Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 23, 2012, 09:47:07



Otsikko: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 23, 2012, 09:47:07
Tasoristeysonnettomuuksissa kuolleiden määrää ei ole saatu laskemaan toivotulla tavalla, kertoo Ylen uutisoima tutkimus. Tasoristeysten poistamisessa ei ole keskitytty kaikista ongelmallisimpiin paikkoihin, vaan poistaminen on tukenut ennemminkin junien nopeudennoston tavoitteita. Vastoin yleistä käsitystä onnettomuudet johtuvat yleensä ajoneuvon kuljettajan havaintovirheestä, ei niinkään kuljettajan riskinotosta

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/suomen_tasoristeykset_ovat_eurooppalaisia_vaarallisempia_3281054.html

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/1324022291218


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Toni Hartonen - Helmikuu 23, 2012, 20:06:13
    Vuonna 2011 tapahtui 25 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kaksi ja loukkaantui yhteensä
yhdeksän henkilöä.
    Vuonna 2010 tapahtui 33 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kahdeksan ja loukkaantui yhteensä 10 henkilöä.
    Vuonna 2009 tapahtui 34 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 10 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
    Vuonna 2008 tapahtui 58 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 8 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
Lähde liikennevirasto.
Suunta on kyllä hyvä. En ymmärrä negatiivistä uutisointia.  Suomessa suuntaus että kaikki vastuu on autoilijan.
Samaan aikaan tienpitäjä laiminlyö. talvikunnossapidon etc. vrt. konginkangas. Virkamiehillä nykyään vastuu lähestyy nollaa ja palkka nousee kohti 10000Eur/kk.
Toinen asia mitä ihmettelen, monilla rataosuuksilla jopa kilometrin matkalla 3 tasoristeystä, aivan järjetöntä.
Ratkaisu ongelmaan on seuraava, kaikki tasoristeykset poikki ja kierto lähimmän eritason kautta. Pisimmät matkat lyhennetään eritasoin, muuten jätetään nykyisin eritasoratkaisuin. tulos, rataverkko ilman tasoristeyksiä.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Helmikuu 23, 2012, 21:08:15
    Vuonna 2011 tapahtui 25 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kaksi ja loukkaantui yhteensä
yhdeksän henkilöä.
    Vuonna 2010 tapahtui 33 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kahdeksan ja loukkaantui yhteensä 10 henkilöä.
    Vuonna 2009 tapahtui 34 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 10 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
    Vuonna 2008 tapahtui 58 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 8 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
Lähde liikennevirasto.
Suunta on kyllä hyvä. En ymmärrä negatiivistä uutisointia.  Suomessa suuntaus että kaikki vastuu on autoilijan.
Samaan aikaan tienpitäjä laiminlyö. talvikunnossapidon etc. vrt. konginkangas. Virkamiehillä nykyään vastuu lähestyy nollaa ja palkka nousee kohti 10000Eur/kk.
Toinen asia mitä ihmettelen, monilla rataosuuksilla jopa kilometrin matkalla 3 tasoristeystä, aivan järjetöntä.
Ratkaisu ongelmaan on seuraava, kaikki tasoristeykset poikki ja kierto lähimmän eritason kautta. Pisimmät matkat lyhennetään eritasoin, muuten jätetään nykyisin eritasoratkaisuin. tulos, rataverkko ilman tasoristeyksiä.
Trendihän on laskeva suunta on hyvä


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Mikko Otava - Helmikuu 23, 2012, 22:29:06
Lainaus
10. Veturien ja junayksiköiden keulan havaittavuutta tulisi parantaa.

Tämä Onnettomuustutkintakeskuksen suositus sotii aika tehokkaasti VR:n vetureiden maastoväritystä vastaan. Mahtaakohan keltaiset nokat tehdä paluun ekojuniin?


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 23, 2012, 23:26:14
Parhaiten tuo suositus toteutuisi parantamalla kaluston valoja.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 24, 2012, 12:25:44
Valo on todennäköisesti paljon selkeämpi kuin jokin tasainen väripinta. Vilkkuvalo olisi varmaan hyvä, mutta liiallisesti käytettynä sekin menettää merkitystään ja aiheuttanee kiusaa veturinkuljettajille. Vihellysmerkit (siis liikennemerkit) on kai poistettu, tai ainakin niiden noudattaminen. Millainen lienee nykyinen ohjeistus äänimerkkien käytölle?


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Mikko Otava - Helmikuu 24, 2012, 13:39:19
Vihellysmerkit (siis liikennemerkit) on kai poistettu, tai ainakin niiden noudattaminen. Millainen lienee nykyinen ohjeistus äänimerkkien käytölle?

Vihellysmerkki on tekemässä paluuta uudessa Liikenneviraston turvallisuusohjeessa Yleisen vaaramerkin nimellä. Merkki laitetaan radalle kun tasoristeyksen varoituslaitos ei ole toiminnassa.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 25, 2012, 00:10:55
Millainen lienee nykyinen ohjeistus äänimerkkien käytölle?

Käytetään kuljettajan harkinnan mukaan.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Helmikuu 25, 2012, 11:00:58
Toinen asia mitä ihmettelen, monilla rataosuuksilla jopa kilometrin matkalla 3 tasoristeystä, aivan järjetöntä.
Ratkaisu ongelmaan on seuraava, kaikki tasoristeykset poikki ja kierto lähimmän eritason kautta. Pisimmät matkat lyhennetään eritasoin, muuten jätetään nykyisin eritasoratkaisuin. tulos, rataverkko ilman tasoristeyksiä.
Ei niitä tasoristeyksiä noin vain voi poistaa. Tähän asti poistoja on tehty pääosin tietoimituksin ja vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä, toimituksesta voi aina valittaa ja tällöin vaarallinenkin tasoristeys voi huonoimmassa tapauksessa jäädä paikoilleen.

Helpoimmassa tapauksessa maanomistaja antaa suostumuksensa tasoristeyksen poistamiseen, jolloin se voidaan purkaa saman tien ja poistaa tämän jälkeen oikeus tasoristeykseen rutiinitoimenpiteenä.

Jatkossa poistoja tullaan tekemään myös ratasuunnitelmilla.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 25, 2012, 13:55:53
Olikos jo joku laskenut, miten monta tasoristeystä on Toijala-Valkeakoski välillä?
Rata on vähäliikenteinen, mutta niillähän sitä juuri onnettomuuksia sattuu, kun ei uskota, että junakin saattaa olla liikenteessä.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 25, 2012, 15:43:53
Montako vakavaa tasoristeysturmaa on sattunut Toijala-Valkeakoski -välillä viimeisen kolmen vuoden aikana?



Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 25, 2012, 16:07:18
Ei taida olla, mutta kysymys oli vain esimerkistä. Tasoristeyksiä on kuin Vilkkilässä kissoja, ja toisaalta useat tasoristeysonnettomuudet tapahtuvat radan liikenteeseen suhteutettuina usein juuri niillä vähäliikenteisillä paikoilla vaikka todennäköisyys mälliin on pieni.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 25, 2012, 16:14:27
Niin. Kysymys on edelleen vailla vastausta. Siis kuinka monta tasoristeystä on mainitsemallani ratavälillä? Tuskin on Suomen tihein, mutta pirun paljon niitä ylityksiä on. Sopivasta kohdasta voi nähdä yhtä aikaa vähintään kolmen ylikulkupaikan merkit.


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: Teemu Peltonen - Helmikuu 25, 2012, 16:39:24
Noin 35 kpl (joista 6kpl ei ole enää käytössä), kertoo tasoristeys.fi: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?track=Toijala+-+Valkeakoski&resultsPerPage=50&submit=Hae


Otsikko: Vs: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita
Kirjoitti: MNa - Helmikuu 25, 2012, 17:34:37
Tuota rataa on ajateltu pistää rullalle jo moneen kertaan, mutta vielä se toimii. Hurjimmat visionäärit ovat jopa palauttamassa henkilöliikennettä radalle pääosin Tampereen seudun joukkoliikenteen tarpeisiin. Maantiet lienevät nykyisin kuitenkin joustavampi yhteys suuntaan jos toiseen, mutta kuka näistä kuntaministerityttösien aivoituksista tietää, liikenneministestereistä puhumattakaan...