Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Toukokuu 19, 2020, 10:23:09



Otsikko: Etupään merkin käyttöönotto vuonna 1931
Kirjoitti: Petri Sallinen - Toukokuu 19, 2020, 10:23:09
Etupään merkki eli tikkari otettiin käyttöön moottorivaunuissa vuonna 1931. Asiaa käsitellään oheisessa määräyksessä.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/922/pDDjnK.jpg)


Otsikko: Vs: Etupään merkin käyttöönotto vuonna 1931
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Toukokuu 20, 2020, 14:21:22
Tämä määräys kumottiin moottorivaunujen ja kaksiohjaamoisten vetureiden osalta 1.6.1965 (Rh/lko n:o 844/2134, 10.3.65), jolloin junan/yksikön etupääksi määriteltiin kuljettajan puoleinen pää, mutta milloin etupään merkeistä luovuttiin yksiohjaamoisissa vetureissa?


Otsikko: Vs: Etupään merkin käyttöönotto vuonna 1931
Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Toukokuu 21, 2020, 18:43:44
...eli Sv11 vuodelta 1953 ( http://vaunut.org/kuvat/?tag0=1%7CSv11%7C ) oli vuoden 1931 kiertokirjeen vastainen?

Olikohan Sv11:llä jokin erikoislupa poiketa ruodusta? Oliko muita poikeavilla etupäänmerkeilllä varustettuja vetureita/moottorivaunuja? Onko kiertokirjeen sanamuotoa muokattu ennen vuotta 1953?