Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturinkujettajakoulutus alkaa Kouvolassa KSAO:n toimesta?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Huhtikuu 25, 2011, 20:33:06 »

Kouvolan seudun ammattiopisto etsii junaliikenteen asiantuntijaa aloittamaan veturinkuljettajien koulutuksen  ja hoitamaan koulutussimulaattoria.
tallennettu
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2011, 09:27:55 »

Onkohan tässä menty ns. perä edellä puuhun, kun ensin mainostetaan koulutuksesta ja kuitenkin itse kouluttaja puuttuu?  Hymyilee leveästi
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2011, 14:25:22 »

Toistaiseksi taitaa puuttua myös koulutettavat.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2011, 15:14:32 »

No TE-keskukset lähettävät pörhöeinarin ja rapareinon pian kurssille...
Nää on katos vaan järjestelykysymyksiä Virnistää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2011, 16:03:34 »

Onhan noita hakijoita useampi tuhat per kurssi, joten kyllähän niitä koulutettavia riittää?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2011, 18:53:40 »

Tuo saattaa enteillä uuden operaattorin tuloa rautateille. VRKK kouluttaa työvoimaa vain Vr:lle, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta, kuten joittenkin tehtaitten veturimiehet.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2011, 08:27:27 »

Mikäli tämä olisi uusi, rinnakkainen kouluttaja, niin tarkka pitäisi vaatimusten koulutusuunnitelman olla, verrattuna VR:n koulutukseen. Jotta miehistö puhuisi samaa ammattikieltä ja olisi muutenkin samat systeemit. Ruotsissa tiemmä paikallisliikennejunien/-kiskobussien kuskelle on kevyempi koulutus.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2011, 10:46:26 »

On ne koulutuksiin ja sisältöihin liittyvät määräykset jo olemassa ja kaikkien saatavilla niin kuin liikennöintiä koskevat määräyksetkin.

http://www.trafi.fi/filebank/531-Maarays_Rautatiejarjestelman_liikenneturvallisuustehtavien_koulutusohjelmat%2C_final.pdf
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2011, 13:18:56 »

On ne koulutuksiin ja sisältöihin liittyvät määräykset jo olemassa ja kaikkien saatavilla niin kuin liikennöintiä koskevat määräyksetkin.

http://www.trafi.fi/filebank/531-Maarays_Rautatiejarjestelman_liikenneturvallisuustehtavien_koulutusohjelmat%2C_final.pdf


Teoriakoulutus onnistuu noiden speksien pohjalta varmasti miltä tahansa oppilaitokselta, mutta työnopastus ja kalustokohtaiset näyttökokeet onkin jo toinen juttu. Kuka pystyy antamaan koulutusta kalustoon, jota Suomessa ei ole ennen käytetty? Suurin osa veturinkuljettajakoulutuksesta on kuitenkin käytännön harjoittelua aidolla kalustolla, eikä vain simulaattorissa istumista.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2011, 14:43:00 »

Kuka pystyy antamaan koulutusta kalustoon, jota Suomessa ei ole ennen käytetty? Suurin osa veturinkuljettajakoulutuksesta on kuitenkin käytännön harjoittelua aidolla kalustolla, eikä vain simulaattorissa istumista.

Tämä ongelma on kohdattu ja menestyksekkäästi ratkottu Suomessa useasti aikaisemminkin. Kun Sr2-vetureihin koulutettiin ensimmäisiä kuljettajia, kyseessä oli Suomessa aiemmin tyystin käyttämätön kalusto. Sama on tapahtunut myös esim. Dr16-, Tr1-, Dv12- ja Dm7-kaluston kanssa, muutamia mainitakseni. Luultavasti ongelmasta päästään samoin keinoin kuin aina ennenkin, mitkä ne keinot sitten ikinä ovatkaan olleet.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2011, 14:55:54 »

Kuka pystyy antamaan koulutusta kalustoon, jota Suomessa ei ole ennen käytetty? Suurin osa veturinkuljettajakoulutuksesta on kuitenkin käytännön harjoittelua aidolla kalustolla, eikä vain simulaattorissa istumista.

Tämä ongelma on kohdattu ja menestyksekkäästi ratkottu Suomessa useasti aikaisemminkin. Luultavasti ongelmasta päästään samoin keinoin kuin aina ennenkin, mitkä ne keinot sitten ikinä ovatkaan olleet.

Keino on tietenkin ollut se, että valmistajan edustaja on ensin antanut tyyppikoulutuksen VR:n työnopastajakuljettajille, jotka ovat edelleen kouluttaneet muut kuljettajat. Vaan entä kun uusi operaattori, jolla ei vielä ole kuljettajia, tilaa kalustoa...?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Huhtikuu 27, 2011, 14:59:37 »

Sittenhän sitä on vain opeteltava. Ei siitä pääse mihinkään. Jostain kaikki on kuitenkin aina alkanut. Toisaalta kyllähän myös VR:n ensimmäiset kuljettajat tulivat muualta ja oppi on tavallaan kannettu taloon ulkomailta.

Kyllä käsittääkseni Trafin hyväksymä koulutuslaitos saa kouluttaa henkilöstöä vaikka sitten uudelle firmalle uuteen kalustotyyppiin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #12 : Huhtikuu 27, 2011, 14:59:44 »

Vaan entä kun uusi operaattori, jolla ei vielä ole kuljettajia, tilaa kalustoa...?

Uusi operaattori "ostaa" kuljettajia toiselta operaattorilta. Eli tarjoaa riittävän määrän palkkaa.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #13 : Huhtikuu 27, 2011, 15:26:09 »

Vaan entä kun uusi operaattori, jolla ei vielä ole kuljettajia, tilaa kalustoa...?

Uusi operaattori "ostaa" kuljettajia toiselta operaattorilta. Eli tarjoaa riittävän määrän palkkaa.

Näinhän sen täytyy mennä. Uusien kuljettajien koulutus voi alkaa vasta, kun oppilaitoksella on päteviä kouluttajia - eli nykyiseltä operaattorilta "ostettuja".
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturinkujettajakoulutus alkaa Kouvolassa KSAO:n toimesta?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina