Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Esa Väätäinen - Syyskuu 04, 2017, 08:04:39



Otsikko: Lapin erämaassa jyskytti talvella 1913 telaketjuilla varustettu höyryveturi
Kirjoitti: Esa Väätäinen - Syyskuu 04, 2017, 08:04:39
Ilta-Sanomat 4.9.2017
Ukko Samperi” toi teollisuuden keskelle Lapin korpimaita. Nuortin konesavotta uhmasi uskomattomia haasteita vain parin vuoden ajan.
Muutamia vuosia ennen Suomen itsenäistymistä Savukosken erämaissa tapahtui kummia. Kemi-yhtiön metsäpäälliköllä Hugo Sandbergilla (1849–1930) oli edessään akuutti ongelma. Pohjoisen metsissä on tukkipuuta vaikka millä mitalla, mutta sen saaminen teollisuuden käyttöön lähes ylivoimainen ongelma.

Kansan suussa muotoon ”Ukko Samperi” tai ”Iso-Samperi” nimensä saanut Sandberg lähetti oikean kätensä Julius Miettisen tutustumaan Pohjois-Amerikan valtaviin tukkisavotoihin.

Miettinen toi tullessaan ajatuksen konesavotasta. Sandberg tilasi Yhdysvalloista kaksi Phoenix Centipede -höyryveturia. Philadelphiassa valmistetut erikoismalliset veturit eivät kulkeneet kiskoilla, vaan niissä oli hammastetut telaketjut.

– Sandberg suunnitteli ensin kapearaiteista metsärataa, mutta huomasi, että kiskot olisivat uponneet soiseen maahan kesäaikana, kertoo Suomen Rautatiehistoriallisen seuran jäsen, tietokirjailija Sakari K Salo.

16 tonnin höyrytelaketjuveturissa oli 100 hevosvoimaa, joiden avulla se ylsi 8 kilometrin tuntinopeuteen.

– Nopeus ei ollut tällaisen veturin pääasia, vaan vääntömomentti, Salo kuvaa.

http://www.is.fi/suomi100/art-2000005352434.html