Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jukka Ahtiainen - Lokakuu 22, 2021, 17:05:25



Otsikko: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Lokakuu 22, 2021, 17:05:25
https://yle.fi/uutiset/3-12154816


Otsikko: Vs: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Ismo Kirves - Lokakuu 22, 2021, 21:01:58
Uutisessa ei mainita kiskobussien kunnossapidosta  :'(


Otsikko: Vs: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Lauri Rantala - Lokakuu 23, 2021, 07:45:13
Uutisessa ei mainita kiskobussien kunnossapidosta  :'(

ainoa kunnossapito taitaa olla romuttamo, eivät kelpaisi edes mahdollisille kilpalijoille.


Otsikko: Vs: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Ismo Kirves - Lokakuu 23, 2021, 10:14:48
Muiden kaluston kunnostaminen on siis parempaa liiketoimintaa kuin oman kaluston kunnostaminen. Oma kalusto kannattaisi kunnostaa siten jollain alihankkijalla? ;D


Otsikko: Vs: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 23, 2021, 13:46:01
Oma kalusto kannattaisi kunnostaa siten jollain alihankkijalla? ;D

Käytännössä monissa paikoissa tehdään jo. Varsinaiset työntekijät ovat vuokrafirmoista tai muutoin alihankintaa, vaikka nimellisesti kunnossapitäjä olisikin VR Fleetcare.


Otsikko: Vs: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Lokakuu 23, 2021, 14:35:59
Rautatieliikenteellä on ratkaisuja ajan haasteisiin ja mahdollisuuksia, jos poliitikot ymmärtävät asian. Eli, hyvä että panostetaan.


Otsikko: Vs: VR etsii kasvua panostamalla kaluston kunnossapitoon
Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 23, 2021, 19:24:43
Muiden kaluston kunnostaminen on siis parempaa liiketoimintaa kuin oman kaluston kunnostaminen. Oma kalusto kannattaisi kunnostaa siten jollain alihankkijalla? ;D

Todennäköisesti juuri näin.

Olin takavuosina töissä firmassa, jonka tulosjohtamismalli johti siihen, että tiimitason laskennasssa paras tulos syntyi, kun tiimi A myi kaiken työaikansa tiimille B ja B kaiken A:lle. Tosin viivan alle jäänyt luku hämmästytti sekä A:n että B:n pomoa.

Tulosjohtaminen à la VR menee niin, että jaetaan matkustajajuna kolmeen tulosyksikköön: veturi, ravintolavaunu ja matkustajavaunut. Veturista luovutaan välittömästi, koska sen kulut ovat suuret eikä se tuota mitään. Koska ravintolavaunun tuotto per asiakaspaikka on korkeampi kuin matkustajavaunujen, päätetään ajaa junia, joissa ei ole veturia ja joka koostuu pelkistä ravintolavaunuista.