Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 23, 2024, 10:00:43



Otsikko: IK-vaunujen muutokset Mar-vaunuiksi ja Mar-vaunujen muutokset Ma-vaunuiksi
Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 23, 2024, 10:00:43
Resiina-lehti ei jostain syystä julkaissut Wäinö Rankan vaunuja käsittelevän juttuni yhteydessä taulukkoa, joka esittää vaunujen muutokset. Taulukko ei ole kattava — se ei esitä kaikkia vaunua. En löytänyt tämän enempää tietoa. Taulukko esittää lähes kaikki vaunut jarruttomina Mar-vaunuina. Ilmeisesti aikoinaan ei ole nähty tarpeelliseksi tehdä tarkempaa erottelua.

Edit. Korjasin taulukosta näppäilyvirheen.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/922/h6rPec.jpg)


Otsikko: Vs: IK-vaunujen muutokset Mar-vaunuiksi ja Mar-vaunujen muutokset Ma-vaunuiksi
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 14, 2024, 15:02:07
Luin vasta nyt Rankka-kirjoituksen. Täyttää asiaahan se oli ja todella mielenkiintoinen. Ainakin kaltaiselleni vanhemman vaunukaluston harrastajalle.

Rankan patenttihakemuksen piirustuksen esittämisestä erityiskiitos. Mutta kuuluiko patenttihakemukseen muita piirustuksia kuin lehdessä esitetty periaatepiirros? Siis sellaista, josta käy ilmi mitat yms.

Se patenttipiirros taitaa esittää nimenoman periaatetta, tai sitten varsin varhaista mallia. Rankkahan kertoo kokeilleensa lukuisilla malleilla ennen lopulliseen päätymistään. Ja valokuvissa näkyvät vaunut ovat rakenteeltaan kaikki perin erinäköisiä kuin patenttipiirros. Ja kuin Mestarimallien pienoismalli.


Otsikko: Vs: IK-vaunujen muutokset Mar-vaunuiksi ja Mar-vaunujen muutokset Ma-vaunuiksi
Kirjoitti: Petri Sallinen - Toukokuu 14, 2024, 16:37:42
Rankan patentin yhteydessä oli vain tuo lehdessä julkaistu piirros. Patentin kohteena oli ennen kaikkea tapa (=periaate) purkaa vaunu, eli se miten laita nousee. Ilmeisesti "hallituksen vaunun" sivulaidan saranointi vaunuun ei loukannut Rankan patenttioikeutta.

Patentin sisältämässä piirroksessa kori on sovitettu M-vaunun päälle, jolloin alas käännettyjen sivulaitojen avulla voitiin vielä ohjata soran purkautumista. Suurin osa vaunuista rakennettiin todennäköisesti kuitenkin IK-vaunujen päälle. Yhdessäkään tunnetussa kuvassa koria ei ole asennettu M-vaunu päälle - tai en ainakaan hoksannut, että näin olisi ollut. Kuvien perusteella jokainen rakennettu vaunu oli enemmän tai vähemmän yksilö. Vaunuissa on selviä rakenteellisia eroja ja mittaeroja. Joissakin vaunuissa on myös puskinpalkkiin kiinnitetty kaide jne.

Kun skannasin piirroksen, niin sen perusteella oli helppo laatia syövytepiirros pienoismallia varten, vaikka lopputulos ei olekaan ihan tyypillisin, mitä kuvissa näkyy. Harmi, että Resiinan taitossa valokuvat on asemoitu niin pieniksi, että kuvien informaatioarvo on heikko.


Otsikko: Vs: IK-vaunujen muutokset Mar-vaunuiksi ja Mar-vaunujen muutokset Ma-vaunuiksi
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 16, 2024, 14:17:45
Harmi, että Resiinan taitossa valokuvat on asemoitu niin pieniksi, että kuvien informaatioarvo on heikko.

Niinpä. Pannaanpa tähän linkit isompiin kuviin:
Ratapenkalle suistuneet: https://www.finna.fi/Record/srm.166923626523400
Toinen kuva (ei artikkelissa): https://www.finna.fi/Record/srm.166923625506500
Alikulkutunnelin päällä: https://www.finna.fi/Record/srm.166901337294900
Suojärven kaivinkone: https://museovirasto.finna.fi/Record/museovirasto.822CC18273F5B07B280A6AB27E7D49BF
Varkauden museon kuva: https://www.finna.fi/Record/varkaudenmuseot.pju-23673

Vaunun malli näkyy muuntuneen patenttipiirroksen periaatekuvasta siten, että pääty ei olekaan ehjä ympyränsegmentti, vaan sen huippu on leikattu tarpeettomana pois. Jäljelle jääneet kaartuvat osat ovat riittäneet sivulaitojen liikeradan tueksi. Se näkyy erityisen selvästi kahdessa ensimmäisessä kuvassa.