Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Kesäkuu 02, 2017, 22:16:29



Otsikko: Milloin C-sarja katosi?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Kesäkuu 02, 2017, 22:16:29
Kaksi- ja kolmiakseliset avosiltaiset C-sarjan vaunut (=yhdistetty 1. ja 2. luokan vaunu) katosivat suhteellisen lyhyen ajan kuluessa radoilta ja melko aikaisessa vaiheessa — näyttäisi siltä, että 1920-luvun puoliväliin mennessä (C-sarja pöllähti uudestaan listauksiin vasta vuoden 1956 jälkeen, kun luokkamuutoksessa Dk-vaunuja muutettiin C-sarjalaisiksi).

Tuorein merkintä, jonka löysin avosiltaisista C-sarjan vaunuista on peräisin vuoden 1919 vaunulistauksista. Vuoden 1926 listauksissa sarjaa ei enää ole — tältä väliltä minulta tosin puuttuu henkilövaunulistauksia. Sanallisissa dokumenteissa mainitaan yleisluonteisesti, että avosiltainen C-sarja menetti merkitystään ja niitä alennettiin D-sarjaan (=2. luokan vaunu) ja muihin sarjoihin. Samalla kolmiakselisista vaunuista saatettiin poistaa keskimmäinen pyöräkerta.

Osin muutokset voi päätellä, kun vertaa C-sarjan ja D-sarjan kuvalaattapiirustuksia, jotka saattavat olla samanlaiset. Istumapaikkapiirroksista voi myös päätellä, kuinka D-sarjalaisessa näkyy yhä kaksi penkkiosastoa, joista toisessa on tilavammat penkit kuin toisessa, eli aikaisemmat 1. luokan penkit.

Onko kukaan törmännyt dokumentteihin, jossa olisi tarkemmin mainittu C-sarjaa koskevista muutoksista. Todennäköisesti muutokset ovat tapahtuneet jopa vaunukohtaisesti. Koneosaston vanhoissa asiakirjoissa törmää usein yksittäisiä vaunuja koskeviin numero- tai litterointimuutoksiiin.


Otsikko: Vs: Milloin C-sarja katosi?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 13, 2019, 06:14:58
Tuorein merkintä, jonka löysin avosiltaisista C-sarjan vaunuista on peräisin vuoden 1919 vaunulistauksista. Vuoden 1926 listauksissa sarjaa ei enää ole

Vuoden 1926 lopussa Koneosaston kirjoissa oli kolme C-vaunua. Vuonna 1927 niitä ei enää ollut.