Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: Lari Nylund - Lokakuu 04, 2009, 11:55:25



Otsikko: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 04, 2009, 11:55:25
VR Liikennetiedot kertovat reiluista myöhästymisistä Parkanon baanalla.

4.10. klo 10.29 Pendolino S 46 Seinäjoelta Helsinkiin peruttu.
Seinäjoelta klo 8.50 Helsinkiin lähtenyt Pendolino (S 46) on peruttu teknisen vian vuoksi.

4.10. klo 12.47 Myöhästymisiä Tampereen ja Seinäjoen välillä.
Helsingistä klo 7.30 Ouluun lähtenyt InterCity-juna (IC 43) on aikataulustaan myöhässä noin 3,5 tuntia. Helsingistä klo 9.30 Ouluun lähtenyt Pendolino-juna (S 45) on aikataulustaan myöhässä noin 1,5 tuntia.
Oulusta klo 6.50 Helsinkiin lähtenyt IntrCity-juna (IC 48) on myöhässä noin tunnin.

Matkustajille järjestetään tarvittaessa korvaavia linja-auto- ja taksikuljetuksia.

Lähde: http://www.vr.fi/fin/aikataulut/liikennetilanne/liikennetiedotteet.shtml


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: TeemuV - Lokakuu 04, 2009, 12:01:49
Pendo rikkoutunu jossain Parkanon lähellä.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 04, 2009, 12:02:27
Tilanne tällä hetkellä näyttäisi, että InterCity 43 arvioidaan saapuvan Parkanoon 13:02 (aikataulun mukaisesti 9:42) ja Pendolino S45 on lähtenyt Tampereelta ajallaan, eikä sen saapumisesta Seinäjoelle ole annettu arvioitua aikaa JuKu:un. Hankala tietenkään arvioida mitään, mikäli ei ole tiedossa tilanteen kestoa.

http://www.vr.fi/fin/aikataulut/liikennetilanne/junan_kulkutiedot.php

Kaleva uutisoi:

"Junaliikenne takkuaa Tampereen ja Oulun välisellä rataosuudella.

Ratahallintokeskuksen mukaan aamupäivän aikana useita junavuoroja on peruttu. Matkustajille on järjestetty korvaavia yhteyksiä pääosin linja-autoilla, mutta myöhästymiset ovat jopa parin tunnin luokkaa.

Syynä ongelmiin on, että henkilöjuna on pysähtynyt Vahojärven kohdalla yksiraiteisella rataosuudella Tampereen ja Parkanon välillä. Keskuksen mukaan myös iltapäivän ja illan aikana on syytä odottaa myöhästymisiä."

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=817486


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 04, 2009, 12:43:39
VR:n edustaja Hesarissa: "Rikkoutunutta Pendolinoa yritetään siirtää vetämällä sivuraiteelle, kertoo VR:n kuljetuskoordinaattori Henri Pekonen. Hän ei osaa arvioida tarkkaan, milloin liikenne saadaan taas sujumaan.

Suman lähellä ei Pekosen mukaan ole niin suuria teitä, että matkustajat voitaisiin siirtää paikalla esimerkiksi busseihin.


Että ihan yritetään?! Eikö tuossa vaiheessa olisi syytä sanoa, että pendoliino siirretään.

Toiseksi näyttää vähintään oudolta, kun Vr:n henkilökunta ilmoittaa lehdessä, ettei bussikuljetukset onnistu, mutta firman nettisivuilla kerrotaan bussikuljetusten olevan järjestelyssä.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 04, 2009, 13:04:54
Bussikuljetuksia on järjestetty tietojeni mukaan osuuksille, joissa ne ovat olleet hoidettavissa. Esimerkiksi Seinäjoelta Kokkolan suuntaan, mutta Parkanon baanan teittömille korpitaipaleille ei bussilla ole mitään asiaa. Seinäjoelta Kokkolan suuntaan bussikuljetuksia on järjestetty, koska alueelle ei ole ollut saatavissa vaunukalustoa etelän suunnasta.

Uutta tietoa liikennetiedotteissa:

4.10. klo 13.49 Junaliikenne poikki Tampereen ja Parkanon välillä
Tampereen ja Parkanon välisellä rataosuudella on junaliikenne keskeytynyt yksiraiteiselle osuudelle rikkoutuneen junan vuoksi.

4.10. klo 13.58 Myöhästymisiä Tampereen ja Oulun välillä
Helsingistä klo 7.30 Ouluun lähtenyt InterCity-juna (IC 43) on aikataulustaan myöhässä noin 4 tuntia. InterCity-juna palaa takaisin Tampereelle.

Helsingistä klo 9.30 Ouluun lähtenyt Pendolino-juna (S 45) on aikataulustaan myöhässä noin 2 tuntia. Pendolino-juna palaa takaisin Tampereelle.

Oulusta klo 6.50 Helsinkiin lähtenyt InterCity-juna (IC 48) on myöhässä noin 1,5 tuntia. InterCity-juna palaa takaisin Parkanoon.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 04, 2009, 13:35:36
Että ihan yritetään?! Eikö tuossa vaiheessa olisi syytä sanoa, että pendoliino siirretään.

Eihän se ole ollenkaan niin yksinkertaista saada paikoilleen jämähtänyttä pendonromua liikkeelle. Parempi sanoa totuudenmukaisesti, kun ei se ole ollenkaan niin varmaa että siitä saa edes jarruja irti. ;)


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Harri Junttila - Lokakuu 04, 2009, 13:40:16
Kaleva uutisoi että "Junaliikenteen häiriöt jatkuvat iltaan"

"Ongelmat johtuvat Parkanon eteläpuolelle aamulla rikkoutuneesta Pendolinosta, joka on estänyt junaliikenteen pohjoisesta Tampereelle. Käytännössä junat ovat seisseet Parkanon ja Tampereen välillä.

Junat ovat lähteneet pohjoisesta normaalisti, mutta jääneet seisomaan Parkanon eteläpuolelle. Iltapäivällä siellä seisoi odottamassa jo viisi junaa. Jos rikkoutuneen junan siirto lykkääntyy, matkustajat kuljetetaan eteenpäin linja-autolla.

Rikkoutunutta Pendolinoa ei ole saatu siirrettyä pois yksiraiteiselta radalta lukuisista yrityksistä huolimatta. Rahahallintokeskuksesta kerrotaan, että iltapäivällä voidaan joutua peruuttamaan junia Tampereen ja Seinäjoen välillä."

Lainattu muutama keskeinen kohta, koko juttu löytyy osoitteesta http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=817486

Pitäisiköhän pendolle antaa uudeksi kutsumanimeksi Berlusconin kosto suomen raideliikenteelle tai lyhyesti Berlusconin kosto.  ;D


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Lokakuu 04, 2009, 14:15:05
Eikö nyt kannattaisi ajattaa Vaasan IC:n Eifet Haapamäen kautta Tampereelle jonkun IC:n yhteydessä, sitten sama homma toisinpäin ja jatkaa tätä pendelöintiä niin pitkään, kunnes tuo tilanne on taas hallinnassa. Haapamäen kautta kierrettäessä Tpe-Sk-väli ilman pysähdyksiä kestänee reilun 2,5 tuntia plus Tampereen ja Seinäjoen veturinvaihdot jarrujenkoetteluineen siihen päälle. Toki tällä järjestelyllä Sk-Vs IC jäisi tänään ajamatta, mutta se lienee pienempi paha kuin tuhansien ihmisten seisottaminen keskellä ei mitään.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Aleksi Perkio - Lokakuu 04, 2009, 14:37:24
Nyt olis oikein asiaa jos ajettaisiin junia Hpk.n kautta... Olis illaks mukavaa tekemistä... :D Olis kyl rock taas sellanen tapaus... :D


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 04, 2009, 15:01:59
Pitäisiköhän pendolle antaa uudeksi kutsumanimeksi Berlusconin kosto suomen raideliikenteelle tai lyhyesti Berlusconin kosto.  ;D

Minkä nimen antaisit Sm1- ja Sm2-kalustolle, joita hajoilee viikottain pääkaupunkiseudulla?


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Harri Junttila - Lokakuu 04, 2009, 15:20:13
Minkä nimen antaisit Sm1- ja Sm2-kalustolle, joita hajoilee viikottain pääkaupunkiseudulla?
Jaa-a ei ole paikallistuntemusta, mutta pitääpä koittaa jotain keksiä ajan kanssa  ;)
kulkuseurannan mukaan S45 olisi taas liikkeellä, liekkö yksikkö on saatu kuntoon, vai onkohan vaihdettu kalustoa.  Onkohan lie rikkoontuneessa yksikössä toiminut lämmitys ja ilmastointi muuten on saattanut mennä aika koleaksi sisällä.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Juhana Siren - Lokakuu 04, 2009, 15:33:51
Minkä nimen antaisit Sm1- ja Sm2-kalustolle, joita hajoilee viikottain pääkaupunkiseudulla?

Pitäiskö näille olla yhteisnimitys: Särkyy myötäänsä 1, 2 ja 3?  ;D


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Harri Junttila - Lokakuu 04, 2009, 15:37:33
Tästähän taitaa tulla tosissaan huono päivä, kun vr tiedotteet kertovat seuraavaa...
"4.10. klo 15.32 Junaliikenne poikki toistaiseksi pääradalla Pasilan ja Keravan välillä
Junaliikenne poikki toistaiseksi pääradalla Pasilan ja Keravan väliilä henkilövahingon vuoksi. "


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 04, 2009, 15:54:30
Yli kahden tunnin myöhästymisissä SJ (Ruotsissa) maksaa 50% lipun hinnasta takaisin rahana. Aikaisemmin SJ antoi tilalle kokonaan uuden lipun ilmaiseksi, mutta se oli jonkun EU säännön vastainen käytäntö ja nyt siis korvaus on pienempi ainakin säännöllisesti matkustavalle. Millainen käytäntö Suomessa on?


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Juhana Siren - Lokakuu 04, 2009, 15:57:17
Oulusta väliaikatietoja: Juku on sitä mieltä, että S56 on peruttu ja IC58 kulussa, liikennetiedotteen mukaan S56:n kalustolla. Oulun aseman infotauluilla kuitenkin ilmoitettiin IC58 perutuksi ja S56 kulkevaksi poikkeukselliseen aikaan; kuulutuksilla vielä tarkennettiin sen korvaavan IC58:a...

Erohan on aivan valtava  ::) mutta sai kyllä useat matkustajat hämmentymään.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Harri Junttila - Lokakuu 04, 2009, 16:01:51
Erohan on aivan valtava  ::) mutta sai kyllä useat matkustajat hämmentymään.
On varmasti ollut matkustajille ravintolavaunun palvelut noiden tietojen jälkeen erittäin tarpeelliset... :D


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Lokakuu 04, 2009, 16:57:18
Pitäisiköhän pendolle antaa uudeksi kutsumanimeksi Berlusconin kosto suomen raideliikenteelle tai lyhyesti Berlusconin kosto.  ;D
Minusta Pendoa voisi kutsua nasevalla nimellä "Yrjö". Tuli nimittäin mieleen kerran, kun erehdyin sellaisen kyytiin niin, että en muistanut ottaa matkapahoinvointilääkettä ennen matkaa...  ::)


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 04, 2009, 18:37:15
"pendolino"
"myöhässä"

9790 osumaa

lähde: www.google.fi


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Lokakuu 04, 2009, 18:45:28
Ei mennyt pelastusyrityksetkään ihan nappiin:

Lainaus
Haapala selitti junan siirtämisen vaikeuden johtuneen siitä, että juna hajosi hankalasti kaarrepaikkaan.

- Ensimmäinen avustava veturi, joka lähti junayksikköä avustamaan, ei valitettavasti tässä kaarteessa saanut kytkettyä kytkimiä toisiinsa. Ja sitten yritettiin seuraavalla, samanlaisella junayksiköllä. Siinä sattui valitettava tuplahajoaminen, eli jokin tekninen häiriö tuli myös avustavaan yksikköön, Haapala sanoi.

Myöhemmin molempien junayksiköiden jarrut jumittuivat, mihin meni myös oma aikansa, kunnes jarrut saatiin korjattua ja hajonnut juna hinattua sivuraiteelle, Haapala jatkoi.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/vr_hidasteli_paaradan_junaongelman_tiedottamisessa_1054054.html?origin=rss (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/vr_hidasteli_paaradan_junaongelman_tiedottamisessa_1054054.html?origin=rss)


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Lokakuu 04, 2009, 18:53:25
Aina pitäisi muistaa se, että jos asiat lähtevät menemään päin helvettiä, ne menevät päin helvettiä loppuun saakka.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Markus Perälä - Lokakuu 04, 2009, 18:56:02
http://vaunut.org/kuva/9696

Olisiko tässä se Pendon kohtaloksi muodostunut kaarre. Vahojärven eteläpuolelta ei ihan heti kaarretta löydy, seuraava kaarre pohjoispuolella on vasta Poikkeuksen liikennepaikan jälkeen.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Harri Junttila - Lokakuu 04, 2009, 19:15:43
Aina pitäisi muistaa se, että jos asiat lähtevät menemään päin helvettiä, ne menevät päin helvettiä loppuun saakka.
Tästä "täydellisestä" päivästä ei enää puutu kuin että vielä kolarin juna jämähtää jonnekkin...


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 04, 2009, 19:47:57
Mitäs, jos pendolinojen perässä ruvettaisiin säännöllisesti kuljettamaan veturia, joka vetäisi tarvittaessa Italian ihmeen turvaan karhuilta, susilta, ilveksiltä ja lumihiutaleilta?


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Lokakuu 04, 2009, 20:00:25
Pendon hajoamispaikka olisi voitu kiertää Haapamäen kautta, tässä taas huomataan että dieselvetureita tarvitaan aina varalla. Vai onko kaikki Ov-Hpk-Sk välin junansuorittajat lomautettu säästösyistä. Koskakohan saadaan pariraide Lielahti-Seinäjoki välille.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Lokakuu 04, 2009, 20:07:15
Mitäs, jos pendolinojen perässä ruvettaisiin säännöllisesti kuljettamaan veturia, joka vetäisi tarvittaessa Italian ihmeen turvaan karhuilta, susilta, ilveksiltä ja lumihiutaleilta?
... ja marsuilta.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Timo Valtonen - Lokakuu 04, 2009, 20:26:53
Laitetaan yksi isovaalee Haapamäelle päivystämään tällaisia tilanteita. Sieltä se vois mukavasti mennä vetelemään Pendoja pois tieltä. Tai voisihan haapamäkeläiset tarjota vetoapupäivystystä omilla vetureillaan alihankintatyönä.
 ;)


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Arto Lopia - Lokakuu 04, 2009, 20:30:12
No katsokaas, kun Pendolinojen elinkaari on ollut tälläinen: Ensiksi on ollut lastentauteja ja nyt niiden jälkeen alkaa jo ikääntymisen tuoma kuluminen yms. haitata näiden laitteiden toimintaa :P


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 04, 2009, 21:32:52
Laitetaan yksi isovaalee Haapamäelle päivystämään tällaisia tilanteita. Sieltä se vois mukavasti mennä vetelemään Pendoja pois tieltä. Tai voisihan haapamäkeläiset tarjota vetoapupäivystystä omilla vetureillaan alihankintatyönä.
 ;)

Joku höyryhepo pelastamassa pendolinoa olisi hieno näky kieltämättä.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Lokakuu 04, 2009, 21:48:12
"Joku höyryhepo pelastamassa pendolinoa olisi hieno näky kieltämättä"

Se olisi vuoden kuva.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 04, 2009, 22:04:17
Laitetaan yksi isovaalee Haapamäelle päivystämään tällaisia tilanteita. Sieltä se vois mukavasti mennä vetelemään Pendoja pois tieltä. ;)

Olisiko se sen luotettavampaa?


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Eero Hoikkala - Lokakuu 04, 2009, 22:16:54
Tällä hetkellä liikennetiedotteista ilmenee, että pendolinot 60 Oulusta ja 94 Pieksämäeltä saapuisivat yhtäaikaa Tampereelle noin klo 0.00.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 04, 2009, 23:04:17
Vai onko kaikki Ov-Hpk-Sk välin junansuorittajat lomautettu säästösyistä.

Kauko-ohjauksen alaista toimintaa nykyisin koko rataosa.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 04, 2009, 23:12:39
Pendolino S56 paikkasi InterCity 58:n tosiaan Oulusta Helsinkiin kahdella Sm3-yksiköllä. Lähtö Oulusta tapahtui muutaman minuutin ennen kello neljää ja pysähdyspaikat olivat siis IC58 aikataulun mukaiset. Järjestely tuntui onnistuneen ja ainakin takimmaisessa rungossa oli istumapaikkoja tarvitsijoille. InterCity 43:sta InterCity 58:aan tulossa ollut runko kääntyi Seinäjoelta Pendolino S56:ksi. Joku siellä kuitenkin tökki ja niinpä Tikkurilassa IC56:n seistessä kello 22:30 aikaan sai S58 sen kiinni.

S58 kohtasi S45:n ja IC47:n Kannuksessa, S53 tuli vastaan Rajaperkiössä sekä IC55:n Seinäjoella.

Loppupeleissä S56, joka korvasi IC58 sai vielä korvata IC2-92 Tampereen ja Helsingin välilläkin 92:n noin 30 minuutin myöhästymisestä johtuen. Täytyy myöntää, että melkoinen seikkailu oli matka Oulusta Helsinkiin matkustajana.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Jaakko Tuominen - Lokakuu 04, 2009, 23:31:17
Suosittelisin tekemään kaikkiin automaattikytkimillä varustettuihin vekottimiin hinauspuomin ja hinausvaierin kiinnitysvarusteet ja erillisen paineilmaliitoksen jarruja varten jonka jälkeen hinaus suoritetaan kuten maantieliikenteessä. Tämä ehkäisee kytkentä ongelmat ja tarvittaessa romut tulevat perässä vaikka nahkoneen. Nopeudellahan ei ole väliä, koska aika jää kumminkin lyhyemmäksi kuin ruveta tälläiseen leikkimiseen.
Yksi vaihtoehto on tietysti kipata paska penkalta alas.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Teppo Niemi - Lokakuu 05, 2009, 08:38:58
Yli kahden tunnin myöhästymisissä SJ (Ruotsissa) maksaa 50% lipun hinnasta takaisin rahana. Aikaisemmin SJ antoi tilalle kokonaan uuden lipun ilmaiseksi, mutta se oli jonkun EU säännön vastainen käytäntö ja nyt siis korvaus on pienempi ainakin säännöllisesti matkustavalle. Millainen käytäntö Suomessa on?

Iltasanomien nettiartikkelin mukaan vain myöhästymisestä aiheutuneet lisäkustannukset korvataan.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1737282


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Lokakuu 05, 2009, 09:15:53
Suosittelisin tekemään kaikkiin automaattikytkimillä varustettuihin vekottimiin hinauspuomin ja hinausvaierin kiinnitysvarusteet ja erillisen paineilmaliitoksen jarruja varten jonka jälkeen hinaus suoritetaan kuten maantieliikenteessä..

Heh-heh. Vai että oikein vaierilla. Ensinnäkin saisi olla aika paksua vaieria, jotta kestäisi. Lisäksi vaieri ei pysty pidätellä, jos pendoliino tömähtää alamäessä hinaavan veturin perään, siinä veturin ajaja on äkkiä läts ikkunasta läpi, ei näin pojat. Pendoliinossakin on keksitty erillinen hinauskytkinmötikkä, joka laitetaan käsipelin kiinni, ja näin mikä tahansa veturi voi siihen kytkeytyä. Junissa välit täytyy AINA olla kiinteitä, muutoin ihmisiä lentää lasin läpi, ja se ei ole kivaa. Nyt oli kai vain huonoa tuuriakin, että hommat vei aikaa.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Timo Valtonen - Lokakuu 05, 2009, 11:34:37
Täytyy nostaa hattua Larille & Co, jotka tällaisissa tilanteissa ovat asiakaspalvelussa. Kylmiä hermoja siinä tarvitaan, kun ei ole tietoa tilanteen käänteistä ns johtokeskuksissa ja samalla pitäisi antaa ajantasaista asiallista informaatiota asiakkaille, joista osalla on todella kiire ja osa kiukuttelee vain kiukuttelun vuoksi kun sattuivat aamulla väärällä jalalla nousemaan. Ja tunnetusti haukkujahan tulee aina enemmän kuin kiitoksia.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 05, 2009, 19:58:06
"pendolino"
"myöhässä"

9790 osumaa

lähde: www.google.fi

"Petri"
"myöhässä"

15600 osumaa ;)


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Petri Miikkulainen - Lokakuu 05, 2009, 20:16:51
"Petri"
"myöhässä"

15600 osumaa ;)

*Reps* onneks olen isyyslomalla!  ;D


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Jaakko Tuominen - Lokakuu 05, 2009, 22:16:00
Mikolle: Joo Pirruus iski.
 Mutta sitä varten se ilmaletku jarruille, hiljainen nopeus sekä puomi.
Siellähän oli yritetty juuri sitä kytkintä mutta ei kaarteen takia onnistunut.
Eikä sen vaierin niin kamalan paksu tarvi olla jos jarruja vähän vapautetaan esim. sillä ilmaletkulla. Hinausmatka mahdollisimman lyhyt kunnes se kytkimen käyttö onnistuu. Jos matkustajat ovat kyydissä, heidät komennetaan istumaan sekä varautumaan "kaikkeen".


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 06, 2009, 10:49:40
"pendolino"
"myöhässä"

9790 osumaa

lähde: www.google.fi

"Petri"
"myöhässä"

15600 osumaa ;)
Ei se noin mene. Pendolinoja on Suomessa 18 kappaletta: "myöhässä" per yksikkö siis 543,9 kertaa.

Petrejä on Suomessa 40299 kappaletta. Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Petri . Täten Petrit ovat "myöhässä" per yksikkö vain 0,39 kertaa, ollen siis monisatakertaisesti luotettavampia kuin Pendolinot!


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Mika Hakala - Lokakuu 06, 2009, 16:26:51
"Joku höyryhepo pelastamassa pendolinoa olisi hieno näky kieltämättä"

Se olisi vuoden kuva.

Pendoliino pääsee höyryvoimalla kotia XD


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Juha Liimatta - Lokakuu 06, 2009, 17:19:58

 :(

Ei riitä, että Pendolinot ovat epäluotettvia. Ne ovat myös erittäin epämukavia ja ahtaita. Erityisesti ns. niskatyyny on  kuin inkvisitioväline. Vanhat siniset vaunut ovat mukavia ja tilavia.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 06, 2009, 17:21:45
Eikä sen vaierin niin kamalan paksu tarvi olla jos jarruja vähän vapautetaan esim. sillä ilmaletkulla.

Kyllä ne pitää vapauttaa käytännössä kokonaan, että vaunut liikkuisivat mielekkäällä vetovoimalla. Ja mielekäs tarkoittaa tässä sitä, että joku vaijeri (siinä on jii) sen ylipäätään kestäisi. Hauska idea kuitenkin, mutta kyllä melko moni idea menisi toteuttamiskelpoisuude tämän edelle.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Lokakuu 07, 2009, 03:59:20
"pendolino"
"myöhässä"

9790 osumaa

lähde: www.google.fi

"pendolino"
"ajoissa"

3940 osumaa

lähde: www.google.fi

Heh-heh. Vai että oikein vaierilla. Ensinnäkin saisi olla aika paksua vaieria, jotta kestäisi.

Tietenkään vaijeri ei olisi "kovinkaan" käytännöllinen hinauspuuhissa, mutta kestävyyden kannaltahan vaijerit ovat käyttökelpoisia melkein mihin vaan.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Kjell Knapas - Lokakuu 07, 2009, 14:18:20
Kyllä vaijerivetoa itse asiassa harrastetaan tässä maassa. Mm Inkeroisissa ja Lauritsalassa on varta vasten sähkömoottoreita, joilla vaunuja vedellään vaijereilla. Ja mitä pitäisi tehdä, jos nykäisty vaunu jää ristiin? Tilata apuveturi kymmenien tai satojen kilometrien päästä? No ei, se on kyllä vihon viimeinen keino. Mm tätä tilannetta varten eräissä vetureissa todella on vaijerivetolaitteet.

Vaijeriveto samaa raidetta kulkevalla veturilla lienee harvinaista, koska on harvoin tarpeen. Mikään mahdottomuus se ei kuitenkaan ole. Jarrua voi laittaa kiinni liikkeellelähdön jälkeen sillee sopivasti, että väli pysyy kireänä.

JMR:llä piti kerran siirtää mäennyppylän toiselle puolelle kaksi vaunua, joihin ei voinut kytkeytyä. Siirtoa yritettiin miesvoimin kaksi kertaa (vauhtia ottamalla), mutta voimat vaan eivät riittäneet. Vaunut vedettiin sitten huipun yli maastoautolla pitkällä köydellä. Kun alamäki alkoi, pysäytin vaunut jarrukengällä. Pysähtymishetkellä otin kengän pyörän alta pois, annoin vaunujen valua hieman lisää ja pysäytin uudelleen.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 07, 2009, 15:44:01
Kyllä vaijerivetoa itse asiassa harrastetaan tässä maassa. Mm Inkeroisissa ja Lauritsalassa on varta vasten sähkömoottoreita, joilla vaunuja vedellään vaijereilla. Ja mitä pitäisi tehdä, jos nykäisty vaunu jää ristiin? Tilata apuveturi kymmenien tai satojen kilometrien päästä? No ei, se on kyllä vihon viimeinen keino. Mm tätä tilannetta varten eräissä vetureissa todella on vaijerivetolaitteet.

Eikös noissa kuitenkin vaijeri tee eräänlaisen lenkin? Joka tapauksessa siten, että se kykenee välittämään voimia molempiin suuntiin.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 07, 2009, 15:47:07
Oleellisin kysymys tässä asiassa pitäisi olla se, miten on mahdollista, että rataverkolla sallitaan liikkuvan kalustoa, joka ei ole vian tullen hinattavissa pois muun liikenteen tieltä, jos vika tapahtuu kaarteessa eikä suoralla osuudella.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Pirkko Alanen - Lokakuu 07, 2009, 15:55:27
Koska pendon linjatunnus on S (rikki), niin se käyttäytyy itselleen ominaisella tavalla olemalla rikki koska on rikki!  ::)   :P


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 07, 2009, 16:20:10
Kyllä vaijerivetoa itse asiassa harrastetaan tässä maassa. Mm Inkeroisissa ja Lauritsalassa on varta vasten sähkömoottoreita, joilla vaunuja vedellään vaijereilla. Ja mitä pitäisi tehdä, jos nykäisty vaunu jää ristiin? Tilata apuveturi kymmenien tai satojen kilometrien päästä? No ei, se on kyllä vihon viimeinen keino. Mm tätä tilannetta varten eräissä vetureissa todella on vaijerivetolaitteet.

Eikös noissa kuitenkin vaijeri tee eräänlaisen lenkin? Joka tapauksessa siten, että se kykenee välittämään voimia molempiin suuntiin.

Jos vaijeri on riittävän pitkä, että saadaan jonkinlainen turvaväli aikaan, tuo ei ehkä ole niin tärkeää hinausmatkan ollessa kokonaisuudessa korkeintaan 100 metriä (tai, mikä on pisin mahdollinen kallistetun kaarteen pituus Suomessa?)
Joku vaan hinattavan junan ohjaamoon jarrua käyttelemään ja suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 5km/h tai vähemmän.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Heikki Pätynen - Lokakuu 08, 2009, 08:59:12
Hajonnut Pendolino hinattu Turkuun verstaalle?

Onkohan se Vahojärvellä viikonloppuna rikki mennyt Pendolino korjaamolla Turussa?
Keskiviikkona puoli neljältä iltapäivällä näytti siltä, että junaa oltiin viemässä konepajalle. Toki Pendolinot huolletaan toki Turussa muutenkin.

Heikki Pätynen


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 08, 2009, 19:00:00
Hajonnut Pendolino hinattu Turkuun verstaalle?

Onkohan se Vahojärvellä viikonloppuna rikki mennyt Pendolino korjaamolla Turussa?
Keskiviikkona puoli neljältä iltapäivällä näytti siltä, että junaa oltiin viemässä konepajalle. Toki Pendolinot huolletaan toki Turussa muutenkin.

Heikki Pätynen

Helsingin sanomien kuvasta maanantaina pystyi päättelemään, että kyseessä oli Sm3 7x01 tai 7x02. Koska "ronttonen" (7x02) oli bongattu toisaalla, niin jäljelle ei jää hirveästi vaihtoehtoja mikä yksikkö oli kyseessä.

Tapahtumassa itsessään oli kyllä melkoinen määrä huonoa tuuria, jos alkaa miettimään esimerkiksi mahdollisuutta hyytyä mutkaan Parkanon baanalla.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 09, 2009, 11:38:19
Lainaus käyttäjältä: Lari Nylund
Tapahtumassa itsessään oli kyllä melkoinen määrä huonoa tuuria, jos alkaa miettimään esimerkiksi mahdollisuutta hyytyä mutkaan Parkanon baanalla.
Käsittääxeni ammattimainen rautatieliikenne ei toimi tuurin ja positiivisen mielen varassa, vaan siitä on säädetty myös laein ja asetuksin, joita lukemalla voi todeta, ettei Sm3 täytä niitä, mikäli se ei ole hinattavissa kuin suorilla ratakohdilla.

Valtioneuvoston asetus rautatiejärjetelmän turvallisuudesta ja yhteentoimivuudesta

3 luku 11§
Oleelliset ajo-, veto- ja jarrutuslaitteet sekä ohjaus- ja hallintalaitteet on suunniteltava siten, että määritellyssä vajaatoimintatilanteessa liikkuva kalusto voi jatkaa matkaansa ilman haittaa käyttöön jääville laitteille.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060750


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: MNa - Lokakuu 10, 2009, 15:48:44
Tästä aiheestahan on saatu aikaan pitkä pohdiskelu. Maallikosta tuntuu lähes uskomattomalta että jokin kaarre voisi estää hinauskytkennän. Rautateillä mutkat ja mäet ovat niin loivia, että kysymyksessä on ehkä millin tai parin heitto kytkennöissä. kuluneesta jakoavaimestakin löytyy sen verran klappia.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 10, 2009, 16:35:33
Lainaus käyttäjältä: Lari Nylund
Tapahtumassa itsessään oli kyllä melkoinen määrä huonoa tuuria, jos alkaa miettimään esimerkiksi mahdollisuutta hyytyä mutkaan Parkanon baanalla.
Käsittääxeni ammattimainen rautatieliikenne ei toimi tuurin ja positiivisen mielen varassa, vaan siitä on säädetty myös laein ja asetuksin, joita lukemalla voi todeta, ettei Sm3 täytä niitä, mikäli se ei ole hinattavissa kuin suorilla ratakohdilla.

Valtioneuvoston asetus rautatiejärjetelmän turvallisuudesta ja yhteentoimivuudesta

3 luku 11§
Oleelliset ajo-, veto- ja jarrutuslaitteet sekä ohjaus- ja hallintalaitteet on suunniteltava siten, että määritellyssä vajaatoimintatilanteessa liikkuva kalusto voi jatkaa matkaansa ilman haittaa käyttöön jääville laitteille.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060750

Ainakaan lainauksessasi ei puhuta hinaamisesta mitään.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Pekka Porkkakoski - Lokakuu 10, 2009, 18:22:15
Puhutaanpa vetolaitteista, jotka kalustossa ovat mm. hinaamista varten. Melko uskomaton väite, että reippaat 3000 m kaarresäteessä, jossa kallistus on noin 60 mm, ei kaluston kytkeminen onnistu. Puhutaan niin totta kuin osataan. Automaattikytkimellisen kaluston pitää kuitenkin pystyä kytkeytymään 300 m kaarteessa.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 10, 2009, 19:23:47
Puhutaanpa vetolaitteista, jotka kalustossa ovat mm. hinaamista varten.

Itse tulkitsen siten, että kun vetolaitteista puhutaan jarrutuslaitteiden "vieressä", sillä tarkoitetaan laitteistoa, joka tuottaa vetovoimaa. Siis moottorit, akselinkäyttölaitteet sun muut.


Otsikko: Vs: Parkanon baanalla reiluja myöhästymisiä.
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 11, 2009, 15:28:43
Itse tulkitsen siten, että kun vetolaitteista puhutaan jarrutuslaitteiden "vieressä", sillä tarkoitetaan laitteistoa, joka tuottaa vetovoimaa. Siis moottorit, akselinkäyttölaitteet sun muut.
Vetolaitteen irtoamista on ainakin kerran oikein tutkittukin, eikä silloin irronnut moottoria tahi axelinkäyttölaitetta. http://www.onnettomuustutkinta.fi/39441.htm