Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 20, 2012, 19:11:01



Otsikko: Kontio ja pojat
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 20, 2012, 19:11:01
Mikähän ihmeen liikennepaikka on ollut "Kontio ja pojat"? http://vaunut.org/liikennepaikka/2853

Joku muinainen junasuorituspaikka?


Otsikko: Vs: Kontio ja pojat
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Toukokuu 21, 2012, 08:04:47
Mikähän ihmeen liikennepaikka on ollut "Kontio ja pojat"? http://vaunut.org/liikennepaikka/2853

Joku muinainen junasuorituspaikka?

Oli vaihde, josta erkani n. 1,8 km pituinen pistoraide Kontio & Pojille. Erkanemisvaihde sijaitsi parisataa metriä Kilpuan liikennepaikan pohjoispuolella.

K & P oli muistaakseni jokin puutavaraa tuottava ja/tai sillä operoiva yritys. Vaihde avattiin liikenteelle joskus 1900-luvun alkuvuosina, mahdollisesti vuonna 1906. Vaihteesta löytyy merkintä ainakin vuosien 1909, 1915 ja 1916 liikennepaikkalistoista.

Sanoisin lukemani, muistikuvani, päättelyni ja tulkintani perusteella, että K & P on toiminut Piipsanjoen rannalla Oulaisten Autionkosken tuntumassa: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=kontsa+%26+pojkarna&srs=EPSG%3A3067&y=7136882&x=403092&lang=fi

Selostajalegenda Anssi Kukkosta siteeratakseni ”Voin olla väärässä, kuten olen ollut niin monta kertaa aiemminkin". Mutta tässä on nyt jotain pohjaa, josta ponnistaa. Asiaa paremmin tuntevat korjatkoot ja täydentäkööt kirjoittamaani.

Huomaan samalla, että pitäisi aina kirjata ylös lähdetieto ja mielellään kopio siitä, mikä näin digikameran aikakaudella ei ole hankala homma. Tehkää, kuten sanoin, älkää niinkuin minä olen tehnyt.


Otsikko: Vs: Kontio ja pojat
Kirjoitti: Pekka Porkkakoski - Toukokuu 21, 2012, 09:46:46
Vaihde avattiin liikenteelle joskus 1900-luvun alkuvuosina, mahdollisesti vuonna 1906.
14.9.1906 Kiertokirjeen mukaan.


Otsikko: Vs: Kontio ja pojat
Kirjoitti: Marko Anttila - Toukokuu 22, 2012, 00:21:07
Kiertokirjeen mukaan raiteen pituus valmistueessaan oli 1930 m ja se rakennettiin Kontion ja Poikain sahalle. Raiteen erkanemisvaihde oli km:llä 669+887 (vuoden 1909 tietojen mukaan jolloin Kilpuan sijainti oli km 669+649).

Vuosikertomuksen mukaan toiminimi Kontio ja Pojat maksoi 5000 mk Rautatiehallitukselle vuonna 1906 syrjäraiteen rakentamiseksi heidän omistamalleen sahalle.