Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Joulukuu 11, 2010, 14:56:36



Otsikko: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Joulukuu 11, 2010, 14:56:36
Huomenna odotus vihdoin päättyy. Ketäs on tulossa katsomaan? Allekirjoittaneen löytää Helsingin asemalta.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Joulukuu 11, 2010, 15:02:21
Minä  ;D
Kaikki halukkaat tulkaa kirjottaa "minä".
Jimi tuutko sinä?


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Joulukuu 11, 2010, 15:28:42
Allekirjoittaneen löytää Helsingin asemalta.
Vielä inhvoa, juna 37 lähtee siis klo 15 Helsingistä. Olkaahan paikalla!


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Otto Karikoski - Joulukuu 11, 2010, 15:36:06
Toivottavasti on ajoissa, kun Tartsakin lähtee mukaan (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1240095/nopea-allegro-helsingista-pietariin-aloittaa-huomenna).


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 12, 2010, 00:14:18
Toivottavasti on ajoissa, kun Tartsakin lähtee mukaan (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1240095/nopea-allegro-helsingista-pietariin-aloittaa-huomenna).

Kuten uutisessakin mainitaan, Halonen lähtee aiemmin "arvovierasjunalla", ja tuo klo 15 lähtevä ensimmäinen kaupallinen vuoro sitten myöhemmin.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Otto Karikoski - Joulukuu 12, 2010, 00:26:31
Toivottavasti on ajoissa, kun Tartsakin lähtee mukaan (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1240095/nopea-allegro-helsingista-pietariin-aloittaa-huomenna).

Kuten uutisessakin mainitaan, Halonen lähtee aiemmin "arvovierasjunalla", ja tuo klo 15 lähtevä ensimmäinen kaupallinen vuoro sitten myöhemmin.

Kappas vaan, luetun ymmärtämisessä oli jotain häriötä. Kiitos tarkennuksesta!


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 12, 2010, 10:49:02
Onko tuosta Tarjaa & kumpp. kuskaavasta Allegrosta tarkempaa aikataulutietoa (tietysti suuria valtiosalaisuuksia?)? Pieni pettymys tuo tietysti on ettei koko kööri mene perusprolen mukana aikatauluvuorolla. No, minä olen silti yksi, joka aion olla paikalla klo 15 kuvaamassa.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Joulukuu 12, 2010, 11:24:48
Tulee Klo 15 :)


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 12, 2010, 13:09:09
Tarjan & kolleegion (aika iso määrä populaa) Allegro lähti klo 12:16. Kouvolaan nyt heti vastaan sitä, vielä ehtii. Arvioin junan saapuvan Kouvolaan 13:30 maissa, jos menee aikataulunmukaisen Allegron vauhtia. Satuin vahingossa paikalle, ihmettelin nimittäin, mitä ihmeen junia ovat P550 ja P552, jotka VR:n junien kulkutietojen mukaan saapuivat Vainikkalasta Helsinkiin. Mitään sellaisia junia en kyllä nähnyt.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 12, 2010, 13:25:13
Juna on jo ohittanut Kouvolan, klo 13:20. Ei pysähtyne missään ennen Vainikkalaa, kai siellä kuitenkin.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Joulukuu 12, 2010, 13:49:29
Junia oli sitten liikkeellä kaksi, eli ensin meni tyhjäjuna ja sitten juhlajuna, vartin välein.

Huomasin Tikkurilassa noita kumpaakin käydessäni katsomassa, että joku kuvaaja kuvasi kyllä sen ensimmäisen eli tyhjän ohituksen, mutta lähti sitten pois. Ettei siis jää käsitystä, että olisi kuvannut juhlajunan, jos hän tätä saittia seuraa. (Tyhjä lähti suoraan Ilmalasta.)


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 12, 2010, 14:22:41
Tyhjäjunakin oli Allegro?


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Joulukuu 12, 2010, 15:14:53
Tyhjäjunakin oli Allegro?
Toki.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Lasse Härkönen - Joulukuu 12, 2010, 15:31:22
Vainikkalassa laituriin tuli ensin juhlajuna ja juhlajunan lähdettyä laituriin saapui tyhjärunko eli juhlajuna on jossain päästetty edelle. (Vainikkalan tulopihalla?) Ja tyhjäjuna oli runko nro 2.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Esa Leskinen - Joulukuu 12, 2010, 16:04:16
VR:n Allegrosivujen mukaan tänään (sunnuntaina 12.12.2010) ajetaan Helsingistä klo 15.00 lähtevä vuoro (AE 37). Junien kulkutietojen mukaan tällaista junanumeroa ei kuitenkaan ole edes olemassa.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Joulukuu 12, 2010, 16:20:50
Saman huomasin minäkin ???


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 12, 2010, 18:37:13
Jaa-jaa, ainakin Tiksin näyttöjen mukaan Aljegra kulki tunnuksella AE37. Kolmeseiska se näkyy grafiikoissakin olevan.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Otto Karikoski - Joulukuu 12, 2010, 21:33:18
Junia oli sitten liikkeellä kaksi, eli ensin meni tyhjäjuna ja sitten juhlajuna, vartin välein.

Huomasin Tikkurilassa noita kumpaakin käydessäni katsomassa, että joku kuvaaja kuvasi kyllä sen ensimmäisen eli tyhjän ohituksen, mutta lähti sitten pois. Ettei siis jää käsitystä, että olisi kuvannut juhlajunan, jos hän tätä saittia seuraa. (Tyhjä lähti suoraan Ilmalasta.)

Minäkin luulin ensin videoineeni juhlajunan, kun tyhjäjuna meni Uudenkylän ohi. Varsinaisen juhlajunan näin sitten vähän ennen Villähteelle saapumista vt 12:lta.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Esa Leskinen - Joulukuu 13, 2010, 12:07:31
VR:n nettisivujen junahaku ei vieläkään tunne Allegroa. Sen mukaan junanumeroja 30, 35, 36 tai 37 ei ole olemassa tai niille ei vielä ole kulkutietoa.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 13, 2010, 12:30:34
VR:n nettisivujen junahaku ei vieläkään tunne Allegroa. Sen mukaan junanumeroja 30, 35, 36 tai 37 ei ole olemassa tai niille ei vielä ole kulkutietoa.

Jossain toisaalla Vorkissa kerrottiin, että Allegrot ajavat aluksi asti joillain toisilla numeroilla (olivatko ne nyt sitten 530, 535, 536 ja 537? En muista) ja saavat nuo varsinaiset numeronsa käyttöönsä vasta vuoden vaihduttua (tai sitten aikaraja oli joku toinen, en muista sitäkään.)
Eli voisiko olla, että junien liikenteelliset numerot ovat jotain muuta kuin nuo 30, 35, 36 ja 37, mutta matkustajille ne näytetään jo nyt normaaleilla numeroillaan, jotka ne tulevaisuudessa myös tulevat saamaan?

Tämä viesti on taas tällaista heikkojen muistikuvien varaista hapuilua ja saattaa olla täyttä tuubaa. Mutta sellainen on mulla fiilis, että saatan olla oikeassakin ;)


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Esa Leskinen - Joulukuu 13, 2010, 12:45:00
VR:n nettisivujen junahaku ei vieläkään tunne Allegroa. Sen mukaan junanumeroja 30, 35, 36 tai 37 ei ole olemassa tai niille ei vielä ole kulkutietoa.

Jossain toisaalla Vorkissa kerrottiin, että Allegrot ajavat aluksi asti joillain toisilla numeroilla (olivatko ne nyt sitten 530, 535, 536 ja 537? En muista) ja saavat nuo varsinaiset numeronsa käyttöönsä vasta vuoden vaihduttua (tai sitten aikaraja oli joku toinen, en muista sitäkään.)
Eli voisiko olla, että junien liikenteelliset numerot ovat jotain muuta kuin nuo 30, 35, 36 ja 37, mutta matkustajille ne näytetään jo nyt normaaleilla numeroillaan, jotka ne tulevaisuudessa myös tulevat saamaan?

Tämä viesti on taas tällaista heikkojen muistikuvien varaista hapuilua ja saattaa olla täyttä tuubaa. Mutta sellainen on mulla fiilis, että saatan olla oikeassakin ;)
   

Uusimmassa taskuaikataulussa ne ovat kyllä numeroilla AE 30, AE 35, AE 36 ja AE 37. Mielenkiintoista muuten, että VR:n nettisivujen mukaan Lahdesta tai Kouvolasta ei tänään aamupäivällä ole lähtenyt junia, joiden pääteasema on Vainikkala.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Juha Puusaari - Joulukuu 13, 2010, 15:57:29
Tuukka olet osittain oikeassa tieto löytyy Uutisten Allegro aloittaa joulukuussa-keskustelusta, Lari Nylund kirjoitti näin:
Lainaus
Sunnuntai 12.12.2010
Allegro 37 Helsingistä (15:00) Pietariin (19:36).
Muita Allegro-junavuoroja Helsingin ja Pietarin välillä ei liikennöidä.
Mahdollisuus käyttää Pietari-Helsinki-Pietari välillä pikajunaa 32/31 "Tolstoi".

Maanantai 13.12.2010
Allegro 535 Helsingistä (10:00) Pietariin (14:36)
Allegro 37 Helsingistä (15:00) Pietariin (19:36)
Allegro 151 Pietarista (06:40) Helsinkiin (09:16)

Tiistai 14.12.2010
Allegro 535 Helsingistä (10:00) Pietariin (14:36)
Allegro 37 Helsingistä (15:00) Pietariin (19:36)
Allegro 151 Pietarista (06:40) Helsinkiin (09:16)
Allegro 155 Pietarista (15:25) Helsinkiin (18:01)

Lähde VR Matkahaku www.vr.fi


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Ilkka Myllyniemi - Joulukuu 14, 2010, 16:38:50
A-studio tehny jutun aiheesta. Löytyy Yle Areenasta 13.01.2011 paikkeille saakka. Tuossa linkki: ( juttu alkaa kohdasta 18min 19s)
http://areena.yle.fi/video/1532350


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Heikki Piirainen - Joulukuu 14, 2010, 19:14:48
Tämän venäläisen blogikirjoituksen (http://slon.ru/blogs/mustafaev/post/512137/) otsikkona on ”Allegron kolme ongelmaa” (Googlen englanninnos (http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=fi&ie=UTF-8&sl=auto&tl=en&u=http://slon.ru/blogs/mustafaev/post/512137/&prev=_t&rurl=translate.google.fi&twu=1&usg=ALkJrhj5pOVAAKl1XZFz1cVsPNZbOXaGuw)).

Kirjoittajan mainitsemat ongelmat ovat seuraavat:

1. Nopeat junat kulkevat samoilla radoilla kuin ”hitaat” junat, ja liikennettä suunnitellaan nopeiden ehdoilla. Jo nyt tilanne on se, että Viipurista ei lähde paikallisjunia Pietariin kello 8:n ja 14:n välillä, ja kirjoittaja epäilee vuorojen yhä vähentyvän nopeiden junien lisääntyessä.

2. Pietarin ja Suomen rajan välisellä rataosuudella on useita tasoristeyksiä, yli- tai alikulkuja ei juuri missään. Allegron takia tasoristeykset ovat suljettuina pitkiä aikoja, silminnäkijät kertovat jonottaneensa ensimmäisen Allegro-vuoron takia jopa kolme tuntia. Joitakin tasoristeyksiä on suljettu kokonaan, esimerkiksi Lužaikassa radan toisen puolen asukkaat ovat käytännössä kokonaan eristyksissä ulkomaailmasta.

3. Useimmat asemakylät jakautuvat aseman kummallekin puolelle, mutta ylikulkusiltaa ei aina ole kohtuullisella etäisyydellä. Monin paikoin rataa ympäröivässä aidassa onkin aukkoja, joista ihmiset ylittävät radan henkensä uhalla. Sapsan-junan alle on epävirallisten laskelmien mukaan kuollut tähän mennessä 60 ihmistä.

Kirjoittajan mukaan tavallisilla ihmisillä on usein helppoja, järkeviä ja lisäksi halpoja ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi. Lužaikan tapauksessa rakenteilla olevaa siltaa halvemmaksi tulisi asukkaiden mielestä runsaan kahdenkymmenen ihminen asuttaminen radan toiselle puolelle.

Lopuksi kirjoittaja toteaa, että yksi paikallisliikennesähkömoottorijuna kuljettaa kaksinkertaisen määrän matkustajia Allegroon verrattuna, ja asukkaat tarvitsevat paikallisliikennettä. Kylien asukkaat eivät vastusta suurnopeusjunia, mutta RŽD:n juniin ei enää heiteltäisi kiviä, jos ongelmat ratkottaisiin niin, että kaikkien osapuolien intressit otettaisiin huomioon.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Ari Palin - Joulukuu 14, 2010, 20:00:17
Tuntuu aika omituiselta, jos kaksi edestakaista Allegro-vuoroa tukkii koko Buslovskaja - Pietari -osuuden.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 14, 2010, 23:09:48
Tuntuu aika omituiselta, jos kaksi edestakaista Allegro-vuoroa tukkii koko Buslovskaja - Pietari -osuuden.

Neljä on noin tuplaten niin suuri luku kuin kaksi.
Tietysti /nyt/ siellä kulkee vain kaksi vuoroa per suunta, mutta niitä vuoroja olisi tarkoitus tulla kesällä toinen mokoma lisää.
Jos kahdeksan kertaa päivässä kulkee juna, joka aiheuttaa kolmen tunnin ajaksi tasoristeysten sulkeutumisen, menee elämä hankalaksi.

Kolmen tunnin ajan tosin arvaisin johtuneen osin siitä, että junan kyydissä oli Vova-pressa.


Otsikko: Vs: Allegron kaupallinen liikenne alkaa
Kirjoitti: Heikki Piirainen - Joulukuu 25, 2010, 17:05:53
Allulla Pietarista Helsinkiin ja takaisin: kuvia, videoita ja matkustuskokemuksia venäläisnäkökulmasta (http://heart-beater.livejournal.com/337416.html) (sama Google-englanniksi (http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=fi&sl=auto&tl=en&u=http://heart-beater.livejournal.com/337416.html&rurl=translate.google.fi&twu=1&usg=ALkJrhg5xZL4rHjOb9lSSV2wAQa8TPc6EA)).

Kirjoittaja kiittelee runsasta penkkien välistä etäisyyttä ja jokaisen paikan vieressä olevia pistorasioita. Moitteita saavat mm. vessat (liian vähän, sotkuisia, vesi loppui kesken), vaateripustimien vähyys, ravintolavaunun jono (30 min yhtä vesipulloa varten), infonäyttöjen ajoittainen toimimattomuus, vaunujen välisten ovien ajoittainen avautumattomuus ja saapumiskuulutusten ennenaikaisuus.