Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: antsa - Maaliskuu 04, 2010, 09:53:54



Otsikko: Kuulutus.
Kirjoitti: antsa - Maaliskuu 04, 2010, 09:53:54
Maanantaina kuultiin eräässä pohjanmaanradan junassa seuraava kuulutus:" Hyvät matkustajat, seuraavalla asemalla kaikki vaunut eivät pysähdy laituriin.Pyydämme poikkeavia matkustajia siirtymään junan etupäähän." Täh? Olenko normaali vai poikkeava? Kai minä enempi normaali olen ettei tarvitse siirtyä etupäähän??


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 04, 2010, 11:35:43
Onhan se ystävällistä, että matkustajien annetaan itse päättää poikkeavuudestaan. Out of interest: tuolta Hämeen ja Satakunna rajamailta löytyy kioski ja kyltti: "Kukkia poikkeaville".


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Jussi Kortman - Maaliskuu 04, 2010, 12:07:44
Kaikki vaunut eivät pysähdy laituriin. Tuo ollut ilmeisesti kokeilu, joka on jo jalostettu eteenpäin. Aikaisemmin tuota kokeiltiin Helsingissä ilman matkustajia ja tuolloin pari vaunua jatkoi matkaansa suoraan hotelliin  :D  Kenties tulevaisuudessa voidaan kuuluttaa ihan oikeasti: Pendolino Helsingistä Jyväskylään saapuu raiteille 1, 2 ja 3. No joo, vitsi vitsi ;)


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 04, 2010, 13:40:33
Suomessa on muutamia paikkoja, joissa pidemmissä junissa vaunuja voi jäädä laiturialueen ulkopuolelle. Tämä pyritään huomioimaan kuulutuksin ja mahdollisuuksien mukaan jo lipuntarkastuksen yhteydessä. Tarvittaessa juna pysäytetään vaikka kahdesti, mikäli junasta on poistumassa asiakkaita esim. isojen matkatavaroiden kanssa tms. Esimerkiksi Ylitorniossa mahtuu ainoastaan kuusi vaunua laituriin, joten melko usein junasta laituriin pysäytetään EFit (päivävaunumatkustajia varten) ja viisi makuuvaunua siitä eteenpäin. Tilanteen mukaan...

Pohjanmaalla tällainen pysähdys taitaa olla Ruukissa, Vihannissa tai Kannuksessa (raide 1 länsipuoli) joskus. Muita ei tule mieleen tässä vaiheessa...


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Maaliskuu 04, 2010, 14:01:13
Onpa joskus jäänyt Oulussakin etelästä saapuvan IC:n viimeinen vaunu laiturin ulkopuolelle. Mutta en silloin käynyt toisessa päässä katsomassa, oliko juna liian pitkä vai pysähdyttiinkö väärään kohtaan. Kyse oli raiteesta 3, jolle mahtuu aika pitkiäkin junia.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Harri Junttila - Maaliskuu 04, 2010, 14:39:30
olen itsekkin monesti nähnyt että "häntä" on jäänyt liian pitkälle, suorittaja toki saattaa hieman valittaa mutta kyllä se siitä...


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 04, 2010, 15:05:13
Stadissahan menee sesonkiyöjunat useinkin laiturin yli. Täällä se on sallittua, muualla kiellettyä, sillä muualla ex-RVI tulkitsee sen turvallisuusriskiksi ja kieltää liikenteen kokonaan.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 04, 2010, 15:24:01
Eli Nymanni Mikkohan tarkoittaa aikaa, jolloin VR OY (nykisin VR yhtymä Oy) teki kaiken voitavansa saada Rautatievirasto kieltämään matkustajajunien pysähtyminen Vian, Misin ja Kuusivaaran liikennepaikoilla Rovaniemen ja Kemijärven välillä (http://www.raideryhma.fi/kirjeet01.PDF)


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 04, 2010, 20:22:16
Eli Nymanni Mikkohan tarkoittaa aikaa, jolloin VR OY (nykisin VR yhtymä Oy) teki kaiken voitavansa saada Rautatievirasto kieltämään matkustajajunien pysähtyminen Vian, Misin ja Kuusivaaran liikennepaikoilla Rovaniemen ja Kemijärven välillä (http://www.raideryhma.fi/kirjeet01.PDF)

Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 04, 2010, 20:36:01
Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Juha Liimatta - Maaliskuu 04, 2010, 22:10:52
Tapahtuihan 50-luvulla Pohjanmaalla seuraava konduktöörin "kuulutus":"Seisoo Kourassa viisi minuuttia!"


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Markus Mälkönen - Maaliskuu 05, 2010, 00:12:44
Suomessa on muutamia paikkoja, joissa pidemmissä junissa vaunuja voi jäädä laiturialueen ulkopuolelle. Tämä pyritään huomioimaan kuulutuksin ja mahdollisuuksien mukaan jo lipuntarkastuksen yhteydessä. Tarvittaessa juna pysäytetään vaikka kahdesti, mikäli junasta on poistumassa asiakkaita esim. isojen matkatavaroiden kanssa tms. Esimerkiksi Ylitorniossa mahtuu ainoastaan kuusi vaunua laituriin, joten melko usein junasta laituriin pysäytetään EFit (päivävaunumatkustajia varten) ja viisi makuuvaunua siitä eteenpäin. Tilanteen mukaan...

Pohjanmaalla tällainen pysähdys taitaa olla Ruukissa, Vihannissa tai Kannuksessa (raide 1 länsipuoli) joskus. Muita ei tule mieleen tässä vaiheessa...
Lempääläkin taitaa olla tälläinen pysähdys.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Esko Ampio - Maaliskuu 05, 2010, 07:14:11
Voisihan tuo käsittää kirjaimellisemminkin. Jos kaikki vaunut eivät pysähdy... jatkavat matkaansa.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 05, 2010, 08:16:34
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö

Juu, VR Osakeyhtiö oli yksi yhtiö muiden seassa konsernissa, joskin vuoden alussa se sulautettiin emoyhtiöönsä (VR-Yhtymä). Kylkitekstit vielä elävät mennyttä aikaa.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 05, 2010, 10:34:53
Mikähän ton fuusion idea oli, en oo ihan kartalla? Ratayhtiön mahdollinen tuleva myynti? Sehän jäi edelleen omaksi yhtiökseen, eikä varsinaisesti ole VR-Yhtymä Oy:n ydinliiketoimintaa.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 05, 2010, 17:25:26
Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö


VR Osakeyhtiö olikin oikein. Missään papereissa ei esiintynyt yhtiötä nimeltä VR OY. Tämän vain olisin halunnut korjata.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 05, 2010, 17:27:06
Mikähän ton fuusion idea oli, en oo ihan kartalla?

Pienentää VR-Yhtymän yhtiöiden määrää ja virtaviivaistaa hallintoa, ainakin aluksi. Näin hihasta vetäisten.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 06, 2010, 00:58:07
Kun kerran on erikseen mainittu nykyinen nimi niin kommentoidaan, ettei koskaan ole ollut VR OY.
Paitsi veturien kyljessä: VR Osakeyhtiö


VR Osakeyhtiö olikin oikein. Missään papereissa ei esiintynyt yhtiötä nimeltä VR OY. Tämän vain olisin halunnut korjata.

Aika moni ulkomaalainen on multa kysynyt, että miksi niin monen suomalaisen firman nimi loppuu sanoihin "oi" tai "oij". Sitten ovat yllättyneitä, kun kerron mistä on kyse.
Tiäkkö sä muuten, mistä "OY" on lyhenne?


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 06, 2010, 09:24:03
Tiäkkö sä muuten, mistä "OY" on lyhenne?

Tiedän, mutta tiedätkö sinä, että tämän kyseisen entisen yhtiön nimessä ei koskaan käytetty tuota lyhennettä. Se oli siis osa yhtiön nimeä, ei pelkästään osoitus yhtiötyypistä. Jos sen lyhentää Oy:ksi niin virallisesti sellaista yhtiötä ei ollut. Ehkä tämä sopisi tuonne knoppiketjuun...


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 06, 2010, 11:19:22
Tiäkkö sä muuten, mistä "OY" on lyhenne?

Tiedän, mutta tiedätkö sinä, että tämän kyseisen entisen yhtiön nimessä ei koskaan käytetty tuota lyhennettä. Se oli siis osa yhtiön nimeä, ei pelkästään osoitus yhtiötyypistä. Jos sen lyhentää Oy:ksi niin virallisesti sellaista yhtiötä ei ollut. Ehkä tämä sopisi tuonne knoppiketjuun...

VR Osakeyhtiö kuitenkin taisi olla osakeyhtiömuotoine. Oliko kyseessä sitten VR Osakeyhtiö OY?


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 06, 2010, 11:27:05
Ei. Se oli VR Osakeyhtiö, aivan kuten Sanoma Osakeyhtiökin. Eli ei siis mitään Oy Sanoma Osakeyhtiö Aktiebolag Ab-viritystä.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Timo Valtonen - Maaliskuu 06, 2010, 14:06:17
Kaupparekisterin mukaan VRosakeyhtiön toiminta on lakannut 31.12.2009, jolloin se on sulautunut yhtiöön VR-Yhtymä Oy:öön, jonka rinnakkaistoiminimet ovat: VR-Group Ab ja VR-Group Ltd. Aputoiminimiksi on rekisteröity: VR Cargo, VR Henkilöliikenne, VR ja Suomen Rautatiet.

Lähde: http://www.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=831379&kielikoodi=1&tarkiste=17AB0395379DD673FE1EC9891C5B415065617956&path=1547;1631;1678


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 06, 2010, 14:21:02
Ei. Se oli VR Osakeyhtiö, aivan kuten Sanoma Osakeyhtiökin. Eli ei siis mitään Oy Sanoma Osakeyhtiö Aktiebolag Ab-viritystä.

Vähän tällaista mä jonkun verran ikään kuin ounastelinkin. Sanoma Osakeyhtiö muuten viittaa itseensä omilla nettisivuillaan nimellä Sanoma Oyj. Sitä tässä vaan tahdoin sanoa, että OY ei ole mikään itsenäinen kirjainyhdistelmä tyyliin VR ( ;) ), vaan lyhenne sanasta osakeyhtiö.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 06, 2010, 14:37:48
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sanoma_News -> vuoteen 2008 sen nimi on ollut Sanoma Osakeyhtiö. Osakeyhtiön lyhenteen kirjoitusasu on Oy, ei OY.

Jos metreissä mitataan, niin kuinka kaukana otsikosta "Kuulutus" ollaan tällä hetkellä  ;)


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: V.V - Maaliskuu 06, 2010, 21:45:59
Maanantaina kuultiin eräässä pohjanmaanradan junassa seuraava kuulutus:" Hyvät matkustajat, seuraavalla asemalla kaikki vaunut eivät pysähdy laituriin.Pyydämme poikkeavia matkustajia siirtymään junan etupäähän." Täh? Olenko normaali vai poikkeava? Kai minä enempi normaali olen ettei tarvitse siirtyä etupäähän??

Ei kuulutuksessa sanottu: "poikkeavia matkustajia". "Hyvät matkustajat, seuraavalla asemalla kaikki vaunut ei vät pysähdy laiturin kohdalle. Pyydämme poisjääviä matkustajia siirtymään junan etupäähän."


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: antsa - Maaliskuu 07, 2010, 16:49:48
Junassa matkustajana ollut hyvä tuttavani kertoi kuulutuksen tulleen juuri noin kuin kerroin. Ei kuulutuksessa mitään vikaa ole, siitä on asia käynyt selväksi ja jos tuolla kuulutuksella on saatu jonkun matkustajan suupielet nousemaan hieman ylöspäin niin kuulutus on täyttänyt tehtävänsä kaksinverroin. Jos hommaan saadaan hitunenkaan huumoria mukaan niin minusta se on suuri plussa. Etenkin tänä talvena.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: V.V - Maaliskuu 09, 2010, 16:34:53
Mitä poikkeava oikein tässä tapauksessa meinaisi?

Tässä se kuulutus:

http://www.youtube.com/watch?v=jVOYEBTZoSk


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Maaliskuu 15, 2010, 22:44:16
Lempääläkin taitaa olla tälläinen pysähdys.

Lempäälän laituriin taitaa mahtua viisi vaunua.

On muuten hauska pysähtyä siihen kahdeksan vaunun junalla josta neljä viimeistä pitää osua laituriin.


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: Petri Miikkulainen - Maaliskuu 15, 2010, 23:45:56
Ainakin syksyllä 2007 Ic 185:ssä oli 10 vaunua ja juuri takimmaiset vaunut piti saada osumaan Lempäälän laituriin. Alkuun konduktööri luetteli mittoja tyyliin "vedä vielä 20 m", mutta aika pian tuli tapa ajaa veturi 1-laiturin pohj.pään kohdalle. Sunnuntaisin siinä oli 4 lisävaunua, silloin veturi piti tähdätä oikealle olevan kerrostalon autokatoksen ja roskisten väliin.  ;) Pienissä vuorotauluissa on puolensa, reissujen yksityiskohdat tulevat nopeasti tutuiksi...


Otsikko: Vs: Kuulutus.
Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 16, 2010, 07:13:04
Tampereen suunta on siinäkin mielessä hankala, että alikulkutunnelin portaat ovat lähes radassa kiinni. Laitureita olisi teknisesti suht. helppo pidentää muutaman vaunun verran. Kolmosta Helsingin suuntaan ja ykköstä Tampereen.