Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 06, 2023, 10:15:55



Otsikko: Lapinlahti - sahan ja meijerin rata
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 06, 2023, 10:15:55
Lapinlahti (Kuopio-Iisalmi) aiheuttaa pienen ongelman ja puutteen liikennepaikan tiedoissani. Vuoden 1927 raidekaaviossa näkyy sahan ja meijerin radan tulo rautatiealueelle. Sen sijaan en ole löytänyt karttaa, joka näyttäisi radan kulun asemalta sahalle. Ohessa eräitä arveluita, jotka joku paikallisia oloja tunteva voinee vahvistaa tai kertoa miten se oikeasti oli.

Liitteet:
1) Lapinlahden aseman raidekaavio 1927
2) ote vanhalta pitäjänkartalta ei auta yhtään
3) ote peruskartalta 3332 05 (vuoden 1973 painos) paljastaa mahdollisen suoran väylän asemalta suoraan länteen rannalle.
4) Lapinlahden kunnan sivulta kopioitu ilmakuva 4920-B11 näyttää saman ratapohjalta vaikuttavan väylän aivan kuvan vasemmassa laidassa.
Linkki sivulle, josta kuva löytyy https://www.lapinlahti.fi/fi/Kuntatietoa/Historia/Ilmakuvat-1968


Otsikko: Vs: Lapinlahti - sahan ja meijerin rata
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Kesäkuu 06, 2023, 21:26:29
Yhden suuripiirteisen karttakuvan olen jossain nähnyt, missä rata oli. Suora linja asemalta Linnansalmen rantaan (nyk. Pumppurannantie), jossa nykyään sijaitsee Valion tehdas.

Lapinlahden osuusmeijerin saha oli lyhytikäinen. Iso sahalaitos aloitti toiminnan vuonna 1923, mutta kannattamattomaksi osoittautunut saha vei lopulta koko osuusmeijerin konkurssiin v. 1930.


Otsikko: Vs: Lapinlahti - sahan ja meijerin rata
Kirjoitti: Panu Breilin - Kesäkuu 07, 2023, 17:37:27
Resiina-lehden 3/1991 Tasoristeys-palstalla kerrotaan tästä radasta seuraavaa: Rata on ollut olemassa vuosina 1902-1932, pituutta sillä oli noin yksi kilometri, raideleveys oli 600 mm, liikenne oli hevosvetoista, radan liikenne loppui autoliikenteen tehtyä sen tarpeettomaksi, ratapohja on yhä selvästi nähtävissä, ratapohjan omistaa Kuivamaito Oy ja ratapohjasta löytyi vielä 1950-luvulla ratapölkkyjäkin.

Asemalta meijerille/järven rantaan kulkee tosiaan viivasuora sorapintainen polku (hyvinkin ratapohjan näköinen myös luonnossa katsottuna). Karttapaikan mukaan se on myös oma kiinteistönsä nykyäänkin. Toisaalta tuo ylläoleva sinikopio Lapinlahden asema-alueen kartasta herättää kysymyksiä sikäli, että siinä rata ei suinkaan kaarra tälle kyseiselle reitille vaan pohjoisempana kulkevalle reitille.