Otsikko: Mäkelänkatu aura-raitiovaunu 1956 Kirjoitti: Nouseva - Joulukuu 16, 2017, 13:38:57 Oletan että on menossa keskustaan päin ja on ohittanut Velotroomin kohdan
Otsikko: Vs: Mäkelänkatu aura-raitiovaunu 1956 Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Joulukuu 17, 2017, 22:02:47 Paikasta en uskalla sanoa ei-helsinkiläisenä mitään, mutta auraus-vekotin taitaa olla raitiotiemuseossa. Olen vilunväristyksin katsellut toisinaan laatikossani olevaa piirustusta kaksi- ja puoliakselisesta mallista. Ainakin yksi on tehty, koska se näkyy Tampellan kuvissa. En tiedä, mihin se meni. Eikä ehkä toiminut, kun ei taida olla jäljellä. Siinä oli sähkömoottori, joka pyöritti kaksiosaista harjaa. Vasen harja oli akselin etupuolella, oikea takapuolella. Pitikö jousivoima yksinäistä pyörää suunnassa vaihteissakin, vai päätyikö se ruukkujen tasangolle?
Otsikko: Vs: Mäkelänkatu aura-raitiovaunu 1956 Kirjoitti: Jorma Rauhala - Joulukuu 18, 2017, 00:14:05 Olisiko tässä SRS:n laajan sivuston syövereistä löytyvissä kuvissa Reiskan ajattelemia raitiotien lumiauroja. Valmistajia tämäntapaisille R&O-Helsinki-auroille oli useita; Atlas AB Tukholmassa, Kone ja Silta Oy, Hietalahti Oy, Porvoon Konepaja Oy ja oma verstas R&O. Auroja on ollut yhtä aikaa käytössä yli 30 kappaletta ja niitä on ollut kolmi-, neli- ja viisipyöräisiä. Tampellan aurat ovat olleet numeroilla 7-10 ja ainakin kolme ensimmäistä olivat viisipyöräisiä. Kympin pyöristä ei ole varmuutta, mutta miksei sekin olisi 2½-akselinen?
Tällaisia museoauroja on viime vuosikymmeninä vielä ollut tallessa jälkipolville, elleivät nyt ole jo vanhentuneina museoesineinä kaikki tyystin romutettu: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/aura.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/aura2.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/musaura.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/aura21.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/stara/sr_aura_df.jpg Otsikko: Vs: Mäkelänkatu aura-raitiovaunu 1956 Kirjoitti: Nouseva - Joulukuu 19, 2017, 16:06:15 Voi olla Kone ja Silta Oy kalustoa. Oli siihen aikaan Hakaniemessä ja kaupunki saattoi sieltä läheltä ostaa kalustoa (nykyinen Wärtsilä).
Olisiko tässä SRS:n laajan sivuston syövereistä löytyvissä kuvissa Reiskan ajattelemia raitiotien lumiauroja. Valmistajia tämäntapaisille R&O-Helsinki-auroille oli useita; Atlas AB Tukholmassa, Kone ja Silta Oy, Hietalahti Oy, Porvoon Konepaja Oy ja oma verstas R&O. Auroja on ollut yhtä aikaa käytössä yli 30 kappaletta ja niitä on ollut kolmi-, neli- ja viisipyöräisiä. Tampellan aurat ovat olleet numeroilla 7-10 ja ainakin kolme ensimmäistä olivat viisipyöräisiä. Kympin pyöristä ei ole varmuutta, mutta miksei sekin olisi 2½-akselinen? Tällaisia museoauroja on viime vuosikymmeninä vielä ollut tallessa jälkipolville, elleivät nyt ole jo vanhentuneina museoesineinä kaikki tyystin romutettu: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/aura.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/aura2.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/musaura.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkimuseo/muskuvat/aura21.jpg http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/stara/sr_aura_df.jpg |