vastaus #84 : Tammikuu 22, 2023, 21:59:47 »

En erota höyryvetureita toisistaan äänen perusteella mutta eiköhän kisajunat olisi 1938 ajettu pääasiassa H8-9-vetureilla (Hv1-3) ja niissä pääasiallinen polttoaine hiili, kun pula-ajasta ei ollut kysymys. Sinänsä on kyllä mahdollista, että kisapaikalle vaunuja olisi tuotu paikallisella vaihtoveturilla mutta lieneekö L1-sarjaa (Vr1) riittänyt noin varhain Lahden kaltaiselle pääasiassa läpikulkujunien liikennepaikalle, kun dieselvaihtovetureita ei vielä ollut (muutamaa pienveturia lukuun ottamatta) eikä höyryvaihtovetureistakaan Vr4/5-sarjaa?
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #85 : Tammikuu 23, 2023, 16:52:22 »

Kuvan perusteella kanoja oli: https://albumitauki.fi/item/IHPg8q6Ub3FT

(Eli Tampereen rykmentti palaamassa kaupungilta Hennalaan tasoristeyksessä jonka tilalle tuli Helsingintien silta)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #86 : Tammikuu 24, 2023, 00:21:43 »

Suuri määrä junia Salpausselän kisojen takia!Siinä on järjestelyveturilla töitä.Kuuntelin uudelleen nauhan ja se vain vahvistaa halkopiipun ääntä,siinä aikaisemmassa vaiheessa eräässä kohdassa  kuuluu sellainen pönttömäinen matala äänen kumina jota ei hiilipiipusta tule!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #87 : Tammikuu 24, 2023, 00:46:33 »

Se että tuon kisan aikana Lahti on ollut erittäin vilkkaan liikennöinnin kohde on luonnollisesti vaatinut tehokkaita vaihtovetureita.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 624


« Vastaus #88 : Tammikuu 24, 2023, 13:34:17 »

No sitten L1/Vr1-vetureita on pessimismistäni huolimatta palvellut Lahdessa pidempäänkin. Ajattelin edellä sitäkin, että Loviisan suuntaan ei voinut olla leveäraiteista liikennettä noin varhain ja Lahti ylipäätään oli sotia edeltävänä aikana huomattavasti pienempi paikka, kuin sen jälkeen.

Salpausselän kisajunat ovat kyllä mielenkiintoinen aihe. Normaalina vuonna kisajunia oli 50- ja 60-luvuilla kai 3 kpl Helsingistä sekä ilmeisesti myös joku juna Turusta ja Kouvolasta. MM-kisojen yhteydessä liikenne on tietysti voinut olla suurisuuntaisempaa. Tuskin kuitenkaan 10-kertaista vaan selostuksessa mainittuun junamäärään lienee laskettu normaalitkin Lahden suunnan matkustajajunat.

Salpausselän kisajunista on jotain keskustelua mm. kuvien http://www.vaunut.org/kuva/58068,
http://www.vaunut.org/kuva/11520 ja http://vaunut.org/kuva/28329 yhteydessä.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #89 : Helmikuu 13, 2023, 01:33:41 »

Se että tuon kisan aikana Lahti on ollut erittäin vilkkaan liikennöinnin kohde on luonnollisesti vaatinut tehokkaita vaihtovetureita.
Tuohon ääninäytteeseen kannattanee myös olla unohtamatta k sarjan edustajia esimerkiksi halko-Pikkujumbo!Näillä lienee myös ollut kysyntää Heinolan suunnan liikenteen hoidossa.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #90 : Maaliskuu 08, 2023, 00:38:41 »

Yksi hyvä äänikokemus oli noin v1964 tapahtunut HV2 vvetämän henkilöjunan  lähtö Helsingistä Riihimäelle. Minulla oli tapana mennä koulun jälkeen  asemalle junia katsomaan ja siellähän oli HV vetoinen henkilöjuna lähdössä,nopeasti laiturilla selvästi junan etupuolelle jotta saisi mahdollisimman hyvän äänikokemuksen junan lähtökiihdyryksessä ja niinhän kävi ja kuljettaja laski vielä hiet aivan kohdallanai ja mitä siitä kokemus jäi unohtumattomana mieleen ,seuraavana vuotena HV2 lähdöt Helsingistä olivat muisto vain!
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 624


« Vastaus #91 : Maaliskuu 08, 2023, 23:10:53 »

Yksi hyvä äänikokemus oli noin v1964 tapahtunut HV2 vvetämän henkilöjunan  lähtö Helsingistä Riihimäelle. Minulla oli tapana mennä koulun jälkeen  asemalle junia katsomaan ja siellähän oli HV vetoinen henkilöjuna lähdössä,nopeasti laiturilla selvästi junan etupuolelle jotta saisi mahdollisimman hyvän äänikokemuksen junan lähtökiihdyryksessä ja niinhän kävi ja kuljettaja laski vielä hiet aivan kohdallanai ja mitä siitä kokemus jäi unohtumattomana mieleen ,seuraavana vuotena HV2 lähdöt Helsingistä olivat muisto vain!

Päättyiköhän Hv2-vetoinen liikenne Helsinkiin vielä kokonaan vuoden 1964 puolella? Pääradan osalta kyllä mutta Finnlinesin Saksan laivoille ajettiin 60-luvulla yhteysjunia Helsinki-Hanko-reitillä ja niissä on käytetty Karjaan Hv2-vetureita Lättähattujen ohella. Minulla ei ole näiden laivajunien aikatauluista tarkkaa kuvaa mutta Finnhansa ja Finnpartner tulivat vasta 1966, joten ei kai ympärivuotinen liikenne Helsinkiin voinut onnistua sitä ennen? Sikäli siis pitäisin mahdollisena, että Hv2-vetureilla olisi ajettu suunnitelmallisestikin joitakin kertoja Helsinkiin vielä 1965 ellei peräti 1966. Satunnainen käynti varaveturina on asia erikseen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #92 : Maaliskuu 09, 2023, 10:38:42 »

Höyryvetureiden äänistä normaaliliikenteessä ei ole minulla havaintoja, joten enemmän koskettavat dieselvetureiden äänet, joista osa on jo niistäkin siirtynyt muistojen lehdille. Yksi kokemus keväältä 1990, lähes 33 vuoden takaa on jäänyt hyvin muistiin.

Olin kameran kanssa kuulaassa maaliskuisessa kevätillassa Jyväskylän pohjoispuolella entisen Ankeriasjärven seisakkeen kohdalla kallionleikkauksen päällä istuskelemassa odotellen illan viimeistä tavarajunaa 6906 Äänekoskelta. Normaalisti tuo juna ajettiin 2Dv12-vedolla, mutta tällä kertaa alkoi jo hyvin aikaisessa vaiheessa korviin kantautua aivan erilaista ääntä, josta pystyi päättelemään, että jotain muuta on tulossa kuin Dv12-pari.

Ääni voimistui välillä ja vaimeni hetkellisesti, ehkä maaston muotojen vaikutuksesta. Ääntä oli kuulunut jo ehkä 10 minuuttia ilman, että mitään oli vielä radalla näkyvissä. Pauhu voimistui ja valonheitin tuli lopulta suoran päässä näkyviin. Juna nousee tuossa kohdassa 10 promillen mäkeä kohti Kangasvuoren tunnelia. Veturin tullessa lähemmäksi sen pystyikin jo tunnistamaan Dr12:ksi, tarkemmin veturiksi 2216, joka on säästynyt museoveturina jälkipolville.

Dr12-vetureiden käyttö Äänekosken radan junissa oli hyvin harvinaista, niitä näki vain viimeisen hätävaran tilanteessa. Tuo kokemus osui kuitenkin täysin tuurilla ja sattumalla nappiin. Myöhemmin vasta oppi tarkoituksella etsiytymään ylämäkiin katselemaan dieselvetoisten tavarajunien etenemistä. Iisalmi-Ylivieska-rataosalla tuleva kesä jäänee aivan viimeiseksi tilaisuudeksi nähdä dieselvetureita tositoimissa. Jos joku siellä liikkuu, voin suositella vaikkapa Aittojärven mäkeä Kiuruveden länsipuolella.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 624


« Vastaus #93 : Maaliskuu 09, 2023, 11:28:14 »

Iisalmi-Ylivieska-rataosalla tuleva kesä jäänee aivan viimeiseksi tilaisuudeksi nähdä dieselvetureita tositoimissa. Jos joku siellä liikkuu, voin suositella vaikkapa Aittojärven mäkeä Kiuruveden länsipuolella.

Mutta Aittojärven mäestä on poistettu aikaisemmat vartioimattomat tasoristeykset, kaivettu syvät ojat radan molemmin puolin ja tehty kallionleikkauksia. Jos haluaisi ottaa tämän kaltaisia videoita tai kuvia https://www.youtube.com/watch?v=yDc-cxIe1Yw radan tasosta esteettömillä näköaloilla ja ylikäytäväkellojen häiritsemättä niin ei ole onnistunut tuolla enää pariin vuoteen. Ainoastaan radan ylittävältä sillalta on vielä kunnollisia näkymiä mutta siinäkin lienevät sähköistyksen rakennelmat jo ensi kesänä tiellä.

Sitä en tiedä, voiko jostain mökin pihasta tai saapasjalassa maastoon menemällä saada vielä hyviä kuvia. Mutta itse en oikein kehtaisi toisten pihoihin mennä ilman lupaa ja kovin kauas tiestäkään ei voi maastoon lähteä, jos toivoo ehtivänsä kuvaamaan samaa junaa mahdollisesti jossain toisessakin paikassa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #94 : Maaliskuu 09, 2023, 13:04:24 »

Kävin tuolla viime kesänä viimeksi. On totta, että tasoristeyksiä on poistettu, juurikin myös tuo Pohjan tasoristeys, jossa video on kuvattu. Vasemmalla näkyvän pellon laidalta näkee useamman sadan metrin matkan radalle, toki pusikko voi kasvaa eteen. Yhden länteen ylämäkeä nousseen junan katselin ylikulkusillalta käsin.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #95 : Maaliskuu 12, 2023, 23:14:52 »

Kertakaikkiaan loistava äänielämys löytyy videolta "Dampflok 382267 auf Bergfahrt "ultimatives Sounderlebnis(Youtube) jossa Baureihe 38 vetoinen juna nousee jyrkkää mäkeä junansa kanssa.Kaikille P8 veturin ystäville.Paikka jossa video on kuvattu on Heissener Berg  Muehlheiim  alueella Ruhr.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2023, 23:28:37 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #96 : Maaliskuu 12, 2023, 23:55:20 »

Joko tämä on mainittu: https://www.youtube.com/watch?v=3RsAl1t9cWU
Eli "Der schönste/lauteste Dampfloksound den ich bisher gehört habe". Saksalaisten Plandampf-touhuja, eli 41 vetää ja 95 työntää kaikesta päätellen tosissaan.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1636


« Vastaus #97 : Maaliskuu 25, 2023, 20:03:10 »

Upean äänielämyksen ja mahtavat höyryt tuotti Hr1 1009 vetäessään tänään Salpausselän kisajunan Salpausselän montusta Lahden asemalle siinä ääni-specialisteille kuunneltavaa ja kiitokset junan ja veturin miehistöille ja järjestäjille!
Näillä mennään ja seuraavaa jo odotellaan!
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #98 : Maaliskuu 27, 2023, 20:16:38 »

BBC:n äänitehostearkisto(a) näemmä löytyy netistä. Hakusanalla "trains" löytyy puolisen tuhatta osumaa, mukana paljon muutakin kuin vetureita, esimerkiksi asetinlaitteiden ääniä, asemainteriöörejä ja erilaisia junamatkustajan kuulemia ääniä, junia maisemassa, pyörien ehjyyden kokeilua vasaralla jne jne. Höyryharrastaja kokeilee tietysti hakua "steam trains"!

https://sound-effects.bbcrewind.co.uk/search?q=trains
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #99 : Huhtikuu 04, 2023, 12:41:34 »

Tuolla BBC:n arkistossa on myös kuuden ja puolen minuutin pätkä Helsingin rautatieasemalta: "Finnish Crowds - Helsinki, railway station atmosphere with trains arriving & departing, occasional public address." Visla soi, kello kalkattaa, veturi puhkuu ja puhisee...
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Ääniosasto/sound section  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina