Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pasi Utriainen - Syyskuu 28, 2010, 19:53:07



Otsikko: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Syyskuu 28, 2010, 19:53:07
Tein matkahakuja Ilm-Yv -välille 12.12. voimaantulevien ennakkoaikataulujen mukaan. Hämmästys oli jonkinmoinen, kun junayhteyttä ei enää löytynyt kuin Oulun kautta. Uteliaisuutta tuli vilkaistua myös Joensuu- Nurmes ja Joensuu-Pieksämäki -yhteyksiä, ei enää junia. Mm. Joensuu-Turku yhteydet ovat jatkossa Pasilan kautta ja vaikkapa Heinävedelle on turha yrittää enää millään muulla kuin autolla. Karjaa-Hanko -yhteys on 12.12. jälkeen hoidettu busseilla. Mitä muuta vielä lienee?

Voivatko nämä pitää paikkansa, vai ovatko vielä niin keskeneräisiä, ettei kaikkia yhteyksiä ole laitettu matkahakuun?


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Sakari Kestinen - Syyskuu 28, 2010, 22:05:49
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 29, 2010, 03:49:45
Taitaahan tuolta löytyä puutteita täysin itsestäänselvistäkin yhteyksistä... Joten keskeneräisiä lienevät.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Syyskuu 29, 2010, 07:07:17
Jos ihan pikkasen viitsii nähdä vaivaa, niin huomaa että taajamajunia eikä lähijunia ole ollenkaan vielä matkahaussa 12.12 alkaen. Ja kaukojunatkin on vielä nykyisillä aikatauluilla. Ainoat päivitetyt tiedot on allegro-junissa.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 29, 2010, 07:11:02
Voivatko nämä pitää paikkansa, vai ovatko vielä niin keskeneräisiä, ettei kaikkia yhteyksiä ole laitettu matkahakuun?

Lainaus kohdasta aikataulujen ja hintojen hakeminen:
"Aikataulujen voimassaoloaika on ilmoitettu aikatauluhakusivulla. Haku antaa myös ennakkoaikataulut ilmoitetun mukaisesti. Ennakkoaikataulujen aikataulutiedot ovat kuitenkin alustavia ja voivat muuttua."


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Arto Lopia - Syyskuu 29, 2010, 07:51:08
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.

Mikähän Proxionia tässä huvittaisi? Voiko yritystä yleensäkään mikään huvittaa, ehkä sen henkilöstöä ja/tai omistajia saatta joskus huvittaa?


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Syyskuu 29, 2010, 16:31:36
Voivatko nämä pitää paikkansa, vai ovatko vielä niin keskeneräisiä, ettei kaikkia yhteyksiä ole laitettu matkahakuun?

Lainaus kohdasta aikataulujen ja hintojen hakeminen:
"Aikataulujen voimassaoloaika on ilmoitettu aikatauluhakusivulla. Haku antaa myös ennakkoaikataulut ilmoitetun mukaisesti. Ennakkoaikataulujen aikataulutiedot ovat kuitenkin alustavia ja voivat muuttua."

Tässä herää kysymys, miksi keskeneräisiä ennakkoaikatauluja edes julkistetaan. Voihan joku jo suunnitella joulumatkojaan puutteellisten tietojen pohjalta. Esimerkiksi tuolle Ilm-Yv -välille matkahaku tarjoaa täysin järjettömiä yhteyksiä 12.12. alkaen, kun ennen ko. päivää näitä järjettömiä yhteyksiä ei näy. Selkeä ilmoitus aikataulujen puutteellisuudesta matkahaun yhteydessä olisi hyvä asia kaltaisilleni puusilmille.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 29, 2010, 17:14:16
Selkeä ilmoitus aikataulujen puutteellisuudesta matkahaun yhteydessä olisi hyvä asia kaltaisilleni puusilmille.

...ja sitten Kummeleiden alkuaikojen tyyliin joku siihen kyltin viereen lukemaan, että mitä siinä lukee? Eikös tuo jo mainita kuitenkin tuolla sivustolla? Toki fontti voisi olla isompi jne jne jne...


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Syyskuu 29, 2010, 17:18:41
...ja sitten Kummeleiden alkuaikojen tyyliin joku siihen kyltin viereen lukemaan, että mitä siinä lukee? Eikös tuo jo mainita kuitenkin tuolla sivustolla? Toki fontti voisi olla isompi jne jne jne...

Ainakin minun mielestäni alustava tarkoittaa eri asiaa kuin puutteellinen. Jos tiedot ovat alustavia, pitäisi sieltä löytyä kaikista junista vähintään jonkinlainen tieto, jota voidaan tarkentaa myöhemmin.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Juha Liimatta - Lokakuu 02, 2010, 17:34:52
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.

Mikähän Proxionia tässä huvittaisi? Voiko yritystä yleensäkään mikään huvittaa, ehkä sen henkilöstöä ja/tai omistajia saatta joskus huvittaa?

 Etkö osaa itse vastata jälkimmäiseen kysymykseesi? Viimeisen päälle fiksua kommentointia.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Lokakuu 05, 2010, 22:12:05
Aikatauluhaku on vasta aivan näinä päivinä alkanut näyttää tiettyjä junavuoroja - esimerkiksi pääradan Hki-Tre lähiliikennevuorot. Sinnekin LVM edellytti tarjonnan lisäämistä ja lisätty näemmä on - yksi junapari. Aamulla puoli yhdeksän tienoilla Tampereelta ja iltavuoro Helsingistä ilta seitsemän jälkeen.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Jarmo Ranta - Lokakuu 06, 2010, 17:33:59
Aikatauluhaku on vasta aivan näinä päivinä alkanut näyttää tiettyjä junavuoroja - esimerkiksi pääradan Hki-Tre lähiliikennevuorot. Sinnekin LVM edellytti tarjonnan lisäämistä ja lisätty näemmä on - yksi junapari. Aamulla puoli yhdeksän tienoilla Tampereelta ja iltavuoro Helsingistä ilta seitsemän jälkeen.

Toinenkin muutos pisti silmään Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä. Kouvola-Riihimäki-väli poistuu
H 9662:lta (Kv 8:30 - Ri 9:46 - Hki 10:41) ja se alkanee kulkea vain R-junana Ri-Hki-osuudella. Yhteyden tilalle tulee taajamajuna 310 Kv-Ri, joka pysähtyy matkan varrella kaikilla välipysäkeillä.

Näin UJA:n merkittävimmät voittajaseisakkeet - Hikiä, Lappila ja Mommila - saavat vielä uuden yhteyden lisää (WJA arkisin 9+9, UJA 16+15, +72%), jolloin Riihimäen suuntaan alkaa kulkea näiltä arkisin 17 vuoroa.

Ja Riihimäki-Tampere-välille ei sitten enempää lähiliikennettä toistaiseksi saatu ? Edellisen esimerkin valossa on kyllä vähintään kummastuttavaa, että pääradalle Hl-Tpe-osuudelle tulee vain seitsemän arkista taajamajunaparia suuntaansa, vaikka kyseinen radanvarsi vetää väkeä kiihtyvällä vauhdilla asuinsijaksi. Matkustajapotentiaalia tiheämmälle liikenteelle varmasti olisi jo vallitsevassa tilanteessa.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Lokakuu 06, 2010, 20:04:58
Ja mitäs tapahtuukaan Keuruun seutuvilla:  Jyväskylän ja Seinäjoen välillä jää pois yksi junapari. Keuruu saa tästä hyvitystä siten, aiemmin kaksi Haapamäellä kääntänyttä Tampereen Vankkaa heittävät jatkokeikat Keuruulle.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Juha Liimatta - Lokakuu 06, 2010, 23:30:01
 Ainakin Hki - Kv välillä riittää 13.12. alkaen valinnan varaa junatyypeissä ja niiden yhdistelmissä. Pääkaupungista Kouvolaan voi tuosta päivästä alkaen matkustaa ainakin Pendolinolla, InterCity2:lla, InterCityllä, Pikajunalla, Z-junalla, R-junalla, Z+R yhdistelmällä, Z+taajamajunalla ja R+taajamajunalla.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 07, 2010, 22:33:21
VR:n Matkahaun mukaan aikataulukauden vaihteessa 12.12.2010 tulee Helsingin ja Imatran välille liikenteeseen arkisin uusi pikajunapari 103/118. P 103:n lähtöaika Helsingistä on klo 9.00 ja P 118:n Imatralta klo 14.52.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 08, 2010, 08:50:45
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,2348.0.html


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 23, 2010, 08:23:01
VUOROJEN VÄHENNYKSIÄ

Jyväskylän ja Seinäjoen väliltä lakkautetaan yksi päivittäin junavuoro molempiin suuntiin.
Jyväskylästä kello 10.33 ja Seinäjoelta kello 16.34 lähtevät junat.

Kommentti: Tämän jälkeen aamu- ja iltajunien havaitaan olevan niin hiljaisia, että ne lopetetaan tai korvataan linja-autoilla... Pahaa ainakin pelkään, jos yhtään muistelee aikaisempia liikenteen vähentämisiä.

Kouvolan ja Pieksämäen väliltä lopetetaan yksi junavuoro molempiin suuntiin.
Kouvolasta kello 06.32 ja Pieksämäeltä kello 21.08 lähtevät junat.

Kommentti: Matkustajamäärät tuskin ovat olleet kovin hurjia, koska Kouvolaan/Kouvolasta ei ole ollut jatkoyhteyttä esim. Helsingistä/Helsinkiin.

MUUTOKSIA REITTEIHIN

Kajaani-Rovaniemi-Kajaani välin pikajunapari 703/708 kulkevat vain Kajaani-Oulu-Kajaani välillä. Junat korvaa Helsinki-Oulu-Rovaniemi-Oulu-Helsinki junaksi muuttuva InterCity 47/54.

Kommentti: Varmasti hyvä muutos, joka lisää pääradan suoria junayhteyksiä.

Kouvola-Kuopio pikajuna 709 muuttuu välin Kouvola-Pieksämäki kulkevaksi. Yhteyden yhteyden Pieksämäeltä Kuopioon hoitaa Pendolino S91, jonka reitiksi tulee Helsinki-Tampere-Kuopio (nykyisin Hki-Tpe-Pieksämäki).

Rovaniemi-Pieksämäki pikajuna 710 jää jatkossa Kuopioon. Kuopiosta jatkoyhteys Pieksämäelle, josta edelleen Tampereen kautta Helsinkiin Pendolino S94 (nykyisin Pieksämäki-Tpe-Hki).

Kommentti: Tämä aiheuttaa Helsingistä kello 17:12 lähteville Kuopioon menijöille kaksi (2) junanvaihtoa (Kouvolassa ja Pieksämäellä), mutta toisaalta Tampereen suunnasta pääsee suoraan perille... Pendolino S94 täsmällisyys toivottavasti paranee tämän myötä, kun matka alkaa jo Kuopiosta. Niin monesti S94 on joutunut "rautatiedominon viimeisenä palana" odottamaan Pieksämäellä yhteysjunaa, eikä aikataulua oikein saa matkalla kurottua kiinni - etenkin jos kallistus on poissa pelistä Jämsä-Orivesi välillä...


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 23, 2010, 17:44:20
VUOROJEN VÄHENNYKSIÄ

Jyväskylän ja Seinäjoen väliltä lakkautetaan yksi päivittäin junavuoro molempiin suuntiin.
Jyväskylästä kello 10.33 ja Seinäjoelta kello 16.34 lähtevät junat.

Kommentti: Tämän jälkeen aamu- ja iltajunien havaitaan olevan niin hiljaisia, että ne lopetetaan tai korvataan linja-autoilla... Pahaa ainakin pelkään, jos yhtään muistelee aikaisempia liikenteen vähentämisiä.

Ja kun nuo aamu- ja iltajunat välillä Jyväskylä - Seinäjoki on lopetettu, todetaan Tampereen ja Keuruun/Vilppulan välillä kulkevien junien olevan liian hiljaisia, koska niiltä ei ole jatkoyhteyksiä pohjoispäässä.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Lokakuu 24, 2010, 09:32:44
Tulipahan vaan mieleen että milloinhan alkaa Oulu-Kajaani välillä näkyä IC junia? Toivottavasti ei ihan hetkeen..


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Ismo Brockmann - Marraskuu 19, 2010, 12:46:45
12.12. aikataulumuutosten saldo on kaikesta huolimatta junaliikenteen kannalta positiivinen; ajettavien päivittäisten junakilometrien määrä kaukoliikenteessä kasvaa 110 km:llä. Päivittäiset junakilometrit vähenevät 392 km:llä yhden Jyväskylä-Seinäjoki -taajamajunaparin lakkautuksen ja 316 km:llä Kouvola-Pieksämäki (6 päivänä viikossa liikennöivän) pikajunaparin lakkautuksen myötä. Lisää junakilometrejä kertyy päivittäin 64, kun Haapamäki-Keuruu -välille tulee 4 kiskobussivuoroa Tampere-Haapamäki -taajamajunien reitin pidentyessä, 576 Helsinki-Imatra -pikajunaparin myötä ja 178 Pieksämäki-Kuopio -pendolinoparin myötä, kun Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki -pendolinoparin reitti pitenee.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Ismo Brockmann - Marraskuu 22, 2010, 18:27:41
Tarkennusta edelliseen: Uusi Helsinki-Imatra -pikajunapari tulee olemaan kulussa vain ma-pe, joten sen aikaansaama päivittäinen junakilometrilisäys on vain 411 km. Lisäksi uusi 6 päivänä viikossa liikennöivä Riihimäki-Tampere -taajamajunapari tuo kaukoliikenteeseen päivää kohden 198 junakilometriä. 12.12. Aikataulumuutosten saldo on siten päivittäisten junakilometrien osalta 143 km positiivinen.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 23, 2010, 18:37:05
Tulipahan vaan mieleen että milloinhan alkaa Oulu-Kajaani välillä näkyä IC junia? Toivottavasti ei ihan hetkeen..
Miksei vois näkyä? olisko siitä jotain haittaa matkustajille?


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Harri Junttila - Joulukuu 11, 2010, 06:53:02
Onkohan kenelläkään tietoa tai aavistusta sillä tänään 11.12.2010 ajetaan viimeistä kertaa P703 Rovaniemelle ja kyseinen runkohan on tullut sitten P708 takaisin, mutta 12.12 ei P708 enää liikennöi kuin Oulusta kainuuseen joten tulisikohan P703 vaunusto sitten 12.12 Ic54 perässä Rovaniemeltä Ouluun jossa vaunut sitten erotettaisiin P708:ksi joka jatkaisi kohti Kainuuta Oulusta

Edit: Runkojen vaihto tapahtuu ylimääräisillä siirtojunilla...


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Juri Nevalainen - Joulukuu 19, 2010, 22:52:32
Mie ihmettelen että Lahti - Kouvola välillä Pendolinot ja Intercityt kulkee 140 km/t aikataulujen mukaan vaikka siinä päästäisiin Pendolinolla 24 minuuttiin (vieläkin 34min) ja Intercityllä 28 minuuttiin (vieläkin 32min)


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Juha Puusaari - Joulukuu 20, 2010, 07:47:23
Mie ihmettelen että Lahti - Kouvola välillä Pendolinot ja Intercityt kulkee 140 km/t aikataulujen mukaan vaikka siinä päästäisiin Pendolinolla 24 minuuttiin (vieläkin 34min) ja Intercityllä 28 minuuttiin (vieläkin 32min)
VR kai haluaa muuttaa hyvin suunnitellusti aikataulut se kuitenkin aiheuttaa kertautumista kun jatkoyhteyksiä muutetaan eli käyttää suunnitteluun aikaa(ettei tule virheitä yms).


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Arto Lopia - Joulukuu 20, 2010, 08:18:29
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.

Mikähän Proxionia tässä huvittaisi? Voiko yritystä yleensäkään mikään huvittaa, ehkä sen henkilöstöä ja/tai omistajia saatta joskus huvittaa?

 Etkö osaa itse vastata jälkimmäiseen kysymykseesi? Viimeisen päälle fiksua kommentointia.

En kyllä osaa. Eikö Proxion ole kuitenkin tavaraliikennettä suunnitellut hoitavansa, eli mikä heitä tässä voisi suunnattomasti huvittaa ja miksi?


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 20, 2010, 12:19:35
Mie ihmettelen että Lahti - Kouvola välillä Pendolinot ja Intercityt kulkee 140 km/t aikataulujen mukaan vaikka siinä päästäisiin Pendolinolla 24 minuuttiin (vieläkin 34min) ja Intercityllä 28 minuuttiin (vieläkin 32min)

Samanlainen tilanne oli, kun Oulu-Rovaniemi rataosan sähköistys ja suurimpi sallittu nopeus otettiin käyttöön joulukuussa 2004. Aikatauluihin tämä muutos otettiin vasta kesäkuussa 2005.

Kun yhden junan aikataulua muutetaan, se vaikuttaa useampaan junaan. Tämän vuoksi suunnittelu vie varmasti enemmän aikaa ja toisaalta talven vaikeissa olosuhteissa pieni (10min) pelivara on erittäin tervetullut kiinniottovara myöhässä kulkevalle liikenteelle. Tämä helpottaa etenkin Helsingin suuntaan saavuttaessa, kun Kouvolasta 10 min myöhässä lähtenyt juna onkin Lahdessa aikataulussaan, niin jatkoyhteys Riihimäen suuntaan ei myöhästy ja myöhästytä Riihimäestä Tampereelle jatkavaa yhteyttä, joka ei myöhästytä Tampereelta lähteviä yhteyksiä. Samalla päästään myös Kerava-Helsinki rataosalle "omalla viivalla" eli omassa aikatauluikkunassa, eikä häiritä Tampereen suunnalta saapuvaa liikennettä, Helsingin ratapihan vilkkautta jne...

Pendolinolla tosiaan Kouvolasta (raiteelta 1) Lahteen (lähtöopastin seis-asennossa, laituriin hitaasti) pystyy tällä hetkellä ajamaan tuollaiseen 27 minuuttiin, jolloin oli Lahdessa 7 minuuttia etuajassa.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 21, 2010, 16:46:32
Tulipahan vaan mieleen että milloinhan alkaa Oulu-Kajaani välillä näkyä IC junia? Toivottavasti ei ihan hetkeen..
Miksei vois näkyä? olisko siitä jotain haittaa matkustajille?
Haittaa ei ole, mutta minulle on koska ei noi Ic:t oikein nappaa.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Kjell Knapas - Joulukuu 23, 2010, 23:45:08
Nyt kyllä suuresti ihmetyttää, miten huonosti graafinen aikataulu ja vakinaisten junien luettelo tuntuvat sopivan yhteen välipäivinä, vaikka netin graafinen aikataulu on tulostettu 22.12 ja vakinaisten junien luettelo on voimassa vain muutaman viikon ja siinä on joka viikolle eri rivit, joten kaikki päivät pitäisi olla siinäkin oikein huomioitu. Tein Kouvola-Luumäki aikataulukoosteen molempien tiedostojen pohjalta tiistaille 28.12 klo 9.00-21.00.

Tuolloin grafiikasta puuttuvat luettelon mukaan kulussa olevat henkilöliikenteen lisäjunat (venäläisten lomajunat) 527 ja 553, tavarajuna 2549 sekä veturit 11513, 11495, 11514, 11654 ja 11656. Toisaalta grafiikassa on luettelosta ja myös netin yleisöaikatauluista puuttuvat ufot matkustajajunat 34 ja 39 (Vna) sekä 107, ihan Lappeenrantaan! Lisäksi 2326 ja 11504 ovat grafiikan mukaan kulussa mutta luettelon mukaan eivät tuona päivänä. Sitten vielä luettelon mukainen 2524 Haminaan on grafiikassa korvattu 2420:lla Kouvolaan (molemmilla lähtö samaan aikaan Vainikkalasta) ja vastaavasti 2262 Pieksämäeltä 2365:llä Kouvolasta (molemmilla saapuminen samaan aikaan Joutsenoon).

Yleensä tiedostot sopivat hyvin yhteen, toisinaan jopa täydellisesti. Nyt on 17 eroa yhdellä rataosalla 12 h:n aikana! Ei uskoisi, että on samasta vuodesta kysymys! Tietääkö joku selitystä? Sinänsähän voisi olettaa eilen tulostetun grafiikan pitävän paremmin paikkaansa, mutta noin paljon muutoksia ilmeisen lyhyessä ajassa? Ko aamuna katson btw, viitsinkö lähteä havainnoimaan.


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Markku Blomgren - Joulukuu 24, 2010, 13:00:11
Mikä toi 107 on, en ainakaan matkahausta ko. junaa löytänyt, siis Helsinki  - Lappeenranta haulla? P103 kylläkin, sitäkö ajoit takaa? Eikös noi 34 ja 39 ole Allegrojen 'suomen' numerot?


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Kjell Knapas - Joulukuu 24, 2010, 15:15:08
Mikä toi 107 on, en ainakaan matkahausta ko. junaa löytänyt, siis Helsinki  - Lappeenranta haulla? P103 kylläkin, sitäkö ajoit takaa? Eikös noi 34 ja 39 ole Allegrojen 'suomen' numerot?
Jaha, noin epäselvästi siis kirjoitin. Netin yleisöaikatauluilla tarkoitin matkahakua ja aikataulutaulukoita. Mainitsemani junat 34, 39 ja 107 eivät siis näy niissä.

Osoitteessa http://www.vr.fi/attachments/aikataulut/venajanliikenne/5uwNrqdhT/Suomi-Venaja_aikataulut_fi_121210-28511.pdf on Suomen ja Venäjän yhdysliikenteen aikataulut. Sen mukaan allegrojen numerot ovat 30, 35, 36 ja 37 sekä Tolstoin 31 ja 32. Näistä myös osoitteessa http://www.rhk.fi/@Bin/4066013/Säännöllinen+liikenne_12122010_alkaen.pdf oleva vakinaisten junien luettelo on yhtä mieltä ja ne löytyvät oikeilta kohdiltaan tarkastelupäivän grafiikasta. Lisäksi grafiikasta löytyvät vastaavat junat 33, 34, 38 ja 39 (34 ja 39 tarkasteltavalla aikavälillä 9.00-21.00). Mitä nämä siis ovat? Jos ne ovat lisäallegroja, niin eikö ole outoa, ettei niitä mainita yleisöaikatauluissa ja vakinaisten junien luetteloissa? Seuraavaksi joku varmaan vastaa, että ne ovat venäläisten lomajunia. Näin voi tietysti ollakin, mutta vakinaisten junien luettelon mukaan lomajunat on numeroitu 500-569, ja ko päivänä niistä pitäisi kulkea grafiikasta puuttuvat 522, 527, 552 ja 553 (kaksi tarkasteltavan aikavälin ulkopuolella) ihan eri aikaan kuin em 33, 34, 38 ja 39! Ja sen grafiikan saa osoitteesta http://gratu.miso.fi/aikataulut valinnalla 28.12.2010.

107 kulkee grafiikan mukaan Kouvolasta Lappeenrantaan klo 13.39-14.22. Muissa tietolähteissä tästä ei kuitenkaan näy vihjettäkään. Mikä se siis on? Kulkeeko se? Numeron mukaan sillä on tarkoitus kuljettaa matkustajia. Blomgrenin mainitsemassa 103:ssa ei puolestaan ole mitään epäselvää, se kulkee kaikkien tietolähteiden mukaan asiallisesti Imatralle ja kuljettaa matkustajia.

Lisäksi oli ne muutamat erot tavarajunissa ja runsaasti yksinäisten veturien eroja. Kuten sanottu, joku fibahan tässä nyt täytyy olla, tai sitten joku on vaan muuttanut suunnitelmia niin radikaalisti eikä ole muutos ehtinyt joka paikkaan. Tosiaan varsin yksinkertainen selitys olisi, että toisessa on epähuomiossa väärän vuoden junat, mutta ei nyt ehkä sentään. :)


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 24, 2010, 16:08:57
Allegro-liikenne laajenee kesemmällä kahdesta neljäksi yhteydeksi per suunta. Ehkä noissa kahdessa on kyse niistä ja ne näkyvät grafiikoissa jo nyt?


Otsikko: Vs: Aikataulut 12.12 alkaen
Kirjoitti: Markku Blomgren - Joulukuu 24, 2010, 17:38:54
Mikä toi 107 on, en ainakaan matkahausta ko. junaa löytänyt, siis Helsinki  - Lappeenranta haulla? P103 kylläkin, sitäkö ajoit takaa? Eikös noi 34 ja 39 ole Allegrojen 'suomen' numerot?
Jaha, noin epäselvästi siis kirjoitin. Netin yleisöaikatauluilla tarkoitin matkahakua ja aikataulutaulukoita. Mainitsemani junat 34, 39 ja 107 eivät siis näy niissä.

Auts...  ;D

Pikainen anteeksipyyntöni, että onnistuin ymmärtämään sen tekstin juuri päinvastoin, no sellaista sattuu. Noi 34 ja 39 lienee jo valmiina grafiikoissa jotta on sitten helpompi sijoittaa muita vakinaisia kulkijoita. Toi 107 on kyllä mielenkiintoinen, olisiko VR:llä suunnitelmissa palauttaa Lappeenrannan iltapäivä-IC2(½). Se muistaakseni kulki juurikin tuolla aikataululla, paluu oli IC 5:sen tulon jälkeen viivalla jolla nyt kulkee P118. Tai sitten se 107, joka kaiketi normaalisti on Helsinki - Kouvola -juna, on jäänyt grafiikoihin 'jostain' syystä...  ::)