Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Juha Paulavuo - Tammikuu 26, 2009, 21:13:34



Otsikko: Magneettiratikkaa testataan Saksassa
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Tammikuu 26, 2009, 21:13:34
Sopisi ehkä myös uutisiinkiin ...

Ilmajohdotonta, magneettikentän avulla kulkevaa raitiovaunua testataan Saksan Bautzenissa, kertoo Talentumin Ny Teknik. Kiskokalusteita ja lentokoneita valmistavan kanadalaisyritys Bombardierin Primove-tekniikassa raiteen alle asennetaan kaapeleita ja raitiovaunun pohjaan käämejä.
Sähkömagneettisessa induktiossa virransiirtoon ei tarvita fyysistä kontaktia, eivätkä osat kulu.

Lisäksi raitiovaunussa hyödynnetään Bombardierin Mitrac Energy Saver -kierrätystekniikkaa. Katolla olevat kondensaattorit latautuvat, kun vaunu jarruttaa. Kerättyä virtaa käytetään uudelleen kiihdyttämiseen.

tekniikka&talous (http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article209306.ece?s=r&wtm=-26012009)


Otsikko: Vs: Magneettiratikkaa testataan Saksassa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 26, 2009, 21:22:23
Kulkeeko magneettiratikka paremmin jos siihen laittaa sinappia päälle? Vai miksi juuri Bautzen? ;)

EDIT: Lisätty linkki kuvaan ämpäristä.


Otsikko: Vs: Magneettiratikkaa testataan Saksassa
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Tammikuu 26, 2009, 21:34:21
Sori, nyt mä putosin resiinasta, sinappi  ??? ::)


Otsikko: Vs: Magneettiratikkaa testataan Saksassa
Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 27, 2009, 07:40:08
Varmaankin tällainen rata täytyy pitää kaukana autoväylistä. Saksan Lathenissa on jo vuosia testattu ja rakennettu ns. levitaatiojunia. Kiinassa on sellainen, saksalaisvalmisteinen ollut jo vuosia käytössä.


Otsikko: Vs: Magneettiratikkaa testataan Saksassa
Kirjoitti: Ilari Uotila - Tammikuu 27, 2009, 10:33:38
Kyllä tuo Bombardierin systeemi on tarkoitettu katuverkolle.

http://www.bombardier.com/en/transportation/media-centre/press-releases/details?docID=0901260d800780ff


Otsikko: Vs: Magneettiratikkaa testataan Saksassa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 27, 2009, 14:58:51
Varmaankin tällainen rata täytyy pitää kaukana autoväylistä. Saksan Lathenissa on jo vuosia testattu ja rakennettu ns. levitaatiojunia. Kiinassa on sellainen, saksalaisvalmisteinen ollut jo vuosia käytössä.

Täysin erityyppinen tuote. "Maglev"-junissa on tavallaan pyöreä sähkömoottori avattu pitkälleen, rata toimii staattorina ja juna roottorina, näin karkeasti ottaen.

Tuo ratikka taasen ottaan vain energiaa magneettikentästä, ja liikkuu sitten ihan normaaleilla pyörillä, joita pyörittää normaalit sähkömoottorit.