Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jari Välimaa - Elokuu 16, 2017, 11:13:31



Otsikko: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 16, 2017, 11:13:31
LVM suunnittelee Valtion omaa rautatiekalustoyhtiötä, johon henkilöliikennekalustoa siirretään VR-Yhtymä Oy:n kalustosta kilpailutustilaneen mukaan. Ensimmäinen kilpailutus on suunniteltu olevan Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutus joka olisi toiminnassa 2021.

Tuo kilpailutus tarkoittaa sitä että Sm2 ja Sm4 kalustot olisivat ensimmäisinä siirtymässä kalustoyhtiöön. Ja LVM on ilmoittanut, että kesken sopimuskauden Sm2 kalustot korvattaisiin uudella kalustolla.

Mutta mitä muuta kalustoa sinne pitäisi siirtää, erityisesti tavarapuolelle ?



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Lokakuu 03, 2017, 10:39:08
LVM:n muistiosta osa "Kalustoyhtiö" talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle, julkinen osa (Mitähän salainen osa sisältää? )  

5. Perustettava kalustoyhtiö

5.1 Perustettavaan yhtiöön siirtyvä kalusto ja henkilöstö

Poikkeavasta raideleveydestä johtuen Suomen rataverkolle ei ole nykytilanteessa
saatavilla kohtuuhintaista EU:n tyyppihyväksyntä-, turvallisuusja
yhteentoimivuusvaatimukset täyttävää kalustoa. Kaluston tasapuolisen
saatavuuden turvaaminen on kuitenkin välttämätön käytännön edellytys sille,
että rautateiden henkilöliikenne voidaan avata kilpailulle. Tämän vuoksi
perustettaisiin kalustoyhtiö.

Henkilöliikenteen kalusto siirrettäisiin kalustoyhtiöön vaiheittain. Kalusto
siirrettäisiin kilpailun edetessä siinä järjestyksessä, kun kalustoa tarvitaan
kilpailutetun liikenteen harjoittamista varten.

Kalustoyhtiöön siirrettäisiin myös VR:n tavaraliikenteen kalustoa. Tavaraliikenteen
kalustoa siirrettäisiin kalustoyhtiöön tavarakuljetusten häiriintymättä
huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla VR:n kuljetussopimukset.
Lähtökohtana on, ettei asiakkaiden kustannustaso nouse järjestelyn myö-
tä. .

Tavarakuljetukset vapautuivat rautateillä kilpailulle vuoden 2007 alussa.
Kilpailu ei ole kuitenkaan avautunut tyydyttävällä tavalla, ja VR:n lisäksi
muita operaattoreita toimii tavaraliikenteessä toistaiseksi kaksi.
Kalustoyhtiön tehtäviin kuuluisivat esimerkiksi riittävän kaluston määrästä
huolehtiminen, kalustohankinnat, rahoituksen ja vakuutuksien järjestäminen,
vuokraustoiminta sekä huolto-ohjelman laatiminen.

Vuoden 2017 aikana määritellään tarkemmat rajapinnat kalustoyhtiön ja
operaattoreiden välille sekä laaditaan yhtiölle liiketoimintasuunnitelma.
6(15)
Liikenne- ja viestintäministeriö Käyntiosoite Postiosoite Puhelin www.lvm.fi
Eteläesplanadi 16 PL 31 029516001 etunimi.sukunimi@lvm.fi
(kirjaamo) 00023 Valtioneuvosto kirjaamo@lvm.fi
Helsinki

5.2 Vuokraustoiminnan hinnoittelu ja investointitarpeet

Kalustoyhtiön henkilöliikenteen operaattoreilta perimä vuokrataso olisi maltillinen,
ja lähtökohtaisesti sillä katettaisiin vaunu- ja vetokaluston ylläpitoja
pääomakustannukset. Yhtiön tuottovaade määritellään liiketoimintasuunnitelman
kehittymisen myötä. Tavoitteena on, että hinnoittelulla voitaisiin
alentaa markkinoille pääsyn kynnystä ja siten tukea henkilöliikenteen
kilpailun avautumista. Henkilöjunaliikennettä operoivat yhtiöt velvoitettaisiin
vuokraamaan tarvitsemansa kalusto kalustoyhtiöltä, jolloin kalustoyhtiön ei
tarvitsisi sisällyttää vuokrahintoihin riskilisää.

Kalustoyhtiön on varauduttava tarvittaviin uusiin investointeihin kilpailutuksen
etenemisen mukaan. Tämä otettaisiin huomioon yhtiön pääomituksessa.
Järjestelyn lopputuloksena Suomessa toimisi jatkossa kaksi kalustoyhtiötä,
kun HSL:n lähiliikennettä palvelevan Pääkaupunkiseudun Junakalusto
Oy:n rinnalle tulisi edellä kuvattu uusi kalustoyhtiö.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Lokakuu 05, 2017, 18:10:25

4.10 tilaisuuden materiaalit LMV:n sivulta sisältäen kalustot

https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=247442


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Marraskuu 05, 2017, 11:27:55
Erittäin mielenkiintoista materiaalia, kiitos linkityksestä Jari!


4.10 tilaisuuden materiaalit LMV:n sivulta sisältäen kalustot

https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=247442


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 17, 2017, 11:13:06
kommentteja kaivataan, ja yksi on jo saapunutkin, tänne varmaankin kasaantuu paljon lausuntoja:

Lausuntopyyntö kilpailun avaamisesta Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä

https://www.lvm.fi/asiat/2017/-/mahti/asianasiakirjat/74611



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Juhana Nordlund - Marraskuu 17, 2017, 13:21:51
kommentteja kaivataan, ja yksi on jo saapunutkin, tänne varmaankin kasaantuu paljon lausuntoja:

Lausuntopyyntö kilpailun avaamisesta Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä

https://www.lvm.fi/asiat/2017/-/mahti/asianasiakirjat/74611


Tällainen ketjuhan (http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10658.0.html) (klikkaa edellä näkyvää linkkiä) jo on.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Marraskuu 17, 2017, 14:15:00
Mielenkiintoinen tuo Mäntsälän lausunto: kasvava kunta toivoo aikaistamista ensimmäiselle vuorolle, myöhempien vuorojen lisäämistä Helsinki-Vantaan liikenteen takia ja lisäksi Z-junien aikataulun muuttamista puolen tunnin välein kulkevaksi. Noinhan tuo kasvu sitten suurenisi ja tarvittaisiin lisävuoroja jne. M-juna Mäntsälään ;)

Olisikohan meillä nykyisellään edes kalustoa tuollaiseen, vai jos palvelutasoa näillä varmaan ihan kohtuullisesti käyttöön tuleville vuoroille parannetaan, joudutaanko nuo ajamaan sitten Sm2:lla, kunnes vaikka kaksivaunuisia Flirttejä / Reginoita Bombardierilta / Alstomin Coradia Nordiceja saadaan hankittua. Ehkä Skodakin voisi tarjota jotain...kunhan nyt anna ajatuksen lentää :)

Ehkä seuraavaksin lausunto ilmestyy lähiaikoina tuonne, kenties tällä kertaa jonkin rautatietoimijan?



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 18, 2017, 09:40:08
Mielenkiintoinen tuo Mäntsälän lausunto: kasvava kunta toivoo aikaistamista ensimmäiselle vuorolle, myöhempien vuorojen lisäämistä Helsinki-Vantaan liikenteen takia ja lisäksi Z-junien aikataulun muuttamista puolen tunnin välein kulkevaksi. Noinhan tuo kasvu sitten suurenisi ja tarvittaisiin lisävuoroja jne. M-juna Mäntsälään ;)

Olisikohan meillä nykyisellään edes kalustoa tuollaiseen, vai jos palvelutasoa näillä varmaan ihan kohtuullisesti käyttöön tuleville vuoroille parannetaan, joudutaanko nuo ajamaan sitten Sm2:lla, kunnes vaikka kaksivaunuisia Flirttejä / Reginoita Bombardierilta / Alstomin Coradia Nordiceja saadaan hankittua. Ehkä Skodakin voisi tarjota jotain...kunhan nyt anna ajatuksen lentää :)

Ehkä seuraavaksin lausunto ilmestyy lähiaikoina tuonne, kenties tällä kertaa jonkin rautatietoimijan?


sm2-kaluston uusimisen yhteydessä tämäkin asia on syytä pitää mielessä. Saa nähdä miten sitten lisä Z-vuorot mahtuvat Kerava-Helsinki välille ?



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 11, 2017, 14:30:52

uusia lausuntoja kirjattu ja osa katkeria ?

https://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestyksessa/-/mahti/asianasiakirjat/74611



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Joulukuu 11, 2017, 17:11:39
Mielenkiintoisia nuo toiveet että jopa "junasta voisi osaa lipun" ja se, että Kotka - Kouvola ilmeisesti ajetaan yhdellä loppuunkuluneella vanhalla yksiköllä :)    Ihmeen vähän on lausuntoja tullut tähän mennessä.


uusia lausuntoja kirjattu ja osa katkeria ?

https://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestyksessa/-/mahti/asianasiakirjat/74611




Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 11, 2017, 20:32:06
Mielenkiintoisia nuo toiveet että jopa "junasta voisi osaa lipun" ja se, että Kotka - Kouvola ilmeisesti ajetaan yhdellä loppuunkuluneella vanhalla yksiköllä :)    Ihmeen vähän on lausuntoja tullut tähän mennessä.


uusia lausuntoja kirjattu ja osa katkeria ?

https://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestyksessa/-/mahti/asianasiakirjat/74611



Sinne voi myös kansalaiset lähettää lausuntojaan, saa nähdä tuleeko keltään  ?



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 18, 2017, 17:34:18

uusia lausuntoja kirjattu ja Pirkanmaalta jopa 4 eri lausuntoa, vaikka edes viranomaiset eivät ole vielä kommentoineet ? 

https://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestyksessa/-/mahti/asianasiakirjat/74611


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Heikki Vilhunen - Joulukuu 18, 2017, 17:46:31
Sammon Yrittäjät, Pirkanmaan Yrittäjät, Tampereen Käsityö ja Teollisuusyhdistys ja Härmälä Sarankulman yrittäjät ovat tainneet kopioida toinen toisiaan. Olisivat nyt edes hiukan nähneet vaivaa.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Toukokuu 27, 2018, 18:09:53

Kalustoyhtiö aloittaa 1.1.2019

https://yle.fi/uutiset/3-10225474



Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Kesäkuu 05, 2018, 09:41:16
Junaliikenteen avaaminen kilpailulle etenee – ministeriö ja VR sopivat yhtiöjärjestelyistä
https://yle.fi/uutiset/3-10238380


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 06, 2018, 07:26:35
LVM:n tiedote kilpailun avaamisesta:

https://www.lvm.fi/-/rautateiden-henkiloliikenteen-kilpailun-avaaminen-etenee-yhtiojarjestelyilla-976098

Kalustoyhtiö aloittaa uuden taajamajunakaluston kilpailuttamisen . Sm7 ?


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 06, 2018, 08:00:52

VRGroupin tiedote asiasta

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-ja-liikenne--ja-viestintaministerio-yhteisymmarrykseen-kilpailun-avaamisen-periaatteista-050620180816/

Yhteenveto VR:n ja LVM:n sopimasta henkilöliikenteen kilpailun
avaamisen etenemissuunnitelmasta


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Robert Sand - Kesäkuu 06, 2018, 16:54:38
Miten olisi SDm1? Vai onko se sitten Hm1? H niin kuin Hybridi.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 07, 2018, 07:35:23
Miten olisi SDm1? Vai onko se sitten Hm1? H niin kuin Hybridi.

Kalustoyhtiö voi aloittaa jo 2019 alussa kilpailutuksen, sitten tiedetään miten uutta kalustoa kutsutaan.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 30, 2018, 15:16:28
Rambolin selvitys rautateiden kilpailun avaamisesta tavaraliikenteessä

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/b74f6d69-54f1-4e8c-8f57-88b3f93dd684/24cfefa1-64bb-4aa8-8f3d-565c2abf16e8/RAPORTTI_20180607072000.PDF

raportit liitteet:  https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/b74f6d69-54f1-4e8c-8f57-88b3f93dd684/24040fe4-5400-4c36-b2ad-5cb399c5b100/RAPORTTI_20180607072000.PDF

Muut asiakirjat löytyvät: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM046:00/2017


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 02, 2019, 16:40:45

Valtion kalustoyhtiö saa 71 miljoonaa euroa alkurahoitusta

https://www.lvm.fi/-/raideliikenteen-kilpailutus-etenee-hankeyhtiot-rahoittamaan-investointeja-997477


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 17, 2019, 11:27:52

Valtion kalustoyhtiön emoyhtiö päätetty perustaa perjantaisessa Valtioneuvoston yleisistunnossa:

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80612303


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 20, 2019, 17:17:47

Valtion kalustoyhtiön emoyhtiö päätetty perustaa perjantaisessa Valtioneuvoston yleisistunnossa:

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80612303

Yhtiö on perustettu https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2805478&tarkiste=114CCCBE5F83F30CB9BC005B4B7A552763892AD9


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 20, 2019, 17:28:43

Valtion kalustoyhtiön emoyhtiö päätetty perustaa perjantaisessa Valtioneuvoston yleisistunnossa:

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80612303

Yhtiö on perustettu https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2805478&tarkiste=114CCCBE5F83F30CB9BC005B4B7A552763892AD9


Yhtiön toiminimestä ja aputoiminimistä päätellen tämä Jarin linkkaama lafka lienee hanke-, ei kalustoyhtiö.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 20, 2019, 17:33:25
tulevan kalustoyhtiön emoyhtiö samoin kuin hankeyhtiöiden.


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 21, 2019, 18:22:22
tulevan kalustoyhtiön emoyhtiö samoin kuin hankeyhtiöiden.

Nyt emohtiö sai rahaa valtiolta Nesteen osakkeilla 107 miljoonaa :

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/valtio-paaomittaa-raideliikenteen-kehitysta


Otsikko: Vs: Valtion kalustoyhtiö
Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 01, 2019, 09:55:43
Nyt on rahaa Pohjolan Rautateillä aloittaa kalusto ja ratainvestoitien suunnittelut

https://www.lvm.fi/-/pohjolan-rautatiet-oy-toteutti-onnistuneesti-neste-oyj-n-osakkeiden-myynnin-1002256