Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Marko Vornanen - Tammikuu 13, 2023, 13:52:43



Otsikko: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Marko Vornanen - Tammikuu 13, 2023, 13:52:43
Viron valtion rautatieyhtiö Operail allekirjoitti sopimuksen tytäryhtiönsä Operail Finlandin myynnistä suomalaiselle logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsille 27,7 miljoonalla eurolla.

Operail Finland harjoittaa tavaraliikennettä Suomessa. Viime vuoden lopulla tehty osto-myyntisopimus astuu voimaan Suomen viranomaisten hyväksynnän jälkeen, Operail ilmoitti perjantaina. Sen jälkeen alkaa siirtymäkausi, jonka aikana Operail luovuttaa yhtiön toiminnan kokonaan uudelle omistajalle.

Operail Finlandin päivittäiseen työskentelyyn ja henkilöstöön ei suunnitteilla muutoksia omistajanvaihdoksen yhteydessä.

Operail Finlandilla on yhdeksän tehokasta Wabtec Powerhaul -linjaveturia, yksi Virossa rakennettu C30-MF-vaihtoveturi ja yli 40 työntekijää.

Lähde: EER.ee


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Marko Vornanen - Tammikuu 13, 2023, 16:19:24
https://operail.com/en/press-releases/operail-allkirjastas-soome-tutarettevotte-muugilepingu-ja-valjub-soome-kaubaveoturult/


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Marko Vornanen - Tammikuu 13, 2023, 16:40:01
Nurminen Logistics ostaa Venäjältä rautatierahtia Suomeen tuovan Operail Finlandin, pörssikurssi pomppasi heti 18 prosenttia. Viron valtio myy omistamansa Operail Finland -rautatieyhtiön suomalaiselle Nurminen Logisticsille. Operailin liiketoiminta keskittyy aluksi junaliikenteeseen Venäjän ja Suomen välillä.
https://yle.fi/a/74-20012536


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Timo Salo - Tammikuu 13, 2023, 17:15:00
Voi surkeuksien surkeus! 1999, kun Tampere-Pori välin sähköistys valmistui kuvittelimme ettei enää tarvitse haistella puoliksi palanutta dieseliä ja kuunnella jyrinää ikkunan takaa! Nyt tuo kauppa sementoi dieselliikenteen paluun Porinradalle... :-( Hieno haistella patiolla kaffetta juodessa dieselpölähdyksiä ja kuunnella lasin helinää.  Sitten valtiovalta antaa ymmärtää, että joka jannun pitäisi vaihtaa täyssähköautoon! VOI V...U!!!


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Markus Räsänen - Tammikuu 13, 2023, 17:39:55
Oliko Nurminen Logistics:lla rautatiekalustoa ennentään vai onko Nurminen ostanut rautatiekuljetukset VR:ltä? tätä ei mikään lähde kerro.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Tammikuu 13, 2023, 19:02:23
Tuleekohan Joensuusn seudun (eli Siilinjärven Yaran) liikenne sitten Nurmiselle? Saisi vielä kuulla jytinätä.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Papunen - Tammikuu 13, 2023, 19:14:26
Edelleen itse odotan jääkö veturimäärä tuohon 10:een vai ostellaanko Operaililta vielä lisää kalustoa.. Nykyliikenne taitaa sitoa päivisin 4-5 Dr20:aa ja sen Dr21:n..
Ehkä C30-M:iä voisi saada lisää mutta vissiin TEM-TMH:tkin ovat vailla käyttöä nyt Virossa.. Voisiko niihin saada puskimet helpommin kuin C30-M:een, jos kotimaankin vaunuja kuljettaisiin jatkossa...


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 14, 2023, 12:18:39
Mitähän järkeä on ostaa tälläinen firma joka on tehnyt elinaikanansa pelkkää tappiota, sen tietenkin ymmärtää jossain määrin kun vasta aloitetaan suuria investointeja vaativaa liiketoimintaa. Tilikaudella 2021 liikevaihto oli 5.5 Miljoonaa euroa ja tilikauden tulos -12.7 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä on voitu tietenkin sopia erinäisistä järjestelyistä? https://www.finder.fi/Huolinta/Operail+Finland+Oy/Helsinki/yhteystiedot/3315720    


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 14, 2023, 12:19:49
Voi surkeuksien surkeus! 1999, kun Tampere-Pori välin sähköistys valmistui kuvittelimme ettei enää tarvitse haistella puoliksi palanutta dieseliä ja kuunnella jyrinää ikkunan takaa! Nyt tuo kauppa sementoi dieselliikenteen paluun Porinradalle... :-( Hieno haistella patiolla kaffetta juodessa dieselpölähdyksiä ja kuunnella lasin helinää.  Sitten valtiovalta antaa ymmärtää, että joka jannun pitäisi vaihtaa täyssähköautoon! VOI V...U!!!

Onpas ikävä tilanne! Täällä Pispalassa päästään nauttimaan ison dieselin tasaisesta jytinästä. Tässä jo eräänä päivänä kuuntelin, että nyt menee rinteessä jotakin muuta kuin iänikuisia deevereitä puunhakureissuun.

Enemmän korpeaa se verimetallien kuljettaminen, jonka soisi loppuvan.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 14, 2023, 12:21:33
Mitähän järkeä on ostaa tälläinen firma joka on tehnyt elinaikanansa pelkkää tappiota, sen tietenkin ymmärtää jossain määrin kun vasta aloitetaan suuria investointeja vaativaa liiketoimintaa. Tilikaudella 2021 liikevaihto oli 5.5 Miljoonaa euroa ja tilikauden tulos -12.7 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä on voitu tietenkin sopia erinäisistä järjestelyistä?    

Mahtaa Johan Nurmisen perikunta maksanut VR:lle paljon suurempi laskuja jo kymmenet vuodet.

Nyt sitten katsovat, että paljonko junien vetäminen oikeasti maksaa. Siinä voi miljoonatappiot kääntyä miljoonavoitoiksi - tai sitten ei.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 14, 2023, 12:31:21

Juu ostajalla menee "vähän" paremmin, se teki vuonna 2021 3.4 millin LV:la 4.7 millin tilikauden tuloksen. Ja tosiaan firman takana taitaa vieläkin olla Nurmisen suvun mittavat varat.
 
https://www.finder.fi/Logistiikka/Nurminen+Logistics+Oyj/Helsinki/yhteystiedot/206290 


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Papunen - Tammikuu 14, 2023, 12:41:41
Mutta Operail Leasing Finland Oy vielä myymättä?


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Timo Salo - Tammikuu 14, 2023, 14:06:16
Voi surkeuksien surkeus! 1999, kun Tampere-Pori välin sähköistys valmistui kuvittelimme ettei enää tarvitse haistella puoliksi palanutta dieseliä ja kuunnella jyrinää ikkunan takaa! Nyt tuo kauppa sementoi dieselliikenteen paluun Porinradalle... :-( Hieno haistella patiolla kaffetta juodessa dieselpölähdyksiä ja kuunnella lasin helinää.  Sitten valtiovalta antaa ymmärtää, että joka jannun pitäisi vaihtaa täyssähköautoon! VOI V...U!!!

Onpas ikävä tilanne! Täällä Pispalassa päästään nauttimaan ison dieselin tasaisesta jytinästä. Tässä jo eräänä päivänä kuuntelin, että nyt menee rinteessä jotakin muuta kuin iänikuisia deevereitä puunhakureissuun.

Enemmän korpeaa se verimetallien kuljettaminen, jonka soisi loppuvan.
Ei minulla satunnaisia dieselkuljetuksia vastaan mitään ole, mutta säännöllinen dieselliikenne sähköistetyllä rataosalla tuntuu ääliömäiseltä! Myös kaikestamääräävä liikenteenohjaus saisi tulla tutustumaan edes hiukan rataverkkoon. Siuroon pysäytetään surutta kelillä, kun kelillä erittäin raskaita junia ja usein rajoilla olevalla vetokyvyllä varustetuilla vetureilla! Miksi ihmeessä niitä ei pysäytetä esim. Suoniemelle, saisivat kunnon alkuvauhdin tuohon Nokian nousuun???


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Tammikuu 14, 2023, 16:26:40
Myös kaikestamääräävä liikenteenohjaus saisi tulla tutustumaan edes hiukan rataverkkoon. Siuroon pysäytetään surutta kelillä, kun kelillä erittäin raskaita junia ja usein rajoilla olevalla vetokyvyllä varustetuilla vetureilla! Miksi ihmeessä niitä ei pysäytetä esim. Suoniemelle, saisivat kunnon alkuvauhdin tuohon Nokian nousuun???

En tunne Lielahden ja Kokemäen välistä rataa, mutta ratakapasiteetin hakemisen parissakin eri oppaassa on mainintaa noista tuon välin hankalista paikoista. Tuossa sivulla 7 https://www.fintraffic.fi/sites/default/files/2022-11/Kiireellisen%20kapasiteetin%20kertauskoulutus%202022.pdf ja tässä sivulla 24 https://www.fintraffic.fi/sites/default/files/2022-11/Hakuvinkkeja2022.pdf 


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Antti Ojala - Tammikuu 14, 2023, 17:29:03
Mitähän järkeä on ostaa tälläinen firma joka on tehnyt elinaikanansa pelkkää tappiota, sen tietenkin ymmärtää jossain määrin kun vasta aloitetaan suuria investointeja vaativaa liiketoimintaa. Tilikaudella 2021 liikevaihto oli 5.5 Miljoonaa euroa ja tilikauden tulos -12.7 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä on voitu tietenkin sopia erinäisistä järjestelyistä? https://www.finder.fi/Huolinta/Operail+Finland+Oy/Helsinki/yhteystiedot/3315720    

Järkeä on paljonkin, jos ostajalla on parempi visio yhtiön kehittämisestä kuin vanhalla omistalla. Rautatieyhtiö tukee suoraan Nurmisen nykyisiä liiketoimintoja. Olen käsittänyt, että Nurminen on etsinyt jo pidempään keinoja laajentaa liiketoimintaa raiteille, joten uutinen oli varsin odotettu. 28 Me kuulostaa aivan torihinnalta ja yhtiön hankkima osakekanta lienee maksettavissa Nurminen Logisticsin p a n k k i k o r t i l l a .


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Petri Sallinen - Tammikuu 14, 2023, 18:08:31
28 Me kuulostaa aivan torihinnalta...

Niinpä. Nurminen sai pikkurahalla valmiin rautatieyhtiön, jolla on toimintaan tarvittavaa suhteellisen uutta kalustoa. Sijoituksen hintaa voi verrata siihen, että perustetaan puhtaalta pöydältä uusi yhtiö ja ostetaan sille sama määrä kalustoa.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 14, 2023, 19:58:17

Mutta miksi ostaa "paska" filma, eikö pelkän liiketoiminnan+kaluston osto (ja työntekijät siihen kaupantekijäisiksi) olisi riittänyt. Nurminen avasi juuri ennen 2009 "lamaa" ison terminaalin Vuosaaren satama-alueelle. Siellä oli aika hiljaista läpi 2010 luvun (se on havaittavissa takavuosien tilinpäätöksistä), välillä firman parkkialueella oli vain muutamia (työntekijöiden) henkilöautoja, ja laiturien/rahtipuolella ei ollut mitään liikettä auraattomalla alueella, mitä nyt muutamia Ponsseja seisoi lumihangessa alueen laidalla odottamassa eteenpäin menoa.
Mutta kun firman takana on nyt kuitenkin Nurmisen suvun "tosi vanhaa ja laiskaa" rahaa, niin fiksuahan on ostaa (järkevää?) lisäpisnestä.
 
Mutta siitähän luonto ei kiitä kun liikennettä hoidetaan edelleen pitkälle tulevaisuuteen edesmenneen Kari Jokisen sanoin "haisuleilla" (Karihan tarkoitti tällä "ns. nakkiputkaa=Dr13). Lisäksi venäläisvaunujen  lovipyörät "laulaa" ja dielsel haisee edellä kerrotun mukaisesti Pispalanmäessä Nurmisen viedessä "veritavaraa" eteenpäin. Nurmisen nettisivuilla varmaan kerrotaan? että "Nurminen tuleee saavuttamaan hiilineutraalin tilanteen vuoteen 2027 mennessä"?, miten nyt tehty ratkaisu tukee tätä tavoitetta?   Mutta niin kuin aikaisemmassa kirjoitin, niin kaupanteossa on voitu sopia tietenkin erinäisistä järjestelyistä.
 


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 14, 2023, 21:08:58

Edellisen jatkoa. Tässä vähän hehkuttelua Nurmisen sivuilta, ei voi muuta sanoa kuin että tehty kauppa romuttaa kaiken alla olevan vuosiksi eteenpäin. Voit lukea koko bulsit ”tarinan” Nurmisen sivuilta. https://nurminenlogistics.com/fi/vastuullisuus/   Tähän verrattuna Haukivuoren hiilijäljet ovat atomin kokoisia.
 
”Oikeilla raiteilla kanssamme: Me kuljetamme sinua vastuullisesti eteenpäin. Tiedämme että kestävämpi logistiikka tuo sinulle kilpailukykyä vähäpäästöisemmän junalogistiikan kanssa. Olet oikeilla raiteilla kohti liiketoiminnan tavoitteitasi ja parempaa tulevaisuutta”

”Vastuullisesti oikeilla raiteilla: Vähäpäästöinen junalogistiikka tuo kilpailuetua ja liiketoiminnallisia hyötyjä. Kuljetamme tavaran sertifioidusti ja tarjoamme asiakkaillemme pääreiteistämme SFS-EN 16258 -standardin mukaisesti lasketun” päästöraportin”. hiilijalanjäljen tunnistamisen ja minimoimme arvojemme mukaisena paremmin taloudellisesti – kestävämpi logistiikka tuo heille monia liiketoimintaetuja.

”Vastuullisesti ympäristöä ja ihmisiä kunnioittaen: Kuljemme logistiikan edelläkävijänä ja alan kestävän kehityksen suunnannäyttäjänä. Tässä onnistumme, kun työllämme on selkeä päämäärä – vie toimialaamme ja asiakkaitamme kohti puhtaampaa tulevaisuutta kuljettamalla ja toimimalla vastuullisesti ympäristöä ja ihmisiä kunnioittaen”.

”CO2 laskuri: Ole vihreän logistiikan edelläkävijä ja kuljeta junalla - CO2 laskurilla voit vertailla kuljetuksesi hiilijalanjälkeä eri kuljetusmuodoissa”.,


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jarno Piltti - Tammikuu 14, 2023, 21:39:40
Mutta mitä kuuluu Nurmisen aikoinaan runsaalle vaunuparkille? Kaikki omat vaunut myyty vuonna 2018, vai kuinka?


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Timo Salo - Tammikuu 15, 2023, 00:44:46
HIENOA JOUNI!!! Taas saatiin yksi tekopyhä p........ä firma kiinni p.....n puhumisesta. Näin se vaan valtiovaltakin sallii kaiken, itsekkin ajavat virka-autoina nähdäkseni "pieniruokaisilla A8-Audeilla"! Oikein hävettää ajaa Mazda 2 Hybrid merkkisellä autolla jonka kulutus on luokkaa 3,8ltr/100 km ja päästöt vastaavasti 87g/ km...


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Mika Hakala - Tammikuu 15, 2023, 09:31:00
Eiköhän tuo "haisulikin" vedä lastinsa huomatavasti vihreämpänä, kuin täysperävaunut.

Eivätpä ole myöskään tulevina talvina luomassa sähkökriisiä, kun tuulimyllyt seisovat ja pakkanen paukkuu.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Marko Vornanen - Tammikuu 15, 2023, 09:53:42
Mikäs on Savion rautatietunnelin tilanne nykyään. Joko siellä saa operoida dieselvetureilla? Metrojuniahan on vedetty tunnelin läpi Dv12-vetureilla? Satamaradan valmistuessa dieselveturit olivat tunnelissa kiellettyjä.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Antti Ojala - Tammikuu 15, 2023, 12:43:23
Logistiikkayhtiölle on aivan yhdentekevää, vetääkö se junansa "haisuleilla" vai koiravaljakoilla,  kunhan vetotapa on luotettava ja tarkoituksenmukainen. Tarkkaanottaen logistiikkayhtiö ei edes halua vetureita, vaan tarkoituksenmukaista vetovoimaa.

Rautatieharrastajat niitä vetureita haluavat, jostain minulle tuntemattomasta syystä.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Tammikuu 15, 2023, 16:35:42
Mikäs on Savion rautatietunnelin tilanne nykyään. Joko siellä saa operoida dieselvetureilla? Metrojuniahan on vedetty tunnelin läpi Dv12-vetureilla? Satamaradan valmistuessa dieselveturit olivat tunnelissa kiellettyjä.
Kyllä siellä saa ajaa dieseleillä nykyään. VR ei sitä vaan yleisesti ottaen tee.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jarno Korhonen - Tammikuu 15, 2023, 20:17:57

Mutta miksi ostaa "paska" filma, eikö pelkän liiketoiminnan+kaluston osto (ja työntekijät siihen kaupantekijäisiksi) olisi riittänyt. Nurminen avasi juuri ennen 2009 "lamaa" ison terminaalin Vuosaaren satama-alueelle. Siellä oli aika hiljaista läpi 2010 luvun (se on havaittavissa takavuosien tilinpäätöksistä), välillä firman parkkialueella oli vain muutamia (työntekijöiden) henkilöautoja, ja laiturien/rahtipuolella ei ollut mitään liikettä auraattomalla alueella, mitä nyt muutamia Ponsseja seisoi lumihangessa alueen laidalla odottamassa eteenpäin menoa.
Mutta kun firman takana on nyt kuitenkin Nurmisen suvun "tosi vanhaa ja laiskaa" rahaa, niin fiksuahan on ostaa (järkevää?) lisäpisnestä.
 
Mutta siitähän luonto ei kiitä kun liikennettä hoidetaan edelleen pitkälle tulevaisuuteen edesmenneen Kari Jokisen sanoin "haisuleilla" (Karihan tarkoitti tällä "ns. nakkiputkaa=Dr13). Lisäksi venäläisvaunujen  lovipyörät "laulaa" ja dielsel haisee edellä kerrotun mukaisesti Pispalanmäessä Nurmisen viedessä "veritavaraa" eteenpäin. Nurmisen nettisivuilla varmaan kerrotaan? että "Nurminen tuleee saavuttamaan hiilineutraalin tilanteen vuoteen 2027 mennessä"?, miten nyt tehty ratkaisu tukee tätä tavoitetta?   Mutta niin kuin aikaisemmassa kirjoitin, niin kaupanteossa on voitu sopia tietenkin erinäisistä järjestelyistä.
 

Osakekaupassa huomioidaan myös ostokohteen velat ja näiden järjestely selittänee alhaiselta kuulostavaa kauppahintaa. Se, että yritys on tappiollinen ei tee siitä automaattisesti "paskaa", siellä on mm. osaamista, jolla on oma arvo. Kuten Antti viittasikin tuossa aiemmin, niin ostajalla on todennäköisesti paremmat visiot ja paukut kehittää toimintaa niin, että siitä hyötyy niin Nurminen kuin Operailkin. Mitä tulee hiilineutrauliteettiin, niin siitä selviää rahalla: biopolttoaineet, mahdolliset liikenteen päästöoikeudet, erilaiset kompensaatiot jne. Näin tekevät muutkin firmat.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 15, 2023, 22:27:33
Ja, Suomessa nyt ainoa tapa aloittaa rautatieyhtiö on käyttämällä diiselvetureita. Sitten, kun on saatu toiminta käyntiin, voidaan uudet veturihankinnat tehdä sähkövetureina.

Suomessa ei vielä ole järkevää perustaa uutta rautatieyhtiötä niin, että hankitaan veturit suoraan uusina, ja käytettyinä ei ole saatavilla Suomeen sopivia sähkäreitä.

On äärimmäisen tärkeää, että Suomeen saadaan sähkövetureilla junia vetäviä rautatieyhtiöitä, jotka toteuttavat sellaista liikennettä, joka muuten kulkisi rekoilla. Jotta tämä olisi mahdollista, täytyy jokin aika ajaa diiseleillä. Tästä en syyttäisi Nurminen Logisticsia, vaan niitä valtionhallinnon tahoja, jotka ovat estäneet sähköveturien saamisen.

Edellinen hallituksemme oli aivan hirveä aivan tosi monilla tavoilla, mutta tuon asian he yrittivät hoitaa tavalla, joka olisi ollut erinomainen. Se vaan sitten torpattiin. Ja nyt rautatiemme ovat haisulien aluetta.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 16, 2023, 10:44:31

Mutta miksi ostaa "paska" filma, eikö pelkän liiketoiminnan+kaluston osto (ja työntekijät siihen kaupantekijäisiksi) olisi riittänyt. Nurminen avasi juuri ennen 2009 "lamaa" ison terminaalin Vuosaaren satama-alueelle. Siellä oli aika hiljaista läpi 2010 luvun (se on havaittavissa takavuosien tilinpäätöksistä), välillä firman parkkialueella oli vain muutamia (työntekijöiden) henkilöautoja, ja laiturien/rahtipuolella ei ollut mitään liikettä auraattomalla alueella, mitä nyt muutamia Ponsseja seisoi lumihangessa alueen laidalla odottamassa eteenpäin menoa.
Mutta kun firman takana on nyt kuitenkin Nurmisen suvun "tosi vanhaa ja laiskaa" rahaa, niin fiksuahan on ostaa (järkevää?) lisäpisnestä.
 
Mutta siitähän luonto ei kiitä kun liikennettä hoidetaan edelleen pitkälle tulevaisuuteen edesmenneen Kari Jokisen sanoin "haisuleilla" (Karihan tarkoitti tällä "ns. nakkiputkaa=Dr13). Lisäksi venäläisvaunujen  lovipyörät "laulaa" ja dielsel haisee edellä kerrotun mukaisesti Pispalanmäessä Nurmisen viedessä "veritavaraa" eteenpäin. Nurmisen nettisivuilla varmaan kerrotaan? että "Nurminen tuleee saavuttamaan hiilineutraalin tilanteen vuoteen 2027 mennessä"?, miten nyt tehty ratkaisu tukee tätä tavoitetta?   Mutta niin kuin aikaisemmassa kirjoitin, niin kaupanteossa on voitu sopia tietenkin erinäisistä järjestelyistä.
 

Osakekaupassa huomioidaan myös ostokohteen velat ja näiden järjestely selittänee alhaiselta kuulostavaa kauppahintaa. Se, että yritys on tappiollinen ei tee siitä automaattisesti "paskaa", siellä on mm. osaamista, jolla on oma arvo. Kuten Antti viittasikin tuossa aiemmin, niin ostajalla on todennäköisesti paremmat visiot ja paukut kehittää toimintaa niin, että siitä hyötyy niin Nurminen kuin Operailkin. Mitä tulee hiilineutrauliteettiin, niin siitä selviää rahalla: biopolttoaineet, mahdolliset liikenteen päästöoikeudet, erilaiset kompensaatiot jne. Näin tekevät muutkin firmat.
Ja ennenkaikkea siellä "paskassa" firmassa on radalla liikkumisen mahdollistavat luvat ja sertifikaatit! Ne toimiluvat, turvallisuustodistukset ja rataverkon käyttösopimukset, mitkä viranomaiset myöntävät/sopivat ja jotka kohdistuvat nimenomaan tiettyyn Y-tunnukseen. Ne eivät ole siirrettävissä rahallakaan toiseen firmaan, joten pelkän kaluston ja henkilöstön oston jälkeen edessä olisi uusien huolto- ja kunnossapito- sekä turvallisuusjohtamisjärjestelmien kasaaminen ja hyväksyttäminen viranomaisilla, jotta ym. paperit saadaan taas uuden hakemuskierroksen jälkeen kuntoon. Aivan turhaa pyörän keksimistä uudestaan ja rahan tuhlaamista. Parempi ostaa valmis paketti kun sellainen on tarjolla.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 16, 2023, 14:23:18

Avaan tässä vähän että mitä tarkoitin tuolla "paskalla firmalla". 25 %:tilla tarkoitin sitä että firman suppeat luvut eivät näytä kovin hyviltä, mutta niin kuin olen jo kaksi kertaa maininnut, niin ne voidaan "tuunata" kaupanteon yhteydessä säälliseen kuntoon, ja näin on varmaan tehtykin. Ja toden totta ostaja sai kaupassa valmiin setin jolla on helppo jatkaa ja laajentaa liiketoimintaa.

Toinen 25 %:tia tulee siitä että näinkin ilmasto vastuullinen firma ostaa 10 "haisulia", mutta tähän löytyy oivia ratkaisuja jotka kääntävät tehdyn ratkaisun täysin päälaelleen, mutta kirjoitan siitä myöhemmin lisää, kun saan siitä vähän "lihaa luiden ympärille".

Kolmas25 %:tia tarkoittaa firman päämarkkina aluetta/liiketoiminta mallia. Olen ymmärtänyt että se on venäläisen huonokuntoisen vaunukaluston vetämistä Suomen ja venäjän rajalta eri puolelle suomenmaata, olenko ymmärtänyt oikein?. Lisäksi osa kuljetetusta tavarasta on todellista törkytavaraa, eli hiiltä tai tarkemmin sanottuna antrasiittiä (joka on tiivistä ja kovaa kivihiiltä, joka on lähes puhdasta hiiltä= 92–98 %) ja jota käytetään lähinnä teräksen valmistuksessa. Mutta kulkeeko näitä hiilijunia vielä Suomen rataverkolla ja mitä näille kuljetuksille tulee tapahtumaan jos hiilen kuljetus venäjältä Suomeen kokonaan kielletään/lopetetaan?. Onko firmalla minkäänlaisia soppareita Suomen sisäisestä junaliikenteestä?. Asiaa sivuten. Luin netin syövereistä, että kun hiilijuna tulee Poriin niin hiili saattaa olla osin pelkkiä jäisiä kokkareita (kaivettu Siperiassa alueelta joka on ikijäässä). Porissa on oma halli jossa niitä sulatellaan, tämä tapahtuu sähkön/höyryn avulla. Aika outoa touhua.   


Neljäs 25 %:tia tarkoittaa sitä, että näinkin vastuullinen firma kasvattaa liiketoimintaa tässä maailmanpoliitisessa tilanteessa sektorille johon liittyy venäjä. Muut yritykset pyrkivät kaikin keinoin eroon liiketoiminnasta jossa edes vähäisessä määrin ”haisee mahorkka”  (huonolaatuista neukkitupakkaa joka haisee todella pahalta).
 
Oliko yksi syy myydä firma, se että Viron valtio halusi eroon firmasta joka harjoittajaa liiketoimintaa johon liittyy ko. terroristivaltio??. Virossahan on historiallisista syistä otettu paljon tiukempi kanta kaikkeen mikä liittyy venäjään, Suomessa on vähän toisin. Jos olen ymmärtänyt yllä olevassa jotain väärin, niin asioista enemmän ymmärtävät korjannevat virheellisen tiedon!!.




Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Papunen - Tammikuu 16, 2023, 15:09:29
On se Powerhaul toki diesel, mutta on tehokkaita vetureita ja yhden veturin perässä pystyy olemaan aika iso kasa vaunuja ja eikö siinä vielä miller-moottori, jolla parempi hyötysuhde kuin normaalilla moottorilla?

Ei kait Operailin kyydissä ole pitkään aikaan kulkenut hiilivaunuja?

Suomen sisäinen liikenne vaatii nyt oman tyyppistä vaunukalustoa, mistä sitä nyt yhtäkkiä olisi kauheasti tarjolla..? Eihän se poikkeuslakikaan GOST-vaunuista ole kuin vuoteen 2026 asti ja koskee metsäalankuljetuksia ja säiliövaunuja..

Eikö Viron valtio halunnut että Operail luopuu ei-strategisista toiminnoista ml. Suomen toiminnot jo vuonna 2021 ennen kuin mitään Ukrainakeissiä edes oli. Toki voi miettiä miksi yhtiön annettiin laajentua Suomeen vain hieman aiemmin..




Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 17, 2023, 07:03:20

Maailmassa on menossa ainakin 3 eri hanketta joiden tarkoitus on tuoda markkinoille vetykäyttöistä rautatiekalustoa. Joku varmaan osaa kertoa minkälaisella tekniikalla veturi liikkuu vedyllä?, eli minkälaisia muutostöitä se vaatisi esim. Operrailin vetureihin.? Lisäksi Nurminen on mukana (omistajana) kahdessa eri hankkeessa joista toinen kehittää biokaasun valmistusmenetelmiä ja toinen ns. aaltovoimalaa. Aaltovoimalasta Nurminen saisi puhdasta sähköä siinä vaiheessa kun se hankkii sähkövetureita.
Eli kysymys on siitä, että saako dieselveturia kulkemaan vedyllä tai biokaasulla?, Oma tietämykseni ei riitä vastata tähän, Toinen kysymys on tietenkin se että minkälaisella aikajänteellä ko. tekniikat tulevat kaupalliseen käyttöön?  Näillä tekniikoilla Nurminen voisi siirtyä jollakin aikajanalla .”puhtaaseen”  vetovoimaan.

Alla on 3 vetyhankkeita valottavaa artikkelia. Kun ne avaa, niin ne aukeavat automaattisesti konekäännettynä Suomen kielelle?. Eli sen takia artikkelit ovat hiukan ”tönkköSuomea”, mutta niistä saa kuitenkin selvää itse asiasta.

Deutsche Bahnin hanke
Saksan valtion rautatiet Deutsche Bahn ilmoitti, että vasta kehitetylle vetyperustaiselle junalle, jonka kantama on 2024 kilometriä, perustetaan vetyasema Deutsche Bahnin hallituksen jäsen Sabina Jeschke totesi, että asema toimittaa vetyä normaalilla fossiilisten polttoaineiden ajoneuvolla, kun taas se, että tankkaamme junaa yhtä nopeasti kuin dieseljuna, osoittaa, että ilmastoystävällinen liikennemuutos on mahdollinen. Deutsche Bahn haluaa olla ilmastoneutraali 30 vuoden kuluttua. Saksan valtion rautateiden korostaminen Deutsche Bahn suunnittelee hiilidioksidipäästöjen vähentämistä nollaan vuonna 2050, mikä tarkoittaa 1.300 dieselyksikön korvaamista, 13.000 XNUMX kilometrin rautateillä ei ole ilmajohtoja, joten meidän on vähennettävä fossiilisten polttoaineiden kulutus nollaan. "Sitten emme käytä yhtä dieselajoneuvoa", hän sanoi. Ilmoitetaan, että juna, joka testataan Tuebingenin, Horbin ja Pforzheimin kaupungeissa Baden Wuerttembergin osavaltiossa Etelä-Saksassa, säästää noin 600 tonnia hiilidioksidia vuodessa ja sen suurin nopeus on 330 kilometriä tunnissa.

Alstomin hanke
Ranskalainen Alstom-yritys on kehittänyt vetykäyttöisen junan. Nämä junat tarjoavat hiljaisemman ja mukavamman matkan kuin muut junat, ja niiden odotetaan yleistyvän lyhyessä ajassa.
Nykyään suurin osa pitkän matkan junista kulkee sähköllä. Lisäksi dieselmoottoreilla kulkevien junien määrää ei pidä aliarvioida. Ranskan Alstom on kehittänyt uuden vaihtoehdon diesel- ja sähköjunille. Tämä juna, nimeltään Coradia iLint, kulkee vetyä. 300-matkustajien suurin nopeus on 140 km tunnissa. Coradia iLint voi myös siirtyä 600ista 800-kilometreihin. Kyseinen juna tekee ensimmäisen matkansa Saksassa ensi vuoden joulukuussa. ILintin lanseeraamisen myötä on arvioitu, että monet junayhtiöt ostavat vetykäyttöisiä junia. Koska tämä juna on sekä hiljaisempi että ympäristöystävällisempi verrattuna sähkökäyttöisiin. Coradia iLinkin toimintaperiaate on myös erittäin helppo. Kun säiliöissä oleva vety kohtaa hapen, se luo sähköä ja tämä energia varastoidaan paristoihin. Siten saadaan täysin puhdasta energiaa.

Kiinalainen hanke
Veturi, jonka nopeus on 80 kilometriä tunnissa ja jonka jatkuva teho on 700 kilowattia, on ensimmäinen vetykäyttöinen veturi. Veturin suurin kuormituspaino, joka voi liikkua pysähtymättä 24,5 tuntia, on 5 tuhatta tonnia.
Veturi käyttää vetyakkujärjestelmän ja suuritehoisen litiumakun yhdistelmää. Verrattuna tavanomaisiin polttoaineisiin tai sähkövetureihin vetyhybridiveturit ovat turvallisempia, ympäristöystävällisempiä ja hiljaisempia, halvempia ja helpompia ylläpitää. Toisaalta veturin modulaarinen rakenne antaa sille joustavuuden käyttää eri tehotasoja ja -moodeja. Tämän ominaisuuden avulla käyttäjät voivat vastata monenlaisiin käyttövaatimuksiin, kuten tunneleissa ja kaivoksissa.  Lähde: Kiina International Radio


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Papunen - Tammikuu 17, 2023, 15:46:57
Mennään nyt taas ohi varsinaisen aiheen, mutta taisi juuri Operaililla olla ideana muuttaa vetureita vedylle?

https://operail.com/en/press-releases/stargate-to-deliver-hydrogen-locomotives-to-international-rail-company-operail/

Sattuneista syistä taisi hanke kaatua. Eikö tuossa olisi C36-veturit muutettu tuollaisiksi.. Ja tokihan heillä se yksi LNG-veturi.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Lopia - Tammikuu 18, 2023, 23:37:46
Tässä on niin monta asiaa, mutta eniten oksettaa tuo dieselvetureiden ehdoton pahuus. Osa keskustelijoista on aivan oikein ymmärtänyt asian. Osa taas ei koskaan tule mistään mitään ymmärtämään.

Ameriikassa on aina ollut "laiskaa rahaa# ja sitä on sijoitettu rautateihin melko optimistesellä asenteella, ja aivan pieleen ei ole mennyt.

Joku poliittinen ajatusmaailma täällä on on vallalla, jos ja kun ei yksityinen raha vaan kelpaa rautatieliikenteen kehittämiseen.


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 14, 2023, 21:36:57
Tänään saatu kauppa päätökseen: "Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail Holding Oy ja Operail Holding OÜ ovat saattaneet päätökseen 13. tammikuuta tiedotetun osakekaupan. Operail Finland Oy on siirtynyt täysin North Rail Holding Oy:n omistukseen 14 helmikuuta alkaen. "

Muuttuukohan firman nimi joksikin North Railiksi tms?
Olettaisin että voisko veturitkin muuttua punaiseksi, eikö se enemmän Nurmisen firman väri?


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 15, 2023, 01:30:41
Pörssitiedotteessa lukee näinkin:

"Yhtiö toimii yhdeksällä omalla General Electricin päärataveturilla jotka on otettu käyttöön vuonna 2020, ja joiden yksittäinen vetokyky on kokojuna. Lisäksi käytössä on yksi C30M ratapihaveturi joiden määrä lisääntyy kolmeen H1:n loppuun mennessä. Myös nämä veturit soveltuvat hyvin pääratakäyttöön."

1573 ja 1575 on Tapassa viimeisimpinä kuulemma muuntumassa C30-M:ksi että oisko ne kaksi muuta..


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Uwe Geuder - Maaliskuu 20, 2023, 01:05:29
En tiedä, oliko mainittu jo muualla: 09.03. Operail Finlandin nimi vaihtui. Uusi nimi on North Rail Oy.

Lähde: https://virre.prh.fi


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 20, 2023, 08:46:29
En tiedä, oliko mainittu jo muualla: 09.03. Operail Finlandin nimi vaihtui. Uusi nimi on North Rail Oy.

Nortti-Hurun paluu? Vai mikä Northin veturin lempinimi onkaan?


Otsikko: Vs: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Maaliskuu 20, 2023, 19:20:00
En tiedä, oliko mainittu jo muualla: 09.03. Operail Finlandin nimi vaihtui. Uusi nimi on North Rail Oy.

Nortti-Hurun paluu? Vai mikä Northin veturin lempinimi onkaan?

Siitä tulisi hieno kun olisi oranssi veturi ja logo sopivalla fontilla...