Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: Tapani Kunnas - Toukokuu 11, 2009, 22:51:24



Otsikko: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Toukokuu 11, 2009, 22:51:24
Oulun aseman aikataulunäytön mukaan 12.05.2009 klo 0442 lähtee P504 Seinäjoen kautta Parolaan.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Harri Junttila - Toukokuu 12, 2009, 14:30:53
Uteliaisuuttani katsoin yöllä kulkutiedoista Oulua ja sekä junannumerolla, niin ei ollut ainakaan kulkuseurannassa moista, eikä kulkuseurannan mukaan Oulusta lähtenyt oikeastaan mitään junaa noihin aikoihin, liekkö sitten joku tehnyt "jäynän" harrastajalle  ;D 


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Marko Vornanen - Toukokuu 12, 2009, 15:04:29
Tuo vaikuttaisi sotilasjunalta, mutta oliko noita kulussa viime yönä? Muutoin aika ufo vuoro.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Toukokuu 12, 2009, 15:14:34
Tässä vielä kuva: http://vaunut.org/kuva/56009 (http://vaunut.org/kuva/56009)


Otsikko: Vs: p505
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 12, 2009, 15:17:12
Ei mikään ufo, aprillipila tai edes teekkarijäynä (Äpy oli muuten tänä vappuna tavallistakin huonompi), vaan kuusivaunuinen juhlajuna Onninen Oy:lle! Varasto taisi valmistua vähän etuajassa.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Toukokuu 12, 2009, 15:49:50
Olisivatko vaunut tulleet P707:n mukana, siinä näytti olevan noin kuusi (olin laskevinani junassa 11 vaunua) ylimääräistä vaunua perässä, kun huomasin junan raiteella 2 mennessäni odottelemaan P274:ää kolmoselle.


Otsikko: Vs: p505
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 12, 2009, 16:10:34
Dv12 2746 painoi muutama minuutti sitten Merveen. Olisiko paluu ajankohtainen?


Otsikko: Vs: p505
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 12, 2009, 16:58:37
Itse itselleni vastaten:
Juna lähti justiinsa Parolan kolmoselta pohjoiseen sr1 3087 keulalla


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 12, 2009, 17:57:48
Uteliaisuuttani katsoin yöllä kulkutiedoista Oulua ja sekä junannumerolla, niin ei ollut ainakaan kulkuseurannassa moista, eikä kulkuseurannan mukaan Oulusta lähtenyt oikeastaan mitään junaa noihin aikoihin, liekkö sitten joku tehnyt "jäynän" harrastajalle  ;D 

VR:n sivujen seurannassa ei näy kaikki junat.

Siellä näkyvät junat on ennalta määritetty säännöllisen matkustajaliikenteen tiedoista.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 12, 2009, 20:30:52
Varmasti jonain lähipäivänä on myös Ryttylän kuvitellussa "lähtevien junien monitorissa" maininta pikajunasta Parolaan...


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 12, 2009, 21:45:27
Kuvasarja paluujunan seikkailuista Parolassa on nyt tietoverkoissa.

Pieni kertaus ehkä paikallaan:

P503 Parola-Oulu
Vaunustona oli Ein 23195, Ein 23240, EFit 23524, Rkt 23833, Eipt 27370, Ein 23249. Mervestä junan pois haki Dv12 2746 ja Parolassa keulille laitettiin Sr1 3076.

Toivottavasti joku saa kuvaan myös pohjoisempana  ;D


Otsikko: Vs: p505
Kirjoitti: Pauli Kyllönen - Toukokuu 12, 2009, 21:45:56
Itse itselleni vastaten:
Juna lähti justiinsa Parolan kolmoselta pohjoiseen sr1 3087 keulalla
Juna on P503 ja se saapuu Ouluun kello 00:55. Kirjotan tätä Oulun asemalla kännykälläni. :D


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Toukokuu 12, 2009, 21:54:39
Lienee siis todistettavasti toinen kerta toukokuun 1986 jälkeen kun Merven teollisuusraiteella on nähty matkustajajuna kalustonaan siniset teräsvaunut ( sotilasjunia kalustoineen ei ole syytä laskea matkustajajunaksi ).


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Kimmo Pyrhönen - Toukokuu 13, 2009, 08:00:23
Ilmeisesti Merven raiteelle voi siis turvata junakulkutiet, vai kuinka?


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 13, 2009, 10:05:28
Ilmeisesti Merven raiteelle voi siis turvata junakulkutiet, vai kuinka?

En tiedä paikan detaljeja, mutta kyllä vaihtotyökulkuteilläkin voi matkustajia kuljettaa, liikennepaikan sisällä.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Toukokuu 13, 2009, 15:50:26
Lienee siis todistettavasti toinen kerta toukokuun 1986 jälkeen kun Merven teollisuusraiteella on nähty matkustajajuna kalustonaan siniset teräsvaunut ( sotilasjunia kalustoineen ei ole syytä laskea matkustajajunaksi ).

Mikäli junan numero on välillä 1-1999, niin se on miehitetty matkustajajuna. Juna P503 on täten miehitetty matkustajajuna, kuten esim IC11:kin on.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Toukokuu 13, 2009, 16:25:57
Lienee siis todistettavasti toinen kerta toukokuun 1986 jälkeen kun Merven teollisuusraiteella on nähty matkustajajuna kalustonaan siniset teräsvaunut ( sotilasjunia kalustoineen ei ole syytä laskea matkustajajunaksi ).

Mikäli junan numero on välillä 1-1999, niin se on miehitetty matkustajajuna. Juna P503 on täten miehitetty matkustajajuna, kuten esim IC11:kin on.

 ??? Nyt en oikein pysy kärryillä, vaan väliäkös tuolla.  ???

Junien numerointia ei voida pitää luotettavana määrittelynä, sillä tuossa aiemmassa kirjoituksessani oli reunaehtona "matkustajajuna kalustonaan siniset teräsvaunut". Yhtähyvin se olisi voinut olla määritelty pelkästään "matkustajajuna", sillä eipähän tuolla Merven teollisuusraiteella matkustajajunia koskaan ole ruuhkaksi asti ollut - onko edes kovin montaa / yhtäkään näiden kahden mainitun lisäksi?. Ja junanumerothan ovat mm. näiden tilattujen junien tms. osalta asioita, jotka lähtökohtaisesti ovat ainoastaan tarpeellisen liikenteenhoitohenkilöstön tiedossa.
Sotilasjunat ovat kuulemani mukaan nykypäivänä numeroavaruudessa 48XX, tosin nehän jo erikseen rajasin määrittelyssä matkustajajunista Merven raiteella pois - eräänlaisia sekajuniahan ne ovat tavara- ja matkustajavaunuineen. Miten lie ollut aiemmin, vaikkapa radan valmistumisen aikoihin vuonna 1986, en tiedä.
Kokonaan toinen asia on, millä tunnuksella Merven raiteella liikkuvaa yksikköä on aikojen saatossa 1986-2009 kutsuttu tai kutsutaan ja onko siellä liikuttu vaihtotyönä ( kuten arvelen ) vai junana.

Junanumerointihan perustuu RHK:n asiasta antamaan päätökseen, joka löytyy: http://www.rhk.fi/@Bin/2333590/Junanumeroiden+jakaminen+eri+toimijoiden+kesken_24_10_2008.pdf?Action=Save

Päätöksestä löytyy myös numeroavaruus 70000 - 71099 käytettäväksi erikoisluvalla - voiden olla matkustajunia nämäkin.


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 14, 2009, 16:17:26
Mikäli junan numero on välillä 1-1999, niin se on miehitetty matkustajajuna.

Tarkoittanet "matkustajajunaa, jolla on tarkoitus kuljettaa matkustajia", jotka löytyvät väliltä 1-1099. Nämä kylläkin ovat miehitettyjä (on vähintään yksi konduktööri).
Kun taas loppupätkä 1100-1999 ovat "matkustajajunia, joilla ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia". Tähän ryhmään kuuluu matkustajavaunujen ja junayksiköiden siirrot, mutta myös veturisiirrot. (Kyllä, jos veturi roudaa tavaroita, siirtyy toiseen paikkaan, josta taas roudaa tavaroita, on se tämän välisiirron ajan matkustajajuna!)



Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 14, 2009, 19:19:19
Varmasti jonain lähipäivänä on myös Ryttylän kuvitellussa "lähtevien junien monitorissa" maininta pikajunasta Parolaan...
Tapahtui tänään, Helsingistä lähtien. Määränpäänä oli "Hattula".


Otsikko: Vs: P504 12.05.2009
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 14, 2009, 22:01:31
Merveen saapunut siis tällä viikolla enemmän matkustajia kuin monelle korpipysäkille koko vuonna!  ;D ;D

Kas kun ei vaadittu korotettua laituria tai radan kuntoluokituksen tarkastamista.  ;)