Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veti hätäjarrusta, yritti potkaista konduktööriä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Kesäkuu 18, 2011, 11:05:32 »

Kajaanista kotoisin oleva 20-vuotias mies oli vetänyt junan etuvaunussa aiheetta junan hätäjärrua Kemin ja Tervolan välillä. Juna oli matkalla Kemistä Rovaniemelle perjantai-iltana kello 22.20. Konduktööri oli tavoittanut aggressiivisesti käyttäytyneen miehen junan viimeisestä vaunusta. Mies oli yrittänyt mm. potkaista konduktööriä, jolloin tämä oli joutunut lukitsemaan miehen junavaunuun.

Muurolan asemalla junaa vastassa ollut poliisipartio toi miehen Rovaniemen poliisilaitokselle. Kiinni otettua epäillään joukkoliikenteen kulkuneuvossa tapahtuneesta ilkivallasta. Tekijä joutunee korvaamaan VR:lle vahingonkorvauksia tapahtuneesta aiheettomasta pysäytyksestä ja hälytyksestä.

iltasanomat
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2011, 11:31:08 »

Miten junanvaunuun lukitaan? Arvaus on, että vaunussa olevasta taulusta voi painaa ovet lukkoon ja sitten vielä lukitaan viimeisen ja toisiksi viimeisen vaunun väliovi niin, ettei sitäkään saa auki. Osaako joku sisäpiiriläinen kertoa, oliko mahdollisia muita matkustajia jouduttu samalla siirtämään muihin vaunuihin ja miten hitossa tämäkin oikein onnistuu?
Onko arvaus oikea, vai onko tuollaiseen spontaanin vankivaunun väsäämiseen jokin muukin keino.

Yllättävää myös, ettei henkilö yrittänyt rikkoa jotain päästäkseen junasta ulos. Junissa ei kai ole minkäänlaisia oheisvasaroita?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2011, 22:19:49 »

Miten junanvaunuun lukitaan? Arvaus on, että vaunussa olevasta taulusta voi painaa ovet lukkoon ja sitten vielä lukitaan viimeisen ja toisiksi viimeisen vaunun väliovi niin, ettei sitäkään saa auki. Osaako joku sisäpiiriläinen kertoa, oliko mahdollisia muita matkustajia jouduttu samalla siirtämään muihin vaunuihin ja miten hitossa tämäkin oikein onnistuu?
Onko arvaus oikea, vai onko tuollaiseen spontaanin vankivaunun väsäämiseen jokin muukin keino.

Yllättävää myös, ettei henkilö yrittänyt rikkoa jotain päästäkseen junasta ulos. Junissa ei kai ole minkäänlaisia oheisvasaroita?
Ovilukitus ei paljoa lohduta, kun kaikissa tuntemissani kalustotyypeissä sähkölukitun oven pystyy avaamaan kuka tahansa helposti - myös sisäpuolelta, ilman kolmioavainta. Oma veikkaus on, että mikäli juna on ollut IC49, joka aikataulunsa puolesta sopisi tähän pienellä myöhästymisellä lisättynä, on konduktööri viimeisen vaunun (Edb) tapauksessa lukinnut hänet välitason hyttiin. Sieltä hätäjarrukahva kolmiolla lukkoon ja hytin ovi ulkopuolelta myös lukkoon. Näin hänet saadaan pysymään vangittuna. Jos sellinä on ollut avo-osasto, niin osasto tyhjäksi ja väliovet lukkoon. Plootuissa tämä ei ole mahdollista vaan myös päätyovet on lukittava seuraavan vaunun puolelta sekä sivuovet. Lisäksi hätäjarrun sulkuventtiili on suljettava, jottei mies taas aiheuttaisi aiheetonta pysähdystä. Vankivaunun tekemiseen ei siis tarvita kovin kummoisia vippaskonsteja.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2011, 23:02:16 »

Kuinkas nopeasti tollanen IC- juna pysähtyy täydestä vauhdista kun vetää hätäjarrua?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2011, 23:31:22 »

Nopeudesta 140 km/h noin 1200 metriä, käytännössä ehkä hieman lyhyemmällä matkalla. Ajallisesti tuo on yllättävän paljon, enemmän kuin puoli minuuttia (70 km/h keskinopeudella noin minuutti tai 1 m/s2 hidastuvuudella noin 40 sekuntia.)

Eli ne veturin-pyörät-lukkoon-kipinäsade-ihmiset-nurin-matkalaukut-lentävät-hattuhyllyiltä -kohtaukset kuuluvat vain (asiantuntemattoman ohjaajan tekemiin) elokuviin.

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2011, 01:52:48 »

Sieltä hätäjarrukahva kolmiolla lukkoon

Tämä onkin sellainen manööveri, jostan en ole kuullutkaan. Kerrotko lisää?
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #6 : Kesäkuu 21, 2011, 17:21:29 »

Sieltä hätäjarrukahva kolmiolla lukkoon

Tämä onkin sellainen manööveri, jostan en ole kuullutkaan. Kerrotko lisää?
Niin, eikös siinä ole hätäjarrukahvan vieressä kolmioavaimelle reikä, josta hätäjarrun voi sulkea mikäli joku on sattunut siitä kiskaisemaan? En oikein muuta tarkoitusta sille ole keksinyt.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veti hätäjarrusta, yritti potkaista konduktööriä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina