Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Visa Uotila - Tammikuu 23, 2009, 14:53:53



Otsikko: Jyväskylän Keljonlahden voimalaan tuodaan polttoainetta myös rautateitse
Kirjoitti: Visa Uotila - Tammikuu 23, 2009, 14:53:53
Sanomalehti Keskisuomalainen kertoo, että rakenteilla olevaan Keljonlahden voimalaan tuodaan varapolttoaineena käytettävää hiiltä rautateitse, sillä sitä on ekologisinta kuljettaa paikalle kiskoja pitkin.
Jyväskyläläiset harrastajat saanevat uutta kuvattavaa ja havaittavaa.

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/rautatie-käyttöön-keljonlahdella/341077


Otsikko: Vs: Jyväskylän Keljonlahden voimalaan tuodaan polttoainetta myös rautateitse
Kirjoitti: Juhana Konttinen - Tammikuu 23, 2009, 21:56:41
Ikävää että uutinen antaa ymmärtää, että pääpolttoainetta, eli turvetta ei tultaisi junilla voimalalle ajamaan. Muun puupohjaisen polttoaineen käytöstä ei mainita mitään. Venäläiset hiilijunat toki ovat asianmukaisia, mutta asiassa riitelee se, että hiiltä ei haluttaisi käyttää polttoaineena kuin pakon edessä.

Tänätalvena on Jyväskylän Rauhalahden voimalaitokseen ajettu jo Venäjältä tulevia hiilijunia. Turvejunistakin on JE:n asiakaslehdessä puhuttu, mutta niistä ei ole omakohtaista havaintoa.


Otsikko: Vs: Jyväskylän Keljonlahden voimalaan tuodaan polttoainetta myös rautateitse
Kirjoitti: Markku Blomgren - Tammikuu 23, 2009, 23:01:33
Olisko syynä sitten se, ettei ole kovinkaan paljoa lastauspaikkoja turvesoiden välittömässä läheisyydessä, pidemmällä matkalla siirtokuormaus ei taida enään olla kovin kannattavaa? Tähän tietysti auttaisi tietää miten lastaus tapahtui Aitonevalla? Kaukakuormaajilla kasoista vaunuihin? Lastauspaikka oli varmasti riittävän lähellä itse tuotantopaikkaa.

Onko Aitonevalla vielä tuotantoa, kenties mierontien kunnostus...  ;D


Otsikko: Vs: Jyväskylän Keljonlahden voimalaan tuodaan polttoainetta myös rautateitse
Kirjoitti: Juha Metsäpelto - Tammikuu 24, 2009, 20:02:44
Kai aitonevalla edelleen tuotantoa on, tosin siellä on varmasti jo jonkinlainen osa poistunut tuotannosta. Ja pyöräkuormaajallahan noita lienee yleisimmin lastattu.

Ainakin parkano-seinäjoki välillä on muistaakseni parikin suota jossa kuormausta voisi tehdä.