Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Onko sinua kiusattu rautatieharrastuksesi takia?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #25 : Heinäkuu 08, 2012, 10:47:43 »

Hän kysyi ensi: Mitä harrastat?
Vastasin: Kuvaan junia.
Hän vastasi? Ei se ole harrastus! Ei siinä edes saa liikuntaa, kuvaat vain.
"Ei se ole harrastus" Jokainen harrastaa mitä haluaa.
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #26 : Heinäkuu 08, 2012, 14:31:17 »

Samanlaisen aiheen olen itsekin pitänyt: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,2986.0.html
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #27 : Heinäkuu 08, 2012, 14:56:54 »

Yleisesti ottaen kiusaamiseen on lähes aina sama "syy": Ihminen tekee jotain, minkä avulla hän on oikeasti yksilö eikä vain näkösuojat silmiensä laidoilla eteenpäin posottava lammaslauman jäsen. Jokainen asia, joka osoittaa sun ajatelleen jotain ihan itse omilla aivoillasi, tuntuu uhkaavalta ihmisille, jotka eivät sellaista uskaltaisi itse tehdä.

Mitä pitemmälle elämässä etenee, sitä paremmin menee niillä, jotka ovat tottuneet ajattelemaan omilla aivoillaan ja tekemään sitä, mikä itsestä tuntuu järkevältä.
Ne, jotka ovat yläasteikäisinä nälvineet toisia massasta poikkeavista harrastuksista, päätyvät usein aikuisina olemaan sitä porukkaa, joka yllättäen keski-ikäisenä tajuaa elämänsä olevan sisällötöntä. He ovat ihmisiä, joiden viimeinen ajatus ennen kuolemaansa joskus katkeroituna vanhuksina on: "Tässäkö tämä nyt oli?"

Jos tämän menee niille suoraan sanomaan, saa siitä toki lähinnä naurut, koska nälvijät eivät halua nähdä, mikä heidän elämäntavassaan on heille itselleen vaaraksi. Koska koko ajattelutapaan on syynä pelko tehdä mitään muuta kuin sellaisia asioita, joihin ulkopuolinen paine ohjaa, myöskin oman toiminnan kyseenalaistaminen tuntuu uhkaavalta. Osa tosta porukasta toki saa onnellisen elämän päästä kiinni joskus 16-30 -vuotiaina ja oppii tekemään omiakin asioitaan. Toinen osa taas ei, vaan tosiaan lähinnä katkeroituu.

Lukion ekan luokan aikana tuollaista nälvimistä vielä esiintynee, mutta lukion tokalla luokalla sen voi odottaa jo loppuvan lähes kokonaan, kun pahimmat idiootit putoavat lukiosta pussikaljapuiston puolelle.
Oman päänsä pitäminen tarkoittaa, että noin ikävuosina 10-18 on tosi rasittavaa, mutta ikävuodet 19-85 (olettaen, että elät 85-vuotiaaksi) ovat sitten kivoja. Massaan mukautuva taas elää kivasti ehkä 30-vuotiaaksi asti, mutta lähinnä kärsii elämänsä siitä eteenpäin. On parempi viettää pari hankalaa vuotta nyt kuin neljäkymmentä kurjaa vuotta myöhemmin. Tsemppiä siis!

Sun ei välttämättä ole järkevää lähteä erityisesti piilottelemaan harrastustasi, mutta toisaalta sellainen "lällätilää, mulla onkin oma juttuni!" ei välttämättä sekään ole rakentavaa. Chillisti vaan, niin pääset ohi siitä elämänvaiheesta, jolloin ympärillä on lapsellisia idiotteeja. Muutaman vuoden päästä olet elämässäsi jo tilanteessa, jossa voit turvallisesti valita, keiden ihmisten seurassa olet ja keiden et. Siihen asti kannattaa vaan sietää tuollaisia idiootteja ja pysyä heidän kanssaan hyvissä tai ainakin kohtuullisissa väleissä. Jos alistut massan paineeseen, kiusaaminen ehkä loppuu, mutta jäät sosiaalisessa kuviossa pahnanpohjimmaiseksi. Ei kantsi. Pari vuotta on kuitenkin aika pieni prosentuaalinen osuus ihmisen elämästä Hymyilee

Tätä kirjoittaessani mä siis näkisin, että sulla on kaveripiirisi joukossa pullat todennäköisesti harvinaisen hyvin uunissa ja etenet todennäköisesti muita pitemmälle uralla, joka sinulle opintojesi jälkeen aukenee, oli ala sitten mikä vain. Persoonat nimittäin pärjäävät aikuisten elämässä paremmin kuin massan lampaat. Onnitteluni siitä, että sulla on ollut hyvä tsägä ja satut kuulumaan siihen kansanosaan, jolla on portit auki hienoon aikuisuuteen kun sen aika koittaa Hymyilee

Ja tässä mä nyt olen kirjoittanut lähinnä lukiosta, koska siitä mulla itselläni on kokemusta. Ammattikoulujen sosiaaliset kuviot on mulle sen verran täysin tuntemattomia, etten mä osaa sanoa niistä juuta enkä jaata. Todennäköisesti niissä asia toimii vastaavalla tavalla, joskin siellä saattaa olla joukossa hieman enemmän sitä sossupummeiksi valmistuvaa porukkaa kuin lukiossa. Vaikutus meiningin järkevöitymiseen heillä on sielläkin silti joko olematon tai korkeintaan puolisen vuotta.

Olen itse aikoinani ollut koulukiusattu, harvinaisen kovastikin. Nykyperspektiivistä katsoen olen erittäin iloinen siitä, että elin silloin niin kuin elin. Suunnilleen täysi-ikäistymisen kohdilla nimittäin meininki muuttui siten, että samat piirteet, jotka aiemmit olivat "syy" kiusaamiseen, tekivätkin minusta ihmisille tavallista mielenkiintoisemman tuttavuuden. Ja siitä on ollut melkoisesti hyötyä elämässä Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #28 : Heinäkuu 08, 2012, 17:04:07 »

Kiitos Tuukka tuosta vastauksesta!
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #29 : Heinäkuu 08, 2012, 18:23:16 »

Jossain määrin olen saanut kummallisia kommentteja, alakoulu ikäisenä ja sitten kauppakoulussa meidän luokka huone. Oli ns radan puolella aina kun juna meni ohi sai kuulla että, keskity oppitunnin seuraamiseen muutamat kaverit keljuilivat että mene pururadalle juoksemaan, mikä voi olla junissa niin kiinnostavaa että heidän mielestä rumia ja haisevia diisel vetureita. Tai vaunuista samoin kun on harrastanut junia 49 vuotta kaikkea voi, oppia näin keski-ikäisenä. Jospa tässä alkaa 50 villitys ei sitä vielä tiedä?.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #30 : Heinäkuu 08, 2012, 19:42:06 »

Minua nimiteltiin yläasteella "sähköjunaksi" harrastuksen takia. Silloin treenasin judoa en voinut opettaa kiusaajille käytöstapoja koskaa minut olisi erotettu seurasta jos olisin käyttänyt tekniikkaa väärin. No kiusaajien kohdalla se olisi ollut aika rumaa tekniikkaa koska vasta puolelta voi odottaa ihan mitä vain.

Siksi olen ennemmin yksin niin tulee vähemmän hankaluuksia. Kiusaamisen takia tykkäsin olla yksin omissa oloissa. Joku mulkku koulussa laittoi hiekkaa mopon bensatankkiin ja teki sun muuta. 7 luokalla sain olla rauhassa kun minulla oli tuttuja 9 luokkalaisia jotka puuttuivat tilanteeseen. 8-9 luokan ajat oli aivan perseestä. Ammatti koulussa olin työpainotteisella linjalla jossa oli muutama 30 vuotias joista tuli hyviä kavereita.

Aloittajalle, mielipiteistä kannattaa pitää kiinni vaikka se ei muita mielytä. Valtamedia vaan tykkää sensuroida "heidän mielestään väärät mielipiteet". Omista arvoista kannattaa pitää kiinni.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2012, 22:21:07 kirjoittanut Mikko Mäntymäki » tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #31 : Heinäkuu 08, 2012, 21:35:06 »

(Eli ei, ei ole vallalla tällainen ajattelutapa. Alaikäisiä ymmärtääkseni suvaitaan tällä sivustolla varsin hyvin, etenkin verrattuna moniin muihin internetin ihmeellisen maailman foorumeihin.)
Lienenköhän nuorinpana vorkin aloittanut?
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #32 : Heinäkuu 09, 2012, 04:07:53 »

Minua ei sinänsä ole kiusattu tästä harrastuksesta, mutta kyselty ja ihmetelty kovasti kylläkin. Minkäs sille voi jos junia rakastaa. Itse olen juuri parisen viikkoa sitten täysi-ikäisyyden (mutten aikuisuutta  Iskee silmää ) saavuttanut, joten nuorihan minä vielä olen. Itse olen vain välittämättä asiasta. Olen saanut paljon kavereita harrastukseni kautta (ja etenkin sen jälkeen kun haastatteluni Juhannusjunassa tuli). Facebookkiin olen kova päivittämään juniin liittyvistä asioista, ja usein tuleekin kommentteja tyyliin "ketä kiinnostaa" tms. Niihin sitten vastaan "Ketä kiinnostaa sinun "Ketä kiinnostaa" kommenttisi? Ei näitä postauksiani tarvitse lukea jossei kiinnosta, tai saati edes kommentoida. Ilmeisesti taitaa kuitenkin sinua kiinnostaa kun tähän jotain kommentoitkin". En siis välitä mitä muut sanoo.

On harrastustani ihailtukkin, jopa siis minua vuoden pari nuorempien tyttöjenkin osalta Iskee silmää Muutamaan kuvaan osunut tyttöjä jotka ovat vilkutelleet Järkyttynyt

Sinulle Teemu, älä välitä koko tyypistä mitään. Anna tulla toisesta korvasta sisään ja heti vain toisesta korvasta ulos! Nauti tästä hienosta harrastuksesta ja intohimosta mikä meillä on! Muut ovat vain katkeria Iskee silmää
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #33 : Heinäkuu 09, 2012, 10:20:24 »


Hän vastasi? Ei se ole harrastus! Ei siinä edes saa liikuntaa, kuvaat vain.
Tuohan ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Itsekin vaikka menisin pelkästään Lahden rautatieasemalle (bussilla Lahteen, asemalle matkaa pysäkiltä noin kilometri) niin siinä tulee kuvaussession aikana käveltyä ja useita kilometrejä. Puhumattakaan jos lähtee pyörällä vaikkapa Lahteen (12 kilometriä), Okeroisiin (8 kilometriä) tai Hakosiltaan (11 kilometriä). Iskee silmää
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #34 : Heinäkuu 09, 2012, 20:22:57 »

Ei kaikkien ihmisten tarvitse harrastaa tai tykätä juuri siitä jalkapallosta tai pesäpallosta. Osa tykkää ruoanlaitosta ja toiset voi tykätä vaikka kalastaa. (itse pidän molemmista, hehe) Ei rautatieharrastus ole mikään hapeä... rohkeasti vain eteenpäin, meitä on moneen junaan Iskee silmää

Joonas
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #35 : Heinäkuu 09, 2012, 20:30:31 »

Minä tein selväksi kaikille tutuille pistämällä naamakirjan puolelle noita joitain junakuviani, ja lisäilen sinne niitä aina joskus. Jotkut kannustavat, jotkut ihmettelevät ja muutamat hieman "pottuilevat". Ei kannata välittää tuollaisesta, vaan vain olla oma ittensä. Laitoin kuvia sinne sen takia, ettei tarvise sitten tuttujen ihmetellä mitä notkuilen radanvarsilla ja kuvailen. Ja siksi, että haluan olla oma itseni.
tallennettu

Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #36 : Heinäkuu 11, 2012, 12:14:44 »


Minä tein selväksi kaikille tutuille pistämällä naamakirjan puolelle noita joitain junakuviani, ja lisäilen sinne niitä aina joskus.
Voisitko Jaakko linkittää sun profiilin naamakirjas nii pyytäisin kaveriksi?
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #37 : Heinäkuu 12, 2012, 21:28:18 »


Minä tein selväksi kaikille tutuille pistämällä naamakirjan puolelle noita joitain junakuviani, ja lisäilen sinne niitä aina joskus.
Voisitko Jaakko linkittää sun profiilin naamakirjas nii pyytäisin kaveriksi?

 Etsit vaan mun nimellä, nuori mies, jolla "hupaisa kuva" Hymyilee leveästi
tallennettu

Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #38 : Huhtikuu 08, 2013, 15:06:29 »

Joku kysyi joskus, että mitä hienoa nään junien kuvauksessa ja sanoi että tämä on hänen mielestään ihan turhaa, mutta hiljeni kun sanoin että kaikki pitävät eri asioista
tallennettu

Sampo Rapeli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #39 : Huhtikuu 08, 2013, 15:25:24 »

Kaveri mulle kerran sano, ettei ymmärrä mitä ideaa on "Mennä jonnekin metsiin Venäjän rajalle kuvaamaan?" Yhtä blogiini saapunutta uhkausta lukuunottamatta olen kyllä saanut olla täysin rauhassa.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #40 : Huhtikuu 08, 2013, 15:33:35 »

Itseäni ei ole varsinaisesti kiusattu harrastukseni takia, mutta kummastuneita ilmeitä ja ihmetteleviä puheita kuulee kyllä lähes päivittäin, niin koulussa kuin kaupungilla. Ja aina kun joku kysyy (vähän naureskellen), mitäs kuvaat? No, vastaan aina: "Sua."  Pyörittää silmiään
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #41 : Huhtikuu 08, 2013, 16:13:11 »

Joskus kaverit kysyy, että mitä nään tässä harrastuksessa, mutta hiljenevät kun sanon että jokainen tykkää eri asioista. Ja opinto ohjaajani tietää, että kuvaan junia, niin joskus aina välillä hän sanoo ihan vitsillä, että sieltä se junien pysäyttelijä tulee, kun kävelen käytävällä vastaan.
tallennettu

Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #42 : Huhtikuu 08, 2013, 16:38:47 »

Ei ole helppo olla kiinnostunut rautateistä. Onhan kaverit ennen ihmetellyt että mitä se Robert taas tekee. Vielä lisää ihmeteltävää saivat kun hommasin se oma 600mm rata.
Enää ihmiset eivät ihmettele oikeastaan ollenkaan ja uudessa kotikylässä odottavat kovasti rautateiden tuloa kylään.
Kysyvät aina välillä että milloin junat rupeaa kulkemaan. Vanha mies joka on yli 90v ja elää vanhainkodissa ei muista oikeastaan mitään muuta kuin se että rautatue on rakenteilla.
Jopa kunnan rakennustarkastaja kysyi miten rautatieprojekti etenee.

Paineet ovat kovia mutta omassa tahdissa menen eteenpäin. On tämä kuitenkin vain harrastus.
tallennettu
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #43 : Huhtikuu 08, 2013, 19:32:39 »

Minua on kiusattu, joskaan ei liiemmin rautatieharrastuksestani takia.

Peruskoulussa kaiken muun kiusaamisen ohella sain kuulla "hanki elämä"-tyyppisiä kommentteja kun ihmiset kuulivat erokoisesta mielenkiinnonkohteestani. Sain myös liikanimen tasoristeys.

Lukioon mennessäni ajattelin, että ihmiset ovat siellä jo sen verran aikuisia, että he voisivat ymmärtää erilaisuuden olevan rikkaus, eikä oikeutus kiusaamiseen. Olin väärässä.

Kun rautatieharrastukseni on omasta ansiostani yleisesti tiedossa, monet ovat myös siitä kiinnostuneita ja kuuntelevat mielellään mitä rautateille kuuluu.

Mutta on myös olemassa 18-vuotiaitakin, jotka ihmettelevät omissa porukoissaan että miten joku voi kuvata junia ajankulukseen. Käytävillä saa aina välillä kuulla supatusta tai kieroja katseita, mikä on todella ikävää.

On siis ihmisiä, jotka ymmärtävät erilaisuutta hyvin, mutta myös niitä, jotka eivät sitä edes rehtorin puhuttelulla pysty tajuamaan.

Olen oppinut, että vaikka yrittäisi muuttaa itseään (esim. lopettamalla hienon harrastuksensa), kiusaajat keksivät aina jonkin toisen tekosyyn kiusata. Joten oman itsensä syyttäminen tai kyseenalaistaminen on täysin turhaa.

Tuosta "salailusta" vielä sen verran että mielestäni on turhaa salata omaa harrastustaan vain siksi, että se on omalaatuinen tai pelkää tulevansa kiusatuksi.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2014, 09:45:43 kirjoittanut Miro Hagelberg » tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #44 : Huhtikuu 08, 2013, 21:26:43 »

Peruskoulu aikoina vittuilin koulun rehtorille kun sen esittämät opetukset olivat täysin JT:n vastaisia, sähköistyksestä ja JKV:ta reksi sanoi että ne on yhdellä sanalla käsitelty. 7 luokalla minun kirjoja sotkettiin teksteillä "sähköjuna", muutama kiusaaja seurasi mopolla rautatiealueelle, no ne minä tiputin kyydistä koska tunsinaikataulut ja määräykset paremmin, eivät uskaltaneet seurata perässä.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #45 : Huhtikuu 09, 2013, 11:21:14 »

Löytyyköhän mitään harrastusta, jota joku ei katsoisi vinoon?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 881


« Vastaus #46 : Huhtikuu 19, 2013, 13:30:53 »

Eivät ole varsinaisesti kiusanneet mutta kaikki eivät ole ymmärtäneet miksi sellaista pitää harrastaa. Jopa ihan omasta perheestä. Myös pojalleni (12 v) ovat eräät aika lähellä olevat vanhemman polven sukulaiset sanoneet kun hänellä on pienoiisrautatie kotona, että ""ton junaradan voisit jo laittaa pois".

t. Rainer
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Onko sinua kiusattu rautatieharrastuksesi takia?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina