Otsikko: Pääradan asetinlaiteremontissa asennetaan akselinlaskijat Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Joulukuu 13, 2017, 14:47:59 Köröttelen tässä kohti Tamperetta ja huomasin että kaikkien uusien opastimien yhteyteen asennetaan akselinlaskijat. Lisännee suojastuksen toimintavarmuutta? Tampere-Toijala -välillä myös stabiloidaan ratalinjaa paalutuksin ja rummuin. Kohta varmaan taas pääsee 200 km/h...
Hienoa! Edit: korjasin viestin otsikon. - Kiitos Juhani. Otsikko: Vs: Pääradan uudelle JKV:lle akselinlaskijat Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 13, 2017, 17:27:04 Akselinlaskija on asetinlaitteeseen liittyvä ratalaite, eikä JKV:n.
Akselinlaskijat ovat halvempia kuin raidevirtapiirit. Siitä niiden suosio laskurien puutteista huolimatta (nollauksen jälkeen ei pysty varmuudella kertomaan onko osuudella jotain). Otsikko: Vs: Pääradan asetinlaiteremontissa asennetaan akselinlaskijat Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Joulukuu 13, 2017, 20:29:48 Lienevät myös toimintavarmempia - jossakin lähteessä taidettiin arvella eurooppalaisen kokemuksen mukaan akselinlaskijoiden olevan viisi kertaa toimintavarmempia kuin raidevirtapiirien?
Otsikko: Vs: Pääradan asetinlaiteremontissa asennetaan akselinlaskijat Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Tammikuu 10, 2019, 17:31:43 Mielenkiintoista seurata pääradan viereisen raiteen (vastakkaisen suunnan) uusittuja opastimia matkaa tehdessä. - Vaikka ei ole kulkijoita tulossa lähimaillakaan, siellä joka kolmas tolppa näyttää punaista, seuraava tolppa (mentäessä siis vastakkaiseen suuntaan suhteessa viereisen raiteen kulkusuuntaan) "odota seis" ja seuraava "aja", ja sitten taas punainen tolppa. Tällä järjestelyllä ilmeisesti kapasiteettia saatu radalle lisää? Välitolpat toiminevat kuten suojastusopastimet ennen vanhaan?
Otsikko: Vs: Pääradan asetinlaiteremontissa asennetaan akselinlaskijat Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 11, 2019, 08:08:40 Mielenkiintoista seurata pääradan viereisen raiteen (vastakkaisen suunnan) uusittuja opastimia matkaa tehdessä. - Vaikka ei ole kulkijoita tulossa lähimaillakaan, siellä joka kolmas tolppa näyttää punaista, seuraava tolppa (mentäessä siis vastakkaiseen suuntaan suhteessa viereisen raiteen kulkusuuntaan) "odota seis" ja seuraava "aja", ja sitten taas punainen tolppa. Tällä järjestelyllä ilmeisesti kapasiteettia saatu radalle lisää? Välitolpat toiminevat kuten suojastusopastimet ennen vanhaan? Liikennepaikkojen väleillä pääopastimet ovat usein tosiaan kytketty asetinlaitteen avulla toimimaan valittuun liikennöintisuuntaan kuten suojastusopastinjärjestelmät aikoinaan (jotka olivat siis asetinlaitteista erillisiä järjestelmiä). Liikennepaikoilla sen sijaan opastimet näyttävät oletusarvoisesti seis, ja ryhtyvät näyttämään ajonsallivaa vasta kun joko automatiikka tai liikenneohjaaja käsin muodostaa asetinlaitteella kulkutien. |