Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Antti Kosonen - Helmikuu 29, 2012, 19:52:55



Otsikko: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Antti Kosonen - Helmikuu 29, 2012, 19:52:55
Vr on tiedottanut että kaikki Sm5 junat vedetään ongelman takia pois liikenteestä. Mikäköhän on ongelmana näissä upouusissa flirteissä?  ???


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Aki Leppänen - Helmikuu 29, 2012, 19:57:08
http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/02/flirt-junat_vedetaan_pois_liikenteesta_kalustovikojen_vuoksi_3297109.html

"Flirt-junissa on esiintynyt viime päivinä kahdesti samantyyppinen pääkatkaisijan oikosulkuvika, VR kertoo. Vika on aiheuttanut kovaäänisen pamauksen ja matkustamoihin on levinnyt savua."

http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20120229191116.html



Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Miika Hämynen - Helmikuu 29, 2012, 21:58:06
Onko ensimmäinen isompi vika Flirteissä?


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 29, 2012, 22:49:57
Onko ensimmäinen isompi vika Flirteissä?

Riippuu riippuu tietysti siitä, miten määritellään pienen ja isomman vian raja. On tämä ymmärtääkseni ensimmäinen kerta, kun koko sarja vedetään pois liikenteestä.


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Harri Junttila - Helmikuu 29, 2012, 23:39:43
Aika vakavasta ongelmasta kyse, kun koko sarja vedetään pois liikenteestä. Tämä tietenkin osoittaa myös sen että turvallisuusasioilla ei leikitä, joten on aivan oikein varmistaa kaikista yksiköistä kyseinen paikka koska vaikuttaa siltä että kyseinen paikka saattaa vikaantua helposti ja aiheuttaa matkustamoon savun muodostusta. Mikähän lie pääkatkaisijassa ongelmana, onkohan tullut vahingossa väärillä spekseillä esim väärälle jännitteelle oleva katkaisija tai sitten sattunut muuten vain viallinen sarja kytkimen valmistajalta.


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Heikki Piirainen - Maaliskuu 01, 2012, 15:51:25
YLE: Flirt-junien korjaukset voivat kestää viikkoja (http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/03/flirt-junien_korjaukset_voivat_kestaa_viikkoja_3299089.html)


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 01, 2012, 20:52:48
Kummallinen tuo väite "Meillä on erilainen jännite kuin Keski-Euroopassa."

Yritetäänkö tuolla sanoa, että Ranska, Unkari, Tšekki ja Slovakia eivät ole Keski-Eurooppaa?
Unkarista löytyy Flirttejäkin ja siellä on tosiaan 25 kV järjestelmä.


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 01, 2012, 21:06:36
Kummallinen tuo väite "Meillä on erilainen jännite kuin Keski-Euroopassa."

Yritetäänkö tuolla sanoa, että Ranska, Unkari, Tšekki ja Slovakia eivät ole Keski-Eurooppaa?

Olisikohan mitenkään mahdollista, että tämä kommentti olisi tässä asiayhteydessä liittynyt  ajojännitteseen niissä maissa, missä on käytössä Flirttejä?

Lainaus
Unkarista löytyy Flirttejäkin ja siellä on tosiaan 25 kV järjestelmä.

Tämä on kyllä totta.

Itse en kuitenkaan suhtautuisi 100% varmuudellaa uutisiin, vieläkään. Onhan Flirttien omistajakin monelle epäselvä. Eikä tiedotusvälineille oikein ole selvää sekään, ettei HSL omista JKOY:stä yhtään.


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Maaliskuu 05, 2012, 11:04:16
Kummallinen tuo väite "Meillä on erilainen jännite kuin Keski-Euroopassa."

Yritetäänkö tuolla sanoa, että Ranska, Unkari, Tšekki ja Slovakia eivät ole Keski-Eurooppaa?
Unkarista löytyy Flirttejäkin ja siellä on tosiaan 25 kV järjestelmä.

Joskus muinoin mulle yritettiin opettaa että Ranska kuuluu Länsi-Eurooppaan ja nuo kolme (silloin vielä kaksi) muuta taas Itä-Eurooppaan, Keski-Euroopan jäädessä näiden väliin. Mutta mutta, niinhän se Neuvostoliittokin oli ikuinen ja mitäs muuta silloin oppikaan... :D


Otsikko: Vs: Sm5-junat pois liikenteestä.
Kirjoitti: Marko Vornanen - Maaliskuu 05, 2012, 18:29:27
Sm5-lähijunat eli Flirt-junat palaavat pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen tiistaiaamuna.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n omistamissa Flirt-junissa oli pääkatkaisijan oikosulkuvika, joka aiheutti kovaäänisen pamauksen ja lievää savua. Kalustovalmistaja Stadlerin mukaan vika oli pääkatkaisijaan kertynyt kosteus ja sen aiheuttama korroosio. Tämä mahdollisti valokaaren syntymisen, joka taas aiheutti ilman laajemisen junan välikatossa olleessa teknisessä tilassa. Tämä kuului pamauksena ja näkyi lievänä savuna.

Välittömänä toimenpiteenä Stadler vaihtaa korrosoituneet osat uusiin ja poistaa kosteuden. Lisäksi syksyyn mennessä juniin vaihdetaan uudelleen suunnitellut pääkatkaisijat.

Lähde: www.vr.fi